eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
681 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 یا امیرالمؤمنین روحی فداک 🔺 «لاتموتن إلا و أنتم مسلمون.» 📝 وقتی اکرم صلی الله علیه وآله آن سخنرانی معروف درباره‌ی اهمیت ماه را فرمود که اولش این است که «قد أقبل إلیکم شهر الله بالبرکة و الرحمة و المغفرة»؛ علیه‌السلام بلند شد از پای صحبت پیامبر، خیلی درش اثر کرد. عرض کرد این ماهی که شما این‌طور دارید فضائل و خوبی‌هایش را می‌گویید، خب چه کاری درش از همه بالاتر است؟ بعد از آن که پیامبر در جواب فرمود که «أفضل الاعمال الورع عن محارم الله»، [افضل اعمال اجتناب از محرمات الهی است]. یک دفعه گریه‌اش گرفت. «ثم بکی.» عرض کرد: «یا رسول الله مایبکیک»؛ چرا کردی؟ چه شد مگر؟ «فقال: یا علی! أبکی لما یستحل منک فی هذا الشهر»؛ در همین ماه چه به سر تو می‌آورند. کأنَّ الآن دارم می‌بینم. «و أنت تصلی لربک» این‌ها همه، کلمه به کلمه‌اش معنی دارد. امثال ما اصلاً برای خدا نمی‌خوانیم. از از آتش می‌خوانیم وإلّا خدا را کجا ما درک می‌کنیم که برایش نماز بخوانیم!. «و أنت تصلی لربک» «و قد انبعث اشقی الاولین و الآخرین، شقیق عاقر ناقة ثمود و ضربک ضربة علی قرنک و خضب منها لحیتک.» حالا چی گفت حضرت؟ «قال امیرالمؤمنین علیه‌السلام یا رسول الله و ذلک فی سلامة من دینی؟»؛ آن موقع‌که این پیش‌آمد برای من می‌کند، من سالم است؟ «فقال صلی الله علیه وآله فی سلامة من دینک.»؛ دین تو سالم است. ✅پس مطلبی که در سوره مبارکه می‌فرماید: «وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»؛ (:۱۰۲)؛ نمی‌رید مگر در حال ، یک چیزی است که این‌جور می‌خواهد، این‌جور قدرت می‌خواهد، این‌جور فداکاری می‌خواهد. حضرت علیه‌السلام نمی‌گوید که یا رسول الله من چه کار کنم که این ضربت به من نخورد؟ خب یک دعایی بگو، یا مثلا ماه رمضان من چه طوری رفتار کنم که خطری نداشته باشد؟ اصلاً از این حرف‌ها هیچ نمی‌پرسد. می‌پرسد: «فی سلامة من دینی؟» دین من چه جوری است آن موقع؟ خدا ما را فدای آن خاک و تربت زیر قدم و کفشش بکند که واقعاً اگر انسان علی علیه‌السلام است، اگر بنده‌ی خدا علی علیه‌السلام است، نجات‌بخش علی علیه‌السلام است... ۸۴.۷.۳۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 تأملی در دعای صادره از امام صلوات‌الله‌علیه (۴) 📚 در جلد اول روایتی هست که می‌فرماید: خداوند به حضرت علیه‌السلام فرستاد که به بندگانم بگو: بین خودشان و بین من عالمی را که دنبال باشد قرار ندهند!. چرا؟ می‌فرماید برای این‌که این‌ها دچار شده‌اند. و من آن‌ها را عقوبت کرده‌ام و عقوبتم این است که لذت را از دل‌شان گرفته‌ام. پس عقوبتی که از آن می‌ترسند و عرض می‌کنند که «إِلَهِی لَا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ» چیست؟ این است که لذت مناجات را از من نگیر، یعنی به من بی اعتنا نشو. پس این‌جا یک دریا و خدا به جریان افتاده و این دعا از آن در آمده. بنابراین مدارج و منازل ، چیزهایی است که باید درباره‌اش کرد. اگر آن وقت‌هایی که با کاروان شتر و این‌ها به می‌رفتند، می‌خواستیم مشرَّف بشویم، اول باید فکر می‌کردیم چه منازلی در راه هست و در این منازل چه هست، چه نیست، تا زاد و با خودمان برداریم. عبودیت را نشده که ما بررسی کنیم. چرا؟ برای خاطر این‌که ما در یک دوره‌ای بودیم که دوره‌ی تسلط بوده. ما را کرده که اصلاً این مسائل به گوش‌شان نخورده و در خاطرشان نبوده. از وقتی که این حکومت روی کار آمده بحمدلله رفته رفته - اگر بگذارند - می‌خواهند ما را با خدا آشنا کنند. ادامه دارد... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فرهنگ عنکبوتی-@seyedololama.mp3
413.7K
💠 از آخرتی بودن انسان سبب تبدیل فرهنگ به عنبکوتی می‌شود!. ❎ رفع غفلت در و ماه مبارک با دو سوره و ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ارمغان شب قدر 🔹 إن‌شاءالله ارمغان ماه مبارک ، ارمغان ، یک چیزی باشد که شما برادران با خودتان بردارید و ذخیره‌ی بکنید و بر آن بکنید که ما بالأخره چه خواهیم شد؟ ما سر از کجا در خواهیم آورد؟ چه مقدار در ما هست؟ سرمایه‌ای هست که اگر هر فشاری بر ما وارد شود، آن تکان نخورد؟! که همه مرید بودند و همه جزء سپاه حضرت علیه‌السلام بودند، پس چطور شد که یک‌مرتبه کار به جایی رسید که فجیع‌ترین و زشت‌ترین جنایت جهان به دست این‌ها انجام شد!. ۸۵.۷.۲۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
اثبات امام زمان علیه‌السلام با سوره قدر-@seyedololama.mp3
938.1K
🔺 رابطه و علیه‌السلام 💠 اثبات حقانیت با استناد به سوره مبارکه ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 درسی بسیار آموزنده و مهم از سوره عنکبوت 🔹 در در اعمال شب ۲۳ ماه مبارک بر سوره‌ی مبارکه‌ی تأکید شده و گویا خواننده‌اش به وعده داده شده. معنای این موضوع این است که این سوره می‌تواند پیروان خودش را سعادت‌مند کند. بعضی از سور هست که بسیار در ساختن و و درون نقش مهمی دارد که یکی از آن‌ها سوره‌ی مبارکه‌ی "عنکبوت" است که اعلام می‌کند برای هر انسان !. چون با یک قاطعیتی می‌فرماید: «أحسب الناس»؛ مردم چنین فکر می‌کنند که دست از سرشان برداشته خواهد شد به صِرف این‌که ما گرایش به پیدا کردیم، ما شیعه‌ی علیه‌السلام هستیم، ما می‌رویم، ما سینه می‌زنیم، می‌کنیم، می‌دهیم!. این چیزها درست و همه‌اش هم خوب، ولی پایداری یک چیز دیگری است که وقتی مشکلات پیش‌آمد کرد، انسان همان باشد که بود و هیچ درونش تزلزلی پیدا نشود. در وقتی که بخت برگشته‌ی ملعون به دستور ارباب خودش حکم برداشتن را در اجرا کرد؛ خب دیدیم که چه جلساتی تشکیل شد و چه افرادی خانواده‌هایشان، - و - خود را آوردند در آن مجالس و با وضع بسیار بی‌حیایی و خیلی دور از حمیّت و مردانگی؛ و شرفشان را زیر پا گذاشتند!. این خطر بزرگی است. این را باید توی فکرش بیفتیم. از دستوراتی که در این ماه می‌گیریم این باشد که این را در برابرمان قرار دهیم و در آن‌ها تعمق کنیم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 نعمت ولایت ائمه اطهار علیهم‌السلام و معنای قرآن بر سر گرفتن 🔹 «یا محمّد! إنّی خَلقتُک و خلقتُ علیاً و فاطمةَ و الحسنَ و الحسینَ و الأئمةَ مِن وُلدِه مِن سنخِ نورٍ مِن نوری»؛ از یک مقام اعلایی شماها را آفریدم. شماها مافوق من هستید. در آخرین رتبه و مقام. «و عَرضتُ ولایَتَکُم علی أهلِ السّماواتِ و الأرض»؛ من و و شما را بر اهل آسمان‌ها و زمین عرضه کردم. «فمَن قَبِلَها کان عندی مِنَ المُومنین»؛ پس آن شد که کسی ایمان بیاورد و سروری و سرپرستی اکرم و خاندان او را قبول کند. همین‌هایی که با سرگرفتن درب خانه‌ی خدا می‌آوریم. «و مَن جَحَدها کان عِندی مِنَ الکافرین»؛ آن که خیلی باید از او پرهیز کرد همین نافرمانی و انکار نسبت به این‌هاست که الآن در ممالک دارد پر می‌شود!. این و امثالهم همه . «لو أنَّ عبداً مِن عَبیدی»؛ اگر یک نفر از بندگان من، «عَبدَنی حتّی یَنقطِعَ»؛ تا آخر نفس من را عبادت کند، «أو یَصیرَ»؛ یا اگر آخر نفسش نیامده از بس کند مانند مشک خشک، برای او گوشت و پوستی نماند؛ ولی وقتی که می‌میرد، منکر ولایت شما باشد؛ «ما غفَرتُ له حتّی یُقَرَّ بِوِالایتِکم» «أتُحِبُّ أَن تَراهُم»؛ دوست داری که این‌ها را به تو نشان بدهم؟ عرض کردم :بله یارب. فرمود: به طرف راست ـ که حالا چه مقامی است؟ ما نمی‌دانیم ـ کن!. توجه کردم، دیدم بله. آن مرکزی که این در همه پرتوگاه آن مقام می‌شوند. نگاه کردم، دیدم و و و و همین‌طور تا به حضرت علیه‌السلام در یک جایگاهی پر و پر و پر از و همه‌ی ، مشغول عبادت‌ند. پس ما قرآن که سر می‌گیریم «بعلیٍّ، بالحسن، بالحسین» می‌گوییم؛ باید بدانیم که چه می‌کنیم. ما نقشه پیامبر را داریم عملی می‌کنیم. «قیاماً یُصَلّونَ و هو فی وسطِهم»؛ همه ایستاده‌اند به عبادت، حضرت مهدی در وسط آن‌ها قرارگرفته، «کأنها کوکب درّی»؛ مثل ستاره‌ی درخشانی است این امام بزرگوار. بله این معنای سرگرفتن است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 🔹 یعنی کسی که قلبش با به "لا اله الا الله" شده و به آسانی زیر بار همه‌ی تکالیف می‌رود؛ ولی متأسفانه ممالک تحت معلمی دل‌سوز همچون (صلی الله عليه وآله) قرار نگرفتند!. همه لا اله الا الله را می‌گویند ولی در برابر قتل عام زن و بچه‌های خم به ابرو نمی‌آورند. در حالی‌که پیامبر (صلی الله عليه وآله) فرمودند: «کسی که به فکر مسلمانی نباشد مسلمان نیست.» پس آن‌ها هم مسلمان نیستند!. ۸۷.۱۲.۲۷ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 جنایات یهود صهیونیست به پشتوانه‌ی تورات تحریف شده! 🔹 «إنا أنزلنا التوراة فیها هدی و نور یحکم بها النبیون الذین أسلموا للذین هادوا والربانیون والأحبار بما استحفظوا من کتاب الله»؛ ( :۴۴)؛ این توراتی که بود و برای مردم آن عصر آمده بود، علمای ، و ، مأموریت استحفاظی داشتند نسبت به کتاب خدا که نگذارند به دست افراد ناجور بیفتد تا این‌که آن‌ها هرگونه خواستند آن کتاب را معنی کنند و توضیح بدهند و بر مردم به عنوان سوار شوند، مسلط شوند؛ بچاپند، غارت کنند، کنند و همه‌اش هم به نام دین تمام شود!. آن‌وقت اتفاقاً بر عکس شد؛ این به وظایف خود عمل نکردند و کتاب شریف افتاد به دست دشمنان ، -اسلام آن‌وقت- و دشمنان دین ، تا این‌که هرچه خواستند به تورات وارد کردند که الآن بعضی از آیاتش تقریباً پشتوانه‌ی عمل این هاست! یعنی اگر ما بخواهیم ببینیم که این‌ها طبق کتاب تورات عمل می‌کنند یا نه؟ می‌بینیم که راست می‌گویند و خیلی قشنگ احکام توراتِ شده را عملی می‌کنند!؛ در آن‌جا دارد که وقتی شما مسلّط شدید به یک شهری، مکانی، محلی که در آن‌جا مخالفین شما بودند و بر آن‌ها پیروز شدید؛ شهرشان را آتش بزنید! ، بزرگ، کوچک، ، را همه را از بین ببرید!. ۸۱.۴.۱۷ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 تأملی در دعای صادره از امام صلوات‌الله‌علیه (۵) 🔹 اگر ما بخواهیم با خدا آشنا بشویم باید رساله‌ی عمل ، دعای سیدالساجدین، و و سیدالساجدین در برنامه‌ی کلاسی بیاید. آن‌وقت برای بیان می‌کنند که خداوند من و شما را برای بندگی آفریده. چون از بندگی بالاتر مقامی نیست. چون از بندگی بالاتر در عالم و در مقامی پیدا نمی‌شود. یک مقام هست و آن مقام است، جدای از آن دیگر بندگی است. بندگی برای چیست؟ برای چی نمی‌خواهد! اصلاً معنای خلقت، بندگی است. ما که خدا نبوده‌ایم و نمی‌شویم، چه می‌شویم؟ و چه می‌توانیم بشویم؟ . 🔻پیشوای این بندگی، گوینده و پیام آورش علیه‌السلام است. باید ، ، ، از این مسائل نسخه‌برداری کنند، به جوان‌ها و نسل جوان برنامه بدهند و بگویند که ما در این جز این نقشه‌ای نداریم، هر چه هست این است، هر چه هست بندگی است و شاخص بندگی که معرِّف بندگی است رفتار و کردار این بزرگان است. ادامه دارد... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
🔸 ما بعد از به خاطر از دست دادن 🔹 مجالس و میهمانی‌ها مایه‌ی حسرت بعد از مرگ 🔸 «يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ»؛ ( : ۷) 🔹 توهم است و حقیقت 🔸 «وَيَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ»؛ ( :۲۵) ✅ مرحوم آیة الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 تأملی در دعای صادره از امام صلوات‌الله‌علیه (۶) 🔹 یکی از جریان‌هایی که می‌تواند ما را با معنای آشنا کند این است که نوشته‌اند در که سالی در معظمه شد. بزرگان و و که شناخته شده بودند برای طلب باران بیرون آمدند و اظهار آن بندگی‌هایی که خودشان داشتند را انجام دادند، اما همان‌طور آسمان صاف بود و خبری از ابر و خبری از باران نشد. در این موقع حضرت علیه‌السلام که لابدّ آن‌ها او را نمی‌شناختند، می‌آیند به قصد از آن‌جا عبور می‌کنند؛ می‌بینند عده‌ای این‌جا جمع شده‌اند. شاید می‌پرسند که این‌جا چه خبر است؟ عرض می‌کنند که این‌ها بزرگان و عبادِ معاصرند و برای طلب آمده‌اند. گویا نوشته‌اند که حضرت جلو آمد و فرمود که اگر شما مورد خدا بودید، چرا به شما پاسخ نمی‌دهد؟! آن‌ها که ایشان را نمی‌شناختند عرض کردند: ای جوان از ماست بندگی، ما نمی‌دانیم!. حضرت فرمود: کنار بروید. بعد دستش را شاید به آسمان بلند کرد یا عرض حاجتی کرد یا سجده‌ای کرد؛ باران شروع به باریدن کرد. بعد مرحوم صاحب که این را در نوشته می‌فرماید: این‌که عجیب نیست. یکی از غلام‌های این بزرگوار چنین جریانی پیدا کرد و آن این بود که نوشته‌اند که در سالی خشک‌سالی شد. آن راوی می‌گوید که من دیدم هر چه مردم آمدند و کردند، هیچ خبری نیست. چشمم به سیاهی افتاد که آمد در کنار مردم به یک بلندی رفت رو به آسمان صحبت می‌کرد. چند کلمه‌ای هنوز تمام نشده، دیدیم در فضا تغییر حال پیدا شد و باران شروع شد. او هم تشکری کرد و برگشت. این شخص می‌گوید من دنبالش کردم ببینم به کجا می‌رود. دیدم به خانه‌ی حضرت (علیه‌السلام) وارد شد. بعد من چون با آن حضرت آشنایی داشتم، مرید این غلام شدم. به خدمت حضرت رفتم به سلام و علیک و احوال‌پرسی و بعد فرمود: برای چه آمده‌ای؟ عرض کردم که یکی از غلامانی که در این منزل هستند را من از شما می‌خواهم بخرم. حضرت دستور داد که مدیر آن غلامان، آن‌ها را به صف کند و هر کدامی که ایشان می‌خواهد او را انتخاب کند. می‌گوید: من هر چه نگاه کردم، دیدم هیچ کدام از این‌ها نیستند. عرض کردم کسی دیگر هست؟ گفتند: بله. یک نفر هست که متصدی چهارپایان است و در طویله کار می‌کند. او را آوردند دیدم همان است!. آقا رو کرد به آن غلام، فرمود که بعد از این در اختیار این شخص هستی. او رو کرد به من گفت که چه باعث شد که می‌خواهی من را از آقای خودم جدا کنی؟ من عرض کردم که من غرضی ندارم. من می‌خواهم بندگی شما را بکنم. من فهمیدم که شما چه مقامی پیش خدا دارید. تا این را گفتم سرش را رو به آسمان کرد و گفت: خدایا سرّی بین من و تو بود آن هم فاش شد. من دیگر زندگی را نمی‌خواهم!. این شخص می‌گوید من از این وضع پشیمان شدم؛ گفتم: نمی‌خواهم و برگشتم. هنوز به خانه نرسیده بودم که فرستاده‌ی حضرت آمد، گفت: برای تشییع جنازه رفیقت اگر می‌خواهی بیا!. ❎ کسی که غلامان شده‌ی او، چهارپاداران طویله‌ی خانه‌ی او به این مقام می‌رسند، چه وضعی دارد؟ این بندگی یعنی چه؟ معنایش این است. برای این آمده است؛ «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»؛ [ ج ۱۶ ص ۲۱۰] . انسان این است. هم در اول می‌فرماید: "بدان که انسان اعجوبه‌ای است". یک چیز عجیبی است، یک چیز شگفتی است. ای قدر خودت را بدان. خودت را به چیزی مصالحه نکن. یعنی در دلت هیچ نقشه‌ای نریز؛ من می‌خواهم چه بشوم و می‌خواهم به کجا برسم. فقط بگو من می‌خواهم شیعه‌ی سیدالساجدین باشم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
علامت قبولی روزه-@seyedololama.mp3
1.77M
🔺روزه‌ی ماه مبارک ، تمرین بیداری از و چشیدن معنویات و تغذیه‌ی 🔘ناراحتی از اتمام ماه مبارک رمضان، علامت قبولی ۷۶.۱۰.۱۷ ✅مرحوم آیت الله خسروشاهی @seyedololama
‌🔺 سوال و جوابی بسیار مهم 🔹 در برای شما -چه فردی و چه اجتماعی-، ناراحتی‌هایی در پیش است. این ناراحتی‌ها فلسفه‌اش چه چیزی است؟! خب خدایی که از هیچی ما را آفرید و از نطفه ما را آفرید، برای او چه فرقی می‌کرد که جهان را کند و یا به صورت کنونی در بیاورد که درد سر و درد دندان و درد دل و ناراحتی و عَزبی و بی ازدواجی و بی مسکنی و قسط و بدهی و این‌ها، همه‌ی مشکلات را به سر و روی ما بریزد، خب یک جوری درست می‌کرد که این‌ها نباشد. 🔹 این مسئله در سوره مبارکه‌ی پاسخش داده شده که این‌جا آفریده نشده که جای شما باشد. خودتان را بشناسید که این جایی نیستید. شما اینجا هستید. غربت دارید. این‌جا شهر شماست. همان‌طوری‌که در رحم هم انسان غریب بود، چون آن‌جا جای او نبود. آن‌جا فقط باید ۹ ماه تکمیل و بکند، و باید درست شود؛ و لذا همین که تکمیل می‌شود، دیگر درد، مادر را وِل نمی‌کند تا وقتی که این طفل از آن‌جا در بیاید. 🔘 این هم این‌طوری است. این دنیا و ناراحتی‌ها دارد تا شما با امّاره‌ات بجنگی. یک بچه همراه ما هست و باید این را سر و صدایش را بخوابانیم و نگذاریم که بر ما مسلَّط بشود، و دائماً هر چه او می‌خواهد بکند، که البته به ضررش هم هست. این است که در کریم از قول حضرت علیه‌السلام که پیامبر است آمده که: «و ما اُبَرِّئُ نفسی»؛ من نفس خودم را تبرئه نمی‌کنم که بگویم: هیچ عیبی ندارم. نه!. «اِنَّ النَّفسَ لَاَمّارة بِالسّوء»؛ ( علیه‌السلام:۵۳)؛ مگر این‌که انسان و ربّ جهان دستش را بگیرد و نگذارد که این کاری انجام دهد، یا بیرونی کاری انجام دهند یا نابجا انسان را منحرف کنند. این‌جا باید انسان به پناه‌گاه خدایی مُلتَجی بشود و پناه ببرد؛ به درِ خانه‌ی خدا. ۸۵.۷.۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
توشه‌ی سفر آخرت از امام سجاد صلوات‌الله‌علیه-@seyedololama.mp3
1.33M
🔺توشه‌ی سفر توسط امام علیه‌السلام 🔹دو چیز به درد بخور برای : ۱) ترک ۲) در راه خیر 🔹 که خسرالدنیا والآخرة می‌شوند! ۸۰.۸.۲۸ ✅ آیت الله خسروشاهی @seyedololama
🔺 حضرت علیه‌السلام در حدیث [ حکمت ۱۳۹] می‌فرماید: "النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: عَالِمٌ رَبَّانِیّ"؛ دانشمند متصل به دستگاه ربوبی که حرفش از آن‌جا، فکرش از آن‌جا، رفتارش هم از آن‌جاست. 🔹 "وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ"؛ دانشجویی که فهمیده که شدن، سعادت و است فلذا در پی آن افتاده است و هیچ دیگری ندارد که اگر همین غذا را آوردند موقع در خوابگاهش دادند و فهمید که یادشان رفته به اتاق کناری بدهند، او به تنهایی نمی‌خورد یا آن غذا را قسمت می‌کند یا اصلاً خودش گرسنه می‌ماند. این دانشجو پی این عالم ربانی را می‌گیرد تا از این راه این باب این بر دلش گشوده بشود. "عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ"؛ را برای کسی می‌گویند که دنبالش هستند تا بگیرندش و در پی نجات است یا گرگی دارد او را تعقیب می‌کند!. این گرگ درونی، این ناشایستی‌های که در ما - در بنده - هست، از ، متحجر و جامد شده و فرمانده‌ی وجود من شده، از این‌ها چطور نجات پیدا کنم؟! دانش را برای این می‌خواهم. حالا شما ببینید در نظر ما ، ، ، برای چیست و به نظر حضرت علیه‌السلام دانشجویی برای چیست؟! "مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ"؛ یعنی کسانی‌که در این دنیا به این مسائل افتاده‌اند که نجات پیدا کنند؛ زیرا خودشان را در معرض و گودال سقوط می‌بینند، می‌خواهند نجات پیدا کنند با علم، با ، با ، با و این‌ها. "وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ" ؛ و عموم مردمی هم که در دو دسته اول نیستند، در حکم پشه و مگس‌هایی هستند که در اختیار این هوا و باد و طوفانند که هیچ‌جا نمی‌توانند از خودشان یک وزنی داشته باشند که حتی چند لحظه بمانند. دستگاه هوا و تَمَوُّج هوا بر آن‌ها حکومت می‌کند و این طرف و آن طرفشان می‌برد!. 💠 آن‌وقت آن‌قدر این مسئله باریک و مهم است که مرحوم استاد شهید در کتاب ، وقتی استاد خودش، حاج میرزا علی آقای را به عنوان عالم ربانی می‌گوید من شناختم، بعد از آن می‌گوید: ولی خودم را "متعلم علی سبیل نجات" هنوز تشخیص ندادم که شده باشم!. یعنی مقام دانشجو تا این‌جا بالا می‌آید. دانشجویی که در پی سعادت‌طلبی برای خودش و هم نوعش و مملکتش می‌باشد که در نظرش این است که فقط علم و دانش و این‌ها نجات‌بخش بشریتند و ما می‌خواهیم آن را تحصیل کنیم. دیگر به چیزی دیگر کاری نداریم. ایشان می‌فرماید: من هنوز خودم باور نکرده‌ام که دانشجوی این‌طوری باشم که "مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ " شده باشم و "هَمَجٌ رَعَاعٌ" نباشم. آدم یک می گیرد، یک‌مرتبه می‌بیند که اصلاً فکرش عوض شد، شغلش عوض شد، همّش عوض شد، هدفش عوض شد؛ معلوم می‌شود این "هَمَجٌ رَعَاعٌ" بوده! خیال می‌کرده که دانشجوست!. از اول کسی نبوده که دستش را بگیرد و از او دانشجو بسازد. آدم خیال می‌کند دانشجوست بعد تا یک پیش‌آمد می‌کند، یک کسبی پیش‌آمد می‌کند، برادرش می‌گوید: داداش بیا مترجم بشو، من می‌خواهم یک فلان تأسیسی را بکنم؛ می‌بیند که خوبی است. دیگر از فردا وقتش را کم می‌کند، تحصیلش را کم می‌کند و می‌رود آن‌طرف!. این اصلاً همان "هَمَجٌ رَعَاعٌ" بوده ولی حالی‌اش نبوده، خیال می‌کرده این است، خیال می‌کرده این است!. آن‌قدر دانشِ بشر شناسی، و ارزش دارد و فوق هر الماس و هر طلا و هر جواهری است که هیچ‌چیز نمی‌تواند برای کسی که طالب او هست، جانشین آن بشود. هیچ‌چیزی نمی‌تواند خلاء او را پر کند که بگوید حالا دیگر من به آن خواسته‌ام رسیدم، و آن را رها کند. علامت این‌که انسان دانشجوست این است که هیچ‌چیز انسان را قانع نمی‌کند و هیچ‌چیز آدم را به خود مشغول نمی‌کند. اگر دید که هیچ‌چیز فرصت‌هایش را از دستش نمی‌گیرد، این دانشجو است. بنابراین بنده -که از من گذشته-، شما از خدا بخواهید که آن دانشجو بودن را إن‌شاءالله به شما لطف کند. و السلام علیکم و رحمه الله ۷۶.۸.۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama