اهمیت تعلیم و تعلم-@seyedololama.mp3
807.3K
🔺 اهمیت #تعلیم و تعلم دینی¹ در بیان امام #صادق صلواتاللهعلیه
🔹 ضرورت #علم آموزی دینیِ اجباری²
۷۸٫۶٫۳۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
____
۱) «قَالَ الصَّادِقُ علیهالسلام: يَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا يَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ يَكُونَ فِی تَعَلُّمِهِ.»؛ [ #بحارالانوار ج۸۹ص۱۸۹]
۲) «لَيْتَ السِّيَاطَ عَلَى رُءُوسِ أَصْحَابِی حَتَّى يَتَفَقَّهُوا فِی الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ.»؛ [ #بحارالانوار ج۱ص۲۱۳]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اِحذَروا اَهوائَکُم کما تَحذَرونَ اَعدائَکُم؛
امام #صادق علیهالسلام، که این ماه، در آتیه، روز شهادتشان است، یک خطاب عجیبی طبق روایت فرمودهاند: « برحذر باشید از طرف خواهشهای درونی خودتان، همانگونه که از دشمنان خود بر حذر هستید»؛ بنابراین #انسان لانهی #دشمن در درونش است! و دشمن در درون، همان حالتی است [که شخص با اینکه] #تربیت_دینی ندیده، [ولی] به مسائل #علمی رو آورده، مانند زمان ما که افتخارات متوجه #سواد علمی و #تمدن اهوائی شده؛ پس الآن #حکومت در جهان به دست هواهای نفسانی بشر است که در درونشان فعال است.
البته ما آن دشمنانی را که میشناسیم خیلی خوب از آنها پرهیز میکنیم و همیشه مخصوصاً روزهای #جمعه "مرگ بر #اسرائیل" میگوییم، "مرگ بر #آمریکا" میگوییم؛ اما #امام ما، #پیشوای ما، #ائمه ما قبل از آنکه ما متوجه #دشمن_بیرونی شویم، ما را متوجه #دشمن_درونی کردند؛ نکند که در #زبان با آنها، همان معاملهی اعداء و دشمن باشیم ولی در پیروی #اعمال به خواست آنها رفتار کنیم!.
"مرگ بر اسرائیل" به این معناست که مرگ بر آنچه که اسرائیلصفتانه هست! رفتارشان رفتار او هست! تمدنشان، تمدن آن هست، مرگ بر آنها. اگر مرگ بر آنها باشد پس مرگ بر خیلی از خواستههای #نفسانی ما هم باید باشد؛ حالا نمیدانم صلاح هست یا نه و این را باید بزرگان تشخیص بدهند وگرنه طبق این #آیات و #روایات ما حق داریم که در #نماز_جمعه فریاد بزنیم: مرگ بر خواهشهای درونی خودمان که #مملکت ما را به سوی اسرائیل نَبَرد!.
یکچنین خواهشهایی مرگ برای آنها علاج است.
۹۴٫۵٫۸
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
اوصاف امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
903.8K
🔺 اوصاف امام #صادق علیهالسلام در بیان علمای اهل #تسنن
🔹 آشکار شدن اعجاز علمی #قرآن توسط #ائمه اطهار علیهمالسلام
۸۰٫۱۰٫۱۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تلاوت #قرآن حضرت #سیدالشهدا علیهالسلام در شب #عاشورا : «مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»¹؛ #امتحان الهی!
۸۸٫۱۰٫۱۰
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
_____
۱) [ #آل_عمران :۱۷۹]
@seyedololama
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیهالسلام
🔹 سأله (الصَّادِقِ علیهالسلام) بعض اصحابه: عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِی لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِی فَاجْتَهَدْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَیَّ فَاسْتَحْيَيْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ
وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِی الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
[ترجمه: بعضی از شاگردان امام صادق علیهالسلام از ایشان سؤال کردند که بنای زندگی خود را بر چه چیز قرار دادید؟ حضرت فرمودند: بر چهار چیز.
دانستم که کار من را غیر از من انجام نمیدهد پس بسیار تلاش کردم.
دانستم که خداوند عزوجل بر من آگاه است، پس حیا کردم.
دانستم که روزی من را کسی غیر از من نمیخورد، پس آرامش یافتم.
دانستم که پایان کار من مرگ است، پس برای مرگ مهیا شدم.]
▪️در آستانهی شهادت امام صادق علیهالسلام مطالبی پیرامون شرح حدیث مبارک در کانال سیدالعلماء ارائه میگردد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺حدیثی بسیار مهم و پر محتوا راجع به سبک زندگی از امام صادق علیهالسلام 🔹 سأله (الصَّادِقِ علیهالسل
🔺 شرح حدیث:
قسمت اول
🔹 سأله بعض اصحابه
از این عبارت معلوم میشود که حضرت امام #صادق (علیهالسلام)، «اصحابه» یعنی شاگردانی داشتند که با آنها بحث و گفتگو میکردند و حضرت به آنها درس میدادند.
درسش چه بوده؟ حضرت فرموده بودند که شما #انسان هستید، عالَم برای انسان خلق شده.
#قرآن میفرماید: «الله الذی خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أن الله علی کل شئ قدیر و أن الله قد احاط بکل شئ علما»؛ ( #طلاق :۱۲)؛ یعنی عالم خلق شده تا انسان در این نمایشگاه، #قدرت و #علم خدا را ببیند که خدا بر همهچیز قادر است. و به همهچیز احاطهی علمی دارد. از این آیه و بیشتر آیات قرآن، روش ترقی انسان مشخص میشود.
حضرت میفرماید: من که بخشی از قرآن و #عترت هستم از طرف #پیامبر که جدّم باشد، آمدهام تا شما را به #سعادت برسانم.
از زمانیکه #عاقل شدید و #عقلتان تکان خورد و از #کودکی و #حیوانیت درآمدید، در #فکر باشید و بیبرنامه نباشید.
📄 هیچ روز و هیچ شبی نباشد که یک #برنامه و نوشتهای جلویتان نباشد که امشب کار من این است، و فردا کار من این است. مرتب بر یک اساسی #زندگی خودتان را قرار دهید، مثل یک درخت که ریشه و ساقه و شاخه و برگ و میوه دارد. همیشه در این فکر باشید.
ولذا ما #محصلین علوم صادقی علیهالسلام نیز باید اینگونه باشیم. اصلاً باید از شهر و دیار و خانواده و اینها با این مسائل منقلب شویم.
#حوزه علمیهی امام صادق، #انقلاب میآورد، انقلاب انسانی میآورد.
انقلاب در برابر ستمگران تمام شد؛ اما انقلاب اصلی که در برابر #ستم از #بدن و #روح و #شیطان است، باقی مانده و این به دست امام صادق (علیهالسلام) است.
خب حضرت میفرماید: باید زندگیتان را بر اساس یک ریشهای ترسیم کنید که این ریشه آب بدهد به ساقه، ساقه هم به شاخه، شاخه هم به برگ. حال این شاگردان سؤال میکنند که بفرمایید ببینیم خود شما بر چه اساس و ریشهای زندگیتان را بنا گذاشتهاید؟ سؤال این است:
«یابن رسول الله علی ماذا بنیت أمرک»؛
خود شما بفرمایید که ریشهی کارت چگونه است؟
این است #استاد و #شاگردی ها! باید اینجور شما با اساتیدتان، به #دانش آنها رخنه کنید. از آنها بمکید دانش آنها را. طفل باید مکندهی مواد لازم از سینهی مادر باشد، #طلبه هم باید مکندهی مطالب لازم انسانی خودش از #کتاب و #سنت به وسیلهی اساتیدش باشد.
«فقال علیهالسلام» حضرت هم نفرمودند فضولی نکن، من امام هستم و تو بچهای و...، بلکه جواب دادند: «علی اربعة اشیاء»؛ من زندگیام چهار پایه و ستون دارد.
@seyedololama
ص۱
⬇️
سیدالعلماء
🔺 شرح حدیث: قسمت اول 🔹 سأله بعض اصحابه از این عبارت معلوم میشود که حضرت امام #صادق (علیهالسلام)
⬆️
ص۲
🔺 شرح حدیث
قسمت دوم
🔹 عبارت « عَلِمتُ... »
حضرت میفرمایند "عَلِمتُ". نمیفرمایند "ظَنَنتُ"؛ #گمان نیست، بلکه #علم است، پس علم باید ریشهی #زندگی باشد.
همانطور که در آیه ۱۲ سوره #طلاق آمده: «لِتَعْلَمُوا»؛ جهان و شما را #خلق کردهام برای علم.
«عَلِمتُ أنّ عَمَلی لا یَعمَله غَیری فَاجتَهَدتُ»
من یک دانشی پیدا کردم و آن این بود که #سعادت من به #عمل خود من وابسته است. حتی به اینکه پدرم #امام است و جدّم #پیامبر است، هم اکتفا نکردم.
بنابراین من #اجتهاد پیدا کردم. -اجتهاد در اینجا به معنای اجتهاد لغوی است نه اصطلاح فقهی-. به معنای تلاش جانانه است.
🔹 عبارت «علمتُ أن الله عزوجل مُطَلِّعٌ علیَّ فاسْتَحْیَیْتُ»
#قدرت و #علم خدا در هر ذرهای از ذرات جهان نافذ است و آنها را فرا گرفته. پس همهجا خدا با من است!
حال که اینطور است، میخواهم از خجالتِ خدا آب شوم و بروم زیر زمین؛ «فأستحییت»!
وقتی این #حیا آمد همه را آدم میکند، یعنی مثلاً در یک مدرسه یک غیر آدم در آنجا پیدا نمیشود. آنقدر حیا مهم است.
اثر حیا این است که میخواهد حرف بزند، میترسد و دندانهایش به هم میخورد که چه بگویم که خدا ناراضی نباشد؟!
#گوش او میخواهد کَر شود که چه بشنوم که خدا منع نکرده باشد؟! حیا #انسان را میسازد.
⚠️ این است که #دولت های #استعمارگر هرجا را که بخواهند خراب کنند، بیحیایی راه میاندازند!.
میگویند شرم اصلاً معنا ندارد!.
حتی من چند سال پیش از مرحوم آیت الله #مهدی_حائری یزدی فرزند آشیخ #عبدالکریم_حائری یزدی که در #اروپا و #آمریکا تدریس #فلسفه میکرد، شنیدم که نقل میکرد: آدم در خیابان که راه میرود، یکدفعه میبیند که یک خانمی با لباس خواب، روی سبزههای پارک دراز کشیده! این شخص از وجودش بیحیایی پخش میشود!
آنوقت #ایرانی ها میروند آنجا و میگویند میخواهم #دکتر و #مهندس بشوم، نمیگوید که این بیحیاییها با ما چه میکند؟!
ولذا وقتی بر میگردد آن حیا و آن شرم گذشته کمتر در انسان پیدا میشود.
اینها مواد کشندهی سفر اروپا است، بدانید که چقدر خطرناک است!
@seyedololama
ص۲
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص۲ 🔺 شرح حدیث قسمت دوم 🔹 عبارت « عَلِمتُ... » حضرت میفرمایند "عَلِمتُ". نمیفرمایند "ظَنَنتُ
⬆️
ص۳
🔺 شرح حدیث
قسمت سوم
🔹 عبارت «عَلِمتُ أنّ رِزقی لایَأکُلُه غَیری فَاطمَأنَنتُ»
فهمیدم که آنچه که روزی من باشد دیگر کسی آن را نمیخورد. در نتیجهی این #اعتقاد، #حرص از بین میرود.
