eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 حل مشکلات و رفع #ظلمات با #مناجات¹ و درد دل کردن با خدای متعال در هر شبانه‌روز 🔹 رفع #شبهات و #جهل و ظلمات و تاریکی‌ها با استفاده از برکات #قرآن کریم و #پیامبر اسلام² و #ائمه اطهار علیهم‌السلام 🔸 راه حصول #تضرع³ با استمداد از ذکر #مصیبت حضرت #سیدالشهدا صلوات‌الله‌علیه ۸۹/۲/۲۸ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ____ ۱) «ضه: روی عن أميرالمؤمنين علیه‌السلام عن النبيّ صلی‌الله علیه وآله أنّه قال: ينبغی للعاقل إذا كان عاقلاً أن يكون له أربع ساعات من النهار: ساعة يناجی فيها ربّه، وساعة يحاسب فيها نفسه، وساعة يأتی أهل العلم الّذين ينصرونه فی أمر دينه وينصحونه، وساعة يُخلی بين نفسه ولذّتها من أمر الدنيا فيما يحلّ ويحمد.»؛ [ #بحارالانوار ج۱ص۱۳۱] ۲) «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»؛ [ #ابراهیم علیه‌السلام:۱] ۳) «فلیتضرَّع إلی الله»؛ [ #بحارالانوار ج۱ص۱۳۹] @seyedololama
📆 سال‌روز وفات مرحوم آیت الله شیخ محمّدتقی آملی (۲۹ #شوال ۱۳۹۱ق= ۲۷ #آذر ۱۳۵۰ش) 🔺تمجید از #حکمت_متعالیه 🖋 ...عمده‌ی‌ مطلب‌ این‌ است‌ که‌ #جهان‌شناسی‌ به‌ #تدریج‌ با کمک‌ پیشرفت‌های‌ علوم‌ به‌ اوج‌ خود می‌رسد و دیده‌های‌ اهل‌ دانش‌ را روشنی‌ "بصرک‌ الیوم‌ حدید" می‌دهد. هر #علم‌ و #هنری‌ به‌ تدریج‌ #تکامل‌ می‌یابد. اصل‌ ابتکار و دقت‌ علمی‌ به‌ حدی‌ است‌ که‌ مدرسینی‌ مانند مرحوم‌ علامه‌ی‌ #رفیعی_قزوینی‌ و مرحوم‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ محمد تقی‌ #آملی‌ و دیگران‌ نتوانسته‌اند از ظرافت‌ و دقت‌ و باریکی‌ آن‌ جز اظهار عجز و بیان‌ صعوبت‌ سخنی‌ بگویند ولی‌ قراین‌ و شواهد حاکی‌ از صعوبت‌ افهام‌ و ابرام‌ آن‌ است. مرحوم‌ محقق‌ #آملی‌ در مقدمه‌ی‌ حاشیه‌ بر #منظومه‌ می‌فرماید: «فانی‌ مع‌ قلة‌ البضاعة‌ و تشتت‌ الحال‌ و کثرة‌ الاشتغال‌ صرفت‌ بعض‌ اوقاتی‌ حین‌ دراستی‌ شرح‌ المنظومة فی‌ الحکمة‌ المتعالیة‌ الذی‌ لم‌ یأت‌ فی‌ المصنفات‌ المتقدمین‌ و المتأخرین‌ مثله‌ فی‌ جمعه‌ المشارب‌ و تدقیقه‌ و تحقیقه‌ و لله‌ درّ مصنفه‌ و علیه‌ سبحانه‌ اجره. فاستخرت‌ُ الله‌ فی‌ الشروع‌ من‌ ابتدأ سائلاً منه‌ التوفیق‌ للانتهأ الی‌ ما ابتدأتُ‌ منه‌ راجیاً منه‌ الاجابة...» می‌فرماید دوره‌ی اول‌ را که‌ از مقصد ثانی‌ شروع‌ کرده‌ بودم، به‌ پایان‌ رسانیده‌ سپس‌ با #استخاره‌ از حق‌ تعالی‌ از ابتدا شروع‌ کردم‌ در حالی‌که‌ توفیق‌ انتهای‌ آن‌ را از وی‌ می‌طلبم. آیا این‌ قراین‌ را می‌شود نادیده‌ گرفت‌... 🖊 مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر" تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 در آستانه‌ی شروع ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم) ارائه می‌گردد.
سیدالعلماء
🔺 در آستانه‌ی شروع ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم) ارائه می‌گردد.
🔺 مراقبه در ماه‌های حرام 🔹 وقتی افرادی به نام راستین در بین ما پیدا می‌شوند -و آن‌ها شان به بیش از است- می‌گویند: ای برادران! ای نسل ! ای انسان‌های ! بیایید داشته باشید. شش‌دانگ حواس و خاطرتان را تنها متوجه ظاهرها نکنید. بواطن مهم هستند، أهمّ هستند، حاکم هستند. مرحوم عارف بسیار دل‌سوز بشر، مرحوم حاج میرزا جواد آقا در مراقبات ماه الحرام می‌فرماید: «فاجتهدی یا نفس!»؛ به خودش خطاب می‌کند. یعنی تمام خودت را به کار بگیر؛ «فی حفظ قلبک و بدنک فی هذه الأشهر»؛ درونت و برونت برای نیرویی که حاکم بر جهان است فرقی نمی‌کند. همه‌اش بیرون است برای او. درون ندارد. او مسلَّط است. بنابراین محافظت خودت را بکن. «زیادة علی ما یجب فی سائر الشهور من مخالفة الله جلّ جلاله»؛ چون ماه ذی‌القعده اول ماه‌های حرام است، احترام این ماه‌ها زیاد است به طوری‌که حتی با هم اجازه‌ی رزم و نداده‌اند. بنابراین چطور می‌شود که خدا در این ماه‌ها مواظبتش بیشتر نشود که نکند خلاف خدا در این ماه‌ها رفتار بکند!. خب در چی مراعات کند؟ مخالفت خدا، حتی در یکی از احکامش. حتی یکی از که مخالفت بشود، در این ماه‌های شریف قبحش و زشتی‌اش بیشتر از وقت‌های دیگر است. «فاجتهدی یا نفس فی حفظ قلبک و بدنک فی هذه الأشهر»؛ در ماه‌هایی که خداوند اجازه‌ی با کفار هم نداده، بنابراین ملتفت باش، محافظت کن که تو با خدا رفتار ناجور و ناشایستی نداشته باشد. با خودت با خداوند مخالفت نکنی. بلکه در الاهی هم در خاطرت نارضایتی وارد نشود. یکی از راه‌های مخالفت با پروردگار همین ناراحت بودن در است ولو در سخنی نگویی!. چه‌وقت در دل مخالفت می‌کند؟ وقتی‌که یک ناروایی در بدنش، در مالش، در مسائل مربوط به او پیدا می‌شود، که اسمش را می‌گذاریم بی‌صبری، بی‌رضایتی در پیش‌آمدها. زبانت هم بر فرض چیزی نگوید، دلت حرف می‌زند. نارضایتی احساس می‌کند. در دلت، پیش خودت هم نارضایتی نباشد. اگر انسانی موفق شد به چنین مواظبت و و خودداری از دل، خداوند هم ربّ شکوری است. پاسخ بسیار بهتری می‌دهد به . برای این رضایت‌ها، رضایت می‌دهد از انسان. مثلاً درباره‌ی حضرت علیه‌السلام نوشته‌اند که فرزند عزیز و بزرگواری داشت به نام که مردم می‌کردند او بعد از حضرت، خواهد بود. جناب اسماعیل شد؛ حضرت در مرض او گرفته و ناراحت بود. به‌طوری‌که مردم فکر می‌کردند اگر چیزی بشود، نکند که بر مزاج شریف حضرت و بر حالات روانی‌اش تأثیر بگذارد. اتفاقاً از دنیا رحلت کرد. همان‌روز فرمود سفره‌ای بسیار پر ، طعام‌های گوناگون فراهم کردند و مثل وقتی‌که جشن و مهمانی هست؛ فرمودند: از حاضران پذیرایی کنید!. این‌ها خیلی تعجب کردند. عرض کردند که ما فکر نمی‌کردیم شما در این ناراحتی پیدا نکنید. فرمودند: وقتی جدّ من که أصدق الصادقین است، گفته که من می‌میرم و شما هم می‌میرید، پس این یک چیزی است که حتمی است و خدا خواسته، وقتی آمد، ما چرا باید در برابرش چهره بگیریم، رو ترش کنیم، ناراحتی ابراز کنیم؟! این است رضایت به قضای الاهی. می‌فرماید: اگر کسی یک‌چنین حالی داشت با خدای خودش، خداوند ربّ شکوری است و پاسخی بهتر می‌دهد. و اگر کسی بداند که رضایت خدا که به خاطر این‌جور عمل متوجه او خواهد شد چه مقامی است، (یعنی خداوند از یک بنده راضی باشد!) چون ببیند که هر پیش‌آمدی که می‌کند فغان و فریاد و ناراحتی ندارد، ممکن هم هست اشک بریزد، ممکن هم هست مصیبتی به او سخت باشد، اما نه این‌که خلاف خدا، چیزی در دل او خطور بکند. می‌فرماید: اگر کسی چنین حالی خدا به او داد و مورد رضایت خداوند قرار گرفت، اگر بداند که این چه مقامی است که خدا به او داده، راضی است که او را مثل گوسفندی که بدنش را قصاب پاره پاره می‌کند، همان به سرش بیاید که آن رضای خدا به او برسد!. این‌قدر مهم است!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ۸۵٫۹٫۱۲ @seyedololama
🔺بزرگان ما نظیر #ملاصدرا برای حل مشکلات‌شان #متوسل به حضرت #معصومه سلام‌الله‌علیها در #قم می‌شدند. 🌹 میلاد کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مبارک‌باد. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نقش بسیار مهم #والدین در مسئله‌ی بسیار با اهمیت #شهادت به #توحید و #نبوت و #ولایت در #اذان ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
نماز اول ماه-@seyedololama.mp3
2.5M
🔺 معنای #بندگی 🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس از این نماز ۷۶/۷/۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 معنای #بندگی 🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس
🔺 همزمان با حلول ماه ذی‌القعدة الحرام 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز به‌جا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🔺 نعمت مرگ 🔹 مرگ خیلی بزرگی است که خداوند فرموده: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»²؛ اول را فرموده، موت مقدم شده بر ، چون راهی است بسیار مفید و بانتیجه. در اگر بکند، می‌بیند که یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است، چون اگر مرگ نبود، نبود. زندگی به‌خاطر بودن مرگ اداره می‌شود. هیچ‌وقت چنین فکری برای یک انسان نمی‌آید. یک انسان جوان اصلاً فکر می‌کند زندگی یعنی جوانی و این‌ها؛ در صورتی‌که نه، زندگی مخلوطی است از موت و حیات که هر کدام اگر نباشد، زندگی به هم می‌خورد. مگر وسعت این کره‌ی خاکی چقدر است؟ وسعت زمین‌های قابل کشاورزی آن چقدر است؟ آب‌های قابل استفاده‌ی آن چقدر است؟ این‌ها همه در عرض صد هزار سال تمام می‌شود. آن‌وقت دیگر نه برای کسی جایی می‌ماند، نه برای کسی راه و زندگی‌ای می‌ماند. همه به جان هم می‌افتند که هم‌دیگر را بکشند که بلکه جا باز شود. آخر این فکرها را ما نکرده‌ایم؛ می‌کنیم دنیایی بهتر از این می‌شود کرد. و این خودش مال این است که انسان اطلاعاتی ندارد و فکرش کودکانه است. این را بعضی از گفته‌اند و به این زندگی ایراد گرفته‌اند، ولی کودکانه است. اگر انسان فکر کند، مرگ بهترین نعمت‌های خداست، در صورتی‌که با همین مسئله‌ی تمایلات نفسانی باید حل شود و آدم برای فکر بعد از مرگ وقت بگذارد. و زندگی‌اش را یک‌پارچه در اختیار خودش و و خودش قرار ندهد. آن‌وقت می‌فهمد که آن زندگی‌ای که خداوند برای بعد از این دنیا آفریده، چقدر قیمت دارد و برای او، در راه او، از خدا سرعت می‌خواهد که زودتر به آن زندگی‌ای که تو برای من آفریده‌ای برسم. ۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ ۱۴۳۶ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ :۲] @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نیاز بشر به #تذکر جهت جلوگیری از سرگرم شدن به #دنیا ۹۲٫۳٫۲۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
🔺 خطر تبعیت از هوای نفس 🔹 رحمة‌الله‌علیه در شرح حدیث دهم¹ فرمودند: خواهش‌ها و تمناها و هوی و هوس‌های انسان تمامی ندارند، به هر مقدار که به خواهشِ نفس عمل بکند، تمامی ندارد. برایش وسائل گوناگون فراهم می‌شود، ادامه‌ی این خواهش‌ها تا دم ، انسان را راحت نمی‌گذارد. یکی از علما نقل می‌کرد از آیت الله رحمة‌الله‌علیهم که می‌فرمود: ما در معمولاً کفش‌های زنانه را با پاشنه‌ی کوتاه یا بی‌پاشنه تهیه می‌کردیم. یک‌وقت خانواده‌ از ما خواست که پاشنه‌دار باشد. من هم پیش کفاش کفش‌فروش رفتم و از آن کفش‌هایی که مخصوص زنان اداره‌ای آن‌جا بود و خیلی پاشنه داشت و دراز بود، گرفتم به شرط این‌که اگر پس بیاورم قبول کند؛ آوردم و جلوی همسرم گذاشتم. همسرم یک‌مرتبه ناراحت شد. گفت: من که از این‌ها نخواستم! گفتم آن‌چه که شما گفتی بالأخره آخرش همین است!. این درجه به درجه، سال به سال، شش ماه به شش ماه، عوض می‌شود. اوضاع و احوال در یک‌حال نیست که انسان خسته شود، بگوید: من دیگر از این وضع خسته شده‌ام، مرتباً خستگی را رفع می‌کند!. به‌خاطر تفاوت‌هایی که در اوضاع و احوال خورد و و و و و این‌ها، پی در پی می‌آید، انسان را باز نمی‌گذارد و فرصت نمی‌دهد که انسان بگوید که: دیگر مرا بس است، تمام شد، دیگر تمام شد، و تمام شد، قدری به خود بیایم و به بیافتم. نمی‌گذارد!. تا آخر کار که انسان که بنده‌ی نفس خودش بوده و بنده‌ی خدا نبوده -نعوذبالله نعوذبالله- کار به جای می‌کشد که انسان، دیگران را که مقید به قید و هستند، تمسخر می‌کند و زیر بار همه‌چیز می‌رود!. در خیابان هم یک‌وقت مرتکب حرکات کفرآمیز یا حمله به مساجد، یا حمله به جماعات، یا بمب‌گذاری برای افراد و... به این‌جاها می‌کشد؛ آن کسانی‌که این کارها را می‌کنند، یک‌مرتبه این‌طور نشده‌اند، به بر و خواهشِ هر چه که درون انسان از انسان می‌خواهد، شده‌اند. ۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ ۱۴۳۶ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _ ۱) [ ح۱۰] @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 استمداد غیبی از #زیارت_عاشورا به انضمام #دعای_علقمه در دفع شر اشرار و #دشمن 🔹 نجات #شیعیان در طول تاریخ توسط زیارت عاشورا و دعای علقمه ۹۳٫۵٫۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
زیارت عاشورا-@seyedololama.mp3
1.11M
📆 سال‌روز رحلت آیةاللَّه سيدمحمد #فشاركی؛ (۳ #ذی_القعده ۱۳۱۶ق) 🔺جریان شگفت‌انگیز نجات #شیعیان به وسیله‌ی #زیارت_عاشورا و هدیه‌ی ثواب آن به جناب #نرجس خاتون سلام‌الله‌علیها ۷۸٫۹٫۱ @seyedololama
🔺 نکاتی پیرامون نماز یک‌شنبه ماه ذی‌القعدة الحرام 🔹 حضرت روز در ماه تشریف آورد نزدیک . فرمود: مردم! کدام‌یک می‌خواهید کنید پیش خدا؟ عرض کردند که همه‌ی ما. فرمود: غسل کنید، وضو بگیرید، چهار رکعت نماز و در هر رکعت سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحة‌الکتاب... بعد می‌فرماید: حالا اگر از من کسی چنین عملی را انجام داد، یک توبه کرد و این مختصر را هم انجام داد، از طرف (که باید معنا بشود که آسمان یعنی چه؟) به او خطاب می‌شود که: «یا عبدَالله» از سر بگیر زندگی خودت را. تا حالا هرچه بود پاک شد. توبه‌ی تو مورد خدا قرار گرفت و تو آمرزیده شد. از ناحیه‌ی خداوند «مِن تحت العرش» فرشته‌ای خطاب می‌کند که بر تو، بر خاندانت، بر فرزندانت. منادی دیگری می‌گوید: روز آن‌هایی که بر گردن تو حقی داشته باشند، تو را می‌بخشند. از همه مهم‌تر این‌که یک فرشته می‌گوید: ای بنده‌ی خدا تو بر خواهد بود و تو از تو گرفته نخواهد شد. دیگری می‌گوید و از تو راضی خواهند شد. پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده خواهند شد. فرشته‌ی وحی، می‌فرماید: من با ملک‌الموت می‌آییم و درباره‌ی تو به او سفارش می‌کنم. عرض شد که (حالا این عرض خیلی حرف خوبی بوده): اگر در ماه غیر ذی‌القعدة هم کسی چنین توبه‌ای کرد؟ می‌فرماید: همین‌ها برایش هست. پس بنابراین در مقام توبه، یک عمل بیست دقیقه‌ای یا یک ربع ساعتی این قدر ارزش دارد. ببینیم توبه چیست و چقدر مهم است که این همه آثار دارد. نقل شده که حضرت علیه‌السلام شنید که کسی گفت: استغفرالله. حضرت گویا درباره‌ی او داشت که این حرف است که دارد می‌زند، خلاصه فرمود: داغت به جگر مادرت بنشیند!. نمی‌دانی که چه خبر است که این‌طور استغفار می‌گویی. درجه‌ی مردمانی است که اهل می‌باشند و شش معنی در او خوابیده. اول آن‌ها است. پشیمانی دست خود نیست؛ وقتی انسان یک معامله‌ای کرده با کسی، خانه‌ای داشته، در اختیار او گذاشته، مال‌التجاره‌ای، سرمایه‌ای بانکی، چیزی داشته، در اختیار او گذاشته، او هم فرار کرده رفته ، مال هم به گردن این افتاده، باید ببرندش ، این پشیمان می‌شود از آن شرکتی که با این کرد. این را می‌گویند: پشیمانی!، که و درون ناراحتی پیدا می‌کند. از چشم انسان گرفته می‌شود. تمام در کام او زهر می‌شود. این را می‌گویند: ، این را می‌گویند پشیمانی، وإِلّا با نمی‌شود پشیمانی برای خود تحصیل کرد. خب با زبان که نمی‌شود، قلب هم که در ما نیست، پس چگونه ما توبه کنیم؟ راهش را عرض می‌کنم. راه مهمش کردن درباره‌ی خداوند جهان و ناچیزی و و پستی گنه‌کار است. این دو موضوع اگر خیلی درباره‌اش فکر شود آن حال پیدا می‌شود. مثلاً یک کودکی با پدرش می‌رسند خدمت یک بزرگی؛ آن بچه نمی‌داند که این کیست. شروع می‌کند به بازی‌گری و بی‌تربیتی و بی‌ادبی. بعد پدر به او حالی می‌کند که تو در حضور فلان بزرگی بوده‌ای که همیشه ما امید داشته‌ایم خدمتش ولو یک دقیقه برسیم، حالا که رسیده‌ایم، تو چنین حرکاتی کرده‌ای!، وقتی حالی‌اش می‌کند، این بچه به گریه می‌افتد که چرا من چنین کاری کردم، به سر و سینه‌ی خودش می‌زند. این به قدر فکر و فهم این بچه می‌شود توبه، می‌شود ، می‌شود پشیمانی. پس هر کسی به قدر خودش درباره‌ی بزرگواری پروردگار و ناچیزی و حقارت و بدبختی خودش فکر کند، این حال پشیمانی در او پیدا می‌شود. تا وقتی فکر نکرده، -مخصوصاً درباره‌ی که اگر مرگ من رسید و قلب من هنوز به خود نیامده و از معاصی پشیمان نشده، چه خواهد شد؟!- حالت پشیمانی در او به وجود نمی‌آید. این چیزها را که یک‌قدری تأمل کند، فکر کند و درباره‌ی این‌ها فرو برود واقعاً، کم‌کم ممکن است آن حالت پشیمانی درونش پیدا شود. وگرنه انسانی که از راه سودی می‌برد، نفعی می‌برد، درآمدی دارد، لذتی دارد، چگونه از این عیش و نوشی که داشته، از این حرامی که گیرش افتاده، از هر گناهی که کرده، پشیمان می‌شود؟!. تا مادامی‌که در درون انسان، خوب و قاطعانه وارد نشده، توبه هم به آسانی پیدا نمی‌شود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 #توبه از #غفلت 🔹 سرّ #اذان در بیداری‌سازی غافلین 🔸 سیره‌ی امام امیرالمؤمنین #علی صلوات‌الله‌علیه در اذان‌گویی 🔺 مأموریت الهی #ائمه اطهار علیهم‌السلام در رفع غفلت از بشریت ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 راه میان‌بر 🔹 راه میان‌بر برای وارد کردن به این که از غیرِخدا پر شده، به امام حاضر (علیه‌السلام) می‌باشد. هر فردی از ما می‌توانیم با و بر مظلومیت جدّ بزرگوارشان راهی برای اصلاح عقب‌ماندگی‌هایمان پیدا کنیم. در ماه شریف یک راه میان‌بر در ¹ ذکر شده‌ است؛ بدین‌صورت‌که در روز یک‌شنبه‌ی ماه ذی‌القعدة عملی وارد شده که هر کسی آن را انجام دهد؛ خدا او را قبول می‌فرماید. و چاشنی این عمل را هم در جاهای دیگری روشن کرده‌اند که دستور فرموده‌اند قبل از دعا کردن بر محمد و آل محمد (علیهم‌السلام) بفرستید. پس می‌تواند قبل از انجام این عمل با حال صد مرتبه این شریف را تکرار کند. و بعد از آن هم زیارت مختصری بخواند و یادی از آن عطشان که در راه خلق خدا این همه رنج بر او وارد شد، بنماید و عرض کند: "یا أباعبدالله" من جوانی هستم که نتوانستم به بیایم، ولی الآن وجودم کربلایی شده و و و اعصاب و من می‌گوید: "السلام علیک یا أباعبدالله . لبیک داعی‌الله". من حاضر و آماده‌ام برای خدمت به شما و فرزند غائب‌تان و و دانشی که شما می‌خواهید. ۸۸٫۸٫۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _______ ۱) «در روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَآله روایت کرده که مجملش آن است که هر که آن را به‌جا آورد توبه‌اش مقبول و گناهش آمرزیده شود و خصماء او در روز قیامت از او راضى شوند و با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانى گردد و والدینش از او راضى گردند و مغفرت شامل حال والدین او و ذریه‌ی او گردد و توسعه‌ی رزق پیدا کند و ملک‌الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانى جان او بیرون شود. و کیفیت آن چنان است که در روز یک‌شنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز گذارد؛ در هر رکعت حمد یک مرتبه و قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ سه مرتبه و مُعَوَّذَتَین (فلق و ناس) یک مرتبه، پس استغفار کند هفتاد مرتبه و ختم کند استغفار را به "لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ"پس بگوید: "یا عَزیزُ یا غَفّارُ اغْفِرْ لى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ فَاِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ". فقیر گوید ظاهر آن است که این استغفار مذکور و دعاى بعد را بعد از نماز باید به‌جا آورد.»؛ [ ] @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اوصاف شگفت‌انگیز #دوست حضرت #علی علیه‌السلام و برتری او در مسابقه‌ی #سکوت بر دیگران!؛ «وَ قَالَ (علیه‌السلام): كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، ... وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً، فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ، ... وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ، وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ...»¹ 🔹اوصاف مرحوم علامه #طباطبایی 🔸 ارزش #عمر گران‌بها! 🔺 #إنذار از روز #حسرت: «وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ»² 🔹 جریان عجیب #توبه دادن شخص #محتضر توسط مرحوم حاج شیخ عباس #طهرانی 🔸 غم درونی همیشگی #مومن 🔺 اهتمام به #سلامت_روحی در کنار #سلامت_جسمی 🔹 خطر منجر شدن طغیان بر اثر #جهل به #تکذیب کردن #پیامبر الهی!؛ «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (۹) وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها (۱۰) كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها»³ ۹۱٫۱۱٫۱۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی _ ۱)‌ [ #نهج_البلاغه حکمت ۲۸۹] ۲) [ #مریم سلام‌الله‌علیها:۲۹] ۳) [ #شمس :۱۱] @seyedololama
📆 سال‌روز درگذشت جناب سید ابن طاووس رحمه‌الله ( ۵ #ذی_القعدة ۶۶۴ ق) 🔺 تذکری از سید ابن طاووس رحمه‌الله پیرامون مسئله تذکر به بدیهیات 🔹 مسأله‌ی #تنبیه و #تنبه نسبت به #بدیهیات و نداشتن عمومیت در #بداهت و بدیهیات، یک مسأله‌ی بسیار مهمی است. ممکن است یک پیرزنی، یک بی‌سوادی، یک دهاتی، یک آدم روستایی، این گرچه بی‌سواد باشد ولی تنبهش خوب باشد. #تفکر او خوب باشد. یک چیزهایی را از راه تنبه، #قلب او یافته باشد ولیکن در همان محل، متخصص #سوادآموزی از آن #غافل باشد!. این تفاوت پیدا می‌شود در این مسائل. مسأله‌ی #خداشناسی از این قبیل است، که مرحوم #سید_بن_طاووس علیه‌الرحمة در توصیه‌اش نسبت به فرزندش [ کتاب #کشف_المحجة_لثمرة_المهجة ] که چاپ و ترجمه هم شده، همین مطلب را توضیح داده؛ می‌فرماید: من تعجب می‌کنم از متخصصین علوم #کلامی و #عقلی و این‌ها که مردم را در پیچ و خم #استدلال و #فکر و این‌ها وارد کرده‌اند؛ ولی از این تنبهاتی که در #کتاب و #سنت آمده، حرفی در میان نمی‌آورند، با این‌که مسأله‌ی #شناخت خدا و پروردگار یا مثلاً سایر مسائل #اصول_دینی، این‌ها از راه تنبهات، خوب #توجه داده می‌شود؛ بعضی‌ها غافل‌اند، بعضی‌ها #غافل نیستند. و کسانی را که غافل‌اند باید با تفکر در بدیهیات؛ یعنی تنبه در آن‌ها را به ذهن‌شان وارد کرد. ۸۱٫۵٫۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی 📸 مقبره‌ی سید اهل مراقبه، جناب سید بن طاووس رضوان‌الله‌تعالی‌علیه @seyedololama
سیدالعلماء
📆 روز تجلیل از و بقاع متبرکه؛ ( ۵ ) 🔺 مقام والای معنوی امام‌زادگان علیهم‌السلام 🔹 گاهی شده که کسی واقعاً دچار است يعنی مثلاً پولی ندارد که لباس نو برای خودش يا برای بچه‌اش بخرد که در مواردی اين نوع فقر اسمش است يعنی ممکن است این شخص به محض اين‌که به اهل روی خوش نشان بدهد، همه‌جور با او می‌سازند، اما اين شخص رو به آن‌ها نمی‌رود، که به اين می‌گويند فقر اختياری. ... و این شخص دچار فشارهایی در است که این فشارها، همان فقر اختياری است كه برای حفظ است كه و علیهم‌السلام نيز به آن گرفتار بودند. در زمان هايی مثل و ، و و ايشان به همين وضع (فقر و محروميت) دچار شده بودند. اما حاضر بودند به همان وضع بمانند، بدون اين‌كه دست از عقيده خود بردارند. ۸۶/۱۲/۲۵ 🔺 تأملی در معنای زیارت حضرت زهرا صلوات‌الله‌علیها و صبر ایشان بر مصیبات امام‌زادگان علیهم‌السلام 🔹 در روز یکشنبه را که در منزل‌تان باز می‌کنید و حضرت و حضرت (سلام‌الله‌علیهما) را زیارت می‌کنید، حضرت زهرا این است: «السلامُ علیکِ یا مُمتَحَنَةُ امتَحَنَکِ الّذی خلقَکِ فَوجَدکِ لِمَا امتَحنَکِ صابرِةً». آن حضرت را در روز به یاد می‌آورید. به محضرش می‌دهید و صفت صبر او را بیان می‌کنید. چه صبری است؟ یک چنین صبری است تمام شهادت‌های خاندان در این صبر خوابیده. و همچنین تمام قتل‌عام‌های و - که این‌طور پراکنده هستند در کوه و دشت و بیابان که به هر جا می‌روید یک شاه‌زاده‌ای و یک امام‌زاده‌ای می‌بینید- این‌ها همه به دست جور و ستم های زمان به رسیده‌اند و در کوه‌ها، در تپه‌ها، در درّه‌ها به خاک رفتند غریبانه، بدون تشییع جنازه، بدون مراسم. تمام این‌ها را جمع بزن در خاطرت، آن‌وقت ببین کوه صبر در یک دختر که بیست سالش نشده، چه کرده این صبر!. ( ۲ ۱۴۲۴ = ۸۵/۵/۱۰) ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 «یا مَنْ اَرْقَدَنی فی مِهادِ اَمْنِهِ و اَمانِه»¹ ای خدای لطیف و رحیمی که دیشب مرا در گهواره‌ی راحت و امنی خواباندی! دستور دادی که موجودات، میلیاردها میلیارد موجود کاری به من نداشته باشند، طوفان و سنگ و ریگ و تیر آهن روی من نیاید، همه‌ی این‌ها را دستور دادی بی‌حرکت بمانند؛ تا مثل یک بچه خوابم ببرد!... تو مرا خواباندی. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ دعای ؛ ] @seyedololama
🔺 هوای نفس! 🔹 اطهار (علیهم‌السلام) با شریف، هشدار می‌دهند، که ازحضرت (علیه‌السلام) در کتاب نقل شده که فرمودند: «إحذروا أهوائکم کما تحضرون أعدائکم»¹؛ یعنی و ، و ، حرف جدیدی برای آورده و آن این است که: ای بشریت! تو همیشه همراه خودت، در درون لباس وجود خودت، یک زهر کشنده و یک گرگ کشنده داری، یک داری. هیچ‌وقت از آن نشو!. این حرف‌ها را و و نمی‌فهمد و نمی‌داند و اطلاعی ندارد. دانشگاه از چه اطلاع دارد؟ دانشگاه از معدن‌ها اطلاع دارد که زیر این کوه‌های کرمان و یزد طلا و آهن پیدا می‌شود. آهن چه طور پیدا می‌شود؟ تمدن راهش را درست می‌کند و کارخانه‌های آن را درست می‌کند، با خرج زیاد، با جاده‌کشی و ریل‌کشی به آن معدن ما را وصل می‌کند که بتوانیم با آن امکانات، عده‌ای را زیرِ زمین بفرستیم تا خاکی که آهن دارد یا خاکی که طلا دارد را از پنجاه متر، صد متر، دویست متر، بالا بیاورند. گاهی هم در این راه جان‌شان را از دست بدهند. آن‌وقت این مصالح تبدیل شود، دست‌کاری شود، روی آن‌ها عملیات فنی انجام شود تا از آن سنگ‌ها، آهن در بیاید، طلا در بیاید. دانشگاه برای این کارها درست شده. دانشگاه این‌ها را می‌فهمد؛ اما این‌ها وسیله‌ی زندگی‌ست. خود برای چیست؟ حالا ما این کارها را هم کردیم. آهن هم به‌دست آوردیم و ساختمان‌ها را همه آهنی کردیم، دانشگاه‌های مختلف ما در دنیا، جزء دانشگاه‌های درجه‌ی اول هم حساب شد، جایزه هم به دانشجویان دختر و پسر ما هم دادند. خیلی خوب، این زندگی راه افتاده، این زندگی برای چیست؟ اگر مرگی نبود، آن‌گاه همیشه بودیم و می‌گفتیم زندگی است. هدف این ، زندگی روی این کره خاکی‌ست. ولی آن‌موقع آن‌قدر زیاد می‌شد که روی کره‌ی خاکی دیگر یک وجب جا باقی نمی‌ماند. مرگ خیلی بزرگی است که خداوند فرموده: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»²؛ اول را فرموده، موت مقدم شده بر ، چون راهی است بسیار مفید و بانتیجه. در اگر بکند، می‌بیند که یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند است، چون اگر مرگ نبود، نبود. زندگی به‌خاطر بودن مرگ اداره می‌شود. هیچ‌وقت چنین فکری برای یک انسان نمی‌آید. یک انسان جوان اصلاً فکر می‌کند زندگی یعنی جوانی و این‌ها؛ در صورتی‌که نه، زندگی مخلوطی است از موت و حیات که هر کدام اگر نباشد، زندگی به هم می‌خورد. مگر وسعت این کره‌ی خاکی چقدر است؟ وسعت زمین‌های قابل کشاورزی آن چقدر است؟ آب‌های قابل استفاده‌ی آن چقدر است؟ این‌ها همه در عرض صد هزار سال تمام می‌شود. آن‌وقت دیگر نه برای کسی جایی می‌ماند، نه برای کسی راه و زندگی‌ای می‌ماند. همه به جان هم می‌افتند که هم‌دیگر را بکشند که بلکه جا باز شود. آخر این فکرها را ما نکرده‌ایم؛ می‌کنیم دنیایی بهتر از این می‌شود کرد. و این خودش مال این است که انسان اطلاعاتی ندارد و فکرش کودکانه است. این را بعضی از گفته‌اند و به این زندگی ایراد گرفته‌اند، ولی کودکانه است. اگر انسان فکر کند، مرگ بهترین نعمت‌های خداست، در صورتی‌که با همین مسئله‌ی تمایلات نفسانی باید حل شود و آدم برای فکر بعد از مرگ وقت بگذارد. و زندگی‌اش را یک‌پارچه در اختیار خودش و و خودش قرار ندهد. آن‌وقت می‌فهمد که آن زندگی‌ای که خداوند برای بعد از این دنیا آفریده، چقدر قیمت دارد و برای او، در راه او، از خدا سرعت می‌خواهد که زودتر به آن زندگی‌ای که تو برای من آفریده‌ای برسم. ۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ ۱۴۳۶ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) «(باب اتباع الهوى) ۱- محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن ابن محبوب، عن أبي محمد الوابشي قال: سمعت أباعبد الله (عليه‌السلام) يقول: احذروا أهواءكم كما تحذرون أعداءكم فليس شئ أعدى للرجال من اتباع أهوائهم وحصائد ألسنتهم»؛ [ ج۲ص۳۳۵] ۲) [ :۲] @seyedololama