سیدالعلماء
🏴 توصیههایی پیرامون #زیارت_اربعین
ص (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
باید افرادی که ذینفوذ هستند در یک جمع، و دیگران کلماتشان را قبول دارند، چه به عنوان #منبر یا #سخنرانی یا #درس یا #روحانی کاروان یا هر چیز دیگر، همانطوریکه در #حج معمولاً جلسه در #تهران گرفته میشود و اعمال حج نشان داده و توضیح داده میشود، همین کار را در این زیارات انجام دهند. به این صورتکه از زیر مجموعهی خودشان سؤال کنند از هر صنفی هستند؛ #دبیرستانی یا #دانشگاهی یا #تاجر و ... - در این جمعیت عجیبی که انشاءالله به سلامت موفق بشود- بپرسند #هدف چیست؟ هدف را مشخص کنند. ببینند اینها میدانند هدف چیست یا فقط میخواهند #زیارت بروند، #ثواب ببرند و بیایند باز سر کار خودشان باشند؟ چند تا از کلمات امام #حسین علیهالسلام انتخاب کنند و به اینها حالی کنند که حضرت امام حسین علیهالسلام به دنیا #توجه نداشت. #دنیا را یک مسیر و جادهای بیشتر حساب نمیکرد. و #مرگ را اصل این #سفر میدانست. هدف #خلقتی که خدا به #انسان داده، تقریباً از مرگ شروع میشود. امام حسین علیهالسلام هم دلخوشیاش به این بود که از این پل به آسانی ردّ میشود و با آنهاییکه به آنها #عشق میورزد، #وصال پیدا میکند، چرا که میفرماید: «و ما أولهنی إلی أسلافی اشتیاق یعقوب إلی یوسف». من #زندگی دنیا برایم زندگی نیست. مثل اینکه حضرت #یعقوب علیهالسلام هم زندگی نداشت و در نتیجه مبتلا به نابینایی شد و همهاش آه میکشید برای #یوسف و دوری از او.
آیا شماها میخواهید با رفتن و برگشتن از اینجور #معارف درونتان ظهور بکند و طمع لذات دنیا از خاطرتان پاک شود، محو شود و طمع به لذات آنجا در شما پیدا شود و یا اگر هست تقویت شود؟.
خلاصه یا #حسینی شوید و برگردید، یا اگر حسینی هستید، حسینیتر بشوید و برگردید.
مثلاً بنده در جوانی موفق شدم مادرم و یکی دو تا را از زنان آشنا و اقوام را با خودم بردم #کربلا و آنجا هم #مریض شدم، مادرم هم سرش شکست، مشکلاتی هم پیش آمد. بالأخره وقتی برگشتیم، استاد ما [مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس #طهرانی ] که یک قدری اهل این حرفها بود، میگفت: من اثر این زیارت را در تو میبینم. یا میگفت نور زیارت را در تو میبینم. یک چنین چیزی.
خلاصه سفر، سفر #تجارت است. تجارت #روحی است و تبدیل #افکار است. و برای تبدیل این افکار، سخنان حضرت خوانده و معنا شود. همین کتاب [ #سخنان_حسین_بن_علی_علیهماالسلام_از_مدینه_تا_کربلا] تألیف آقای #نجمی همراه باشد و آنها هم داشته باشند، که حضرت در برابر افراد چه فرمود؟ در منازل، در #مکه، در راه و در روز #عاشورا و... ، این سفرنامهی حضرت است.
شما هم میخواهید مثل #حجاج بیتالله، - خانهای که بانیاش حضرت #ابراهیم خلیل الله علیهالسلام بود- ، یک سفری نظیر سفر حج داشته باشید، منتهی زیارتگاهش، شهادتگاه بزرگترین و شریفترین #شهید است. و با چنین ملاقاتی، با چنین زیارتی، با چنین عرض سلامی، باید یک چیزی در #روح وارد شود، که هر کسی از #مؤمنین که اهل #شناختاند، بگویند ایشان فرق کرده. از یک ماه پیش، دو ماه پیش که با هم بودیم تا حالا خیلی فرق کرده؛ شوقییاتش، ذوقییاتش، علاقههایش فرق کرده. مثلاً اگر #محرم و #صفر عزاداری میکند، حالا هر دوازده ماه میخواهد #عزاداری کند، مثل کسی که ماه رمضاناش قبول شده، دلش میخواهد همهی سال ماه #رمضان باشد.
این حرفها به خاطر این است که شما سؤال فرمودید، ما هم در جواب اینها را عرض میکنیم شاید یک چیزی هم به برکات آنها به ما برسد....