ولذا #تاجر مسلمانِ بیحرص، آخرین کسی است که سر میزش میآید. اما تاجری که فقط امیدش به چک و سفته و داد و ستد است، اول کسی است که بر سر کار میرود؛ چرا که آن شخص، خاطرش جمع است و با خودش میگوید #قرآن خود را میخوانم و #تربیت زن و بچهام را انجام میدهم و #زن و #فرزند را رسیدگی میکنم و ساعت ۸ یا هرموقع شد میروم سر کار.
اما شخص حریص میگوید حتماً باید راننده قبل از طلوع در خانهی من حاضر باشد که من را برساند به #بازار و تا کاسبهای دیگر نیامدهاند، من زود مشتریها را جلب کنم. وقتی اینطور در کار افتاد، خسته میشود و آنوقت که به خانه برمیگردد، نه حال #نماز دارد، نه حال تربیت فرزند دارد، نه حال #همسر دارد. حرص اینجور میکند آدم را.
واعظ هم همینطور است، اگر خدایی نکرده #واعظ، #مداح، #طلبه، خدایی نکرده در این #فکر افتاد که ما هرچی درس برویم، #حقوق مان زیادتر میشود، مداح و #منبری بگویند هر چی مجلس بیشتر برویم، پاکتمان بیشتر میشود؛ اینها دیگر به خودشان و خانوادهشان نمیرسند؛ ولذا یکوقت میبینید اولادهای ما خدایی نکرده بیتربیت میشوند. برای اینکه تفکرمان درست نبوده، هِیْ اینجا برو، هِیْ آنجا برو. اینور منبر برو، آنور درس بگو، در خانهها درس بگو، به دخترها درس بگو، از این مدرسه به آن مدرسه...
#دبیر و #معلم وقتی که حریص شدند درسشان هم فایده ندارد، #اخلاق شان هم فایده ندارد.
این «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»، یعنی دیگر هیچ تشویش و دلهره ندارم که درآمدم کم میشود یا زیاد؛ ولذا شما وقتی #دبیر و #معلم شدید، میفرستند شما را #دانشگاه که درس بدهید یا چیز دیگر. خاطرتان جمع باید باشد که مثلاً من این کلاس را باید خوب درس بدهم، بعد بروم کلاس دیگر. پس اگر شاگردی سؤالی کرده، اگر دیدم نفهمید، زنگ میزنم آن کلاس را تعطیل میکنم تا این مسئله را به این بچه بفهمانم، اگر #شبهه دارد، شبههاش رفع شود.
فکر #پول نباید بود، پِیِ پول نباید بود، دنبال #هدایت باید باشیم.
معلمی که حقّش از #پدر بیشتر است یعنی اینجور معلم. نه کسی که میآید روی تخته سیاه ریاضیات را حل میکند و میرود که خودش را برساند به آن یکی کلاس! این معلمی نیست، این حرفه است. مثل نجار و بنا، کاسب است.
عبارت «عَلِمتُ أنّ آخِرَ أمری المَوت فَاستَعدَدتُ»
این مطلب برای من ثابت شده و #شک ندارم که من #مسافر راه #مرگ هستم. مانند ماشینسواری که روی پل آمده و یا رانندهی قطاری که روی پل است، این شخص میداند که اینجا، جای ماندن نیست، اگر یک ربع ساعت اینجا بماند از پشت سر بوق میزنند که چرا ایستادهای؟ ماشین هم که روی پل ایستاده همینطور، پلیس میگوید چرا پارک کردی و جریمه برایش مینویسد.
من نمیتوانم در مسیر مرگ ترافیک ایجاد کنم و عقب و جلو بیندازم. مُردنی هستم. حال که مردنی هستم چه کنم؟؛ «فَاستَعدَدتُ» آنوقت #فکر آذوقهی آنجا افتادم.
در کتاب #برنامه_سعادت آمده که: مرحوم #سید_بن_طاووس یکی از کارهایش متبرک نمودن کفنش در اماکن متبرکه بوده. در #عرفات آن را حاضر میکرد و همچنین به #کعبه، #حجرالأسود، #قبر مطهر حضرت #رسول (صلیاللهعلیهوآله) و مشاهد #ائمه علیهمالسلام در #بقیع، #نجف، #کربلا، #کاظمین، #سامرا و #سرداب مطهر و… متبرک مینمود¹.
این معنی #علم به مردن است.
«در روایت وارد شده است که همیشه کفن را قبل از مرگ مهیا نمائید، و همیشه به آن نظر کنید»²؛ که شاید همین امروز مورد نیازتان قرار گیرد. مرحوم سید میفرموده: «من این کار را مینمایم، گوئیا خود را مشاهده میکنم که آن را پوشیده و در پیشگاه خداوند متعال ایستادهام»³.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱ و ۲ و ۳) [ #برنامه_سعادت ترجمهی کتاب #کشف_المحجة_لثمرة_المهجة صص۴-۵]
@seyedololama
📅 سالروز شهادت مرحوم آیت الله سید محمد بهشتی و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان؛ (۷ #تیر ۱۳۶۰)
🔹 #مسلمان واقعی وقتی صدای روح بخش "الله اکبر" را میشنود تمام دلخوشیهای جهان در دلش جا میگیرد؛
چون میفهمد یک موجود بیصاحب و وِل، مثل خرگوشهای بیابان نیست؛ بلکه یک موجود قادر مسلط بر #انسان و #جهان به نام خدا همهجا با او هست، حتی اگر همانوقت بخواهند اعدامش هم کنند باز دلخوشیاش از بین نمیرود.
مرحوم #بهشتی در آن سخنرانی آخر، وقتی که یک برقی جهید و معلوم شد خطر رفع شدنی نیست، صدای خود را به "الله اکبر" بلند کرد.
#فدائیان_اسلام وقتی که پای چوبهی دار آمدند، چندتا سرباز خون آشام #یهودی یا #بهایی به زانو نشستند و هدفگیری کردند، وقتی فرمان آتش داده شد صدای این جوانان از پای دار به "الله اکبر" بلند شد.
اینها معنی این است که پیام #اسلام که "الله اکبر" است به درون اینها وارد شده.
۸۹٫۷٫۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
🔘 يا اَبا عَبْدِ اللهِ يا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد، اَيُّهَا الصّادِقُ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، يا حُجَّةَ اللهِ عَلی خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَي اللهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللهِ، اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللهِ
🏴 شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام را تسلیت عرض مینمائیم.
@seyedololama
اوصاف امام صادق علیهالسلام-@seyedololama.mp3
1.93M
🏴 با عرض تسلیت شهادت جانسوز حضرت #صادق صلوات الله علیه، لحظاتی در محضر درس #خداشناسی آن بزرگوار
🔺 بیان ریشهی #دروس و #تمدن ها و #انقلاب_فرهنگی
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
May 11
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شهادت جانسوز حضرت امام جعفر صادق صلواتاللهعلیه بر همگان تسلیت و تعزیت باد.
🔺 «يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ»؛ سفارش به #تقوا به همراه با معیت و همراهی با #صادقین
🔹 بیان راههای #صدق و #صفا و #اصلاح جهان در #قرآن کریم
🔸 اصلاحات #ائمه اطهار علیهمالسلام به عنوان صادقین واقعی در امت اسلامی
🔺 مقایسهی دوران امام #حسین و امام #صادق صلواتاللهعلیهما
🔹 ایجاد نهضت #اسلام شناسی توسط حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام
🏴 ذکر #مصیبت حضرت #سیدالشهدا علیهالسلام بهعنوان افضل صادقین: «... اللهُمَّ فَاجْزِهِ خَیْرَ جَزَاءِ الصَّادِقِینَ الْأَبْرَارِ وَضَاعِفْ عَلَیْهِمُ الْعَذَابَ وَلِقَاتِلِیهِ الْعِقَابَ فَقَدْ قَاتَلَ کَرِیما وَقُتِلَ مَظْلُوما وَمَضَى مَرْحُوما یَقُولُ أَنَا ابْنُ رَسُولِ اللهِ مُحَمَّدٍ وَابْنُ مَنْ زَکَّى وَعَبَدَ فَقَتَلُوهُ بِالْعَمْدِ الْمُعْتَمَدِ قَتَلُوهُ عَلَى الْإِیمَانِ وَ أَطَاعُوا فِی قَتْلِهِ الشَّیْطَانَ»²
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #توبه :۱۱۹]
۲) [ #مفاتیح_الجنان، صلوات بر امام حسین علیهالسلام]
@seyedololama
🔺 عواقب اکتفا به اسلام ظاهری!
🔹 #مرحوم_امام (رحمهالله) #مجاهده با نفسانيتِ خود #انسان را تفسير فرموده به #حرکت به جانب حقتعالی که در اين تفسير که مجاهده همان عروج و #معراج و #اصلاح و پاکی #روح و #نفس است، اشاره دارد بر اينکه مجموعاً اصلاحات #عقيدتی و #اخلاقی و #عملی نفس، اينها هر سه نياز به اعمال مناسب خودشان دارند و همه #عملی هستند نه خواندنی و فهميدنی، و وقتی عملی شدند، #تکرار و تمرين و پیگيری میخواهند تا در #باطن نفس آن حالت جديد که مثل يک بلوغی است پيدا شود. وگرنه #اسلام خانوادگی و بدون برنامهی #تفکر و مداومت بر آن و
نتيجهگيری از تفکر که در نفس پايهگذاری میشود و حالاتی برای انسان پيش میآيد، بدون اينها چندان اثری ندارد. اين است که هميشه #ممالک_اسلامی و #جوامع_دينی عقبافتاده هستند؛ برای اينکه خود را به داشتن يک سری مطالب #حق قانع میکنند و #خيال میکنند که اسلام همين است، خيال میکنند که اگر انسان چند کلاس را گذراند يا چند درس را خواند يا مقداری #مطالعه داشت، ديگر اين شخص يک #مسلمان واقعی و خودساخته خواهد بود در صورتیکه اين کاملاً #غرور و اشتباه است و عقبافتادگی مسلمين برای اين است که مسلمان خانوادگی و اسمی و رسمی و شناسنامهای هستند.
۸۶٫۱۲٫۱۱
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ»¹
🔹 بیان اهمیت تحصیل #معارف_اسلامی با نقل جریانی از سیرهی امام #صادق صلواتاللهعلیه
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #توبه :۱۱۹]
@seyedololama
شناخت پروردگار-@seyedololama.mp3
1.11M
#خداشناسی
🔺 روایتی نورانی¹ از امام #صادق علیهالسلام
🔸 تمام علوم خلاصه میشود در اینکه #انسان بشناسد رب خودش را
🔹 معنای #رب و #مربوب و #خالق و #مخلوق باید عمیقاً بررسی شود
🔺 ملاک #انسانیت انسان
🔹 تفاوت #علم اسلامی با علم غیر اسلامی
🔸 بیحاصل بودن علوم بدون #خداشناسی
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
____
۱) «مع، ل: أبي، عن سعد، عن الإصبهانيّ، عن المنقريّ، عن سفيان بن عيينة قال: سمعتاباعبدالله علیهالسلام يقول: وجدت علم الناس كلّهم في أربع: أوَّلها: أن تعرف ربّك، والثانية: أن تعرف ما صنع بك، والثالثة: أن تعرف ما أراد منك، والرابعة: أن تعرف ما يخرجك من دينك.»
[ #بحارالأنوار ج۱ص۲۱۲]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصّادِقِينَ»¹
🔹 تذکری در جهت استفادهی صحیح از ساحت مقدس #قرآن کریم
🔸 ترویج همگانی #معارف مذهب #تشیع بهعنوان بالاترین کار خیر و واجبترین خدمت به پیشگاه #مرحوم_امام و #شهدا
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #توبه :۱۱۹]
@seyedololama
📆 سالروز وفات مرحوم عارف بالله آیت الله سید احمد کربلایی طهرانی؛ (۲۷ #شوال ۱۳۳۲ق)
🔹 مرحوم آقای #طباطبایی علیهالرحمة در بحث #وحدت_وجود ، #عرفا و #حکما و #صدرالمتألهین و همه را عاجز دانسته بودند از اینکه این بحث را شسته و رفته و قابل تصور و تصدیق برای یک مجلس که آدم بتواند حل کند، بیان کنند؛ ولی وقتی عبارت مرحوم سید احمد آقای #کربلایی را دیده بودند، میگفتند: این خیلی خوب است و ایشان موفق شده و کأنه یک اعجازی برایش دست داده که مطلب را به صورت خیلی خوبی در آورده که با همه چیز میسازد؛ یعنی هم با مذهبالعرفای کامل میسازد، هم با قسمتی از حرفهای #ملاصدرا میسازد و... و آن مطلبی است که در مکتوب سوم مرحوم سید رحمةاللهعلیه از مکاتبات مرحومین #کربلایی و #کمپانی وارد شده.
۷۸٫۱۱٫۲۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 رفع زنگار #دل با نور #اخلاص¹
🔹 رفع #شبهات و #جهل و #ظلمات و تاریکیها با استفاده از برکات #قرآن کریم و #پیامبر اسلام² و #ائمه اطهار علیهمالسلام
🔸 رفع اشکالات با کمک گرفتن از #مطالعه و #فکر و مذاکرهی علمی با برادر و #دوست دینی³
۸۹/۲/۲۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) «خداوندا، آينهی دل را به نور اخلاص روشنی بخش»؛ [ #اربعین ص۱]
۲) «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»؛ [ #ابراهیم علیهالسلام:۱]
۳) «ضه: روی عن أميرالمؤمنين علیهالسلام عن النبيّ صلیالله علیه وآله أنّه قال: ينبغی للعاقل إذا كان عاقلاً أن يكون له أربع ساعات من النهار: ساعة يناجی فيها ربّه، وساعة يحاسب فيها نفسه، وساعة يأتی أهل العلم الّذين ينصرونه فی أمر دينه وينصحونه، وساعة يُخلی بين نفسه ولذّتها من أمر الدنيا فيما يحلّ ويحمد.»؛ [ #بحارالانوار ج۱ص۱۳۱]
@seyedololama
🔺 یادی از بزرگمرد معرفت و اخلاق مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضواناللهتعالیعلیه؛ (۱۱ #ذی_الحجة الحرام ۱۳۴۳ق؛ ۱۱ #تیر ۱۳۰۴ش)
🔹 دربارهی مرحوم حاج میرزا جواد آقا #ملکی_تبریزی (علیةالرحمة والرضوان) خواندهایم، گفتهایم، شنیدهایم که در یک روز #عید، روز عید قربانی شاید مرسوم بود که آشنایان میآمدند منزل ایشان و ناهار را آنجا صرف میکردند.
یکوقت ایشان در بین ملاقات و نشستن با دوستان و ناهار به گوشش ناله و صدا رسید. تشریف برد در اندرون؛ دید که زنها خیلی دارند شیون میکنند، چون یک فرزندی در حوض یا حوضخانه افتاده و فوت کرده!.
آنوقت فرمود: ساکت باشید!. نمیدانم از راه #معنویت هم #تصرف کرد یا نه؟ در هر صورت دیگر صدا بلند نشد.
بازگشت پیش مهمانها و نشست و مشغول صحبت شد، در حالیکه بهتر از آن وقتی بود که این خبر را نشنیده بود!، تا اینکه هیچ به گوش اینها چیزی نرسد که ناراحت شوند.
ناهار را که صرف کردند، بلند شدند بروند، به بعضی از ایشان فرمود: باشید من یک کمکی لازم دارم برای تجهیز و برای دفن آن اولاد!.
این را میگویند: «رضیً بقضائک»
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
اهمیت علمآموزی دینی-@seyedololama.mp3
1.99M
🔺 ضرورت تعلیم #علم_دینی¹
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) «...سمعت أباعبدالله علیهالسلام يقول: ليت السياط على رؤوس أصحابی حتّى يتفقهوا فی الحلال والحرام.»؛ [ #بحارالانوار ج۱ص۲۱۳]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حل مشکلات و رفع #ظلمات با #مناجات¹ و درد دل کردن با خدای متعال در هر شبانهروز
🔹 رفع #شبهات و #جهل و ظلمات و تاریکیها با استفاده از برکات #قرآن کریم و #پیامبر اسلام² و #ائمه اطهار علیهمالسلام
🔸 راه حصول #تضرع³ با استمداد از ذکر #مصیبت حضرت #سیدالشهدا صلواتاللهعلیه
۸۹/۲/۲۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) «ضه: روی عن أميرالمؤمنين علیهالسلام عن النبيّ صلیالله علیه وآله أنّه قال: ينبغی للعاقل إذا كان عاقلاً أن يكون له أربع ساعات من النهار: ساعة يناجی فيها ربّه، وساعة يحاسب فيها نفسه، وساعة يأتی أهل العلم الّذين ينصرونه فی أمر دينه وينصحونه، وساعة يُخلی بين نفسه ولذّتها من أمر الدنيا فيما يحلّ ويحمد.»؛ [ #بحارالانوار ج۱ص۱۳۱]
۲) «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»؛ [ #ابراهیم علیهالسلام:۱]
۳) «فلیتضرَّع إلی الله»؛ [ #بحارالانوار ج۱ص۱۳۹]
@seyedololama
📆 سالروز وفات مرحوم آیت الله شیخ محمّدتقی آملی (۲۹ #شوال ۱۳۹۱ق= ۲۷ #آذر ۱۳۵۰ش)
🔺تمجید از #حکمت_متعالیه
🖋 ...عمدهی مطلب این است که #جهانشناسی به #تدریج با کمک پیشرفتهای علوم به اوج خود میرسد و دیدههای اهل دانش را روشنی "بصرک الیوم حدید" میدهد. هر #علم و #هنری به تدریج #تکامل مییابد. اصل ابتکار و دقت علمی به حدی است که مدرسینی مانند مرحوم علامهی #رفیعی_قزوینی و مرحوم آیتالله شیخ محمد تقی #آملی و دیگران نتوانستهاند از ظرافت و دقت و باریکی آن جز اظهار عجز و بیان صعوبت سخنی بگویند ولی قراین و شواهد حاکی از صعوبت افهام و ابرام آن است. مرحوم محقق #آملی در مقدمهی حاشیه بر #منظومه میفرماید: «فانی مع قلة البضاعة و تشتت الحال و کثرة الاشتغال صرفت بعض اوقاتی حین دراستی شرح المنظومة فی الحکمة المتعالیة الذی لم یأت فی المصنفات المتقدمین و المتأخرین مثله فی جمعه المشارب و تدقیقه و تحقیقه و لله درّ مصنفه و علیه سبحانه اجره. فاستخرتُ الله فی الشروع من ابتدأ سائلاً منه التوفیق للانتهأ الی ما ابتدأتُ منه راجیاً منه الاجابة...» میفرماید دورهی اول را که از مقصد ثانی شروع کرده بودم، به پایان رسانیده سپس با #استخاره از حق تعالی از ابتدا شروع کردم در حالیکه توفیق انتهای آن را از وی میطلبم.
آیا این قراین را میشود نادیده گرفت...
🖊 مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر" تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama