سیدالعلماء
🔺 صلی الله علیک یا اباعبدالله
🔹 به خاطر دارم که روزی خدمت مرحوم علامه #طباطبایی عرض کردیم که به واسطهی توسعه صحن حرم حضرت #سیدالشهداء علیهالسلام، مقبرهی یکی از #علما از بین رفته است. ایشان فرمودند: مسألهای نیست، دستگاه امام #حسین باید توسعه پیدا کند».
در دستورات #اخلاقی خود یا به نقل از اساتیدشان میفرمودند: هیچکس به هیچ مرتبهای از #روحانیت نرسید و گشایش و فتح باب #قلبی پیدا نکرد مگر در حرم مطهر امام حسین علیهالسلام و یا در #توسل به آن حضرت.
( #خلوت_نشین ص ۱۰۴)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#سلامت_روحی
🔺 سلامت جسمی و سلامت روحی
🔹 #سلامت در #کشور تقسیم میشود به سلامت #باطن انسان که بیماریاش #حیوانیت باشد و سلامتی #جسمی که بیماریهایش اقسامی دارد و در #وزارت_بهداشت و درمان مطرح میشوند. این خدمتی است به #انقلاب و #دین که کسانی زحمت بکشند و به برنامهریزیهای سلامت این مطلب را برسانند که شما باید سلامت را تقسیم کنید به سلامت انسانیت و سلامت جسمانیت و برای هر کدام #برنامه_ریزی کنید، اساتید پیدا کنید، کتاب منتشر کنید. جلسهها منعقد کنید، مناظرهها منعقد کنید، دو نفر به #تلویزیون بیایند و صحبت کنند، یکی بیماریهایی را که باطن انسان را مسخ میکند و به صورت یکی از حیوانات و #شیاطین در میآورد را بیان کند و از دیگری سؤال کند که شما تا حالا چه فکری کردهاید؟ اصلاً تا حالا به گوشتان خورده؟ با کسی آشنا شدهاید که این چیزها را به شما بگوید یا نه؟! اینها مطرح بشود تا ما تنها مسائل مربوط به امور بدنی را ندانیم که برای سلامت جسم برنامهریزیهای عریض و طویلی بشود و #بودجهها تصویب گردیده و #وزیر معلوم شود و آمد و شد با هواپیماها و خرجهای زیاد برای سلامتی بدن و #ورزشهای تناسب اندام و اینطور مراسم انجام گیرد. اگر اینطور شود این #انقلاب_فرهنگی به صفر رسیده و از صفر هم دارد پایینتر میرود!. همین انقلاب فرهنگی که #مرحوم_امام پایهگذاری کرده، اگر اینطور باشد که مسائل #روحی و باطنی آن تحتالشعاع مسائل ظاهری و #جسمی قرار بگیرد روز به روز درجهی انقلاب رو به صفر یا پایینتر از صفر است و فقط از مرحوم امام و انقلاب فرهنگی و انقلاب دینی و... اسمی باقی میماند!. این امری مخفی است و پیدا نیست. از این جهت خطرناک است. اگر طوری بود که مثل چشمدرد، گوشدرد، بیماریهای ریه و معده اثر داشت خود به خود چارهجویی میشد ولی چون اینها مسائل مربوط به درون است و پیدا نیست و ما روز به روز عقبگرد میکنیم #معارف ما، #فرهنگ ما رو به فساد حیوانیت میرود!. اینها را باید به عنوان دردِ فعلیِ روز خود به دنبالش بیفتیم و آن را ترویج کنیم، #تبلیغ کنیم، سخن بگوییم و آشناهایی در #مجلس_شورا و در مجالس انقلاب فرهنگی و اینها پیدا کنیم و به آنها تذکر بدهیم. اگر نکنیم خود به خود و با دست خود این خونهایی که ریخته شده ـ و هنوز هم جنازه میآورند، آدم نمیداند مگر ما چقدر #شهید داشتیم؟- و این زحمات و این در به دریها از بین میرود. ما خیال میکنیم جنگ تمام شد اما مدام میبینیم که امروز فردا ۵۰ تا، ۴۰ تا، ۳۰ تا، ۲۰ تا از فلان مرز وارد کشور شد. بیایید جنازهها را تشییع کنید. آخر معلوم نیست چقدر ما کشته داشتیم! این جوانها، اینها هم پدر و مادر داشتهاند، اینها هم دلسوز و مهربانی داشتهاند، اینها مصیبتزده هستند، ما چرا #آزاد باشیم؟! ما باید در #فکر باشیم. این فکر برای ما دغدغه بیاورد، ناراحتی بیاورد و درصدد چارهی آن باشیم.
۹۳.۸.۲۲= ۲۱ #محرم الحرام ۱۴۳۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔘 در آستانهی شهادت حضرت امام جواد (صلواتاللهعلیه) ارائه میگردد.
(قسمت اول)
🔺 شرایط دریافت نصیحت
بسم الله الرحمن الرحیم
«قال له رجل: أوصِنی ... *»
در نقل #زندگی بسیار مبارک حضرت #جوادالائمه علیهالسلام چند روایت نقل شده و یکی از آنها دربارهی پاسخی است که آن بزرگوار به سؤال کسی که درخواست #وصیت و سفارش و راهنمایی کرد، میباشد، که آن حضرت پاسخ فرموده.
«قال له رجل: أوصنی. قال (علیهالسلام): أو تقبل؟»؛ فرمودند: آیا حاضری که قبول کنی؟
این کلام و این پاسخ ابتدایی میرساند به اینکه سخن گفتن و #پرسش و استفاده از #آیات و #روایات و اینها، به این آسانی نیست که انسان #فکر میکند؛ بلکه تجهز و #آمادگی نفسانی میخواهد تا اینکه #انسان خودش را در مقام صلاحیت این بداند که از یک بزرگواری و هدایتْگری و راهنمایی، وصیت و سفارش بخواهد. ای بسا که انسان یک #توهماتی دربارهی خودش پیش میآید که در معرض اینگونه سؤالات از دیگران و بزرگان قرار میگیرد!.
فرض بفرمایید که بنده در یک مسئلهی جزئی، تحمل فشارِ #مادر پیر خود را اگر نداشتم که او وقتی به من تعرض بیجایی به نظر خودم میکند، با کمال رغبت بپذیرم، و با او مجادله نکنم، سخن او را پاسخ ندهم. آنوقت خدمت یک بزرگواری بیایم و بگویم آقا یک نصیحتی به من بفرمایید! یک وصیتی به من بفرمایید. این در اثر این است که انسان #محاسبه_نفس ندارد و نیرو و اندازه خودش را محک نزده.
وإلّا این یک چیزی نیست که بر کسی، #مسلمانی، #شیعهای ولو بیسواد مخفی باشد که انسان مکلف است در برابر مادر پیر #خاضع باشد. تعرضات نابهجای او را به جان بخرد، و در برابر آن، هیچ واکنشی انجام ندهد، اما حالا میبیند که در چنین چیزهایی گیر میکند و از #قدرت نفسانیاش بر نمیآید که تحمل کند از یک #فحش بیجای مادر به او، تعرض بیجای به او، فرمان بیجا دادن به او، این چیزها را نمیتواند هضم بکند؛ آنوقت پیش یک بزرگواری یا یک مجلس #علمیای بگوید که آقا به ما یک وصیتی بکنید، یک سفارشی بکنید. اینها در اثر نسجیدن انسان از اندازههای #استعداد خودش است.
ادامه دارد ...
__________
*[ روایت مورد بحث به نقل از کتاب #ائمتنا سیرة الائمة الاثنی عشر مجلد ۲ ص ۱۶۵
(تالیف علی محمد علی دخیل)
🔺 قال له رجل اوصنی:
قال: أو تقبل؟
قال: نعم.
فقال علیهالسلام: «توسد الصبر، واعتنق الفقر، وارفض الشهوات، وخالف الهوی، واعلم أنک لن تخلو من عین الله، فانظر کیف تکون»]
☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
قسم به خورشید-@seyedololama.mp3
729.2K
#نعمت_شماری
🔺عباراتی از کتاب #نشانههایی_از_او
🔹علت قسم خوردن خدای متعال در سورهی مبارکهی #شمس
🔺حکمت دستور به شروع کارها با "بسم الله"
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز وفات مرحوم آیت الله حاج شیخ جواد کربلایی؛ ( ۲۸ #ذی_القعدة ۱۴۳۲ = ۱۳۹۰/۸/۴)
🔺 مرحوم آقا سید رضا #بهاءالدینی در مورد یکی از علمای #یزد به نام مرحوم حاج شیخ #غلامرضا_یزدی میگفت: ایشان در یزد از حمالی تا آیتاللهی همه کاری انجام میدهد.
حالا این آقای آشیخ جواد #کربلایی هم اینجوری بود.
این از حمالی تا آیتاللهی را من در آشیخ جواد دیدم؛ مشرّف شدیم با خانوادهمان #نجف. یک جایی گرفتیم، منتهی چیزی نداشتیم، سرما بود. زمستان بود. یکوقت در زدند. من رفتم در را باز کردم، دیدم آقای آشیخ جواد، یک رختخواب روی سرش گذاشته، آمده!؛ یک لاحافی به قدر این فرش تمام، لاحاف کرسی میگویند. بله. خدا همهشان را رحمت کند.
اینجور درسها تو #حوزه باید به طور رویت، مشاهده بشود تا انسانها، #طلبهها، حوزویها، امثال بنده بدانند که عناوین #علما و اینها انسان را از آنی که هست بالاتر نبرد!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔘 در آستانهی شهادت حضرت امام جواد (صلواتاللهعلیه) ارائه میگردد. (قسمت اول) 🔺 شرایط دریافت نصیح
🏴یا جوادالائمه ادرکنی
(قسمت دوم)
🔺شرایط دریافت نصیحت
🔹و حال اینکه ما آنچه را که فهمیده ودانستهایم، کمتر شده که ببینیم از آن کلاسهایی که ما گذراندهایم از دانستن و به مرحلهی #عمل وارد کردن، واقعاً فراغت شده، و یکی از آثار این مسئله این است که اگر آدم آنچه را که فهمیده ودانسته، سعی کند که عمل کند، نتایجی در وجودش پیدا میشود که راه برایش باز میشود؛ دیگر محتاج به اینکه کسی دستش را به او بدهد نیست؛ که برود پیش این و آن بنشیند وبگوید که مرا #نصیحت کن، به من #توصیه کن، چیزی، راهی به من نشان بده. راه به وسیلهی عمل به آنچه #انسان میداند، برای انسان باز وگشوده میشود وانسان ترقی #روحی میکند؛ به خود مشغول میشود، سرگرم خودش میشود، دیگر از این و آن فراغت پیدا میکند.
در هر حال حضرت به او فرمودند که: «او تقبل»؛ حالا من یک چیزی گفتم. تو قبولش میکنی؟ این خیلی حرف است. مانعی نداری تو در وجودت از پذیرش یک سخنی که یک #دانشمند، یک آدم دلسوزی به تو بگوید؟ آیا چنین کاری با خودت کردهای؟
و این مسئله نظیر مسئلهی #امامت و #حکومت_اسلامی میماند؛ مثلاً فرمودهاند که یکی از شرایط امامت وپیشوایی ونفوذ حکومت اسلامی پذیرش #مردم است. خب این به چه معناست؟ آیا یعنی حکومت اسلامی اگر از طرف مردم پذیرش نداشته نباشد، این حکومت رسمیت و #قانونیت ندارد و #مشروع نیست؟ اینطور که نیست. بلکه شاید معنایش این باشد که یعنی این حکومت، إعمال و نفوذ و نتیجهگیریاش، وابسته به این هست که مردمی پیدا بشوند و کاری انجام بدهند. وإلّا اگر آنها از پذیرش، امتناع داشته باشند، #حاکم هر قدر #مقتدر، هر قدر #عادل، هر قدر از طرف خداوند دارای #سند محکم هم که باشد، ولی کاری از او ساخته نیست. پس آنها مأمورند که بیایند #اطاعت این را بکنند.
بنابراین این فرمایش حضرت که آیا تو میپذیری؟، نشان میدهد که وصیت وتوصیه خواستن، یک مقام مهمی هست. انسان خیلی وقتها #نهج_البلاغه در حجرهاش است، روی میزش است، خب پر از نصیحت و راهنمایی است. از طرف نهجالبلاغه که کوتاهی نشده تا آمده در حضور ما. در این چند قرن پر از #فتنه و #فساد و سوزاندن #کتابخانهها و کشتن #رُوات واینها، خداوند حفظ کرده و این مسائل به دست ما رسیده از طرف #شرع اسلام و مناصحین و خیرخواهان بشریت، #حجت تمام شده، فلذا ما باید خودمان را حاضر کنیم که اهل نهجالبلاغه بشویم. بنده همیشه این فرمایش استاد #مطهری علیهالرحمة مثل اینکه در گوش و در ذهنم است که در اول توضیح کتاب #سیری_در_نهج_البلاغه ، آنجا که سخن استادشان حاج میرزا علی آقای #شیرازی را بیان میکنند که چه فرد نافذ الکلامی بود و چه شایستگیهایی داشت، میفرمایند: من شهادت میدهم که آن #عالم_ربانی بود، اما در اینکه من #متعلم علی سبیل نجاةِ او بودم، خودم قطع ندارم، شبهه دارم. پس بنابراین #طلبه بودن و احراز طلبه شدن را کردن، یک کار مهمی است که انسان خودش را بشناسد که واقعاً اینجایی است یا از جای دیگری اینجا آمده.
باز این را عرض کردم که یکی از ارباب #تربیت نفوس ومکتبهای تربیتی، #فخرالدین_رازی از او نقل میکند که در جلد اول تفسیرش [ #مفاتیح_الغیب ج۱ ص۱۴۳]؛ میگوید: ایشان وقتی که به مریدهای خودش، شاگردان خودش، #چله نشینیهای عبادتی وفراغت از #دنیا و اینها را برای اینکه #روحانیت و معنویت پیدا کنند، دستور میداد، وقتیکه میخواست اینها را #امتحان بکند، آنان را مینشاند و بعد #اسماء_الهی را بر آنها قرائت میکرد و #تذکر میداد. -مثل دعای شریف #جوشن_کبیر که چقدر اسمهای الهی در آن هست- و نگاه در چهرههای اینها میکرد تا ببیند کدامشان حالتشان فرق میکند؛ حالت دیگر دستی نیست، یعنی کسی نمیتواند به این آسانی حال خودش را عوض بکند، #خضوعی پیدا کند که در چهره و چشم و پوست صورت و اینها نمایش پیدا کند، لرزه در استخوان و بند بند او پیدا شود. حال اگر میدید که یکی از این افراد با شنیدن این اسماء مقدسه توفیقی در او پیدا نشد، میگفت: آقا شما به درد این #حوزه نمیخوری. برو #بازار مشغول کسب و کاسبی بشو!. پس بنابراین ما باید حالاتمان فرق بکند نسبت به پذیرش نهجالبلاغه، پذیرش آیات #قرآن، ببینیم واقعاً از وقتی که ما آشنا شدیم با #معارف اسلامی، آیا این #اذان را که میشنویم، همان وضع را در ما دارد که پارسال، پیرارسال، پنج سال، ده سال پیش بود؟ یا نه، #روح و جان ما با مفاهیم اللهتعالیاکبر، اللهتعالی لاالهالّاهو، واینطور مسائل آشناتر شده ومثل خبر #شادی میشنویم، خبر #غم که میشنویم، در ما تأثیر میکند؛ اگر اینطور شده، آثار این است که ما یک شایستگیای از برای پرسش وپاسخ مسائل #دینی پیدا کردهایم. اهل حوزهی #ائمه اطهار (علیهمالسلام) شدیم. و شاگرد مکتب ترقیِ روحی شدهایم.
ادامه دارد...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
یاجوادالائمه-@seyedololama.mp3
1.8M
🏴 بیان معجزهای از #جواد الائمه صلواتاللهعلیه و عرض توسلی به ساحت آن امام مظلوم به همراه بیاناتی بسیار مهم از لسان مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴یا جوادالائمه ادرکنی (قسمت دوم) 🔺شرایط دریافت نصیحت 🔹و حال اینکه ما آنچه را که فهمیده ودانستهای
🏴یا جوادالائمه ادرکنی
(قسمت سوم)
🔺شرایط دریافت نصیحت
🔹 در هر حال، «قال له رجل: اوصنی. قال: او تقبل؟ قال: نعم»، خوش به حالش که حساب خودش را کرده بود، گفت: بله، من پذیرش دارم هر چه بفرمایی.
🔺 اهمیت صبر و پایداری
🔹«فقال علیهالسلام: تَوَسَّدِ الصَّبرَ»؛ فرمودند که استراحتگاه خودت، تکیهگاه خودت، آرامش جان و دل خودت را در صبرت قرار بده.
ببینید ما همانطوریکه یک حواسی داریم خدایی نخواسته اگر مادرزادی یکی از آنها کمبود داشت چه وضعی داشتیم؟ بینایی نبود، شنوایی نبود، شامه نبود، ذائقه نبود، اینها نبود، چه وضعی در #زندگی برای ما بود؟ همینطور دربارهی زندگی #بشریت ما، #تمدن ما، #اجتماع ما - از #خانواده بگیر تا خانوادههای بزرگ #ملتی و #حکومتی و #دولتی- اینها باید یک منابعی در اختیارشان باشد که به آن منابع تکیه کنند. منبعی که میشود یک انسان در زندگی #فردی و #اجتماعی به آن تکیه کند، نیروی #پایداری و #صبر است. این خیلی حرف است. چه برای #دانشجو ، چه برای طلبهی محترم، چه برای سایر افرادی که در اجتماع زندگی میکنند. هر کسی در آن قسمتی که هست یک پناهگاهی باید از صبر و بردباری برای خودش تهیه کند؛ تَوَسُد کند و وِساده و بالش و مُخَدهاش را این فضیلتِ صبر و بردباری قرار بدهد.
انسان وقتی میآید با یک مقدار شوق و ذوقی که در این لباس هست برای بعضیها، #طلبه میشود و لباس طلبگی میپوشد، وارد #مدرسه میشود، پذیرش میشود و در همهی اینها قبول میشود تا اینکه انسان در #روحانیت به یک مرحلهای میرسد که به نظرش میرسد که آثار خوبی دارد مثلاً، ولی وقتی میبیند آن آثار مورد نظرش نیست؛ سال اول نیست، سال دوم نیست، سال سوم نیست؛ میگوید: هان! معلوم میشود در مدرسه هم چیزی پیدا نمیشود!. میرود از این و از آن میپرسد، میگویند بله فلان مرکز، فلان #شیخ، فلان #مرشد که به یک کسی #دستور داد، همان شب #خواب دید و به #نتیجه رسید و حاجتش برآورده شد. میگوید: هان! حیف از این سه سالیکه ما صرف این رشته کردیم، همهاش ضَرَبَ یَضْرِبُ و این چیزها خواندیم فلذا این #منحرف میشود. چرا؟ برای اینکه #پناهگاه خودش را صبر قرار نداده بود که اگر اینجا سه سال و چهار سال و پنج سال انسان اثری پیدا نمیکند، شاید برای این باشد که این کاوشها باید به نتیجه برسد، #تحقیقات باید برای او اثر پیدا بکند، نه شنیدنیها و گفتنیها و #اوراد و #اذکارِ بدون #علم و بدون #عمل و اینطور چیزها؛ فلذا صبر را از دست میدهد. پس یکی از پشتیبانان محکم طلبه، طبق #آیات و #روایات محکم ما، پایداری است. یا اول انسان تشخیص نداده وارد شده، اشتباه کرده. تشخیص داد که ما در #جامعه_اسلامی، در #تشیع خودمان، یک رشتهی خاصی به نام روحانیت، طلبگی، درس و تدریس داریم و آن نتایجی دارد. آن نتایج را بررسی کرد و فهمید که چگونه به آن رسیدهاند، با چه زحماتی رسیدهاند، خب باید دنبالش را بگیرد. ولی اگر #فکر کرد که حالا من دو سال که در مدرسه یا در فلان درسها و بحثها شرکت کردم، حتماً برای من مشکلاتی از زندگی، مشکلاتی از امور روحانی، از اینها برطرف میشود و نشد، خب این میلغزد دیگر، چنان میلغزد که پشت میکند به این حرفها. میگوید اصلاً نه در #مدرسه چیزی هست، نه در #مسجد چیزی هست، هر چه هست در پیش فلان مرشد، فلان دستورات و فلان #چله نشینیها هست، میغلتد به آن سو. در حالیکه این آمادگی خودش را از جهت پناهگاه صبر و بردباری تهیه نکرده بود. و صبر و بردباری در اثر این میشود که انسان، راه را راهِ طولانی بفهمد و بشناسد، پرمشقت بشناسد. ساخته شدن یک انسان مشکلترین کارهایی است که در دورهی #عمر بشر برای بشر پیش میآید. چرا؟ برای خاطر اینکه هر کدورتی، هر پلیدیای که عارض #بدن و لباس و فرش و زندگی میشود، اینها به آسانی با یک وسایلی رفع میشود؛ اما انسانی که از وقتی یاد دارد در قنداق بوده، زورگویی در او حکومت داشته؛ خب یک بچه قنداقی را نگاه کنید، چگونه پستانک را از دست مثلاً همتای خودش میگیرد و اگر به او ندهند #گریه میکند. با زور شده، با هر چه شده، #پدر و #مادر را وادار میکند که غذایی که برایش بد است را به او بدهند، آب برای او بد است به او بدهند، خوابیدن را که برای او خوب است، نمیخواهد قبول کند، همینطور از #کودکی در یک مرحلهی ضعیفی انسان به #دیکتاتوری، به #طاغوتی گرایی مشغول بوده تا شده پانزده سال، شانزده سال، بیست سال، و این مسائل حیوانی در #روح و #جسم انسان تراکم یافته، یک #حیوان بار آمده. حالا این میخواهد در عرض یک سال درست شود؛ در عرض دو سال درست شود؛ نمیشود. این است که باید حتماً چه در #اصلاح فردی، چه در اصلاح اجتماعی، پناه به صبر برد.
ادامه دارد...
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
نماز دههی اول ذیالحجه-@seyedololama.mp3
583.9K
🔺 ذکر و یاد وصایت #امیرالمؤمنین علیهالسلام که حقیقتِ #نبوت و #ولایت است در نماز* دههی اول #ذی_الحجة الحرام؛ و واعدنا موسی...؛( #اعراف :۱۴۲)
✅مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ذکر و یاد وصایت #امیرالمؤمنین علیهالسلام که حقیقتِ #نبوت و #ولایت است در نماز* دههی اول #ذی_الحج
* #مفاتیح_الجنان
اعمال ماه ذی الحجة الحرام ... دوّم: خواندن دو ركعت نماز، بين مغرب و عشا در تمام شبهاى اين دهه كه در هر ركعت پس از سورهی «حمد»، يك مرتبه سورهی «توحيد» و آيه: "وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ."
[با موسى سى شب وعده كرديم، و آن را با ده شب ديگر كامل نموديم، در نتيجه ميقات پروردگارش به چهل شب اتمام يافت و موسی به برادرش هارون گفت: در ميان قوم من جانشينم باش، و اصلاح كن، و راه اهل فساد را پيروى مكن.]
را بخواند تا با ثواب حاجيان شريك گردد.
@seyedololam
سیدالعلماء
🔺 لا اله الا الله
🔹 در دعای* ایام دههی اول #ذی_الحجة وارد شده: «لا اله الا الله عدد اللیالی والدهور، لا اله الا الله عدد امواج البحور، ... لا اله الا الله عدد شوک والشجر، ... لا اله الا الله عدد الحجر و المدر»؛ یعنی همه چیز صدای لا اله الا اللهاش بلند است. به هر چیز نگاه کنیم باید به چشم نمایشی نگاه کنیم، نه به چشم استقلالیِ حیوانی؛ #حیوان و حشرهای مثل یک مورچه اگر الآن روی دست بنده راه برود، چیزی نمیفهمد که مثلاً اینجا دست است یا انسان است، حیوان است، #حیات هست، #قدرت است، اینها را که نمیفهمد. ما هم به اشیاء و خودمان که نگاه بکنیم، اگر به چشممان یک سرمهای از لا اله الا الله بکشیم، میبینیم ما و جهان همه داریم لا اله الا الله میگوییم.
۷۸/۳/۱۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
-------------
#مفاتیح_الجنان
اعمال دههی اول ذیالحجةالحرام: ... پنجم: در هر روز اين دهه اين تهليلات را كه از امير المؤمنين عليه السّلام با ثواب بسيار روايت شده بخواند.
و اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است: لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُورِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَ الشَّجَرِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ فِي اللَّيْلِ إِذَا عَسْعَسَ وَ [فِي ] الصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ عَدَدَ الرِّيَاحِ فِي الْبَرَارِي وَ الصُّخُورِ لا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ مِنَ الْيَوْمِ إِلَى يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ.
[معبودى جز خدا نيست به شمار شبها و روزگاران، معبودى جز خدا نيست به شمار امواج درياها، معبودى جز خدا نيست، و رحمت او از آنچه گرد میآورند بهتر است، معبودى جز خدا نيست، به شمار خارها و درختان، معبودى جز خدا نيست به شمار موها و كركها، معبودى جز خدا نيست به شمار سنگها و كلوخها، معبودى جز خدا نيست به شمار بهم خوردن پلكها، معبودى جز خدا نيست در شب چون سياهى بنمايد و در صبح چون سپيدى سر برآورد، معبودى جز خدا نيست به شمار بادها در صحراها و كوهها، معبودى جز خدا نيست از امروز تا روز دميده شدن در صور.]
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
نماز اول ماه-@seyedololama.mp3
2.5M
🔺 معنای #بندگی
🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟!
🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس از این نماز
۷۶/۷/۲۷
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 معنای #بندگی 🔹 چرا #عبادات ما اثر ندارد؟! 🔺 تذکراتی پیرامون عمل #نماز_اول_ماه و آیات مبارکات پس
🔺 همزمان با حلول ماه ذیالحجة الحرام
📖 #مفاتیح_الجنان : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است.
و از بعضى روايات استفاده میشود، كه پس از نماز بخواند:
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( #هود علیهالسلام:۶)
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( #یونس علیهالسلام:۱۰۷)
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( #طلاق :۷)
🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( #کهف :۳۹)
🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( #آل_عمران :۱۷۳)
🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( #غافر :۴۴)
🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( #انبیاء علیهمالسلام:۸۷)
🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( #قصص :۲۴)
🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( #انبیاء علیهمالسلام:۸۹)
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴یا جوادالائمه ادرکنی (قسمت سوم) 🔺شرایط دریافت نصیحت 🔹 در هر حال، «قال له رجل: اوصنی. قال: او تقب
🌹 یا جوادالائمه ادرکنی
(قسمت چهارم و پایانی)
🔺 اهمیت صبر و تبعات آن همچون فقر ممدوح
🔹 پس اینکه حضرت #جواد سلاماللهعلیه این مسئله را مطرح میکنند، یک زیربنای بسیار بسیار مؤثر و مفید فردی و اجتماعی را به ما نصیحت میکنند.
🔹فرمود: «توسد الصبر واعتَنِق الفقرَ»؛ خب وقتی انسان بخواهد #صبر کند، معنایش چیست؟ معنایش این است که شما مثلاً باید پانزده سال در این #حوزه درس بخوانی، زحمت بکشی، چیزی هم گیرت نیاید. وقتی از مدرسه فارغالتحصیل میشوی، بیرون میایی، حتی یک #بیمه هم مثلاً نداشته باشی، هیچی نداشته باشی. مع ذلک میگوید که چون #هدف ، هدف بزرگی است من صبر میکنم. خب حالا که بیرون میآیی، میتوانی با چند تا خدایی نخواسته رشوهخواری و پذیرش یک شغلهایی و #حلال و #حرام کردن، فوراً به یک نتیجهای برسی. اینجا باید به #فقر پناه برد؛ فقرِ ممدوح.
#فقر_ممدوح یعنی انسان استعداد #غنای نامشروع دارد، ولی به کار نمیزند و خودداری میکند. آنوقت این #ریاضت میشود بهتر از ریاضتی که فلان #درویش یا فلان #خانقاه به او میداد. او میگفت اینطور ریاضت بکش، این میگوید نه؛ ریاضت تو این است که استعداد #رشوه داری، #استعداد همهجور مظالم و کارهای نامشروع در تو هست، #تحصیلات هم کردهای، #مدرک هم داری، ولی باید با یک اتاق اجارهای بسازی. حالا تا چه وقت، نمیدانم. باید سوار اتوبوس بشوی، ماشین حالا خبری نیست؛ باشد.
آیت الله #مشکینی در یک جمعهای من گوش کردم از تلویزیون میفرمود که من خلاصه در این سن و سال دیگر نمیتوانم دوچرخهسواری بکنم و یاد نگرفتهام وإلّا دوچرخه میگرفتم، سوار میشدم و میآمدم #نماز_جمعه ؛ این معنایش ساختن با فقر است. یعنی وقتی #اجتماع نیاز پیدا کرد، به یک #زندگی بسیار بسیار سادهای، انسان إباء نکند از آن، #نفساش زیر بار بیاید. این میشود منشأ #اصلاحات فردی و اجتماعی، #روحانی و جسمانی، آنوقت با صبر و با فقر اختیاری، دوتایش که با هم جور شد، #مملکتی درست میشود که تمام #دنیا را میتواند تصرف کند.
مگر نبود #مرحوم_امام به ایشان خبر داده شد که خارجیها میخواهند حصر درست کنند و ما را در #محاصره قرار بدهند، گویا فرمودند که ملتی که #روزه دارد از محاصرهی امور معاشی چه باکی دارد؟ روزه هم یکی از موارد #صبر است. پس خلاصه اینکه همانطوریکه یک بچهیای که وارد در یک رشتهی نظامی مانند خلبانی یا مثلاً نیروی دریایی میشود، این باید یک تحملاتی داشته باشد تا اینکه ورزیده بشود، نیمه شب در تاریکی در خلیج فارس بتواند از هواپیما در دریا پایین بیاید، این چقدر تمرین میخواهد؟ چقدر صبر میخواهد؟ چقدر خودداری میخواهد؟ چقدر تحمل #مشکلات میخواهد؟ ما هم در #طلبگی همینطور. باید در این رشتهی خودمان، فشار را تحمل کنیم. فشار اینکه ما به جایی نمیرسیم از درس خواندن #ادبیات و #اصول و #فقه و اینها، صاحب #کرامات و اینها نمیشویم. فشار اینکه وقتی هم چیزی خواندیم، مدرکی گرفتیم، باید رشوهخواری نکنیم، اگر #قاضی شدیم، باید #خیانت به #دین نکنیم، باید با یک اتاق اجارهای بسازیم، این هم ریاضت است دیگر.
این ریاضات، #انسان میسازد. وقتی انسان ساخت، میشود آن کسی که از امام علیهالسلام #نصیحت بخواهد، دستور بخواهد، در جایش آن نصیحت واقع میشود و به مرحله #عمل میرسد.
خدایا به آبروی #جوادالائمه از آن #جود و #کرم معنویِ ظاهری و باطنیِ آن حضرت نصیب شیعیانشان بفرما. نصیب همهی ما بفرما. زحمات و برکاتش را شامل حال اموات شیعه و ما بفرما. خدایا در زیر سایه فرزندش #ولی_عصر (علیهالسلام)، اسلام، مسلمین، تشیع، رهبریها؛ رهبریِ تشیع و مرجعیتها و علم و عمل و تدریس را، مدارس را، موفق و منصور بدار.
وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین
۷۹/۱۲/۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
تکمیل عقل-@seyedololama.mp3
667.4K
🔺علاج بیتقوایی #فطری در روایتی از امام #کاظم علیهالسلام
✖️عدم وجود #عقل در #تعلیم و #تربیت امروز اجتماع
🔺 ضرورت #تضرع
🔹 #اقتصاد اسلامی
🔺درمان بیماری #حسد
🔹 #سلامت_دینی
@seyedololama