@seyedololama
ادامهی مطلب در پیام بعدی⬇️
سیدالعلماء
🏴 توصیههایی پیرامون #زیارت_اربعین ص (۱) بسم الله الرحمن الرحیم باید افرادی که ذینفوذ هستند در ی
⬆️ ادامهی مطلب صفحهی قبل (۲)
🔹 ... حضرت اساسنامهی خروجش از محوطهی #معاويهها و #یزیدیها را در این فرمایشات بیان کرده. یک کسی به حضرت #صادق علیهالسلام عرض کرد شما روی چه مبانی و پایههایی زندگی میکنید؟ که حضرت در جواب فرمودند که بر چهار پایه.
اول اینکه دیدم کسی #عمل مرا انجام نمیدهد؛ بنا گذاشتم که خودم کار خودم را بکنم.
دوم این که «علمت أن الله مُطَلِّعٌ علیَّ فاستحییتُ»؛ [ دانستم که خدای متعال مطلِع است بر من، پس حیا کردم. ]
دیگر اینکه دانستم که آخر کارم #موت است «فاستعددتُ»؛ [ ... پس آماده شدم. ]
و دیگری اینکه «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»؛ [ دانستم که رزق مرا دیگری نمیخورد، پس اطمینان پیدا کردم.]*
باید هر #مسلمانی یک #قانون_اساسی برای زندگی خودش و #خانوادهاش و کسانی که از او حرفشنوی دارند، در ذهنش و در دفترش داشته باشد و آن را در تابلوی محل کارش و در جایگاه #خواب و استراحتش نصب کند، تا نشان دهد که این چه کاره است؟ معنای #انسانیت خودش را نشان بدهد.
همانطوریکه این تابلوها نشان میدهد که مثلاً اینجا لوازم خانگی میفروشند. اینجا قطعات ماشین، فروش میرود، انسان #مسلمان هم باید در محلهایی که هست، بالای سرش، این طرف و آن طرفش، این اشارات در مورد این مسائل همیشه چشمزد و گوشزد باشد، برای خودش و برای اطرافیانش. اینها به منزلهی مبارزهی با #مواد_مخدر است. چون اصلیترین مادهی مخدر، خود دنیاست. #علاقه داشتن و عشق به دنیا داشتن بزرگترین مادهی مخدر است. برای مبارزه با این مواد مخدر باید این #فکرها را کرد. و حضرت این فکرها را در این بیاناتشان نشان داده.
* [ #بحارالانوار ج ۷۸ ص ۲۲۸]
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
مقام امام حسین علیهالسلام-@seyedololama.mp3
519.7K
🔺 مزد #رسالت
۸۰/۲/۱۳
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 یا امیرالمؤمنین روحی فداک
اللّهمّ صلّ علی محمد و آل محمد
🔹 #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه تبدیل شده بود به #بندگی خدا ولذا چیزهایی که از ایشان در مورد بندگی نقل میشود را ما نمیتوانیم بفهمیم و هضم بکنیم که یعنی چه و این وجود مقدس از جهت بندگی خداوند چطور بوده؛ #ابن_ابی_الحدید یکی از علمای #سنی است ولی یک قدری با #انصاف است؛ میگوید: چه بگویم دربارهی شخصی که #عبادتش را آنقدر اهمیت میداد که در شب مشکلترین جنگهای با لشکر #شام دستور داد که جانمازش را بیاورند همان محلی که ایستاده برای #جنگ و همانجا بیاندازند!؛ تیرباران میشد و از اطراف سر و صورتش تیرها ردّ میشدند، مثل اینکه یک نسیمی میوزد، هیچ درونش تغییری نمیداد.
این معنی #عبادت است، این معنی مقام مقدس #ولایت است، این چیزی است که هرگز ما تا آخر عمر حتی یک شمّهای از آن به مشام ما از این مطلب نمیرسد. و لذا ما میگوییم: ما #دوست اینها هستیم؛ آنوقت باید [لوازم] دوستی اینها را تهیه کنیم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 امتحانات الهی حتی برای زوّار امام حسین علیهالسلام
🕋 «خَرَجَ الحَسَنِ و الحُسَین و عَبدُاللهِ بنِ جَعفَر حِجاجاً»؛ سه نفر از بهترین و اعیانترین افراد آن زمان یعنی حضرت #حسن و #حسین و #عبدالله_بن_جعفر یعنی شوهر حضرت #زینب، سه نفری برای #حج راه افتادند. خب با وسایل آن روز که باید تقریباً چند روزی در بین راه #مکه و #مدینه را سیر بکنند. از کوه و تپه بالا بروند، به درّه و رودخانه برسند و این زحمات را تحمّل کنند. ولی در بین راه وسایلشان یا گم شد یا دزد برد و طوری بالأخره شد که از بین رفت، به طوریکه هم تشنه شدند و هم گرسنه.
یکی از استفادههای این مطلب برای ما این است که کار #خیر همیشه، خیر از کار در نمیآید!؛ گاهی #ضرر هم دارد. گاهی هم اتومبیل #زائر، خدای نخواسته تصادف میکند و هواپیمای زائر دچار سانحه میشود. #امتحانات جور به جور است. آن #خانوادهای که وقتی مردشان رفت #زیارت، این را برای خودشان هضم کنند که رفته در راه خدا قدمی بر دارد و همان بلایی که به سرش بیاید، از #شهادت کمتر نیست، نه اینکه توی #دلشان بگویند که ما میخواستیم برویم #کربلا و نمیخواستیم که ماشینمان هدف قرار بگیرد یا فلان بشود!.
این است که این پیشآمدها برای خود این بزرگان هم واقع شد. آنچه که همراه داشتند، از دستشان رفت و به حال تشنگی و گرسنگی توی بیابانهای آنموقع، و آنجا با آن گرما و آن هوای عجیب، گرفتار شدند. تصورش را کردید که امام حسینتان، امام حسنتان، شوهر حضرت زینب یعنی داماد حضرت #امیرالمؤمنینتان برای حج بروند، ولی توی راه وسایلشان از دستشان برود و گرسنه و تشنه توی بیابان رها بشوند!. اینها امتحانات الهی است. نباید #فکر کرد که من که خوب شدم، دیگر همه چیز برای من خوب میشود و #دنیا برای من راه میافتد. هر جا رفتم به من احترام میگذارند. هر حرفی زدم از من قبول میکنند، هر پستی که خواستم به من میدهند. این حرفها نیست. امتحانات عجیب است تا معلوم شود که ما برای چه کسی میخواهیم کار بکنیم؛ زده میشویم، عقب میرویم، پشیمان میشویم، میبُریم، یا نه ما #هدف را چیز دیگری میدانیم؟!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 توصیههایی پیرامون #زیارت_اربعین ص (۱) بسم الله الرحمن الرحیم باید افرادی که ذینفوذ هستند در ی
🏴 #زیارت_اربعین
🔹 ... سفر [کربلا]، سفر #تجارت است. تجارت #روحی است و تبدیل #افکار است. و برای تبدیل این افکار، سخنان حضرت خوانده و معنا شود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشتهای قرآنی (۲) ⏪ آیهی شریفه است دی
#تفسیر
#ترجمه_قرآن
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشتهای قرآنی (۳)
🔹 ما در سطح عمومی #اسلامی مان یک #عقایدی داریم از #توحید و #نبوت و #معاد. اگر کسی در اینها تشکیک داشته باشد، مسلمانیاش را هنوز احراز نکرده؛ باید برود دنبال مسلمانی و همه کارش را هم زمین بگذارد. یعنی الآن به حکم محکم #مسلمان بودن، یک نفر نشسته پشت میزش، #رئیس یک اداره است؛ حالا یا #رادیو گفت یا از یک #سخنرانی که داشت صحبت میکرد، یک مرتبه این شنید و ملتفت شد که این مسأله دربارهی معاد یا دربارهی توحید به گوشش نخورده بود، تا ملتفت شد و دید که این مطلب برایش حل نشده و بنبست دارد، باید کارش را زمین بگذارد، منشی یا معاون یا کسی دیگری را جای خودش بگذارد و برود بیرون!؛ چرا؟ برای خاطر اینکه این دچار یک #تردید شده دربارهی یک مسألهی اصلی اسلامی که تا حالا ملتفتش نبود که تردید کند، اگر ملتفت شده بود به تردید خودش هم متوجه میشد، ولی حالا اصلاً مطلب تازهای به ذهن و گوشش وارد شده که اصل و اساس مسائل اسلامی هم در این مطلب است. یا به حسب توحید یا به حسب نبوت یا در مسألهی معاد. اگر دچار #شک و تردید شد، اینجا حکمش چیست؟ حکمش این است که به قدر غذایی که نَمیرد، بخورد. باقیاش را برود دنبال حل این مسئله تا درستش کند. وگرنه این بماند به این شکل، نمیشود با او همغذا شد، چون مسلمان نیست دیگر!. #همسر او هم باید خودش را از او جدا کند. یکچیز دیگر میشود آن. تقصیر هم ندارد زیرا تا حالا #متوجه نبوده، #غافل بوده.
پس ما به این نظر سطحی در مسائل اسلامی، نمیتوانیم همهی #انبیاء و #اولیاء را شریک خودمان بدانیم.
۸۰/۸/۳۰
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ضرورت اغتنام فرصت!
❔ اگر بخواهيم به خدا #توجه کنيم، وسیلهی ما چيست؟
🔹 #گريه و زاری و ناله و دعا و پناه بردن به #مشاهد مشرفه، مانند #مشهد مقدس و #کربلا، چون در آنجا #بندگان خاص خدا #زندگی میکردهاند يا مدفون شدهاند، در آن تربت پاک و آن خاک پر از برکت و ما بايد به آنجا برويم و در آنجا #حاجاتمان را به خدا عرض کنيم و ناله و گريه را آنجا ببريم. اين خاصيت #زيارت رفتن است که #انسان سرمایهی خودش را که هيچچيز نيست مگر #لطف و #احسان خداوند را در حرم #اهلبيت با خدا مطرح میکند، و #حرم اهلبيت يا #مسجدالحرام يا #مسجدالنبی و يا مشاهد مشرفهی ديگر مثل حضرت #عبدالعظيم علیهالسلام يا هر جایی که يک انسان مقرب الیالله و نزديک به پروردگار از نظر پاکیِ #دل، دفن شده برای ما میشود وسیلهی ناله و گريه و گريستن و از خدا امنيت #دنيا و #آخرت خواستن؛ ممکن است خدای ناخواسته در قطار يا در حال مسافرت يا هر وسیلهای بشنويم که در #تهران مثلاً #زلزله شده و دچار #اضطراب و نگرانی شويم که #پدر و #مادر و آشنايان ما چه شدند و دل انسان به تپش در آيد و اشکهای انسان جاری شود و از هيچکجا هم خبری ندارد که چه شده؟ به همين دليل ما هم که از آينده خود خبر نداريم، اين اشکها را قبل از پيشآمدها ذخيره میکنیم که بعداً خرج کنيم و نويسندگان #غیبی حرمهای شريف که #ملائکه نام دارند و در آنجا حضور دارند، اين نالهها و اشکها و زاریهای ما را و حاجات ما را مینویسند و در پرونده ما که خدايا اینها، بچهها و جوانها و نوجوانها بودند که به وسيلهی #ائمه معصومين آمدند و آنها را #شفيع قرار دادند برای #امنيت، برای #سلامت، برای سرکوب کردن #دشمنان، برای آمدن باران، برای نيامدن طوفان و #زلزله و صاعقه و آتشسوزیها و هزاران خطری که در شبانهروز ممکن است پيشآمد کند، و آن چیزیکه جلوگيری میکند از اين حوادث دست #رحمت غیبی است و ما میخواهیم اینها را در مشاهد مشرفه مطرح کنيم. و در آنجا عرضه میکنیم که خدايا: ما را بر خواستههای خودت موفق فرما، بر ترک چیزهایی که بر ما #حرام کردهای قاطعيت ببخش، ما را #واقع بين و #عقلی و #منطقی قرار بده که اشتباه نکنيم. دنیایی که #وهم ما ايجاد میکند، دروغين است و باعث میشود به آن دل بسته شويم و به تو دلگرمی نداشته باشيم. اینها مسائلی است که در اثر #فکر صحيح پيدا میشود.
يک زمانی است که انسان آتش را شناخته ولی الآن خبری از آتش نيست، اما يک وقت هم هست که انسان آتش را لمس میکند مثل کسی که یکمرتبه میبیند خانه و در و ديوار آتش گرفته و هر لحظه شعله زبانه میکشد و او هم در اتاق آتش گرفته نشسته، اين را میگویند لمس کردن آتش که متفاوت است با حالت ما که اینجا نشستهایم و خبری هم از آتش در اطراف ما نيست.
بايد اين لمس کردن را در زيارت از خدا خواست که خدايا ما بدبختی را لمس کنيم و به تو #پناه بياوريم، همانطوریکه حضرت #رضا علیهالسلام و ديگر ائمه اینگونه بودهاند، #دوستان خصوصی ايشان اینگونه بودهاند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشتهای قرآنی (۳) 🔹 ما در سطح عمومی #ا
#تفسیر
#ترجمه_قرآن
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (۴)
🔹 وقتی خدا به #پیامبر اکرم بفرماید: «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ»¹؛ مگر #پیغمبر خدا #معلم توحید نیست؟ آن هم در سطح عالی. در سطحی که #انبیاء و #اولیاء دیگر باید خودشان را برسانند به آن حضرت و استفاده کنند از آن حضرت. خب چرا اینجا به او خطاب شده؟ باید #رمز این را پیدا کرد. نه اینکه برداشت #ترجمه کرد که: ای پیغمبر! #توحید بیاور، #ایمان بیاور، اگر #شرک داشته باشی اینطور میشود، آنطور میشود! و سپس این برداشت را دست مردم بدهد!. اینها را #جوان ها میخوانند، #مردم میخوانند، اینها پیغمبرشناس نمیشوند، #امام شناس نمیشوند!.
این است که مخصوصاً بر ما مُعَمَمین این #تکلیف، خیلی سنگینی میکند که ما به مردم حالی کنیم که اینطور نیست که #کتاب و #سنت در معرض استفاده هر کسیکه #عربی یاد گرفت باشد و بتواند #قرآن را ترجمه کند.
۸۰/۸/۳۰
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #محمد صلیاللهعلیهوآله:۱۹]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیانات و توصیههایی پیرامون زیارت
🔹 من یادم هست که در #قم یک وقتی یکی از #علمای بزرگ ـ خدا رحمتش کند ـ میگفت: من شنیده بودم که هر کسی به #زیارت حضرت #رضا علیهالسلام میرود یک رنجی به او میرسد؛ فلذا رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من میخواهم بروم زیارت برادرتان، ولی نمیخواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم، مشرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. گاهی آدم #مریض میشود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن تصادفی میکند.
اینها آثار این پیوستگی است که #نعمت خدا به صورت ناخشنودیها به #انسان میرسد که انسان کمکم با خشنودی به خدا علاقه پیدا کند. #فکر نکند اینکه ما خدا را میپرستیم و یا وقتی یک زیارت رفتیم یا #حج یا #عبادتی کردیم برای خاطر این است که فوراً وسائل رفاه ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه #دنیا این کارها را نمیکنیم.
🔺 راهی برای کم کردن مشکلات زیارت
🔹 پیشآمدها هم هرچه شده یا خدای نکرده میشود باید ازشان خواست که خودشان جلوگیری کنند. از این جهت اساتیدمان به ما دستور دادند که هر وقت خواستید جایی بروید، اول بروید پیش آن امام یا امامزاده مثل حضرت #عبدالعظیم علیهالسلام یا حضرت #معصومه علیهاالسلام، سلامی عرض کنید و از ایشان بخواهید که ما میخواهیم فرستادهی شما به خدمت پسر عمویتان باشیم، به خدمت برادرتان باشیم و سلام شما را ببریم و به ایشان بدهیم. این باعث میشود که #فیض علیحِدهای نصیب بشود و انسان یک قدری پیشآمدش رفع بشود. وقتی هم میخواهد برگردد باز خدمت حضرت میرود و #سلام و #وداع میکند و میگوید: میخواهم خدمت پسر عموی شما یا خواهر شما در #ری یا در قم برسم و سلام شما را برسانم. آنوقت او که حامل پیام حضرت شد انشاءالله از ناراحتیها محفوظ میماند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#تفسیر #ترجمه_قرآن 🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (۴) 🔹 وقتی خدا به #پیامب
#تفسیر
#ترجمه_قرآن
🔺 نکاتی پیرامون شرایط تفسیر و ترجمه و برداشت های قرآنی (قسمت ۵ و پایانی)
⏪ ...و قبلاً هم عرض کردم، حالا هم تکرار میکنم، کسیکه این مسأله را دیدم روشن با شرایطش ذکر کرده، مرحوم آیت الله #خویی در تفسیر شریف #البيان_فی_تفسير_القرآن است که بیشتر از یک جلد هم نشده، -موفق نشدند که این #تفسیر را بنویسند- در آنجا آخر این تفسیر تعلیقاتی دارند. در تعلیقهی پنجم تحت عنوان: «ترجمة القرآن وشروطها» شرایط ترجمهی قرآن را میفرماید. این "ترجمة القرآن وشروطها" را من هیچجا ندیدهام. همانطور که از شرایط #نماز، وضو است و از شرایط #وضو، پاکی آب است، شرایط ترجمهی قرآن چیست؟ هیچکسی نمیداند. همینقدر که یک کسی استاد #ادبیات شد، به او میگویند قرآن را ترجمه کن!.
آنجا ایشان میفرماید که سه شرط اقلاً باید در ترجمه مراعات شود.
یکی #ادبیات_عرب، آن هم ادبیات نه اینکه همینطور دست دوم و سوم، بلکه دست اول. یعنی، مخصوصاً بنده اضافه میکنم که عربی قدیم با حالا ممکن است تفاوت کرده باشد. چون هر زبانی به تدریج مسائلش فرق میکند. یکجا باقی نمیماند که دست نخورده باشد. این است که باید سر در بیاورد از مسائل ادبیات عرب گذشته و خوب مسلَّط باشد.
دوم اینکه باید مسائل #فلسفی و #عقلی مربوط به #توحید و #خداشناسی و #معاد و اینها برایش شسته و رُفته شده باشد، تا هر آیهای را که به حسب ظاهر دید، مثلاً وارد شده که «و جاء ربک و الملک صفا صفا»¹؛ که مثلاً اوضاع و احوال به هم میخورد و "و جاء ربک و الملک صفا صفا"، این را بفهمد که اینجا منظور چیست؟ آمدن #پروردگار یعنی چه؟ و یا مثلاً در آیاتی مثل «يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ»²؛ قرائن عقلی و نقلی و آیتی را پیدا کند. پس باید مسائل عقلی را بداند وإلّا #وهابی میشود!. وقتی وهابی شد مثل آنها میشود. در مورد آن شخص #ابن_تیمیه میگویند داشت همین مسائل را میگفت برای #مردم، برای اینکه مردم اشتباه نکنند، از آن بالای منبر که ایستاد، یک پله، دو پله آمد پایین، گفت: همینطور خداوند از #عرش پایین میآید که من دارم می آیم!. یعنی #شبهه نکنیها که بگویی خدا مثلاً جور دیگر است!. اینجور وهابی میشود آدم!. و در مسائل اصلی #اسلام متزلزل، #گمراه و مایهی گمراهی دیگران میگردد!. پس دوم اینکه مسائل عقلی را خوب بداند عقلاً، مثلاً #شرح_تجرید مرحوم علامه #حلی رحمهالله را خوب با شروحش و با این مسائلش پیش اساتیدی دیده باشد. بداند که مسألهی معاد چه جوری باید باشد، مسألهی #امامت چه جوری است، مسألهی #نبوت چه جور است.
و سوم اینکه به #مدارک_شرعی دربارهی تفسیر هم بر بخورد و بررسی کند. چرا؟ برای خاطر اینکه خود قرآن، برای قرآن، معلم معرفی کرده؛ «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»³؛ این قرآن کریم برای مردم است، اما تو باید مُبَیِنَش باشی. چون گفتار، گفتار حق تعالی است، گفتار معمولی که نیست. تو هم درس خواندهی پیش ما هستی: «وَ عَلَّمَکَ ما لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ»⁴؛ که این آیه دربارهات وارد شده. تو مدال داری. تو جایزه داری. تو مدرک داری و تعلیمات یافتهای. تو معلمشان باید باشی. آن حضرت هم به شهادت حدیث #ثقلین که مورد قبول #شیعه و #سنی است، معلمینی قرار داده بعد از خودش به نام خاندان خودش و فرموده که: «تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا...» این "لن یفترقا" را خوب دقت کرده باشد. یعنی یکوقت نمیشود که ما یک قرآنی پیدا کنیم، ترجمهی قرآنی، شرح تفسیر قرآنی، که آنجا خبر از تعلیمات #ائمه (علیهمالسلام) نباشد که اگر اینگونه شد، آن قرآن، آن تفسیر درست نیست؛ چون افتراق شده بین آن چیزهایی که ایشان آنها را با هم گره زده. یا اینکه کسی بگوید من #علوی هستم، مرید حضرت امام #حسین (علیهالسلام) هستم، و چه هستم، ولی از قرآن سر در نیاورد، خبر نداشته باشد، آنجا هم آن ائمهای که او میپرستد و دنبالشان رفته عوضی گرفته. بلکه اینها "لن یفترقا" هستند و هر جا سراغ #امام رفتید، باید امامی که قرآن با اوست، باشد. هرجا سراغ قرآن رفتید، باید قرآنی باشد که معلمین او، نظریاتشان ملحوظ شده باشد. پس قرآن خودش #معلم قرار داده، و فرموده که: «و یعلمهم الکتاب و الحکمة»(۵)؛ چندجا #پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به نام معلم قرآن معرفی شده. معلم قرآن هم معلم معیّن کرده، و معلمهای خاندان خودش را #حجیت داده. باید از اینها هم اطلاع داشته باشد.
مجموع اینها که جمع شد، یک اسلامی میشود که انشاءالله #اسلام_ناب_محمدی باشد.
۸۰/۸/۳۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #فجر :۲۲]
۲) [ #ابراهیم علیهالسلام:۴۸]
۳) [ #نحل :۴۴]
۴) [ #نساء :۱۱۳]
۵) [ #جمعه :۲]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بیانات و توصیههایی پیرامون زیارت 🔹 من یادم هست که در #قم یک وقتی یکی از #علمای بزرگ ـ خدا رحمتش
🏴 محبت ائمه اطهار علیهمالسلام تنها راه نجات
🔹 حسينی بودن و #فكر حسينی داشتن، ياد #حسين بودن؛ اين وقتی در ذهنها جا گرفت، آدم به جايی میرسد كه در #خواب هم به جای خوابهای متفرقه و دنيوی، خواب #كربلا و خواب #سامرا و #خراسان و #زینب کبری میبیند و چشم او وقتی بيدار میشود #اشک آلود است.
اين راه #محبت است.
وقتی آدم در اين راه قدم نهاد #ائمه (علیهمالسلام) #محبوب انسان میشوند. و همان محبوبها، #محِبِّ انسان هم میشوند، #انسان را دوست دارند و به دادش میرسند.
پس تنها راه #نجات محبت اين خانواده و دوری از #نفاق شد.
۸۸٫۱۰٫۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 محبت ائمه اطهار علیهمالسلام تنها راه نجات 🔹 حسينی بودن و #فكر حسينی داشتن، ياد #حسين بودن؛ اين و
🔺 علامت قبولی زیارت
🔹 مرحوم میرزا جواد آقای #ملکی_تبریزی فرمودند که ما یک سال از #تبریز عازم #عتبات بودیم، آن سالها نه موتوری بود، نه ماشینی بود و نه قطاری بود. مشکلاتی داشت سفر از تبریز تا عتبات شاید یک ماه، ۲۵ روز، اقلّاً ۲۰ روز باید در راهها زحماتی را تحمل میکردند.
این بود که ما هر چند ساعت که راه میرفتیم و خسته میشدیم، مینشستیم و چادر میزدیم.
مسئول اداره مالیات تبریز هم آنجا بود و میآمد دیدن ما، مینشست و با ما صحبت میکرد. تا رسیدیم عتبات عالیات و زیاراتی کردیم و برگشتیم تا در یک منزل، باز همان فرد آمد به چادر ما و اینجا گِله کرد و گفت: آقا! من در سفر #زیارت و در آنجا چند مرتبه به خدمت شما و مجلس شما مشرّف شدم و به زیارت شما آمدم و شما یک مرتبه پاسخی ندادید و بازدیدی از ما نکردید!.
ایشان میفرمایند که خب، بفرمایید ببینیم، آنجا که بودیم چند مرتبه شما مشرف شدید به زیارت؟
عرض میکند مثلاً ۲۰ مرتبه.
میفرمایند که: #امام چند مرتبه از شما بازدید کرد؟!. این یکمرتبه با این سؤال حساب نشده روبرو میشود که چه بگویم.
عرض میکند: نمیدانم.
میفرماید که: نمیدانم ندارد!، هیچ فردی نیست که امام از او بازدید کند و او بیخبر بماند.
بازدید امام خبر آور است. خبردار کننده است. تغییر دهنده است. #انقلاب درونی آورنده است. سازنده است. شما ببین وقتی میآمدی چه حالی داشتی و حالا که بر میگردی چه حالی داری. روشن است نزد خودت که آیا امام پاسخ #سلام شما را داده یا نداده.
همهی #اعمال اینطوری است. اعمالیکه #انسان انجام میدهد و از آن #لذت ظاهری میبرد. اما آیا این علامت این است که این زیارت را هم امام #حسین جواب داده یا نه. علامت آن چیست؟
اینکه آیا در درونش نسخهای اضافه کرده یا نه؛ بر دانشاش، بر #علماش، بر #فهم و #شعورش، بر #محبت و اردتش نسبت به پروردگارش در #حج و نسبت به #ائمه معصومین و #رسول_الله علیهمالسلام در زیارتشان.
این علامت قبولی است.
۸۵/۷/۱۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 علامت قبولی زیارت 🔹 مرحوم میرزا جواد آقای #ملکی_تبریزی فرمودند که ما یک سال از #تبریز عازم #عتبا
🏴 سلام الله علی الحسین
🔺 «و مَن جاهَدَ فَإنَّما یُجاهِدُ لِنَفسِهِ»؛ ( #عنکبوت :۶)
هر که تلاشی بکند و زحمتی بکشد، بداند که برای خودش است و خدا منزه از نیاز است.
ما همه سر تا پا نیازیم؛ بنابراین هر کاری بکنیم چشممان باید به #لطف و #احسان او و ملاقات و #زیارت او باشد.
زیارت خداوند در #دنیا، زیارت اولیائش است؛ فلذا کسی که شب #جمعه یا شب #إحیاء مشرّف به #کربلا بشود، زیارت خداوند دربارهاش نوشته میشود، چون مجسمهی نمایش #اسماء و #صفات خداوند، حضرت #اباعبدالله علیهالسلام است و #دل وقتی که رفت پیش امام #حسین، کأنّه #واسطه نیست و پیش خدا رفته؛ چون امام #حسین علیهالسلام یک سر مو برای خودش کار نکرد. یک سر مو برای خاندانش کار نکرد، جز اینکه نام مبارک جدّش به بالا برود و همانطوری هم که مادرش فداکاری کرد، همانند او هیچ غرض شخصی نداشت.
🕋 این بود که در موقعیکه همه دارند دور خانهی خدا #طواف میکنند، او دید که صلاح #دین خدا این است که ایشان اینجا نماند. آمد بیرون و پیام داد: هر کس در راه خدا حاضر است خون دلش را بذل و بخشش کند، و «مُوَطِّناً عَلی لِقاءِالله نَفسِه»؛ روی خودش کار کرده و حاضر شده که به #لقاء خداوند بپیوندد، با ما بیاید؛ یعنی #حج را وِل کند و بیاید سر روی بیابان بگذاریم؛ از دست #کفر، از دست #ظلم، از دست ستم، از دست چپاولگریها و عیاشیها و بیدینیهای #بنی_امیه میخواهیم فریاد بزنیم!. میخواهیم برویم #انقلاب ایمانی ایجاد کنیم، همانطوریکه جدّ ما در برابر #بتپرستیهای ظاهری، انقلاب ایجاد کرد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔 حبیبی یا حسین!
🏴 فرا رسیدن #اربعین سیدالشهداء علیهالسلام بر همگان تسلیت باد
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆سالروز تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا؛(۱۳ #آبان ۱۳۵۸)
🔺پس از تسخیر لانهی جاسوسی، رئیسجمهور #آمریکا گفت که ما تحقیر شدیم، که درون این کلمه یک #تهدید بود؛ امّا با کمال شگفتی وتعجب #مرحوم_امام فرمود: بله ما تحقیر کردیم وحالا اول کار است! ما همیشه شما را تحقیر خواهیم کرد.
این مسأله از کجا بر میخیزد؟ از #الله_اکبر و #تکبیر و #تسبیح بر میخیزد.
۸۹/۱/۱۵
☑️ آیتاللهسیدابراهیمخسروشاهی
@seyedololama
📆 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر صلیالله علیه وآله؛ ( ۲۵ #صفر المظفر ۱۱ ه ق)
🔹 حضرت #پیامبر (صلیالله علیه وآله) در هنگام رحلت میخواستند مسئلهی #غدیر خم را به #وصیت کتبی تأیید کنند، با اینکه در حضور هفتاد هزار #مسلمان یا بیشتر، در غدیر خم بهترین تأییدها را کرده بودند، با وجود اینها میخواستند وصیت را کتبی هم قرار بدهد که مؤکَّد شده باشد. در آنجا #خلیفه_دوم اهل #سنت مخالفت کرد و کلمهای گفت که حالا مریدهایش میخواهند آن کلمه را تفسیر کنند که با گفتهی یک مسلمان بسازد؛ این یک مطلب است که گفت: این آدم تبداری است و تب بر او غالب شده و آدمی که تب شدید دارد، سخنش را چه میگویند؟ هذیان میگویند!.
این یک مطلبی است که در هیچ کجای #تاریخ در هیچ #دینی فکر نمیکنم که پیدا شود، که یک کسی حالا آن شخص، تاجر باشد، زارع باشد، صنعتگر باشد، سرمایهدار باشد و بخواهد دم رفتن، یک وصیتی بکند و جلویش را بگیرند. چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده.
و مطلب دیگر اینکه کسانی که از مطالب دینی باخبر نیستند، میگویند حضرت فرمود تا اینکه من یک جملهای بنویسم که #امت را از خطر #انحراف باز دارد؛ مگر حضرت میتوانست بنویسد؟ این را عنوان میکنند در حالیکه این یک مغالطهای بیش نیست. نوشتن سران برای سران، هیچوقت با قلم و دوات که خودشان استعمال کنند نبوده. همیشه کاتب، دبیر و یا افرادی بودهاند که منصوب بودهاند برای همین کار که نامهها را میگرفتند و جواب میدادند و خودشان ضبط و بایگانی میکردند، نه اینکه یک نفر بزرگ و صاحب یک حزب مهم یا یک مملکت، این خودش قلم و دوات جلویش بگذارد و نامهنویسی بکند. چنین چیزی نبوده. از این جهت این #مغالطه است.
در جریان #مباهله هم وارد شده که نامهای است از حضرت #محمد پیامبر خدا، به #اسقف نجران فرستاده شد که بعد از ذکر این مطلب میگویند که ممکن است حضرت پای نامه امضا بفرماید. بنابراین این یک مطلب اینکه هیچوقت سران هیچ دولتی نویسندهی فرمانها و نامهها نیستند. و این خودش یک قسمت خاصی در دربار آنها تشکیلات هست که آنها مینویسند، آنها جواب میگیرند، آنها میخوانند، آنها از رئیس امضا میگیرند.
الآن هم ما دیدهایم در همین تلویزیون خیلی نشان میدهد که وزرایی که میخواهند با هم توافق کنند، روبروی هم نشستهاند و یک نفر هم همراه آنهاست که این مدارک را میگیرد و جلویشان میگذارد، میگوید امضا کنید، نه اینکه خودش بگوید و بنویسید مطالب را. نه، مطالب توافق شده را قبلاً ماشیننویسی میکنند و مینویسند، در شکل یک دفتری که این باید مدرک باشد، مدرک دولتی باشد. بعد میآیند آن را جلوی وزیر میگذارند یا جلوی هر مسئولی که باید امضا کند، او فقط امضا میکند. آنوقت از دستش میگیرند.
بنابراین در قضیهی نامهنویسی، این مغلطه در آن است که بعضیها میگویند حضرت که فرمود من نامه بنویسم که نجات #امت در آن باشد، مگر حضرت چیزی مینوشت؟ پس معلوم میشود این حدیث اصلاً درست نیست! نه، بلکه معلوم میشود که شما در #انحراف هستید، و شما نمیتوانید وارد مطالب تحقیقی اجتماعی بشوید که به علت این است که یا شما #مغرض هستید یا بسیار سادهاید که حرف مغرضین را قبول کردهاید.
۲۴ #ذی_الحجة الحرام ۱۴۳۶=۹۴/۷/۱۶
☑️ حضرت آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید
#خداشناسی
خداخوان تا خدادان فرق دارد
که حیوان تا به انسان فرق دارد
#فروغی_بسطامی
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید
#خداشناسی
خداخوان تا خدادان فرق دارد
که حیوان تا به انسان فرق دارد
#فروغی_بسطامی
(فایل کیفیت متوسط)
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama