نظر منتقد محترم و پاسخ استاد 👇👇
سلام علیکم.
ایشون اشتباه متوجه شده اند.
ما تابع تمثیلات و قیاسات نیستیم. تابع مصالح و ملاک ها هستیم
این مثالی که زده اند از بیخ اشتباه است. خودتان که واقفید.
آنچه بنده آنجا عرض نموده ام ملاک و حد وسط کلی است
. در مثال ایشون بین دو حکم چه حد وسطی کلی موجود است؟!!!
و اما پاسخی به اشکالات بی حد و حصر فقه خالی از معرفت که اخوی شما تابع قواعد آن فقه است👇👇
" آیت الله معرفت، در جواب سؤالی که مجله نقد و نظر از وی پرسیده است که آیا فقهای متأخر از راه تسری ملاکها، احکامی را بیان نموده اند یا خیر؟ می فرماید: «بلی، حتی در بعضی از موارد از راه قیاس هم احکامی را بیان کرده اند. از باب مثال: کسی در غير وطنش قصد اقامه کند، اگر بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصدش برگشت، مادامی که در آن مكان هست نمازش تمام است، ولی اگر قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی از قصدش برگردد، نمازش شکسته است، به این مطلب نص داریم. اما اگر همین شخص شخص با اینکه یک نماز چهار رکعتی نخوانده است، تا ظهر و زوال شرعی روزه بگیرد، حکمش چیست؟ آیا مسافر است و میتواند روزه اش را بشکند و یا اینکه روزه اش را تا مغرب نگهدارد؟ این مسأله فقها می فرمایند باید روزه اش را ادامه بدهد، در حالی که هیچ دلیل و نصی نداریم، جز
آنکه ملاک نماز را تسری داده اند و حکم آن را بر روزه بار نموده اند. آیا این قیاس نیست؟ پس در اینجا ناخودآگاه یک قیاس مورد عمل قرار گرفت، آن هم قياس در عبادات و تعبديات، و اصلا روزه چه ارتباطی با نماز دارد؟ صاحب عروة چنین فتوایی دارد و همه محشين عروة هم با ایشان موافقت فرموده اند». (هادی معرفت، مبانی اجتهاد، نقد و نظر، سال اول، شماره ۱، ص ۹۰ و ۹۱) "
همین فتوای فقهای سنتی👆 بر اساس چیست؟
اصلا بحث حد وسط کلی که ملاک حکم است کجا و مقایسه بین دو حکم که ایشان گفته اند کجا؟
حد وسط کلی بین عدم ثبوت قضای نماز واجب با ثبوت قضای روزه در زن حائض چیه؟!!!! که با این حکم میخواهند قیاس قضیه کلی را نقض کنند؟!!!
ضرورت جزو معانی کلیه هست
حائض شدن هم جزو معانی کلیه هست؟!!
اصلا صورت قیاسی می توانند بین دو حکمی که مثال زده اند با حد وسط کلی مشترک تشکیل دهند؟!!!!
_
مرتبط با نکته 10
بحث عدم بطلان روزه در صورت وجود ضرورت
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
آیا نوشیدن آب به جهت رفع عطش شدید برای روزه دار مثل کارگران ساختمانی در گرمای تابستان که زیر آفتاب مشغول کار هستند، مجاز است؟
📝 باسمه تعالی
در فرض سؤال اگر معیشت شخص منحصر در این راه باشد و نیز نتواند ساعت کاری خود را کم کند و یا تغییر دهد و تشنگی به حد حرج* یا خوف ضرر برسد، به میزان رفع حرج و ضرر مجاز به نوشیدن آب است و روزه اش را ادامه دهد و بنا بر احتیاط واجب روزه اش را قضا کند و کفاره ندارد.
* سختی طاقت فرسایی که قابل تحمل نیست.
آیت الله هادوی تهرانی
✅پاسخ :
سلام علیکم
به خدمت این برادر شجاع سلام بنده را برسانید سپس از قول بنده بخدمت ایشان برسانید چون سرعتتان زیاد است در فکر یک دوربرگردان دور باشید تا بتوانید خود را کنترل کرده برگردید چرا که
🔷 اولا آیت الله مرحوم #معرفت تفاسیر امثال #مقاتل ابن سلیمان #اسراییلی را برای #مسلمانان برای فهم قرآن معرفی کرده بود که متوقف کردیم و شما هم متوقف شوید
🔷ثانیا پاسخ ما مال امام #صادق (ع) به امثال #ابوحنیفه و #قتاده بوده و مال من نبوده خود دانید با امام صادق چطور کنار بیایید
🔷ثالثا اگر #فقیهی در فلان مسئله از فلان اصل منطقی استفاده کرده به چه دلیل باید در مسئله دیگر و در باب دیگر هم بعنوان #کبرای از آن استفاده شود در فقه #اصل تبعیت از #نص قاعده است و در صورت فقدان نص نوبت به استفاده از #قواعد منطقی می رسد اگر در این هم تردید دارید پس برگردید به #معالم_الاصول و
🔷رابعا فتوای آن فاضل محترم هم #حکم خاص و #مقطعی است و نه این که فلان #دیابتی هر روز هم #روزه بگیرد و هم #قرص بخورد در هر حال از #استنادات این #مستشکل محترم معلوم شد لازم است از سرعت خود بکاهد این راه را ادامه دهد تا , قضایایی را مطرح کنیم که تاکنون مطرح نکرده ایم . منتطرم پاسخ دهد تا کاری را شروع کنیم که دنبال مستمسک بودیم .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
با احترام استاد!
شما در یک شبکه مذهبی ماهواره ای در ضمن نزدیک به 70 برنامه ثابت کردید منظور از اهل ذکر در" واسئلوا اهل الذکر" اهلبیت(ع) است چون در سوره طلاق آیه 9 و 10 آمده "ذکرا رسولا " اسم رسول شده ذکر و در آیه های واسئلوا اهل الذکر (سوره انبیا و نحل) یعنی واسئلوا اهل الرسول که اهلبیت است و دهها مدرک از کتاب و سنت مدرک آوردید که ثابت کنید واسئلوااهل الذکر یعنی اگر چیزی را در امر دین نمی دانید سوال کنید از اهل بیت . و در صورت غیبت امام هم از کسانی بپرسید که مجتهد در روایات اهلبیت باشند اما در تفسیر نمونه جلد 24صفحه 258 آیت الله مکارم می فرمایند اینکه مراد از اهل ذکر اهلبیت باشد ممکن است اشاره به بطون آیه باشد و منظور خصوص اهلبیت نباشد بلکه شان نزول آیه علمای اهل کتاب (یهود و نصادای) است!!
✅پاسخ:
بلی مسلمان محترم! معظم له در جلد 11 ص 244 همین #تفسیر نوشته
(( مانعی ندارد 14 معصوم روشن ترین مصداق اهل ذکرند ولی قبول همه اینها هیچگونه منافاتی با عمومیت مفهوم آیه و همچنین مورد نزول آن که دانشمندان اهل کتاب است ندارد! )) آیت الله #مکارم دامت برکاته در ذیل آیه 54سوره نسا هم #یهود را برده ذیل واژه آل #ابرهیم در حالیکه در بحارالانوار 28 روایت آورده که اهلبیت فرموده اند این آیه فقط اهلبیت را مد نظر دارد اما چون دوازده تفسیر #اسراییلی ذهن شریف ایشان را منحرف کرده است
(یعنی تفسیر ابو یوسف ابن حجر مقاتل ابن سلیمان کذاب و کیع کذاب و خمار یوسف ابن موسی قتاده ابن دعامه حرب طایی سدی شراب فروش مجاهد نوکر پسر عمر مقاتل ابن حیان ابوصالح برده و محمدابن موسی الشیرازی،) متاسفانه دیگر روایات متواتر اهلیت هم توان تاثیر گذاری را ندارد بنده حقیر بارها طرحی را ارایه دادم که مطابق آن تمام #مفسرین ایران فقط چهار سوره اول (بقره آل عمران نسا مائده ) را تفسیر کنند و همه مفسرین عراق فقط از سوره انعام تا کهف را تفسیر کنند علمای لبنان و یمن هم باقی قرآن را تا شاید لایه اول قرآن را درک کنیم البته بنده از پولتبورو حزب کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی سابق از طریق حزب توده در زندان اوین اطلاع پیدا کردم که در مرکز مطالعات فلسفی باکو به این نتیجه رسیده اند که یک هزار سال دیگر بشر قادر به تفسیر قران خواهد شد، یعنی آخر هزاره سوم میلادی . در هر حال تفسیر نمونه خلاءهای مشکل سازی دارد. که این خلاءها در تفسیر #تسنیم کمتر شده است. ای کاش کل مفسیرین #قم فقط تفسیر سوره بقره را در 30 جلد خلاصه کنند نه اینکه جمع اقوال کنند بلکه فقط #کشفیات آنرا و نو آوریهای آنرا.--
هیچ کس قادر نیست تفسیر کامل فقط بقره را در 60 سال #تدوین کند بنابر این تفاسیر موجود که حاصل عمر شریف #بزرگان ما هست روی چشم ما است #آبروی ما است و #سرمایه ما است منتها باید برای #بشر_مجازی تفسیر کاملتر مجازی و محیط بنویسیم و ما فقط در صدد نشان دادن #خلاءهای خطرناک هستیم تا توجه بدهیم کار انجام شده بزرگان ما در حد فقط و فقط #ترجمه است . کار اصلی شروع نشده است. بنده حقیر تمام یک صد پوشه مطالب تاریخی حدیثی دو قرن اول اسلام را فقط مربوط به کمتر از صد آیه از سوره بقره تا رعد تدوین کرده ام. یعنی هر آیه بیش از 300 صفحه پشتوانه #حدیثی و #تاریخی دارد .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوالی داشتم از خدمتتون راجع به آن صد پوشه شما که حدود 90.000 صفحه می شود چگونه به تنهایی نوشته اید؟
✅پاسخ : در عرف مسلمین زشت ترین کار که زشتی آن حتی به فضای #نقد آن هم سرایت می کند تعریف از کار خود است کار اگر برای خدا باشد ذکر آن برای دیگران لازم نیست و اگر ذکر شد می رساند کار برای #نفس است اما وقتی می بینیم امامان معصوم و یارانشان در مواقع #جهاد رجز می خوانند و از خود تعریف می کنند متوجه می شویم گاهی باید #رجز خواند بلی این ناشی از یک مسئله مهمتر است این حقیر نیز هنگامی که می بیند اگر موضع صریح و تند نگیرد #حقی در شرف از بین رفتن است لذا عیب را و مجروح کردن #آبروی خود را می پذیرد اما نمی گذارد حق پایمال شود. و ما می خواهیم آبروی خود را هم فدای اسلام کنیم بگذریم .
آن صد پوشه غالبا" آدرس #روایات است که عملا هر پوشه کمتر از 40 صفحه آدرس است و اگر همه آدرسها تبدیل به متن بشود گاهی هر پوشه تبدیل به 400 صفحه می شود گویا بیش از 100/000 صفحه خواهد بود.
مثلا کتاب بنده حقیر بنام #تاریخ_سازان_پنهان در کمتر از صد صفحه چاپ شده اما متنی که آدرس آنها را در آن متمرکز کرده ام بیش از 500 صفحه تاریخ 80 جلدی ابن #عساکر و400 صفحه از حدود 4000 صفحه #مسند_احمد است.
و تمام متن مورد انتخاب و مربوطه تفسیر #درالمنثور را در یک کتاب صد صفحه ای بنام #مذهب_سازان_بی_مذهب منتشر کردایم که متن خلاصه نشده آن بیش از 200 صفحه است و مجموع متون عصاره شده در کتاب علم در چنگال سیاست که حدود صد صفحه است بیش از 3000 صفحه است و متن عصاره شده در کتاب نخستین کلاسه از پرونده یک صحابه صد و پنجاه کتاب اهل سنت است که متن فشرده شده آن حدود 200 صفحه و متن تفصیلی آن حدود 2000 صفحه است. و متن حدود 300 صفحه مورد نظر را از 7000 صفحه ای کنزالعمال در حدود 40 صفحه عصاره ساختیم . وهکذا....
هنگامی که افرادی با #اهانت مستقیم وارد فضای علمی می شوند مناسب ترین برخورد تهدید #علمی و #قلمی است. و نه تواضع .
چون #تواضع کالای میدان #ادب است و نه فضای توهین مستقیم .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
با سلام. ریشه حدیث جعلی "نزل القرآن علی سبعه احرف" که حتی سیوطی در الاتقان ۴۰ قول در مراد آن نقل کرده کجاست و ثمره این جعل چیست؟
امام حسن گفت: یک نفر یهودی نزد محمد پیامبر اسلام آمد و داناترین آنها سوالهایی از پیامبر پرسید: که برتری مردان بر زنان چیست؟ محمد پیامبر اسلام در جواب گفت: مانند برتری آسمان بر زمین و مانند برتری آب بر زمین میباشد، چون آب، زمین را زنده میکند و با وجود مردان، زنان زنده میشوند و اگر مردان نبودند، الله زنان را نمیآفرید. الله میگوید (آیه ۳۴ نسا):
مردان را بر زنان برتری است و به واسطه آن برتری که الله برای بعضی بر بعضی مقرر داشته است. مرد یهودی پرسید: از چه روی چنین است؟ پیامبر اسلام گفت: الله، آدم را از گِل آفرید و از باقیمانده آن گِل، حوا را خلق کرد و اولین کسی که از زنان اطاعت کرد، آدم بود؛ پس الله او را از بهشت پایین آورد و برتری مردها بر زنها را در دنیا نشان داده است، آیا نمیبینی که چگونه زنان به دلیل حیض و ناپاکی، فرصت عبادت را از دست میدهند و مردان دچار این ناپاکی نمیشوند؟
الاختصاص نوشته شيخ المفيد ج ۱ ص۴۷و۴۸
این روایت چطور با روایات ارزشمندی زن و ملاک بودن ارزش به تقوا در قرآن سازگار هست؟
✅پاسخ :
سلام علیکم اختصاص مال #مفید نیست پس خود کتاب حامل متون متعدد است که #مولف بخشی از آن معلوم نیست و متن فوق هم #مغایر با موضع #اهلبیت است و محکوم به #جعل اما پاسخ سوال اول برای بعد .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
مشکات اهل بیت(ع):
باسلام خدمت حضرت آیت الله زنجانی
مسئله هست که از خدمت حضرتعالی اولا نظرتون رو میخوام و بعدا اگه نظر حضرتعالی هم مثبت بود راهکاری برای جلوگیری از بعضی خرافات و موارد انحرافی.. عاشورا و فلسفه قیام امام حسین.. زنده کردن اسلام و ترویج اسلام واقعی بود و متوجه کردن اذهان عمومی به واقعیتی که امویان در اثر مرور زمان سعی در پنهان کردن و کتمان واقعیت اسلام واقعی و اهل بیت رسول الله داشتن و بعد از قیام عاشورا این مهم محقق شد و زمینه ساز سرنگونی یزید و امویان شد و در طول زمان این علما و روحانیون واقعی بودن که منبر را رسانه ای واقعی برای روشنگری استفاده کردن و قیام عاشورا زمینه ساز جلوگیری از ظلم و بی عدالتی شد مخصوصا در بلاد اسلامی که واقعا به این موضوع توجه کردن در اصل این عاشورا و قیام چراغ هدایت همه انسانهای عالم شد و میطلبد در ماه محرم به موضوعات مذهبی اجتماعی و سیاسی زمان بیشتر متمرکز بشویم از حضرت عالی سوال دارم ایا با این پتانسیل بزرگ که وجود دارد ایا در این ماه محرم مخصوصا ...
حضرتعالی موافق برنامه های مثل قمه زنی و مراسم دیگه مثل زنجیر زنی و تیغ زنی میباشید؟
با توجه به اینکه در اینترنت و فضای مجازی هر جا اسم عاشورا می آورید اینقدر تبلیغات منفی بخاطر خرافه پرستی و خرافه گویی شده که اگر کسی نداند مواجه میشود با خونریزی و توحش..
از حضرتعالی این سوال را دارم آیا این مراسم قمه زنی.. پایه و اساسی دارد که ما بی اطلاع هستیم اگر هست بفرمایید اگر نیست چرا سر منبرها روشنگری نمیشود که این وظیفه حوزه و علما و روحانیون است و سوال دیگه اینکه بعضی مداحی ها به غیر از مواردی که مقتل خوانی میباشد منابع رسمی دارد یا خیر و در پایان برای خروج از بعضی خرافه پرستی ها و خرافه گویی ها باید چکار در این شرایط انجام داد و راهکار جنابعالی چیست؟
سلام خدمت حضرت آیت الله زنجانی
در فضای مجازی با صحبتهای شخصی روحانی سید بنام برقعی آشنا شدم و خیلی از صحبتهای ایشون دنبال کردم و رسید به طرح موضوعات مهدویت و وجود حضرت ولیعصر.. که توسط ایشون رد شده بود و حتی منکر اصل وجود حضرت ولیعصر شدن که شبکه های وهابی به این صحبتها دامن میزنن چون توسط روحانی ظاهرا شیعه مطرح شده از حضرتعالی درخواست روشنگری از منابع قوی با ادله محکم دارم تا نسل جوان با آخر الزمان و ظهور بیشتر آشنا شویم و جواب محکمی باشد در مقابل منحرفین
باتشکر
سوال دیگر اینجانب در خصوص شبهه ایجاد شده توسط روحانی برقعی در خصوص اصول دین میباشد که ایشون زیر سوال بردن این پنج اصل و تاکید دارد از کجا آمده و اصرار دارد هیچ منبعی برای این پنج اصل نیست در این خصوص هم روشنگری بفرمایید
باتشکر
بحث دیگه و سوال دیگه در خصوص پرداخت خمس میباشد که ایشان مدعی هستند زمان خلافت حضرت امیر و پیامبر اسلام و حتی خلفا اصلا چنین چیزی نبوده و هیچ خلیفه اسلامی هم نسبت به دریافت خمس و سهم امام اقدام نکرده اند ایشون مدعی هستند خمس ساختگی میباشد و ریشه محکمی ندارد در این خصوص هم روشنگری بفرمایید باتشکر
✅پاسخ : سلام علیکم بنده حقیر در این دهه اخیر بدلیل همکاری با همین دوستان #قمه_زن در شبکه های جهانی به اموری واقف شدم که قبلا به آن توجه نداشتم طیف دوستان قمه زن مرکب اند از خانواده های #مذهبی و دارای #تعصب خاص و تند در دفاع از اهلبیت (ع) من در این 12 سال اخیر خیلی در خصوص قمه زنی با این دوستانم بحث کرده ام اما چندان اثر بخش نبود من جمعا در #عراق حدود 13ماه حضور داشتم متوجه شدم راه مقابله با قمه زنی صرف انتقاد و سپس برخورد نیست . باید حاصل قمه زنی و نتیجه قمه زنی را از طریق #نظر_سنجی در سطح جهانی به دوستان منتقل کنیم که آیا از صد هزار انسان طرف مصاحبه مثلا در #اروپا و یا #چین درباره قمه زنی چه نظری داشته اند اگر مثلا 90 درصد غیر مسلمانها آن را عمل #وحشیانه و باعث دشمن شدن ملتها با امام #حسین(ع)دانسته اند پس قمه زنی دشمن ساختن #ملتها با امام حسین (ع) است . و شیعه قمه زن در طرف دشمن قرار می گیرد اما اگر قضیه بر عکس شد و 90 درصد ملتها قمه زنی را دلیل حقانیت راه امام حسین دانسته اند نباید مانع قمه زنی شویم . چون قمه زنی مثل #نماز حکم شرعی اجتهاد شده در فقه نیست که کسی بگوید به دیگران چه ربطی دارد من خوشم می آید قمه بزنم چون آن چیزی از اسلام است که در #کتاب و #سنت باشد . و اهلبیت فرموده باشند و یا عمل کرده باشند. در هر حال کار ظریفی است باید نشست برادرانه بحث کرد. و باصطلاح با جنگ و جدال حل شدنی نیست.
و اما آقای سید ابوالفضل #برقعی که در آسایشگاه اوین بعدها در واحد 325 #مناظره می کردیم اصلا خبر نداشت در مقدمه #علامه_عسکری بر مرات العقول علامه #مجلسی 19 روایت فقط از اهل سنت آمده که رسول خدا شخصا به 19 قبیله نامه نوشته #خمس خود را ارسال کنند و درباره امام عصر هم خبر نداشت که بنده از اسامی 160کتاب اهل سنت در اثبات 👇👆
👇👆
امام عصر (ع) اطلاع دارم
بنده خدا بیسواد بود.
و در رابطه با اصول دین هم بلد نبود بگوید اصول دین مطهر از نجاست کفر همان شهادتین است و سه اصل باقی زیر مجموعه شهادتین است.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
سلام حاج اقا در بحث خمس و اثبات دقیق تر آن میتونید بیشتر بحث کنید
✅پاسخ : امر واضح به بحث بیشتر نیاز ندارد در کتاب وسایل الشیعه روایات شیعه درباره خمس آمده و در مقدمه مرآت هم روایات اهلسنت آمده .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سلام
با سلام بالاخره ما متوجه نشدیم محتوای کتاب فواید الشمسیه را قبول کنیم یا نه شما چه برداشتی دارید؟
✅ پاسخ: سلام علیکم عبارت حاج آقا #بزرگ_تهرانی می رساند قبول کرده و عبارت بحار در جلد 52ص170 می رساند #مجلسی ممکن تلقی کرده و #مصحح بحار آنرا #تخیلی دانسته اما به نظر می رسد حداقل بخشی از آن درست باشد چون ممنوعیت اسم امام عصر(ع) در آغاز غیبت خطرش شدیدتر بوده و اما تاسیس لشکر امام در آن حد کمی پذرفتنش سنگین است. ولی ممنوع بودن اطلاع از محتوای کتاب برای حاج آقا بزرگ گویا مسلم بوده است .
بلی آیت الله سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله از آقای احمدی میانجی نقل می کردند شخصی با اسب خودش بسوی آن لشکر رفته و تاکنون باز نگشته است. و تفصیلش را باید از آیت الله شبیری بپرسید. در هر حال وظیفه آمادگی است. ولو در حد احتمال کم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام علیکم آقای ری شهری در میزان الحکمه و آیت الله جوادی آملی در تفسیر موضوعی اسماعیل صادق الوعد علیه السلام را ظاهرا فرزند حزقیل می دانند و نه اسماعیل ذبیح الله فرزند ابراهیم خلیل الله علیه السلام .
✅پاسخ: سلام علیکم من #تفسیر آقای آیت الله جوادی را ندارم گویا اصل باعث این #جعل این بوده چون #یهود دیده #اسماعیل هم لقب #ذبیح_الله را دارد و هم #صادق_الوعد را لذا لقب ذبیح الله را داد به اسحاق علیه السلام و لقب صادق الوعد را داد به اسماعیل ابن #حزقیل .
در بحار ج 75 ص373 خبر24 حامل این جعل #تفلیسی هست و #سمندی که اولی غیر موثق دومی مجهول کامل و در جلد 13 بحار هم تمام 7 روایت مشکل فنی دارند در خبر1 ابن اشیم مشکل دارد خبر 2 مرسل است خبر 3 عمار ابن مروان مشترک است خبر 4 باز تفلیسی و سمندی حضور دارند وکذا حفص ابن علی کوفی. خبر 5 عبدالله ابن قاسم کذاب و ابن اورمه و محمدابن سعدان اولی مجهول دومی ضعیف و خبر 6 ابن ابی الخطاب مجهول و مروان ابن مسلم مشترک و خبر7 هم جعابی مجهول یحیی ابن زکریا مشترک و احمد ابن سلیمان و عمران ابن مروان ضعیف و خبر 14 و10 جلد 75 صفحه 95 هم تکراری است میماند خبر اصول کافی جلد 2 ص 105 که در بحار جلد71 صفحه 5 تکرار شده !!
یعنی ریشه تمام این قضیه نازک شد رسید به یک خبر و در مقابل در خبر خرایج در بحار جلد 17صفحه251 می گوید بابا منظور از اسماعیل صادق الوعد همان ذبیح الله و ابن ابراهیم است جالب است غفلت مرحوم مجلسی!
خودش در جلد13 صفحه 391 می نویسد المشهور بین العامه انه اسماعیل ابن ابراهیم ولی در جلد 17 در پانوشت که اگر مال مجلسی باشد و نه مال مصحح می نویسد و فی الروایات ان اسماعیل هذا غیر اسماعیل ابن ابراهیم!!
🔷جالب تر اینکه #مقاتل ابن سلیمان معاصر اهلبیت در تفسیرش جلد 2 صفحه 631 می نویسد اسماعیل ابن ابراهیم لصلبه
یعنی نوشته منظور از صادق الوعد همان ابن ابراهیم است ولی مدت انتظار سه روز بوده و نه یک سال!! و در بحار جلد 71 صفحه 5 نوشته طبرسی هم گفته اسماعیل ابن ابراهیم است. و انتطار یک سال را ابن عباس گفته . غرض این که از این پرونده تاسیس شده بدست اهل کتاب در تفسیر شریف تسنیم جلد 9 ص 144 فقط یک روایت نقل کرده و رد شده ! در حالی که هیچ پاسخی داده نشده که برای چه یک سال انتظار!!
اقلا سه روز را نقل کنید اگر امروز کسی یک سال بخاطر نیامدن رفیق و تخلف رفیق علاف شود حمل بر سبک مغزی می شود کدام عقل می پذیرد بخاطر تخلف قول دیگری کسی بیش از سه روز علاف شود پس عرف چه شد؟!
اگر در سفری رفیق ما گفت صبر کن الان بر میگردم و من ماندم تا شب نیامد خوب چون آدم خوبی هستم دو شب هم می مانم تا بشود سه روز کدام عقل سلیم یک سال می ماند پس زن و بچه چه میشود ؟!
پس هیچ تفسیری بدون اشراف بر حدیث و تاریخ با محوریت مقولات عقلی نمی تواند پاسخگوی پرسشهای زمان باشد. آنچه گفتیم مشتی است از خروار.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
حضرت استاد سلام علیکم
اسعدالله ایامکم
سوالی داشتم از محضرتون
در جایی از پیامبر اکرم نقل شده ؟
که شهید در حال مجاهدت، پس از شهادت نیز به جهادش ادامه میدهد
چون این رو از منبر شنیدم ولی هر چه جستجو کردم حدیثی پیدا نکردم
✅پاسخ :
سلام علیکم
بنده چنین حدیثی راندیده ام
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام استاد عزیز.
آیا خطبه اول نهج البلاغه را از حیث سندی و محتوایی تایید میکنید
✅پاسخ :
سلام علیکم در وسط خطبه عباراتی دارد احراز همه آن برای امام کمی جای تامل است و احراز سندی هم مشکل است ولی سرمایه این خطبه اعتبار محتوایی آن است که فوق عبارت بشر عادی است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
ببخشید من در مورد اسماعیل صادق الوعد درست متوجه دو متن قبلی نشدم !
✅پاسخ: در یکی می گوید اسماعیل #صادق_الوعد که در قرآن آمده عده ای از #یهودیان_نفوذی جعل کرده اند مراد پسر #ابراهیم (ع) نیست کس دیگر است تا از مقام اسماعیل #جد بزرگوار رسول خدا (ص) بکاهند و همچنین لقب مهم #ذبح را به پدر بزرگ بنی اسراییل یعنی #اسحاق (ع) بدهند (که برادر اسماعیل بوده ) تا بنی اسراییل را بزرگ کنند .و برای این منظور جعل کردند که اساعیل صادق الوعد بدین دلیل لقب صادق الوعد گرفت که چون با شخصی مسافرت می رفته و آن شخص به اسماعیل گفت در سر این پل کمی صبر کن تا من برگردم اما یک سال گذشت نیامد و اسماعیل هم بخاطر اینکه وعده داده بود نرود بمدت یک سال در همان سر پل ماند تا آن رفیق آمد لذا خدا اسم او را صادق الوعد گذاشت. که از اساس #کذب بود چرا که چنین آدمی در عرف علاف خوانده می شود و عقلا هیچ عاقلی یک سال عمر خود را هدر نمی دهد و هیچ کسی یک سال بدون وجود شرایط زندگی آب و غذا نمی ماند و تکلیف زن و بچه چه می شود؟!
درصورتی که اسماعیل صادق الوعد همان اسماعیل ذبیح الله(ع) است. که بخاطر این از طرف خدای متعال صادق الوعد لقب گرفت که چون ذبح شدن را تقبل کرد تنها ماندن را تقبل کرد تشنه و گرسنه ماندن را تقبل کرد بی پدر ماندن را تقبل کردووو و شد صادق الوعد.
و اما کتاب فوایدالشمسیه در ارتباط با امام عصر (عج) نوشته شده و حامل #اسراری است . که عده ای از بزرگان به محتوای آن اعتقاد پیدا کرده اند و ما گفتیم ابعاد لا ینحل دارد و نباید در داوری درباره آن عجله کنیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
طبق اطلاع جنابعالی نه تعریف فقه را منتسب به کتاب و سنت می دانید و نه تعریف اصول را , پس تکیف ما طلبه ها چیست ؟!
✅پاسخ: تکلیف شما این است تعریف فقه را از "لیتفقهوا فی الدین " قرآن و التفقه فی الدین #اهلبیت و #سنت بگیرید؛ آنگاه بجای 499 آیه مربوط به #احکام فرعی فردی ، در بیش 6000 آیه قرآن خیمه #اجتهاد بزنید تا هم فضای اجتهاد را از سستی و بی رمقی نجات دهید و هم پاسخگوی بشر در #جهان دارای حاکمیت شبکه های #مجازی باشید. و تعریف اصول هم مربوط به #قرآن و #حدیث نیست باید بجای بخشی از اصول موجود دنبال اصلهایی بگردید که اهلبیت حکم را با تکیه بر آن اصلها صادر فرموده اند. بخشهایی از اصول موجود هیچ ریشه ای در اسلام ندارد مانند بخش عمده مباحث الفاظ.
و کوشش کنید یک سیر کامل در #کانال_مشکات_اهلبیت بزنید و همچنین در وبلاگ سابق بنده با اسم بنده
(سید حسین موسوی زنجانی). و همچنین تا یک بار کامل کتاب #الحیات استاد محمد رضا #حکیمی را نخوانده اید هیچ وقت به #منبر نروید. و اگر تبلیغ تلقی نمی فرمایید یک دور کتابهای #تاریخی و #حدیثی بنده حقیر قابل دریافت در دارالفکر . قم پاساژ قدس را مطالعه فرمایید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany