🔺 مسئلهی بسیار مهم امامت
🔹 ماه شریفی است این ماه #ربیع_الاول؛ ماه #نبوت و #امامت میشود به او گفت. #پیشوایی در #دین با وجودی که هیچگاه قطع نشده و همیشه بوده، منتهی یا همراه نبوت یا خالی از نبوت بلکه همراه با امامت بوده است.
امامت فی حد نفسه بسیار امر بزرگی است و به تنهایی اگر در کسی پیدا شد -مانند جناب #خضر علیهالسلام - مورد نیاز نبوت میشود و #نبی باید با امامت همراه باشد تا چیزی که میفرماید، انجام آن #شک و #شبهه نداشته باشد.
#علما نظرات مختلف دارند، ولی #ائمه معصومین (علیهمالسلام) هیچ نظر مختلفی ندارند؛ بلاواسطه از #پیامبر (صلی الله علیه وآله) و از #وحی دستور میگیرند و اجرا میکنند، مگر در وقتی که مشکلاتی در این راه باشد که آنوقت #تقیه میکنند و دستور میدهند که #مردم هم تقیه کنند.
امامت شأنش خیلی عالی است. الآن این ماهِ ربیع الاول زیر نظر حضرت #صادق علیهالسلام هست. زیر نظر حضرت #ولی_امر علیهالسلام است. باید با #توسل به آنها از پیشآمدهای سنگین و سخت عبور کرد و از آنها خواست که راه و چاه ما را به ما با وسایلی که خودشان میدانند ارائه کنند و ما بدانیم چه باید بکنیم؛ تا اینکه اگر چند نفر ادعا کردند که ما #امام هستیم، روشن بشود که کدام صحیح است و کدام نادرست است.
نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع میشود. معمولاً در #دبستانها این مطالب هست؛ در کتب #دبیرستانها هست، اما گاهی شده که خود #مدرس نیاز به #تعلیم داشته که به او گفته شود که امامت یعنی چه، و اشتباه او را به او نشان بدهند. از این جهت ناچاراً باید #تربیت_دینی اسلامی در منزل شروع بشود و منزل هم خودش کافی باشد در تعلیم و در ایجاد #محبت و #معرفت نسبت به ولی امر.
در یکی از جنگها بعضیها برای کسب افتخار، پرچم #اسلام را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه #شهید شدند و نه کسی را به #جهنم فرستادند. فقط تنها شخصی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی میدهم که خدا و رسول را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.
معلوم میشود محبت در دلها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، #عشق به امور #مذهبی و دینی در #دل ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت #قلبی برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطهی محبت به خدا و پیامبر، #احکام دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست میدارند، فردا من پرچم را به او میدهم. بعضیها #فکر کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت #علی (علیهالسلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به #جنگ میرود، یا جسدش را از راه شهادت نشان میدهد یا از بین بردن #دشمن را. هیچوقت خسته نمیشود، هیچوقت از شهادت نمیترسد؛ فلذا #نفاق یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صفها خارج!، #حضور ندارد؛ حضور #عبادی و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند.
خدایا به آبروی پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله)، به آبروی امام صادق (علیهالسلام) ما را تابع این افراد، محب این افراد، پیرو این افراد، پیرو #امام_زمان خود ما قرار بده. سلام ما را به محضرش برسان و از #سلام و جواب سلام آن حضرت ما را محروم نفرما.
و صلی الله علی محمد وآل محمد
۹۵.۹.۱۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مسئلهی بسیار مهم امامت 🔹 ماه شریفی است این ماه #ربیع_الاول؛ ماه #نبوت و #امامت میشود به او گفت
🔺نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع میشود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۱)
🔹 در مسئلهی #ایمان چه در طرف پذیرش و چه در نفی و رد کردن، مسئله به صورت بسیار خطرناک میباشد؛ و ممکن است که #انسان دچار #کفر بشود و کفر در او سرچشمه پیدا کند و رخنه نماید و جایگیر شود!. ممکن هم هست انشاءالله اهل ایمان بشود و ایمان در او رخنه کند و او را به اسارت خود بگیرد، در اختیار خود بگیرد.
اگر یک مرامی، یک #اصول_عقایدی، جوری در انسان و در #قلب انسان مسلط شد که انسان نتوانست که دیگر آنها را نادیده بگیرد، این میشود ایمان.
در برابر او هم بعضیها دچار کفر میشوند و ضد مسائل ایمانی میشوند و آنها هم در دلشان مخالفت با #انبیا و با #مؤمنین و از اینجور چیزها جایگیر میشود!.
این دو گروه #مومن و #کافر، ظاهراً بحثشان با دو سه تا از #آیات شریفهی ابتدایی سورهی #بقره میگذرد، اما به بحث گروه سومین که میرسد، آنجا نه، بلکه چندین آیه میآید و دربارهی شرححال و پیشآمدهایی که برای آنها هست و رفتاری که آنها دارند و حرفهایی که میزنند، این گروه سومین یعنی #منافق و منافقین، بحثشان از دو گروه قبلی مهمتر است، و البته مفیدتر هم هست، از جهت اینکه لازم است انسان در آن #دقت کند، چون هم سرچشمهی ایمان را به هم میزند و هم کفر #ظاهری و ساده را مبدل به یک کفر #باطنی که بدتر است، میکند. این است که باید دقت کرد که چرا این آیات شریفهی مربوط به گروه سوم، اینطور تفصیل داده و بیان کرده و به مشکلات و مسائل آنها و گفتگوهای آنها و #شیطنتها و #تمسخرهای آنها و #تحقیرهایی را که نسبت به یکدیگر دارند، به اینجور چیزها پرداخته. حتماً در این مسئله، یک مسائل مهمی باید بیان شود. مرحوم علامه #طباطبایی یکی از فرمایشاتشان این بود که ما میبینیم که در آیات شریفه قرآنیه از این گروه مطالبی گفته شده؛ از وضع #زندگی آنها با #پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله وسلم) و با #مسلمین، رفت و آمدشان، از معاشرتشان، از کارهایشان که بیان شده است. اینها مطمع نظر و مورد بیان بودند. خب وقتی که یک پیامبری، یک نبوتی را بر قرار کرد، یک #حکومتی را بر اساس آن #نبوت تأسیس فرمود، آنوقت دربارهی یک قسم از اقسام مردمی که در آن #امت شرکت کردند، بیاناتی شد و شرححالی بیان گردید، یکمرتبه تعطیل بشود و دیگر از آنها حرفی به میان نیاید، این خیلی عجیب است!. ایشان میفرمود که ما این آیات را داریم و این سخنانیکه مربوط به آنها هست را در #قرآن میبینیم، اما یکمرتبه میبینیم که وقتی پیامبر رحلت میکنند، دیگر تمام مردم #عادل میشوند!. هیچ صحبتی دربارهشان نمیشود و هر کتابی هم که نوشته میشود، همهاش دربارهی خوبیهای #مردم و تشکیلاتشان و حرفهایشان و اینها میشود. این چرا اینجور شده؟!؛ مشکلی هست.
اگر شما رجوع کنید به کتابهایی که دربارهی مردم مسلمانی که این آیات دربارهشان نازل شده، میبینید که هیچ این چیزها نیست. تمامش دربارهی #عدالت اینها و خوبی اینها و کارهای خوب اینها هست. یک کتاب شما پیدا نمیکنید یک تعدادی از این افرادی که بعد از رحلت آن حضرت در اسلام باقی ماندند وضع اینها را همانطوریکه قرآن وضعشان را بیان کرده، بیان کند. این مسأله است و کم کسی به این مسأله میتواند #توجه کند، مگر یک شخص با #تفکر و #متفکری که یکمرتبه به این مشکل بر بخورد که چه شد که قرآن کریم مردم مسلمان را سه قسم معرفی کرد و نسبت به یک قسم از آنها خیلی توجه بیشتری داشت. #صفات آنها، #حالات آنها، خوبیهای آنها، بدیهای آنها، خلاصه هرچه که میشد دربارهی آنها توضیح بدهی، داد و گفت، ولی اینها دیگه تعطیل شدند و در #مملکت اسلامی نمونهای ازشان یافت نشد!. همه یکپارچه شدند مؤمن و مسلمان و پیرو پیامبر و پیرو قرآن و اینها!. این یک مسئلهی مرموزی است که چرا اینطور شد.
۸۹/۹/۱۵
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۱) 🔹 در مسئلهی #ایمان چه در طرف پذیرش
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۲)
🔹 بعد ما میبینیم که به قدری این مسأله مرموزانه در #اجتماع اسلامی پیشرفت کرد که وقتی که حکومت به دست حضرت #علی علیهالسلام، پیشوای گروه مؤمنان رسید، ایشان در #غربت قرار گرفت و دیگر توان اینکه یک مجلسی تشکیل بدهد که یک چند نفر در آن مجلس از این افراد باشند و با اینها از این مطالب صحبت کند، نداشت. اینطور شده بود که اگر میخواست با یک نفر حرف بزند، باید دستش را بگیرد و از اجتماع بیرونش بیاورد، که در حکمت ۱۳۹ #نهج_البلاغه که حکمت مربوط به جریان حضرت با #کمیل است، خیلی ارتباط با این مطلب پیدا میکند. در آنجا حضرت به او میفرماید که حرفهایی که دارم بهت میزنم، این حرفها را ضبط کن و در یاد بگیر و نگه دار. بعد میفرماید که این سینهی من پر از مطالب است و نمیدانم با چه کسی در میان بگذارم.
بعد میفرمایند: بله هستند یک عدهای، اما کسانی هستند که #اطمینانی به آنها نیست. مطالب ما را ممکن است دستهبندی بکنند و به دردشان هم بخورد، اما در راه ضد ایمانی و #فساد به کار بگیرند. معلوم میشود که آنقدر این گروه روی کار آمدند و آنقدر تسلط پیدا کردند و آنقدر در حکومت و در زندگی اسلامی نفوذ پیدا کردند، که #خاندان_رسالت در خانهنشینی قرار گرفت، در انزوا قرار گرفت و در غربت قرار گرفت و حتی نتوانست یک کلاس تدریسی درست بکند در اسلام!.
پس بنابراین لازم است بر ما که از چند جهت در مسألهی تثلیث #امت اسلامی به سه قسم: مؤمن، یعنی مؤمن متمکنالایمان در قلب، که رخنه کرده ایمان واعتقادات در قلبشان، و کافر، که کفر در قلبشان رخنه کرده. این دو دسته، سومیها که شرح و بسط بیشتری در آیات دارند و شرح حالشان بیشتر شده، یک گروهی هستند که پس از رحلت دیگر خبری ازشان نیست!، همهی کتابها دربارهی خوبی مردم و #صحابه نوشته شده و عوض شده #تاریخ_اسلام، به طوری هم مسأله مرموزانه پیشرفت کرده که وقتی که حکومت به دست حضرت علی علیهالسلام رسیده، دیگر کسی را نداشته و اگر میخواسته با کسی حرف بزند، باید میرفته به یک جای خلوتی که کسی نباشد. بعد هم خودش این مطالب را بروز داده که هستند کسانیکه مطالبی از من چیز یاد بگیرند، ولی چیز یاد گرفتنشان به حساب #دین نیست، میخواهند استفاده کنند از #علم ما به سود خرابیها و #فساد. این است که تفسیر این آیات معلوم میشود وإلّا آدم قرآن را که باز میکند، بعد از سورهی #فاتحه، در سورهی #بقره میبیند که یکی دوتا آیه مربوط به مؤمنین، یکی دو تا هم مربوط به کفار، بعد چند آیه دربارهی منافقین، و شرح حال آنها، گفتار آنها و فساد آنها، مسخرگیهای آنها بیان شده، معلوم میشود که یک چیزی هست مطلب، قرآن که بیکار نبوده نعوذبالله، خب یک دردی را میخواسته #توجه بدهد به مردم، گرفتایهایی را بیان کند برایشان، اما دیگر تعطیل میشود و دیگر هیچ اسمی از این گروه پس از رحلت نیست. وقتی نبود همه میشوند یکپارچه مؤمن، وقتی همه شدند یکپارچه مؤمن، حکومت میافتد دست اینها، وقتی حکومت افتاد به دست اینها، خاندان رسالت منزوی میشوند!. منزوی میشوند به حدیکه وقتیکه بعد از قتل #عثمان ناچار میشوند، #خلافت را بدهند به آن حضرت، حضرت در حالی است که این سرگذشتش در حکمت کمیل بیان شده است. میفرمایند که من سینهام پر از علم است، نمیدانم به کی بگویم. برای اینکه اینها از علم میخواهند به سود خودشان استفاده کنند نه به سود اسلام. میخواهند بگیرند و بر علیه ما به کار ببندند.
۸۹/۹/۱۵
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۲) 🔹 بعد ما میبینیم که به قدری این مسأ
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۳)
🔹 وقتی آن حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹) را شما بیاورید کنار این آیات، آنوقت تفسیر خوبی این آیات میشود. آنوقت آدم میفهمد که این آیات میخواهند چه بیان بکند، وإلّا شما ببینید که چرا باید #مسلمین این قسم سومشان بعد از رحلت ناپیدا بشود و دیگر کسی خبر نداشته باشد. خلاصه اینکه در زمان آن حضرت، مسلمین و صحابه منقسم بودند به سه قسم: یک قسم که اهل ایمان بودند و ایمان در دل آنها رخنه کرده بود. یک قسم که #دشمنان مؤمنین بودند و کفر در دل آنها رخنه کرده بود که آنها در جنگ #بدر ریشهکن شدند تا اندازهای. آنوقت آن قسم بعدی که برای بیان آنها شرح و بسط بیشتری داده شده و یک سوره در قرآن دارند، آنها دیگر ناپیدا میشوند، بهطوریکه هیچکسی صحبت از آنها نمیکند، همه صحبت از "ایها الامیر" و "یا ایها المؤمنون" و این چیزها. چه در نوشتههایی که از آنها باقی مانده، چه شرححالهایی که در کتابهای #تراجم و #رجال از آنها نوشته شده، پر از خوبیها و از عدالتها، از جنگهای اسلامی، از معاملات اسلامی و همینطور چیزها؛ در حالیکه این آیات همینطور معطل است و معلوم نیست برای چی هست و برای چی آمده؟! وقتی حکمت ۱۳۹ را که شما ببینید، ملتفت میشوید که اینها چه کار کردند و این آیات تفسیرش روشن میشود: «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ (۸) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ (۹) فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (۱۰) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوٓا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»؛ ( #بقره :۱۱). اینها در وقتیکه جنازهی پیامبرشان که خاتم انبیایِ روی زمین بود، همهی آنها جمع شدند در #سقیفه بنیساعده، بعضیها گفتند: «منّا الامیر» و گروه دیگر هم گفتند «منّا الامیر». خب ما باید یک امیری معلوم کنیم. پیامبر که خاتم انبیاء است و خوابیده در منزل را بلند نکردند و جنازهاش را تدفین نکردند. گفتند: الآن وقت این حرفها نیست!.
۸۹/۹/۱۵
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۳) 🔹 وقتی آن حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹) را شم
🔺 مطالبی پیرامون نفاق و خدعهی اصحاب سقیفه و پیروان آنها؛ (۴)
🔹 این آیات ببینید چه میگوید: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوٓا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (۱۱) أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ (۱۲) وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَآ آمَنَ النَّاسُ قَالُوٓا أَنُؤْمِنُ كَمَآ آمَنَ السُّفَهَآءُ ألَآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَآءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ»؛ ( #بقره :۱۳)؛ معلوم است که اینها نمیفهمند و تاریکاند و روشن نیستند. «أَلَآ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَآءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ (۱۳) وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوٓا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ (۱۴)؛ یک شیاطینی دارند اینها؛ در اسلام، گروه #شیطانی ما داشتیم، ولی پیامبر که رحلت میکند مثل اینکه نعوذ بالله این شیطنتها و این چیزها برای دورهی ایشان بوده. که بعد دیگر به طور کلی خبری ازش نیست!.
«وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوٓا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (۱۴) اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۱۵) أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (۱۶)؛ چند مثال بعد میآید برایشان و شرح داده میشود. و این آیات علاوه بر اینکه تعطیل شد #تفسیر اینها و مصداق پیدا کردن اینها و #فکر کردن دربارهی اینها، بعدها هم در دورههای بعد، همین بلا سر مسلمین آمد، یعنی مثلاً در دورهی #مشروطه که گفتند ما میخواهیم به حساب، یک #ستمگری را شرش را از سر امت اسلامی و #ایرانی کنار بزنیم به نام #قاجاریه و اینها، خب گفتند میخواهید چیکار کنید؟ گفتند میخواهیم #مشروطه_مشروعه درست کنیم، ولی چیزی درست شد ازش که در خود #مجلس مشروطهای که جلوگیر #سلطان جائر قاجاریه قرار بود بیاید و حکومت را به دست بگیرد، سیلی به صورت #مدرس زدند! مدرسی که آنجور مقامات داشت در #زهد و #تقوی و #علم و #هنر سادگی و مردانگی و قاطعیت و این فضائل در وجود ایشان جمع شده بود، آن هم علناً نه ناپیدا، علناً!. شما میتوانید تاریخش یا فیلمش یا اینها را ببینید که بله سیلی به گوش ایشان زدند. همینها که انتخاب شده بودند برای #نجات دادن #ملت!. پس معلوم میشود که مسئله گروه سوم مردم شوخیبردار نیست.
باید خیلی حواسشان جمع باشد و از این مثالهایی که آمده و شرححال اینها را بیان کرده، باید انشاءالله استفاده کنیم و در ضمن شما این شرح #مرحوم_امام را هم مطالعه بفرمایید در حدیث نهم در کتاب شرح #اربعین: «عن ابی عبد الله علیهالسلام قال: من لقی المسلمین بوجهین و لسانین، جاء یوم القیامة و له لسانان من نار». هر کس با مسلمین با دو رو و دو زبان مواجه بشود، روز حساب قیامت جوری محشور میشود که دو #زبان آتشین برای او هست!. این انشاءالله شرححال حدیث و حکمت ۱۳۹ با این آیات را خوب فکر کنید، ببینید که چقدر مسائل مهمی در این آیات هست.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
۸۹/۹/۱۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮا ﺳﻼﻡ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ، ﻣؤسس ﺣﻮﺯه
🔹 برادران حوزوی! ما آمدهایم یک همچین رشتهای را انتخاب کنیم: سوختن و روشنایی دادن، نه حقوق کافی گرفتن و خانه و ماشین مجلّل داشتن!.
ترویج #دین به آسانی ممکن نیست. باید با #ریاضت باشد. زیرا ما در #حوزهای وارد شدهایم که مؤسس آن #زهرای مرضیه (علیهاالسلام) میباشد. از این جهت باید در #تاریخ زهرای مرضیه، حضرت #مجتبی، حضرت #اباعبدالله (علیهمالسلام) خیلی #فکر شود. اینها از #کفایه و #مکاسب خیلی مهمتر است و گفتگو و فکر کردن و نوشتن میخواهد.
شاهدی گفت به شمعی کامشب
در و دیوار مزیَّن کردم
شمع خندید که بس تیره شدم
تا زتاریکیات ایمن کردم
پی پیوند گُهَرهای تو بس
گُهَر اشک به دامن کردم
خرمن عمر من ار سوخته شد
حاصل شوق تو خرمن کردم
( #پروین_اعتصامی )
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 خطر نفاق؛ (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
مسئلهی #نفاق که ذخیرهی #کودکی است و #انسان در #قلبش نگهداری میکند، مسئلهای است که ممکن است خدایی نکرده با او زندگیاش را بدون اینکه اطلاعی داشته باشد سپری کند!. انصافاً از مشکلات زندگی #بشر است؛ اینکه انسان دینی و #اعتقادی را میپذیرد، ولی زحمت نمیکشد که آن مطالب را درخودش عینیت ببخشد و آن رنگ و روغن ظاهری #دین برایش کفایت نکند، تا بتواند از مرحلهی دشوار انتقال از این عالم به آن عالم یعنی #احتضار به سلامت بگذرد.
🔺 علم غیر از ایمان است
این همان مسئلهایست که #مرحوم_امام فرمودهاند که: «علم غیر از ایمان است» [ شرح #اربعین؛ شرح چهل حدیث ح ۲ صص ۳۷_۳۸]. یعنی شما فی المثال میدانی که یک مرده هیچ تحرکی ندارد، لکن با این حال حاضر نیستی از #ترس شب را با او سپری کنی. چرا؟ چون دلت به این مسئله #ایمان نیاورده بلکه فقط در حد فهم است.
🔺 استعاذه به خدای متعال از ظهور خطرات نفاق در هنگام مرگ!
مرحوم #شهید_ثانی از #علما جلیلالقدر جهان #تشیع در کتاب شرح #لمعه، وقتیکه بحث احتضار شروع میشود با یک حضور قلبی میگوید: «أَعانَنا اللهُ علیهِ و ثَبَّتَنا بِالقُولِ الثّابِتِ لَدَیه»؛ [ #الروضة_البهية_فی_شرح_اللمعة_الدمشقية ج ۱ ص ۳۷] خدا به داد ما برسد!، چرا؟ برای خاطر اینکه در #زندگی، انسان میتواند یک عمری را به حال نفاق سپری کند. آنوقت که حال #مرگ پیدا میشود، اینجا دیگر سر و کارش با مردم نیست، زیرا اصلاً آنها را تمییز نمیدهد!، بلکه آنچه را که در قلبش وارد شده، میگوید...
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#اذان
🔺 واقعاً چه نغمهی جانبخشی است این #الله_اکبر که #سحرها بلند میشود؛ خیلی قیمت دارد. به هر جا میرود مثل اینکه "تطمئن القلوب" پخش میکند، #محبت پخش میکند، ارادت پخش میکند، ارتباط میآورد، #انسان را از خواب #غفلت و #توجه به غیر او تا اندازهای #نجات میدهد.
مثل اینکه بندها را باز میکند، کلید میگذارد و قفلها را باز میکند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 خطر نفاق؛ (۱) بسم الله الرحمن الرحیم مسئلهی #نفاق که ذخیرهی #کودکی است و #انسان در #قلبش نگهد
#نفاق
🔺 خطر نفاق؛ (۲)
🔺 فرمایشات مرحوم امام پیرامون خطر نفاق
🔹 ... آنوقت که حال #مرگ پیدا میشود، اینجا دیگر سر و کارش با #مردم نیست، زیرا اصلاً آنها را تمییز نمیدهد!، بلکه آنچه را که در قلبش وارد شده، میگوید. این است که #مرحوم_امام خیلی به این مسئله اهمیت داده و فرموده: «ای مدعی ایمان و خضوع قلب در بارگاه ذوالجلال»؛ معنی #ایمان یعنی من خاک راه تو هستم. من را از خاک آفریدی و منم خاکی هستم و برای تو #سجده میکنم. «اگر قلبت یکیپرست و یکیطلب است و الوهیت را جز برای ذات خدای تعالی ثابت ندانی، اگر قلبت موافق با ظاهرت است و باطنت موافق با دعویت است، چه شده که از برای اهل دنیا اینقدر قلبت خاضع است؟»؛ اهل #دنیا یعنی کسی که زری یا زیوری دارد، مثل اینکه #قلب ما چقدر مایل به ماشین یا آپارتمانی که حسرتش را میکشیم، میباشد؟!. «چرا پرستش آنها را میکنی؟ جز این است که آنها را مؤثر در این عالم میدانی؟» این قلب، قلب خدایی است یا وسائل و اسباب؟ اگر صاحب #قدرت یا تمکن و ثروتی و یا صاحب وسائل و اسباب و یا اشخاصی که در #دل انسان جای دارند، آیا اینها برای #انسان واقعاً کارا هستند، یا نه دست دیگری است که در آن قالبها کار او را راه انداخته است؟ از دست سرمایهدار و یا فلانی به او یک خدمتی شده، از آن ساختمان #شهردار به او امنیتی داده شده، تمام اینها آیا #نعمت او هستند یا نه؟ البته که نعمت او هستند. لذا نباید به آنها دل بست، بلکه باید یکتاپرست شد. در این حال سجده هم که میکند، حواسش به مسجودش است، در حالیکه آدم میداند خودش اینطور نیست، اصلاً حواسش جای دیگر است و #غافل از این مسایل!.
میفرماید: «جز این است که آنها را مؤثر در این عالم میدانی، چیزی را که کارکن در این عالم نمیدانی ارادهی حق تعالی است» [ شرح #اربعین؛ شرح چهل حدیث ح ۹ ص ۱۶۱]. شما و بندهی جاهلِ رو سیاه یک هفته روی این عبارت #فکر کنیم، ببینیم راست است یا نه؟ چون به آسانی آدم نمیفهمد که چه کاره است. آیا ما تا به حال نشستهایم و حساب اینها را پاک کنیم؟!
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق؛ (۲) 🔺 فرمایشات مرحوم امام پیرامون خطر نفاق 🔹 ... آنوقت که حال #مرگ پیدا میشو
#نفاق
🔺 خطر نفاق؛ (۳)
🔺 پیدا کردن مؤثر واقعی در عالم!
🔹 ... در این ایام صحبت #علم است که علم امروز به #بشر آموخته که وقتی #زلزله آمد، ساختمان را چگونه بسازند که خطری نداشته باشد، که مثلاً در #ژاپن چنین چیزی شده و این پیشآمدها که برای ما کرده که فلان تعداد نفر زیر آوار بمیرند، برای آنها نشده و این حرفها؛ باید بنشینیم و #فکر کنیم که مؤثر واقعی، علم و ساختمان و اینها بوده، یا نه؟ همهی اینها اسباب بوده، وسیله بوده و چه بسا کسی در ساختمان کاه گِلی زنده بماند و کسی در ساختمان محکم و منظم زیر آوار بماند! ما باید #وظیفه را انجام دهیم، وظیفه این است که ساختمانهای کهنه را بسازیم، درست؛ اما بدانیم که آیا این علم و ساختمان و مهندسی #نجاتبخش بشریت است؟! این خیلی مشکل است که #مسلمان فکر کند که میشود در پناه علم، در پناه مصنوعات از #خطر حفظ شود!. میفرماید: «چیزی را که کارکن در این عالم نمیدانی ارادهی حق تعالی است. پیش تمام اسبابِ ظاهری خاضعی»؛ یعنی الآن تمام #دلها خاضع شده پیش مهندسی، یا نه؛ اینها وسایلاند و ممکن است همینها یک بدبختی بر سرِ ما بیاورد. چون کار اساسی دست هیچ موجودی نمیافتد. خدا هیچوقت از خود خلع سلاح #قدرت نمیکند. این بحث اعتقادی #قرآن را باید رویش کار کنیم و به داد خود برسیم. #ایمان و #اعتقاد پیدا کنیم تا هنگام #مرگ ما را بهعنوان مسلمان ردّ کنند و این خیلی سخت است، زیرا ما چطور باور کنیم که #پول، خانه، آپارتمان، ماشین اگر به درد ما میخورند تا لحظهای است که او خواسته و آن لحظهای که او نخواهد، همینها اسباب بدبختی ماست!. این مطلبی است که #مرحوم_امام آن را دلسوزانه مطرح کردهاند.
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز درگذشت عارف بالله مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی؛ (۶ #ربیع_الاول ۱۳۶۶ ق= ۸ #بهمن ۱۳۲۵ ش)
🔺 بدیهی است که #ظلم و #ستم فراگیر در جهان، ریشه در مسألهی بیخبری از جهان #ربوبیت دارد. این ایده و مرام در #زندگی و معاشرت اساتید #انسانسازی همچون علامه #طباطبایی به وضوح دیده میشد...
ایشان فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد بودیم و بحث #توحید را بیان میکردند، ناگهان سقف حجره طوری تکان خورد که گویا زمینلرزهای رخ داد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره به طور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن #خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله #قاضی رحمهالله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان #موحد و آشنای با #معارف!.
🔺 [مرحوم علامه طباطبایی] در دستورات #اخلاقی خود یا به نقل از اساتیدشان [مرحوم قاضی] میفرمودند: هیچکس به هیچ مرتبهای از #روحانیت نرسید و گشایش و #فتح_باب قلبی پیدا نکرد مگر در حرم مطهر امام #حسین علیهالسلام و یا در #توسل به آن حضرت.
( #خلوت_نشین ص ۱۰۴)
🔹 مرحوم علامه طباطبایی میفرمود: چنان #اسفار را خوانده بودم که میگفتم: اگر خودِ #ملاصدرا هم بیاید یک کلمه بیشتر از این نمیتواند بگوید! تا اینکه خدمت مرحوم قاضی رسیدم؛ فهمیدم که یک کلمه هم نفهمیدهام!
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیان خاطرهای از قول علامه #طباطبایی در مورد حالات عارف بالله مرحوم #قاضی که بر اثر نداشتن اجارهخانهی منزل، به ناچار ساکن حجرهای در مسجد کوفه میشود...
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺مرحوم علامه #طباطبایی این بیت را فراموش نمیکرد:
اهل دنیا از کَهین و از مَهین
لعنة الله علیهم اجمعین
#لعنت خدا همان ابتر و منقطعالآخر بودن است که #فرد و #جامعه اسلامی باید به عنوان یک فاجعهی #انسانی از آن بپرهیزد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 #دنیاشناسی مرحوم علامه #طباطبایی ؛ (متوفای ۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲ق=۲۴ #آبان ۱۳۶۰)
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 در سالروز ارتحال مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۲۴ #آبان ۱۳۶۰= ۱۸ #مح
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۲۴ #آبان ۱۳۶۰ ش= ۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲ ق)
بسم الله الرحمن الرحیم
"و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین"
🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔹 از برکات حرم مطهر #اهلبیت (علیهمالسلام)؛ شهر مقدس #قم، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله #حائری_یزدی و تأسیس #حوزه علمیهی قم در آن و مهاجرت آیت الله #بروجردی و سپس ادامهی حوزه و طلوع شخصیتهایی مانند #مرحوم_امام راحل و مرحوم علامه #طباطبایی میباشد.
🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی
🔹 جلسات #اخلاقی و هشداردهندهی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید #مطهری و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید #انسان_سازی باشند. ولذا استاد شهید در سفری به #اصفهان با استاد #نهج_البلاغه ؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای #شیرازی برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهجالبلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت #قرآن را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیله #مهاجرت مرحوم علامه طباطبایی (رضی الله عنه) از الطاف خاصهی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض، اگر نه گندم، ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً - در اثر نداشتن مکان مناسبی - قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم.
🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان
🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقامشان مرحوم #قاضی کسب شده بود، دستگیری و #نجات دادن #طلاب و #دانشجویان از خواب #غفلت و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزهی عمر در #عبودیت الهی بود، به طوریکه تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا ادارهی پستها و مقامها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبهی بندگی باشد، آنگونه که در ابتدای #تفسیر سورهی #فاتحه در صفحات اول فرمودهاند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه ممّا ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنّه لا بقاء لشیء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنّما نصيبه من البقاء بقدر ما للّه فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان عن النّبیّ صلّی الله علیه وآله أنّه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أنّ متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»؛ ( #المیزان ج ۱ صص ۱۵-۱۶)؛ ایشان دربارهی اینکه اولین آیهی سورهی مبارکهی #فاتحه که اولین سورهی قرآن است و با آیهی شریفهی "بسم الله" آغاز میشود، مطرح میکنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعدهی عربیت و #ادبیات عرب- تعَلَّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به اینکه به فعل "أبتَدِءُ" بر میگردد یعنی من ابتدا میکنم به نام خداوند بخشایندهی مهربان. در صورتیکه شاید مفسرین و لغتشناسانِ دیگر اینطور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسألهی تفسیرشان بود، از یک #روایت نبوی متابعت کردهاند که آن روایت این است که #پیامبر اکرم (صلی الله علیه آله و سلم) فرمودهاند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفادهشان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی درباره تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفادهاش از #روایات با سایر #تفاسیر هیچ فرقی ندارد، منتها آنها آیه را بیان میکنند و در تفسیرش روایت میآورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع میکند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم میکنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آنها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفتهاند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتی که خدمتشان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود، من در تفسیر چیزی نمیفهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار میشد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات #ائمه اطهار (علیهمالسلام) است.
ص ۱
1⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۲۴ #آبان ۱۳۶۰ ش= ۱
⬆️
ص ۲
2⃣
🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی
🔹 مرحوم استاد شهید #مطهری فرمود: تفسیر #المیزان سالها بعد جلوه شایستهاش بُروز میکند. در تأیید فرمودهی ایشان عرض میشود که ببینید در زمان ما که سالها از #انقلاب مقدس اسلامی میگذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دورهای برای #اساتید محترم #دانشگاه ترتیب داده نشده، چه رسد به #دبیران و #آموزگاران عزیز و زحمتکش و دلسوز که مانند یک جهش #ریاضی یا #طبیعی و یا #اجتماعی با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیهی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک #انقلاب_فرهنگی شایستهی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسانها، مسأله #فنای طبیعت و #بقای وجههی الاهیت را چنان پایهریزی کند، که اگر استاد #فیزیک یا #ریاضی متوجه شود که کلاس را #غافلانه گذرانده، #توبه و #استغفار کند.
مرحوم علامه #طباطبایی این بیت #مولوی را فراموش نمیکرد:
"اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین"
#لعنت خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که #فرد و #جامعهی اسلامی باید به عنوان یک فاجعهی #انسانی از آن بپرهیزد. #مرحوم_امام (رحمه الله) هم دربارهی پیروزی در #جنگ با دشمنان، مسألهی #وظیفه را تکرار میکرد. وظیفه همان #بندگی خدای جهان و انسان است که حضرت #مهدی (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کرهی زمین #قیام خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن #دولت و #ملت #ایران با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام #وزارتخانهها چه رسد به #حوزهها و #دانشگاهها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دورهای که از پیش از #دبستان آغاز شده باشد و به همان شیوهای که #کودک با #بهداشت دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا میشود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود.
#بدیهی است که #ظلم و #ستم فراگیر در جهان، ریشه در همین مسألهی بیخبری از جهان #ربوبیت دارد. این ایده و مرام در #زندگی و معاشرت اینگونه اساتید #انسانساز به وضوح دیده میشد.
🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر
🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شبهای ماه #رمضان خوابیده باشم.
به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، #تفسیر را در حدود بعد از نیمهشب، در صحن شریف #قم ترتیب دادند، به طوریکه پس از درس به #حرم مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کمخوابی و بیتوفیقی بیمار شده و از #روزه هم محروم گردیدم.
🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی
🔹 #امتحانات در همهگونه امور برای ارائهی #قابلیات وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ #قاضی رحمه الله] بودیم و بحث #توحید را بیان میکردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمینلرزهای رخ میدهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره بهطور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمه الله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان #موَّحد و آشنای با #معارف!.
🔺 از اویی و به سوی اویی!
🔹 مرحوم استاد شهید دورهی دروس #مقدمهای_بر_جهانبینی_اسلامی را به همین منظور برای نسل #جوان آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامهریزیهای همهی دورههای #آموزشی و #فرهنگی از آن استفاده شود. در #مجموعه_آثار ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرمودهاند.
«جهانبینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تکمحوری» است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسهی #انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق #نیّت و کوشش صحیح و درستش #پاداش میدهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطعالآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحهی اعمال قرار دادن و جهاد #فرهنگی و علمی، دربارهی اینکه لحظهای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف #فرهنگهای روز ما است، که حتی در کشورهای #اسلامی سران منفور #عرب دستور #دشمنان اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیدهی پذیرش مینهند و #فلسطینیان را رها میکنند.
ص ۲
2⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهی
⬆️
ص ۳
3⃣
🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه
🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل کتابی به نام #اثبات_وجود_خدا ترجمه کردند که از گفتارهای #دانشمندان درجهی یک #آمریکا است. در یکی از مقالات آن آمده است: #علم در پی #آگاهی از ماشین #طبیعت و استفاده از آن است و به سازندهی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس #حیوانسازی #انسانها پیریزی شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در #دنیا که معنای #انقلاب_فرهنگی هم درست مبارزه با آن خواهد بود.
[ مرحوم علامه #طباطبایی ] از اینطور توجیهات نسبت به نسل #جوان کوتاهی نمیکردند، حتی بعضی از کسانی که در #تهران - در عصر #طاغوت- #مدارس_دینی تأسیس کرده بودند، میآمدند در #قم و دروس نسبتاً #اسلامی خودشان را از ایشان استفاده میکردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همهی توجهش به #اصلاحات #بشریت؛ چه #کودک، چه #نوجوان، چه #جوان و چه #اجتماع، بر اساس #توحید و #خداشناسی و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنیکه #مرحوم_امام هم داشتند به عنوان اینکه ما باید #وظیفه را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دلآزرده نشویم، چون #هدف ما انجام وظیفه و #بندگی است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در #حوزهها، چه #دانشگاهها، چه در اجتماعات، و همچنین #صدا_و_سیما برای #بازاریان و #مردمان دیگر و #خانوادهها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی میتوانیم ادعا کنیم که از #جمهوری_اسلامی بهره بردهایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس #شهدا قدردانی کردهایم که همهی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسایل در صفحات اول کتاب #المیزان مطرح شده است.
خداوند را به حق #قرآنش قسم میدهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی
❔ حاج آقا خاطرهای از علامه دارید؟
🔹 #خاطره اینکه دربارهی اینکه ایشان به منازل ما چند تا #طلبه تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند #جمعهها ناهار هم در خدمتشان بودیم و از بیاناتشان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در #قم ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی میکردند و میآمدند و با خودشان هم یک نوشتهای یا دفترچهای همراه داشتند. این موضوع نشان میداد که ایشان معتقدند به اینکه #انسان باید #مدارک سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه اینکه از #فکر و #حافظه استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصهی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت میشود. و آنوقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح میدادند.
مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان میخواندند که:
"اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین"
این را مثلاً وقتی تفسیر میدادند، به این مطلب میرسیدند که شهرسازی و #معماری و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمانهای فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه میکند، توجهاش از آن #هدف ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانوادهها در مجالس، که خانوادهی یک شخص اعیانمنش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسیها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر میگردند، نسبت به شوهرانشان و پدر و مادرانشان گلهمند میشوند که خانوادهی فلانی اینطور و آنطور بودند!. همین مسأله در ساختمانها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب #توجه زیاد افراد به جنبهی #دنیا شود و از خدا #غافل شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از #آخرتشان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره.
ص ۳
3⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص ۳ 3⃣ 🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه 🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل
⬆️
ص ۴
4⃣
🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی
❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟
🔹 اولین بار ما در صحن #قم بودیم و طلبهای بودیم. میدیدیم که یک آقایی میآیند، ردّ میشوند و #طلاب و #دانشجویان دینی کتاب جلو میبرند و از ایشان مسألهای میپرسند. فقط این را دیدیم. ولی بعد که کمکم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای #تبریز هستند و از #نجف به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل #اخلاقی و #انسانسازی واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کمکم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شبهای #جمعه یا تعطیلی ایشان تشریف میآوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمتشان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند.
🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی همچون مرحوم علامه طباطبایی
❔ یکی از درسهایی که میتوانیم از ایشان برای جوانها بگیریم چیست؟
🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسألهی آمادگیِ گرفتن #درس و در پی آن بودن، مشکلتر است؛ به اینکه #جوان چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دورهای برای #معلمین و #آموزگاران عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و #اقتصادی برایشان تا آنها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در #تابستان و یکوقتی، در دورهای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات اینها کرد. آنوقت وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر #المیزان برای تمام #کشور کافیست و برای همهی #قانونگذاران دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان #مجلس محترم شورا و #وزارتخانهها و #بازاریها کافیست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود #انسان است و هر چه با #غفلت از خدا باشد، سودی به انسان نمیرساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک #ورزشکار، او #فکر میکند الآن #تکلیف الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یکمرتبه ۵ سال کار ورزشیاش عقب بیفتد و امور #دینی و #معارفیاش جلو بیاید. همچنین #دانشآموز وقتیکه فهمید این دانشی که میخواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت #بندگی خدا باشد، و وقتی نگاه میکند به #کلاس و #مدرسه و #مدیر و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی میشود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به #پدر و #مادر بگوید من اینجا نمیتوانم استفاده کنم و جای دیگری میروم. و همچنین راجع به پدر و مادر، برنامههایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیفشان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامههای #ورزشی، برنامههای رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همهی اینها، در گوشهای هم از این مسایل [بیدار کننده] یافت میشود! و حال اینکه باید #سعادت بشر را ریشهیابی کرد و سعادت #بشر را اگر دانشمندان ریشهیابی کنند به این میرسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بندهی خداوند است، و اینکه تا چقدر این #بنده دارد در این جهان به وظیفهاش عمل میکند. این باعث #انقلابی میشود که خانوادهها و ادارات و وزارتخانهها را عوض میکند، تا بلکه یک وزارتخانهای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که #مرحوم_امام و مرحوم علامه #طباطبایی در پی آن بودند که #ائمه معصومین (علیهمالسلام) و #قرآن کریم دستور دادهاند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#نفاق 🔺 خطر نفاق؛ (۳) 🔺 پیدا کردن مؤثر واقعی در عالم! 🔹 ... در این ایام صحبت #علم است که علم امرو
#نفاق
🔺 خطر نفاق (۴)
🔺 تذکرات مولا امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در هنگام نزول بلا به مردم
🔹 ... از شواهد این مسئله - که از غایت روشنیِ آن محتاج به شاهد هم نمیباشد- خطبهی استسقای حضرت #علی علیهالسلام است. در خطبه ۱۴۳ صفحه ۴۲۳ #نهج_البلاغه (مرحوم #فیض_الاسلام) حضرت میفرمایند:" ومِن خُطبَةٍ لَهُ علیهالسلام فی الِاستِسقاء" باران در زمان حضرت علی علیهالسلام نیامد؛ مسلَّم است #باران نیامدن گاهی در نواحیای مثل شمال کشور است که مقداری میتوان با آن کنار آمد ولی در نواحی گرمسیر، باران نیامدن خیلی بدبختی میآورد؛ #حیوانات بیچاره میشوند، انسانها بیچاره میشوند، کشت و زرع به هم میخورد. اصلاً #زندگی دیگر جهنم میشود!.
فرمودهاند در #اسلام که در این اوقات در یک جای واسعی مثل بیابان جمع بشوید، و از خداوند به وسیلهی #نماز_استسقاء و طلب باران، رفع این مشکل را بخواهید، در صورتیکه علم #فیزیک و علم حسابرسیِ هندسی #عقلشان به اینجا نمیرسد؛ بله بعضی از دانشمندان مثل #الکسیس_کارل نویسندهی #انسان_موجود_ناشناخته هستند که تا اندازهای معتقدند به این حرفها که مثلاً او میگوید بعضی از #مسیحیان در محلی مثل #کلیسا، #نذر و نیاز میکنند که در پی آن کارهای #معجزه آمیز میشود. در خارجیها هم بعضیها هستند که این تجارب را دارند، ولی معمولاً #علم و #دانشگاه این حرفها را سرش نمیشود.
خب میخواهند استسقاء کنند و از خدا باران بخواهند. حضرت اینجا اول وقتی نماز خوانده شده، عرائضش را با خدا انجام نمیدهد، بلکه شروع میکند به صحبت کردن با #مردم و به ماها، به ما #توجه میدهد: «اَلا و انَّ الارضَ الَّتی تَحمِلُکُم و السَماءَ الَّتی تَظُلُّکُم مُطیعَتانِ لِربِّکُم»؛ این #زمین از موقعیکه شما متولد شدید شما را حفظ کرده و این فضا و اين کرات و این #خورشید و #ماه، سایه به سر شما افکندهاند. اما "ألا" یعنی اطلاع پیدا کنید، #مسلمان بشوید، اسلام واقعی پیدا کنید!. مگر چه موضوعی است؟ میفرماید اینها بندگان خدا هستند، اینها در #اطاعت خداوند هستند. اگر ما در این عبارت #فکر کنیم و حساب کنیم هر که کدام از ما چند سالمان است، هر سال در ۳۶۵ روز، زمین گردش به دور خورشیدش را انجام داده و همچنین برای شما در هر شبانهروز هم یک حرکت چرخشی انجام داده و شب و روز را تولید کرده است. خوب من و شما یک ماشین حساب برداریم و این خدمتها را حساب کنیم. حضرت میفرماید: اینها خدمت بوده و برای خاطر شما نبوده بلکه اینها دستور داشتهاند. «ألا و انَّ الارضَ الَّتی تَحمِلُکُم و السَّماءَ الَّتی تَظُلُّکُم مُطیعَتانِ لِربِّکُم وما اَصبَحَتا تَجُودانِ لَکم بِبَرکتِهِما تَوجُّعاً لکم»؛ دلسوز شما نبودند که بخواهند شما را نگهداری کنند. «و لازُلفةً الیکم»؛ که بخواهند از شما دریافتی کنند، به شما طمعی نداشتند، نیازی به شما نداشتند، «ولا لِخَیرٍ تَرجُوانِه منکم»؛ پیش شما برای اینها خیری موجود نبوده که اینها به خاطر مزد و اجری به شما خدمت کنند. «ولکن اُمِرَتا بِمَنافِعِکم فاَطاعَتا»؛ زمین زیر پای شما که دارای حرکات مختلف از جمله حرکت وضعی و انتقالی است و فضایی که شما را احاطه کرده از هوا و اکسیژن و ابر و باران و باد و طوفانها و هر چه که هست از بالا و پایین، اینها همه مأمور بودند. وقتی مأمور باشند بنابراین دیگر #انسان نباید از مأمور توقع داشته باشد؛ و دلش دیگر پیش مأمور نیست چون میداند که مأمور مطیع آمرش است.
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama