سوال :
در تفسیر تسنیم جلد 5 صفحه 716
می نویسد: {عقل برهانی همانند نقل معتبر حجت است و فرقی بین بدیهی که بین است و نظری منتهی به بدیهی که مبین است نیست . تمسک به اطلاق یا عموم دلیل نقلی قبل از تحقیق در برهان عقلی (بین و مبین) نا صواب است.} در این خصوص چه نظری دارید ؟
✅پاسخ: ما ابتدا فرمایش استادمان را با توجه به اطلاقش می پذیریم سپس نظر شریف معظم له را به مشکلات متولد از آن اطلاق جلب می کنیم
🔷یک: بیش از 30 تا 40 #روایت دارای #سندی که می تواند #تواتر اجمالی درست کند فقط از طریق #شیعه وارد شده که #تفسیر قرآن با رای ممنوع است و رای اینجا یعنی عقل .
⭕️پس اولین مانع اطلاق فرمایش ایشان دهها روایت است.
🔘پس کسی که این مطلب را می فرماید نمی تواند جبهه مورد هجوم این روایات را ترک کرده برگردد باید در مقابل هماورد طلبی این پهلوانان قوی حرفی برای گفتن داشته باشد
🔷دو : #روایات فراوانی داریم که باز در حد تواتر اجمالی است که می فرمایند هیچ چیزی از درک ابعاد #معانی بسیار وسیع #قرآن دورتر از #عقل متعارف نیست، این دسته از روایات برای حجیت فرمایش ایشان زمینه ای باقی نمی گذارد پس آن بزرگواری که این قدر برای فهم قرآن عقل بشری را کافی و وافی می دانند بدون پاسخ در خور در قبال این دسته از روایات کثیره نمی توانند میدان را فتح شده تلقی کرده و خالی کنند.
🔷سه: این #اشکال سوم اساسی تر است آیا تعبیر به ((حجت است)) در کلام شریف استاد به معنای این است که اگر مثلا عقل بگوید پس چون #نص نداریم پس #ارث جد با وجود یک برادر نصف بشود!
آیا استاد ملتزم این مقدار از داوری عقل در حوزه شرع هستند!؟
اگر هستند پس چرا #قیاس باطل باشد این همان حرف ابو حنیفه است که همواره می کوبیم و اگر این مقدار نمی توانند جلو بروند پس لطفا باید دامنه ی اطلاق و یا عموم کلام ایشان تنگ تر شود.
⭕️پس هر دو طرف #مسدود است.
اما این حقیر عرض می کند عقل #مخاطب قرآن است و نه یکی از نقاط شرع خیز و احکام خیز اسلام ، عقل هر چه بیاور می شود #معقول و نه #مشروع . ما نمی توانیم مولود عقل را بعنوان مولود شرع محسوب کنیم و اصلا و ابدا عقل از نقاط شرع خیز نیست بلکه عقل کوچک انسانی #مکلف است از عقل کل یعنی شرع احکام را بگیرد و بین آنها #ربط #منطقی و #عقلی دهد و نه اینکه در کنار شرع با این همه بی خبری کارخانه تولید حکم شرع بزند. آن وقت هم #خدا شارع شود و هم #بنده . ما دو تا شارع نداریم . ما در فقه #ادله_اربعه نداریم بلکه #حدیث_ثقلین داریم که #کتاب است و #عترت و بس .
#اجماع را برای کودتای #سقیفه ساخته بودند که وارد #فقه ما شد!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام استاد عزیز. آیا در فقه شیعی مبنایی برای کنترل موالید داریم و روایاتی هست که بتوان آن را استنباط کرد یا صرفاً امری عرفی و عقلایی است؟
✅پاسخ :سلام علیکم
در عصر ائمه عزل می کردند و منی را به بیرون رحم میریختند لکن توصیه شان به ازدیاد نسل بوده و نه کنترل نسل . بوعلی سینا 4 نوع و در زمان ارسطو چندین نوع داروی ضد حمل ساخته بودند روایتی از ائمه اطهار در این خصوص وارد شده ولی در حدی نیست که استناد شود. در عصر ابوحنیفه که عصر امام صادق (ع) هست از بولدان گوسفند بجای کاندوم استفاده می بردند. عزل از سوی اهلبیت مجاز بوده ولی انهدام نطفه منعقده ممنوع بوده و حرام.
فعلا بدلیل تراکم کار تحقیقی ارسال منابع مشکل است و آنچه عرض کردم از بایگانی ذهنم بوده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال حدیثی:
در تفسیر تسنیم جلد 12 صفحه 96 از رسول خدا(ص) نقل می فرمایند که فرموده : اذا کان یوم القیامه انقطعت الارحام و قلت الانساب و ذهبت الاخوه الا الاخوه لله .
درالمنثور چاپ قدیم صفحه 21 یعنی در قیامت تمام ارتباطات نسبی قطع می شود.
حال سوال : چنین روایتی مطابق با منطق اهلبیت است!؟
✅پاسخ: این #روایت پرونده دارد اما
🔷صفحه اول : احدی جز ابن مردویه #دروغگو کسی را پیدا نکردیم این #روایت را تحویل گرفته و نقل کند و اگر کسی پیدا کرد به بنده هم ارسال کند . و
🔷صفحه دوم پرونده این است که #رسول_خدا (ص) فرموده بود آنچه از #ارحام قطع می شود غیر ما اهلبیت است ارحام #اهلبیت قطعا قطع نمی شود و #عمر هم به این حقیقت #اعتراف کرده و در این روایت گویا خواسته اند ریشه #اتصال ارحام رسول خدا(ص) را با اطلاق آن روایت #مجعول قطع کنند و این کرامت را از اهلبیت بگیرند و اما
🔷صفحه سوم پرونده این است که چرا در کنار این روایت مفصل ترین #روایت در #درالمنثور مال کعب الاحبار #یهودی است!؟
گویا این روایت هم از او است منتها دو قسمت کرده اند.
🔷اما صفحه چهارم از زمان ابن مردویه متوفای 410 تا سعد ابن معاذ #صحابه رسول خدا (ص) که پیش از رسول خدا(ص) از دنیا رفته حدود چهار قرن فاصله است پس واسطه ها کجا هستند که حداقل باید 8 نفر باشند!؟
از ریخت #سند و #محتوا،، اسرائیلی بودن آن هویدا است. که شده پایه تفسیر #تسنیم.!!
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
راجع به مطلب قبل سوالی داشتم ، رسول خدا(ص) کجا فرموده در روز قیامت تمام ارتباطات نسبی و سببی بین بشر قطع می شود الا نسب و سبب من!؟
✅پاسخ : مراجعه فرمایید به
☑️تاریخ ابن عساکر جلد41 ص30 خبر 8343 و
☑️جلد 71 ص15 و
☑️ مستدرک حاکم ج 3 ص142 و
☑️طبقات ابن سعد ج 8 ص340 و
☑️کنزالعمال خ 31914 و 31915 و 36248 و خ 31915 و
☑️مجمع الزواید ج 10ص 17 و
☑️تهذیب تاریخ دمشق ج 6 ص27 و 28
☑️والکامل ابن عدی ج 1 ص 270
☑️درالمنثور ج 5 ص15 و
☑️تفسیرابن کثیر ج5 ص450
☑️بحارمجلسی ج 7 ص 238 خبر 2 و 5 و ذیل خبر 5 و ج 25 ص 246 خبر 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 و 9 که از عمر هم نقل کرده.
🔵 کل این روایات می رساند اطلاق روایتی که در تسنیم آمده که کل انساب روز قیامت قطع می شود حتی نسب رسول خدا(ص) درست نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
حدود یک ماه پیش بود که در کانال مشکات آمده بود مطابق آیه 8 سوره ممتحنه اسلام و مسلمین تا روز قیامت با هیچ کافری جنگ و جهاد ابتدایی ندارد و وجود جهاد ابتدایی در اسلام با حضور امام معصوم نتیجه یک تفسیر خام و بی اساس است حالا سوال این است آیه مورد استناد فقط همان یک آیه است و یا آیه دیگر نیز وجود دارد که دلالت کند در اسلام جهاد ابتدایی نیست اگر چه امام معصوم سرکار باشد ؟
✅پاسخ: آیه 90 از سوره #نسا .
هم هست. و باید اضافه کنم اخذ #جزیه فقط مخصوص #اهل_کتاب است و نه هر کافر ذمی . و کافر 4 نوع است #ذمی #معاهد #حربی و #مستامن.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
هشداری در خصوص شان نزول سپس تفسیر جمله لااکراه فی الدین! از آنجایی که تا نیم قرن اخیر مفسرین شیعه از فضای سیاسی و حکومتی به دور بوده اند لذا میدان برای نفوذ و تحریف برای یهود مهیا بوده .و چون ظاهر آیه فوق می فرماید در پذرفتنن دین اجبار نیست لذا اهل کتاب و یهودیان با کمک ایادی شان برای این آیه 14 نوع شان نزول ساخته اند بطوری که محور آن شان نزولهای #جعلی این است که چون رسول خدا خودش اجازه داده به #خروج از دین اسلام پس شما هم اجازه باید بدهید که هر کس خواست #یهودی بشود خوب چه مانعی دارد بشود و هر کس خواست #مسیحی شود بشود. و متاسفانه در ذیل همین آیه در #تفسیر_تسنیم هم بخشی از شان نزولهای جعلی را تلقی به قبول فرموده است .که باید هوشیار باشیم. آنچه عجیب تر از همه ابعاد است این است که در بین 14 شان نزول متنوع انچه نیست #تفسیر خاندان #وحی است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال:
اگر شما اصرار دارید اثبات کنید در هر روایتی خطاب یا محمد باشد جعلی است پس روایتی که در تفسیر تسنیم جلد 12 ص 709 آمده و دارای یا محمد است جعلی است!؟
✅پاسخ: بارها تکرار کرده ام همیشه روایات اسراییلی یتیم و بی پدر و مادر است حالا توجه کنید این روایت در کتاب المقتضب آمده و احمدابن محمد ابن صالح که یکی از راویان آن است بین روات شیعه پیدا نکردیم بلی سنی است و جد سومش نضر است که خودش هم صوفی است و صوفی هم یعنی محکوم به جعل و هیچ کتابی هم ننوشته و جهانگرد بوده مراجعه کنید به ترجمه او در تاریخ ابن عساکر و هنرش این بوده که قصه (اسراییلی ) می گفته . و سلیمان ابن محمد را هم بین رجال شیعه پیدا نکردیم بلی سه نفر به این نام سنی داریم و غیر معتبر . و عبدالرحمن بین 79 نفر مشترک است و یزید ابن جابر را هم پیدا نکردیم پس درست اش به این شکل است : (عن عبدالرحمن ابن یزید ابن حارث ) که در تاریخ ابن عساکر جلد 70 ص 202 آمده و سنی است و سلامه هم بین 5 نفر مشترک است و ابوسلیمان غلط است ابو سلمی باضمه درست است .و اسم ابوسلمی حریث بوده و چوپان رسول خدا بوده. و بین روایات ابوسلمی که تاکنون ثبت شده یا محمد نیست. و چنین روایتی از او نقل نشده است. و باید اسراییل شناسی در حوزه ها بوجود آید ولی از گردانندگان محترم فعلی امیدی نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال:
اطلاع دارید که مرحوم حر عاملی کتابی دارد در مورد احادیث قدسی؟
✅ پاسخ: بلی بنام الجواهرالسنیه که 691 #حدیث #قدسی دارد که انشاالله می رسیم که از جاعلین عمده آنها مالک ابن #انس دربان رسول خدا (ص) که در آخر عمرش بخدمت #حجاج ابن یوسف سفاک در آمد و روایات شفا بودن بول شتر را #جعل کرد و تبدیل کرد به #فقه اسلام و کذا #ابوهریره و ابن عباس اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
حالا با توجه به بی اعتباری اغلب روایات عرفانی و قدسی تکلیف اعتبار روایات کتاب عیون مسائل نفس علامه حسن زاده آملی چه می شود؟!
✅پاسخ : بد نیست نقل کنم بینی و بین الله من روزی این کتاب را باز کردم صفحه 172 آمد دیدم حضرت علامه حسن زاده آملی دامت برکاته در آن جا روایتی از عمرو ابن یسع نقل کرده دیدم آقای خویی در رجالش نوشته بخاطر وجود دو شخص (ابوالفضل و احمدابن زید) در طریق او ضعیف است .
➖➖➖➖➖➖
سوال :
پس تکلیف روایت مربوط به پاسخ به سوالات امیر المومنین(ع) با جاثلیق که در صفحه 313 کتاب عیون مسایل نفس آقای حسن زاده امده و علامه حسن زاده روی آن خیلی بنا کرده چه می شود ؟!!
✅پاسخ: در حوالی سال 770 یک عامل اسراییلی آن روایت #اسراییلی را داد به شیخ حسن ابن ابی الحسن #دیلمی معاصر فخرالمحققین و ان بنده خالص و #زاهد خدا هم بدون اطلاع از خطر #یهود در فاز #فرهنگی با سایر روایات غالبا اسراییلی جمع کرد شد ارشاد القلوب دیلمی و شد اسلامی ، و سپس شد پایه برای کتب علامه #حسن_زاده عاملی. و اضافه شد بر خیل روایات یتیم و بی حسب و نسب #عرفانی برای #عرفا! و از نظر بنده حقیر #ارشاد_القلوب دیلمی در #اسراییلی بودن بخشی از روایاتش نمره بیست دارد .
گویا هر چه سلمی #جعل کرده او جمع کرده .
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
استاد عجیب است؟! پس روایت الصوره الانسانیه هی اکبر حجج الله علی خلقه در صفحه 65 عیون مسایل نفس علامه حسن زاده آملی هم اسراییلی است ؟!
✅پاسخ : متاسفانه بلی از سه آیه ان الله خلق آدم علی صورته در #تورات در باب اولش اخذ شده است . بهر حال #تفسیر صافی و سید حیدر #آملی معمولا حامل اسرائیلیات اند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
استاد من دارم شک می کنم حتی روی روایات مسلم و اسکلت عرفان آیت الله حسن زاده آملی مانند " ما من مخلوق الا و صورته تحت العرش" و همچنین روایت " قلب المومن عرش الله الاعظم " در همان کتاب عیون مسایل نفس صفحه 562
✅ پاسخ : شک نکنید و یقین کنید آن هر دو روایت ساخت #اسرائیلیان است که گاهی در شکل #حدیث_قدسی به کتب #علمای صاف و صادق آن هم بدست خود علما #تزریق کرده اند و گاهی به شکل غیر #قدسی اینجا گویا آن سازنده اسرائیلی کار داشته و فرصت قدس سازی برایش فراهم نشده و لعابش مانده .
عزیزم این #بساط #عرفان را جمع کنید اساسش از #صوفیان روانی اهل سنت #جاعل حدیث گرفته شده .
قال رسول الله قال قال قال کجا است آن قال ها؟!
من صریحا اعلام می کنم #اصل این است روایات هر کتاب #عرفانی و #تفسیری با مذاق عرفانی دروغ است تا سند کاملش پیدا شود.
هیچ وقت دنبال کتبی که اساسش روی روایات #جعلی قرار دارد نروید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سلام علیکم و رحمه الله
به جناب حاج آقای موسوی بفرمایید جعلی بودن و حجت نبودن روایت دو مقوله ی جدا هستند
وقتی روایتی مثلا به خاطر ضعف سندی حجت نبود, تا قطع به جعلی بودن پیدا نشود نمیشود حکم به جعل و وضع کرد.
روایت ضعیف هم حقی به گردن ما دارد, در روایات داریم که اهل بیت علیهم السلام فرمودند اگر علمش را ندارید آن را رد نکنید و علمش را به ما واگذار کنید.
پاسخ :
سلام علیکم متشکرم ، بنده بدون دخل و تصرف فرمایش و تذکر جنابعالی را در اختیار فضلای محترم قرار می دهم و معمولا ضعیف را ضعیف تلقی می کنم فقط روایات افراد متهم به جعل را که طریق دیگری نداشته باشد محکوم به جعل می کنم ولی در هر حال به تذکر جنابعالی احترام و اعتنا می کنم. و شاید از پذیرفتن خدمات روایات ضعیف معذور باشم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
استاد بنده را که می شناسید که عضو کانال مشکات هستم بنظرم برای بی اعتبار کردن روایات کتب عرفا بس است می ترسم اگر همچنان بصورت رگباری بکوبید برداشت دیگری کنند.
✅پاسخ: ضمن تشکر می پذیرم که ممکن است اگر بیشتر ادامه دهیم برداشت دیگر کنند ما که از ارادتمندان همین بزرگان هستیم که سند روایاتشان را بررسی می کنیم و این شیوه نقد را هم از همین اعاظم یاد گرفته ایم و ارادتمان سرجای خودش است .
✳️بلی مقداری ادامه می دهیم که خسته کننده نباشد هدف این است حوزه ها به روایات کتب عرفانی اعتنا و اعتماد نکنند و بدانند عرفان و تصوف ربطی به اسلام اهلبیت ندارد بلی آقایان حق دارند مکاشفاتشان را برای خودشان حجت بدانند اما نباید یافته های خود و مکاشفات خودشان را به پای اسلام بگذارند ولذا ما در صدد هستیم ببینیم این بزرگان دامت برکاتهم کجاها نظرشان را در قالب روایت به حساب دین میگذارند هر جا برای تایید راه مبارک خودشان خواستند به روایتی استناد فرمایند ما پرونده آن روایت را در می آوریم و این خدمت است و مساعدت و نه تضعیف.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany