eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال : در تفسیر تسنیم جلد 5 صفحه 716 می نویسد: {عقل برهانی همانند نقل معتبر حجت است و فرقی بین بدیهی که بین است و نظری منتهی به بدیهی که مبین است نیست . تمسک به اطلاق یا عموم دلیل نقلی قبل از تحقیق در برهان عقلی (بین و مبین) نا صواب است.} در این خصوص چه نظری دارید ؟ ✅پاسخ: ما ابتدا فرمایش استادمان را با توجه به اطلاقش می پذیریم سپس نظر شریف معظم له را به مشکلات متولد از آن اطلاق جلب می کنیم 🔷یک: بیش از 30 تا 40 دارای که می تواند اجمالی درست کند فقط از طریق وارد شده که قرآن با رای ممنوع است و رای اینجا یعنی عقل . ⭕️پس اولین مانع اطلاق فرمایش ایشان دهها روایت است. 🔘پس کسی که این مطلب را می فرماید نمی تواند جبهه مورد هجوم این روایات را ترک کرده برگردد باید در مقابل هماورد طلبی این پهلوانان قوی حرفی برای گفتن داشته باشد 🔷دو : فراوانی داریم که باز در حد تواتر اجمالی است که می فرمایند هیچ چیزی از درک ابعاد بسیار وسیع دورتر از متعارف نیست، این دسته از روایات برای حجیت فرمایش ایشان زمینه ای باقی نمی گذارد پس آن بزرگواری که این قدر برای فهم قرآن عقل بشری را کافی و وافی می دانند بدون پاسخ در خور در قبال این دسته از روایات کثیره نمی توانند میدان را فتح شده تلقی کرده و خالی کنند. 🔷سه: این سوم اساسی تر است آیا تعبیر به ((حجت است)) در کلام شریف استاد به معنای این است که اگر مثلا عقل بگوید پس چون نداریم پس جد با وجود یک برادر نصف بشود! آیا استاد ملتزم این مقدار از داوری عقل در حوزه شرع هستند!؟ اگر هستند پس چرا باطل باشد این همان حرف ابو حنیفه است که همواره می کوبیم و اگر این مقدار نمی توانند جلو بروند پس لطفا باید دامنه ی اطلاق و یا عموم کلام ایشان تنگ تر شود. ⭕️پس هر دو طرف است. اما این حقیر عرض می کند عقل قرآن است و نه یکی از نقاط شرع خیز و احکام خیز اسلام ، عقل هر چه بیاور می شود و نه . ما نمی توانیم مولود عقل را بعنوان مولود شرع محسوب کنیم و اصلا و ابدا عقل از نقاط شرع خیز نیست بلکه عقل کوچک انسانی است از عقل کل یعنی شرع احکام را بگیرد و بین آنها و دهد و نه اینکه در کنار شرع با این همه بی خبری کارخانه تولید حکم شرع بزند. آن وقت هم شارع شود و هم . ما دو تا شارع نداریم . ما در فقه نداریم بلکه داریم که است و و بس . را برای کودتای ساخته بودند که وارد ما شد! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : سلام استاد عزیز. آیا در فقه شیعی مبنایی برای کنترل موالید داریم و روایاتی هست که بتوان آن را استنباط کرد یا صرفاً امری عرفی و عقلایی است؟ ✅پاسخ :سلام علیکم در عصر ائمه عزل می کردند و منی را به بیرون رحم میریختند لکن توصیه شان به ازدیاد نسل بوده و نه کنترل نسل . بوعلی سینا 4 نوع و در زمان ارسطو چندین نوع داروی ضد حمل ساخته بودند روایتی از ائمه اطهار در این خصوص وارد شده ولی در حدی نیست که استناد شود. در عصر ابوحنیفه که عصر امام صادق (ع) هست از بولدان گوسفند بجای کاندوم استفاده می بردند. عزل از سوی اهلبیت مجاز بوده ولی انهدام نطفه منعقده ممنوع بوده و حرام. فعلا بدلیل تراکم کار تحقیقی ارسال منابع مشکل است و آنچه عرض کردم از بایگانی ذهنم بوده است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال حدیثی: در تفسیر تسنیم جلد 12 صفحه 96 از رسول خدا(ص) نقل می فرمایند که فرموده : اذا کان یوم القیامه انقطعت الارحام و قلت الانساب و ذهبت الاخوه الا الاخوه لله . درالمنثور چاپ قدیم صفحه 21 یعنی در قیامت تمام ارتباطات نسبی قطع می شود. حال سوال : چنین روایتی مطابق با منطق اهلبیت است!؟ ✅پاسخ: این پرونده دارد اما 🔷صفحه اول : احدی جز ابن مردویه کسی را پیدا نکردیم این را تحویل گرفته و نقل کند و اگر کسی پیدا کرد به بنده هم ارسال کند . و 🔷صفحه دوم پرونده این است که (ص) فرموده بود آنچه از قطع می شود غیر ما اهلبیت است ارحام قطعا قطع نمی شود و هم به این حقیقت کرده و در این روایت گویا خواسته اند ریشه ارحام رسول خدا(ص) را با اطلاق آن روایت قطع کنند و این کرامت را از اهلبیت بگیرند و اما 🔷صفحه سوم پرونده این است که چرا در کنار این روایت مفصل ترین در مال کعب الاحبار است!؟ گویا این روایت هم از او است منتها دو قسمت کرده اند. 🔷اما صفحه چهارم از زمان ابن مردویه متوفای 410 تا سعد ابن معاذ رسول خدا (ص) که پیش از رسول خدا(ص) از دنیا رفته حدود چهار قرن فاصله است پس واسطه ها کجا هستند که حداقل باید 8 نفر باشند!؟ از ریخت و ،، اسرائیلی بودن آن هویدا است. که شده پایه تفسیر .!! کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : راجع به مطلب قبل سوالی داشتم ، رسول خدا(ص) کجا فرموده در روز قیامت تمام ارتباطات نسبی و سببی بین بشر قطع می شود الا نسب و سبب من!؟ ✅پاسخ : مراجعه فرمایید به ☑️تاریخ ابن عساکر جلد41 ص30 خبر 8343 و ☑️جلد 71 ص15 و ☑️ مستدرک حاکم ج 3 ص142 و ☑️طبقات ابن سعد ج 8 ص340 و ☑️کنزالعمال خ 31914 و 31915 و 36248 و خ 31915 و ☑️مجمع الزواید ج 10ص 17 و ☑️تهذیب تاریخ دمشق ج 6 ص27 و 28 ☑️والکامل ابن عدی ج 1 ص 270 ☑️درالمنثور ج 5 ص15 و ☑️تفسیرابن کثیر ج5 ص450 ☑️بحارمجلسی ج 7 ص 238 خبر 2 و 5 و ذیل خبر 5 و ج 25 ص 246 خبر 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 9 که از عمر هم نقل کرده. 🔵 کل این روایات می رساند اطلاق روایتی که در تسنیم آمده که کل انساب روز قیامت قطع می شود حتی نسب رسول خدا(ص) درست نیست. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : حدود یک ماه پیش بود که در کانال مشکات آمده بود مطابق آیه 8 سوره ممتحنه اسلام و مسلمین تا روز قیامت با هیچ کافری جنگ و جهاد ابتدایی ندارد و وجود جهاد ابتدایی در اسلام با حضور امام معصوم نتیجه یک تفسیر خام و بی اساس است حالا سوال این است آیه مورد استناد فقط همان یک آیه است و یا آیه دیگر نیز وجود دارد که دلالت کند در اسلام جهاد ابتدایی نیست اگر چه امام معصوم سرکار باشد ؟ ✅پاسخ: آیه 90 از سوره . هم هست. و باید اضافه کنم اخذ فقط مخصوص است و نه هر کافر ذمی . و کافر 4 نوع است و . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
هشداری در خصوص شان نزول سپس تفسیر جمله لااکراه فی الدین! از آنجایی که تا نیم قرن اخیر مفسرین شیعه از فضای سیاسی و حکومتی به دور بوده اند لذا میدان برای نفوذ و تحریف برای یهود مهیا بوده .و چون ظاهر آیه فوق می فرماید در پذرفتنن دین اجبار نیست لذا اهل کتاب و یهودیان با کمک ایادی شان برای این آیه 14 نوع شان نزول ساخته اند بطوری که محور آن شان نزولهای این است که چون رسول خدا خودش اجازه داده به از دین اسلام پس شما هم اجازه باید بدهید که هر کس خواست بشود خوب چه مانعی دارد بشود و هر کس خواست شود بشود. و متاسفانه در ذیل همین آیه در هم بخشی از شان نزولهای جعلی را تلقی به قبول فرموده است .که باید هوشیار باشیم. آنچه عجیب تر از همه ابعاد است این است که در بین 14 شان نزول متنوع انچه نیست خاندان است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال: اگر شما اصرار دارید اثبات کنید در هر روایتی خطاب یا محمد باشد جعلی است پس روایتی که در تفسیر تسنیم جلد 12 ص 709 آمده و دارای یا محمد است جعلی است!؟ ✅پاسخ: بارها تکرار کرده ام همیشه روایات اسراییلی یتیم و بی پدر و مادر است حالا توجه کنید این روایت در کتاب المقتضب آمده و احمدابن محمد ابن صالح که یکی از راویان آن است بین روات شیعه پیدا نکردیم بلی سنی است و جد سومش نضر است که خودش هم صوفی است و صوفی هم یعنی محکوم به جعل و هیچ کتابی هم ننوشته و جهانگرد بوده مراجعه کنید به ترجمه او در تاریخ ابن عساکر و هنرش این بوده که قصه (اسراییلی ) می گفته . و سلیمان ابن محمد را هم بین رجال شیعه پیدا نکردیم بلی سه نفر به این نام سنی داریم و غیر معتبر . و عبدالرحمن بین 79 نفر مشترک است و یزید ابن جابر را هم پیدا نکردیم پس درست اش به این شکل است : (عن عبدالرحمن ابن یزید ابن حارث ) که در تاریخ ابن عساکر جلد 70 ص 202 آمده و سنی است و سلامه هم بین 5 نفر مشترک است و ابوسلیمان غلط است ابو سلمی باضمه درست است .و اسم ابوسلمی حریث بوده و چوپان رسول خدا بوده. و بین روایات ابوسلمی که تاکنون ثبت شده یا محمد نیست. و چنین روایتی از او نقل نشده است. و باید اسراییل شناسی در حوزه ها بوجود آید ولی از گردانندگان محترم فعلی امیدی نیست. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال: اطلاع دارید که مرحوم حر عاملی کتابی دارد در مورد احادیث قدسی؟ ✅ پاسخ: بلی بنام الجواهرالسنیه که 691 دارد که انشاالله می رسیم که از جاعلین عمده آنها مالک ابن دربان رسول خدا (ص) که در آخر عمرش بخدمت ابن یوسف سفاک در آمد و روایات شفا بودن بول شتر را کرد و تبدیل کرد به اسلام و کذا و ابن عباس اند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : حالا با توجه به بی اعتباری اغلب روایات عرفانی و قدسی تکلیف اعتبار روایات کتاب عیون مسائل نفس علامه حسن زاده آملی چه می شود؟! ✅پاسخ : بد نیست نقل کنم بینی و بین الله من روزی این کتاب را باز کردم صفحه 172 آمد دیدم حضرت علامه حسن زاده آملی دامت برکاته در آن جا روایتی از عمرو ابن یسع نقل کرده دیدم آقای خویی در رجالش نوشته بخاطر وجود دو شخص (ابوالفضل و احمدابن زید) در طریق او ضعیف است . ➖➖➖➖➖➖ سوال : پس تکلیف روایت مربوط به پاسخ به سوالات امیر المومنین(ع) با جاثلیق که در صفحه 313 کتاب عیون مسایل نفس آقای حسن زاده امده و علامه حسن زاده روی آن خیلی بنا کرده چه می شود ؟!! ✅پاسخ: در حوالی سال 770 یک عامل اسراییلی آن روایت را داد به شیخ حسن ابن ابی الحسن معاصر فخرالمحققین و ان بنده خالص و خدا هم بدون اطلاع از خطر در فاز با سایر روایات غالبا اسراییلی جمع کرد شد ارشاد القلوب دیلمی و شد اسلامی ، و سپس شد پایه برای کتب علامه عاملی. و اضافه شد بر خیل روایات یتیم و بی حسب و نسب برای ! و از نظر بنده حقیر دیلمی در بودن بخشی از روایاتش نمره بیست دارد . گویا هر چه سلمی کرده او جمع کرده . ➖➖➖➖➖➖➖ سوال : استاد عجیب است؟! پس روایت الصوره الانسانیه هی اکبر حجج الله علی خلقه در صفحه 65 عیون مسایل نفس علامه حسن زاده آملی هم اسراییلی است ؟! ✅پاسخ : متاسفانه بلی از سه آیه ان الله خلق آدم علی صورته در در باب اولش اخذ شده است . بهر حال صافی و سید حیدر معمولا حامل اسرائیلیات اند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : استاد من دارم شک می کنم حتی روی روایات مسلم و اسکلت عرفان آیت الله حسن زاده آملی مانند " ما من مخلوق الا و صورته تحت العرش" و همچنین روایت " قلب المومن عرش الله الاعظم " در همان کتاب عیون مسایل نفس صفحه 562 ✅ پاسخ : شک نکنید و یقین کنید آن هر دو روایت ساخت است که گاهی در شکل به کتب صاف و صادق آن هم بدست خود علما کرده اند و گاهی به شکل غیر اینجا گویا آن سازنده اسرائیلی کار داشته و فرصت قدس سازی برایش فراهم نشده و لعابش مانده . عزیزم این را جمع کنید اساسش از روانی اهل سنت حدیث گرفته شده . قال رسول الله قال قال قال کجا است آن قال ها؟! من صریحا اعلام می کنم این است روایات هر کتاب و با مذاق عرفانی دروغ است تا سند کاملش پیدا شود. هیچ وقت دنبال کتبی که اساسش روی روایات قرار دارد نروید. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سلام علیکم و رحمه الله به جناب حاج آقای موسوی بفرمایید جعلی بودن و حجت نبودن روایت دو مقوله ی جدا هستند وقتی روایتی مثلا به خاطر ضعف سندی حجت نبود, تا قطع به جعلی بودن پیدا نشود نمیشود حکم به جعل و وضع کرد. روایت ضعیف هم حقی به گردن ما دارد, در روایات داریم که اهل بیت علیهم السلام فرمودند اگر علمش را ندارید آن را رد نکنید و علمش را به ما واگذار کنید. پاسخ : سلام علیکم متشکرم ، بنده بدون دخل و تصرف فرمایش و تذکر جنابعالی را در اختیار فضلای محترم قرار می دهم و معمولا ضعیف را ضعیف تلقی می کنم فقط روایات افراد متهم به جعل را که طریق دیگری نداشته باشد محکوم به جعل می کنم ولی در هر حال به تذکر جنابعالی احترام و اعتنا می کنم. و شاید از پذیرفتن خدمات روایات ضعیف معذور باشم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : استاد بنده را که می شناسید که عضو کانال مشکات هستم بنظرم برای بی اعتبار کردن روایات کتب عرفا بس است می ترسم اگر همچنان بصورت رگباری بکوبید برداشت دیگری کنند. ✅پاسخ: ضمن تشکر می پذیرم که ممکن است اگر بیشتر ادامه دهیم برداشت دیگر کنند ما که از ارادتمندان همین بزرگان هستیم که سند روایاتشان را بررسی می کنیم و این شیوه نقد را هم از همین اعاظم یاد گرفته ایم و ارادتمان سرجای خودش است . ✳️بلی مقداری ادامه می دهیم که خسته کننده نباشد هدف این است حوزه ها به روایات کتب عرفانی اعتنا و اعتماد نکنند و بدانند عرفان و تصوف ربطی به اسلام اهلبیت ندارد بلی آقایان حق دارند مکاشفاتشان را برای خودشان حجت بدانند اما نباید یافته های خود و مکاشفات خودشان را به پای اسلام بگذارند ولذا ما در صدد هستیم ببینیم این بزرگان دامت برکاتهم کجاها نظرشان را در قالب روایت به حساب دین میگذارند هر جا برای تایید راه مبارک خودشان خواستند به روایتی استناد فرمایند ما پرونده آن روایت را در می آوریم و این خدمت است و مساعدت و نه تضعیف. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany