سیدالعلماء
🔺 اﻫﻤﻴﺖ اﺫاﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﺪاﺭی ﺑﺸﺮﻳﺖ
🔹 ﺭؤﻳﺖ #ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺑﺎ چشم ظاهری نیست که ای بسا کسانی که نابینایی ظاهری داشته باشند ولی آن نابینایی درونی برایشان نباشد. و ای بسا اینکه #بشریت ، تمامیشان، اکثریتشان، ۹۹% شان، کر و کور #معنوی باشند! و این #اذان برای رفع این کوری است.
ولذا یک مطلبی نیست که یک هفته، یک ماه، یک سال، ده سال و یک قرن کافی باشد از برای این شعار. این #شعار باید دائماً در #انسان طبیعی که قبل از #مرگ زندگی میکند، او را هِیْ تکان بدهد، او را هِیْ ملتفت کند که تو در #محضر خدای باقی هستی و در حال فنای از خود!.
بدان که #فنا ، سرتاپای #طبیعت و #وجود انسانها را گرفته است. و به زودی این فنا همه را میگیرد و تنها #بقا از برای ذات مقدس حق است!.
آیا این مطلب چیزی است که کسی واقعاً به آن #توجه کند یا نه؟! اصلاً توجهات آنهایی که نیست که نیست، توجهات ما هم که هست در حکم نیست است!. یعنی واقعاً در ما تأثیری نمیکند!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 سالروز مباهلهی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با مسیحیان نجران؛ ( ۲۴ #ذی_الحجه ۹ق)
🔹 رفتار #پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) با حضرت #زهرا سلام الله علیها خیلی عجیب بوده که نمونهی آن در وقتی است که #مسیحیان منطقهی #نجران که مکانی است بین #یمن و #حجاز و #شام، به #مدینه آمدند تا با حضرت در مورد دینشان صحبت بکنند.
اینها خیلی #متعصب بودند و #لجاجت به خرج میدادند، فلذا این لجاجتشان باعث شد که آیهی شریفهی #مباهله ( #آل_عمران :۶۱) نازل شود که در این آیه فرموده: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ»؛ با اینکه اینها #دانش دینیشان به اینجا رسیده که میدانند تو پیامبری و بعد از #دین آنها آمدهای، اما دست بر نمیدارند و چانهزنی میکنند؛ «فَقُلْ تَعَالَوْا» بگو: بیایید که چارهاش به دست من است؛ «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ این آیه خیلی عجیب است. خیلی!. خیلی دقت میخواهد. اگر اینها دست از لجاجتشان بر ندارند، با آنکه مطلب را هم میدانند، بگو بیایید #ابتهال بکنیم، #تضرع بکنیم؛ از خدا بر یکدیگر #نفرین کنیم که خدایا آنکه در این قضیه نادرستی به خرج میدهد و نمیخواهد زیر بار #حق برود، تو او را مورد #لعنت خودت قرار بده!.
خوب در اینجا پیامبری که مدعی است که من پیامبرم و دین شما را #نسخ کردهام و دیگر شما بر دین سابقتان باقی نیستید و دین فعلی شما دینی است که من آوردهام و اگر به آن #توجه نکنید؛ اهل #دوزخ خواهید بود، بیدین خواهید بود، نه اینکه دین #نصاری خواهید داشت و با دین از دنیا خواهید رفت، نه! دیگر چون آن دین منسوخ شد؛ دورهاش تمام شده است.
حالا اگر شما قبول ندارید و نمیخواهید زیر این بار بروید، بیایید تا دعوت کنیم و یک دعوتی انجام بدهیم. نه اینکه من پیغمبرم؛ بیایم، شما هم بیایید و یک دعوتی انجام دهیم، نه. بلکه من از افرادی دعوت میکنم، شما هم از افرادی دعوت کنید. چون وقتی دو طرف گروهی شدند، خطرش بیشتر است. خطر از یک نفر بیشتر میشود.
عزیزانتان را جمع کنید، ما هم عزیزانمان را جمع میکنیم. آنوقت اینجا خداوند عزیزان پیامبر را معیَّن کرده و نگذاشته به دست خودش که هر که را بخواهد، بیاورد بلکه فرموده بگو: پسرانمان را بیاوریم؛ " أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ". و زنهایمان را بیاوریم و جانهایمان را بیاوریم. کسانی که به آنها میگوییم: ای جان من! عزیز من! عزیزانمان را بیاوریم.
آنوقت برویم کنار در خانهی خدا و بگوییم: خدایا اینها اینطور میگویند. آنها هم آنطور میگویند. هر کدام را تو قبول نداری، لعنت کن و از بین ببر!. پس معلوم میشود که یک گروهی در #اسلام بودند که هم شأن پیامبر و #قرآن بودند که حدیث #ثقلین هم از همین مقام اینها انتزاع میشود.
آنوقت در این آیه "نِسَاءَنَا" فرموده نه "بناتنا" که دخترانمان را بیاوریم، بلکه فرموده: زنهایمان را بیاوریم. زنها؛ چه #دختر، چه زن و #همسر . اما در مقام آوردن، حضرت فقط حضرت زهرا (علیهاالسلام) را آوردند و هیچکدام از همسران و اهل حرم و اینها را نیاوردند. پس معلوم میشود نفرین حضرت به مخالفینِ سرسخت و متعصب و ناجنس، متوقف بود بر اینکه حضرت این کار را بکند و از طرفی عزیزان خودش را به مردم نشان دهد که اینها چه کسانی هستند و از طرفی، ناقابل بودن زنهایشان را نشان بدهد!؛ چون عبارت آیه "نِسَاءَنَا" است و نساء هم بیشتر در حرم و همسر استعمال میشود، ولی آنها را اصلاً قابل ندانست و لذا بعضی از مفسرین #اهل_سنت مثل #زمخشری * و غیره میگویند از این آیه، دیگر بالاتر چیزی در فضیلت #اهل_بیت (علیهمالسلام) نیست. چون این چنین با چند کلمه اینها را معرفی کرده و حضرت هم به ایشان میگوید که وقتی من دعا کردم و نفرین کردم، شما هم آمین بگویید. این هم در #روایت هست که #سنیها نقل کردهاند. معلوم میشود که نفرین و دعای پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) که #خاتم_انبیاء است، آمین گفتنی میخواهد که آن باید از طرف افرادی مخصوص باشد که خدا آنها را معین کرده باشد و قولشان ردّ نشود و نفرینشان هدر نرود.
_____________
* [ #الكشاف_عن_حقائق_غوامض_التنزيل
ج ۱ ص ۳۷۰ : «... وفيه دليل لا شیء أقوى منه على فضل أصحاب الكساء عليهمالسلام»]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
حدیث کساء-@seyedololama.mp3
3.67M
سیدالعلماء
🔺 آنچه که فعلاً به نظر میرسد وظیفه باشد، این است که یک جلساتی یا روز یا شب، مرتباً برای خودمان تهیه کنیم و در آن #جلسات، مسائلی از #اسلام و آگاهیهای اسلامی را با دقت بررسی کنیم.
وقتی #انسان این کارها را کرد، آنوقت طبعاً میبیند که #دل او در اختیار خودش نیست؛ زیرا #وسوسه میآید، #تردید میآید، #شک میآید، فلذا متوجه به #توسل میشود. آنوقت با توسل به اصحاب #کساء و اصحاب #مباهله یعنی این پنجتن بسیار مقرب درگاه الهی و همچنین بقیهی #ائمه علیهمالسلام و وجود مبارک حضرت #مهدی علیهالسلام، از انسان دستگیری میشود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 بیان فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها در آیهی تطهیر
🔹 کردار و همچنین گفتار #پیامبر اکرم (صلیالله علیه وآله وسلم) دربارهی حضرت #زهرا (علیهاالسلام) خیلی عجیب است که مثلاً حضرت اینها را زیر یک #کساء و عبایی جمع میکند و دستشان را بلند میکنند -یک دستشان را به این عبا گرفتهاند که اینها زیرش هستند و یک دستشان را به آسمان بلند میکنند- و میگویند: خدایا اینها #اهلبیت من هستند: «فَأَذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهِّرهُم تَطهيراً». من دربارهی اینها از تو #تطهیر میخواهم، پاکی میخواهم؛ آیه نازل میشود: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَالْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»؛ ( #احزاب :۳۳).
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 سالروز نزول سورهی مبارکهی انسان در شأن امام علی و زهرای اطهر و حسنین علیهمالسلام؛ (۲۵ #ذی_الحجه)
🔺 تذکری پیرامون علت دلسوزیهای زهرای مرضیه سلاماللهعلیها برای امت اسلامی
🔹 همه باید ملتفت شوند که ما نمیتوانیم مساجد خود را مانند مساجد اول #اسلام داشته باشیم. در اول اسلام مساجد، یک مرکزی برای #حکومت شد (یعنی مسجدی برای تجمع #منافقین و مخالفین #اهلبیت علیهمالسلام)، برای جلوگیری از انوار حضرت #زهرا علیهاالسلام و جلوگیری از نفوذ #علم و #عمل آن حضرت در آن #اجتماع که پدرش زحمت کشیده بود و تهیه کرده بود، و این داغ، دل آن حضرت را خیلی میسوزاند و ناراحت میکرد و برای اینکه حضرت میدانست آتش #فتنه به اینجا ختم نمیشود، بلکه در اسلام فتنهای پیشآمد کرده که این همه #بلا از صدر اسلام تا حالا از آشوبها، جنگها در شرق و غرب، جنگهای #صلیبی تا زمان ما که جنگآفرینان در صدد ایجاد #جنگ و خونریزی و فروش #اسلحه و آتش و بمب هستهای و غیره هستند، بهخاطر این #انحراف است.
همهی اینها را حضرت زهرا میدید و میسوخت و ناراحت بود؛ چون در واقع #امابیها بود و مادر امت پدرش بود. #مادر بود برای ما و همهی #مسلمانها. همهی مسلمانها مورد عنایتش بودند. دلش میسوخت که این زحماتی که پدرش کشید و این جراحاتی که شوهرش و پسرعمویش به خود تحمل کرده و این گرسنگیها و ریاضتها که کشیدند؛ «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا»¹؛ و آنچه روزها که #روزه گرفتند و #افطار که شد، افطار نصیب خودشان نشد، نصیب #مساکین و #یتیم ها شد. بچههایشان را گرسنگی دادند، روزه گرفتند و #جهاد کردند، آخرش چه شد؟!
این #مکتب باید #احیا شود. این مکتب، چه مکتبی است؟ مکتب دلسوزی به حال #امت و به حال #خانواده. الآن ما نمیدانیم #فرزندان ما و خانوادهی ما وارد چه #کلاس هایی میشوند و با چه #معلم هایی روبهرو میشوند. درسهای آنها بیشتر درسهای #مادیت است!. یعنی #علم را تنها برای اصلاح #دنیا فکر کردهاند نه برای #رشد و #انسانیت و #فاطمی و #علوی شدن.
چند نفری که ما خدمتشان رسیدیم مانند مرحوم علامه #طباطبایی و مرحوم آیت الله #بهجت، اینها واقعاً شاگرد مکتب زهرای مرضیه علیهاالسلام بودند و از دست ما گرفته شدند. حالا باید #حوزه ها، #معمَّمین، #دانشجویان، #طلاب محترم تصمیم بگیرند که مکتب، #مکتب_تعلیمی_و_تربیتی باشد. #مسجد جای #تربیت باشد و این کار ممکن نیست مگر اینکه از خانوادهها شروع بشود.
مسئولین #دولتی، #مجلس شورای اسلامی، #مدیران و #فرهنگیان و حوزهها از منازل خود شروع کنند و #هدف را استفاده از علوم و تربیتهای حضرت زهرا علیهاالسلام قرار بدهند که در نتیجه مطابق با #سیره پیشوای #بانوان و خانمها؛ حضرت زهرا علیهاالسلام باشد.
۹۳٫۱٫۲۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) [ #انسان :۸]
@seyedololama
ما میرندهایم!-@seyedololama.mp3
155.8K
🔺 «خلق الموت و الحیاة»؛ ( #انسان :۲)
▪️ما میرندهایم!
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 روز جهانی مبارزه با بیسوادی؛ ( ۷ #سپتامبر)
🔺 مبارزه با علم و سواد حقیقی به اسم ترویج سوادآموزی!
🔹 شما وقتی به #گلستان_سعدی نگاه بکنی، یقین میکنی که یک مرد با ذوقی بوده و ذوق شعری با درجهی بالایی داشته، اما به شرط اینکه نگاه کنی، و گلستانش را ببینی. اما اگر کسی برایت #تبلیغات سوء کند، بگوید: #سعدی آدم مفتخور و مرد بیکار و گدایی بوده!، به در خانهی این و آن، به گدایی میرفته و ...؛ در این موقع شما اگر کتاب سعدی ده سال هم در اتاقت باشد؛ اصلاً به آن دست نمیزنی؛ ولذا معتقد به #علم و #دانش او هم نمیشوی! اما این مسئله از باب این نبود که او #عالم بوده، #حکیم بوده، دانا بوده و شناختش کار مشکلی بوده و به این خاطر شما این مسئله را نتوانستی حل کنی، نه! بلکه فقط #توجه میخواست، که شما بر اثر تبلیغات سوء توجه ندادی!
⏪ پس یکی از مسائل مهم #دینی ما، این نیست که ما نسبت به خداوند علم نداریم فلذا باید #فکر کنیم، باید #منطق به کار بگیریم، باید #فلسفه بخوانیم و اینها! نه!
بلکه همهاش مال این است که استعمار، #فرهنگ این کشور را زمان #رضاخان ناپاک و اجنبیپرست و عاملِ #استعمار، به کار گرفت؛ به گونهای که یکجوری #بچهها را از همان #دبستان غافل کرد؛ بالای دبستانها همهاش نوشتند: "ز گهواره تا گور دانش بجوی"؛ یعنی باید دنبال علم رفت، اما این فرمایش که مال #پیامبر بوده و پیامبر در چه موضوعی این حرف را زدهاند؛ اینها را دیگر هیچ فکرش را نباید کرد!.
#دانش! خب دانش چیه؟؛ ساعت اول #ریاضی، ساعت دوم #ادبیات، ساعت سوم #جغرافی، ساعت چهارم فلان!
اما یک ساعت از برای اینکه توجه بشود و #غفلت بر طرف بشود تا #انسان موقعیت خودش را در روی این #زمین، موقعیت این زمین را در این فضا پیدا کند و در اینها فکر کند، توجه کند؛ تا مسائل برایش حل بشود، باقی نگذاشتند!.
هر موقع هم که #تفریح بود آمدند از کلاس بیرون؛ یک وسایلی برایشان جور کردند که اینها سرگرم بشوند!.
پس درد نسل #جوان ما سرگرم کردن آنهاست به چیزی که مانع بشود از اینکه چشم و گوش این جوان باز بشود به #دنیا و به خودش؛ تا اینکه به دنیا بنگرد و در نتیجه چیزی بفهمد و حالیاش بشود.
خداوند خودش را فقط به با سوادها معرفی نکرده، تا ما بگوییم باید که #سواد پیدا کرد! سواد و علم #نجاتبخش انسان است و فلان واینها!
کسانی که این کلمات را میگویند؛ مغرضانه میگویند! میخواهند کسانی را #غافل کنند؛ تابلو علم را که چیز خوبیه، جلویشان نگه میدارند، اما غافلشان میکنند! انسان را با علم از #معلوم_حقیقی غافل میکنند! در صورتیکه بیشتر باید توجه کرد تا رفع غفلت بشود و با توجه خیلی مسائل حل میشود.
۷۸.۷.۲۴
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
📆 انقراض حکومت بنیاميه؛ (۲۷ #ذی_الحجه ۱۳۲ ق)
🔹... زمانیکه دوران ضعف #اسلام پس از اسلام به وسیلهی دولت #بنیامیه پیدا شد؛ امر به #منکر و نهی از #معروف رواج گرفت!.
و بهخاطر جنگی که بین #معاویه و #علی علیهالسلام رخ داد و خونهای بسیاری که ریخته شد؛ یک کینه و یک #دشمنی پایانناپذیر در اسلام رخ داد و نهال آن به دست خبیث این #منافق نشانده شد و هنوز هم باقی است.
همهی این آثار شوم این طایفه #سعودی و آن گروه #داعش و این آدمکشیها که کار #حیوان هم نیست و هنوز هم باقی است؛ بانی آن معاویه میباشد.
۹۴/۷/۱۶
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 خطر و ﺗﻬﺪﻳﺪی ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ برای جمهوری اسلامی!
🔹 #انسان وقتی کاری را شروع میکند، آیا واقعاً مقیّد به این است که با نام خدا این کار را شروع بکند یا اینکه فقط #تشریفات است؟!
#بچه غیر مستقیم #حس میکند. #پدر و #مادر که بچه را میآورند، سر سفره به او غذا میدهند، لباس میپوشانند، میفرستندش #مدرسه، با بردن نام خدا واقعاً او را در #حفظ و حراست الاهی قرار میدهند یا نام خدا را بردن تشریفات است؟ یا اصلاً نام خدا برده نمیشود؟!
اینها را بچه با آن حس دقیق و باریکِ ناخودآگاهش حس میکند. ضمیر او در بچگی با همین حس ساخته میشود. وقتی اینطور شد زمانی که به ۱۵-۱۶ سالگی رسید، هیچ دستگاهی نمیتواند در او #تصرف کند و ضمیرش را شستشو بدهد تا او را از انحرافاتی که پیدا کرده #نجات بدهد.
لذا وظیفهی #فرهنگ و #آموزش و #معارف، بسیار سنگین و مهم است. ولی فعلاً آن چیزی که اهمیت داده میشود این است که #دیپلم یا #مدرک بالاتر گرفته بشود. بچهها خوب درس بخوانند و اینطور چیزها.
در حالیکه باید تمام این مسائل در پوشش #دینی قرار بگیرد؛ اگر بخواهیم این #انقلاب و این #اسلام انشاءالله در #مملکت رسوخ پیدا کند. چون رسوخ پیدا کردن در خود انسان که این همه شرایط دارد، پس رسوخ کردن در مملکت هم به مراتب شرایط مضاعفی پیدا میکند.
باید واقعاً #معلم دلسوز پیدا کرد، #دبیر دلسوز پیدا کرد. #روحانیت دلسوز پیدا کرد؛ روحانیت دلسوز، معلم دلسوز بسازد. در #محلهی خودش، در #مسجد خودش، در ﺟﻤﻊ رفقای خودش #جلسه بگذارد و آنها را #آگاه و هوشیار کند به این مسائل.
🇮🇷 الآن بالاترین نیازهای مملکت به این است که این اساتید #دانشگاه آزاد و دولتی و اﻣﺜﺎﻟﻬﻢ زیر دست یک #روحانی دلسوز قرار بگیرند، هرشب جلسه داشته باشند و اگر بدون بیپول نمیآیند، #پول به آنها بدهند، مثل پولی که در #کلاس به آنها میدهند و اینها را بسازند، چون هرچه #خطر الآن متوجه نسل #جوان هست از ناحیهی بیتفاوتی معلمین دانشگاه و دبیران #دبیرستان است.
خطر مهم #انقلاب، هجوم #فرهنگی و هرچه که ما بگوییم، از این راه است و ما خوب ملتفتش نیستیم!.
#خیال میکنیم اینها بدون #ضرر تمام میشود. همینکه بچه رفت و دیپلم گرفت؛ میشود آوردش در #حوزه و قبولش کرد با یک #امتحان و اﻭ #طلبه شد!، #دانشجو ﺷﺪ! و حال اینکه اینها یک مشکلاتی در درونش هست که به این آسانیها پیدا نمیشود.
انسان وقتی وارد زندگی #آخوندی شد و زندگی #تبلیغات شد و یا یک #شغل مهمی مثل ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺩﺭ #تلویزیون و #رادیو و اینها به دستش افتاد؛ آنجا دیگر صددرصد یک آدم #مادی میشود!، فقط #فکر پول است!
فقط فکر این است که ساعت تدریسش تنظیم شود حقوقش بالا برود،
پستش بالا برود و اینجور چیزها!.
و با اینجور افکار مادی، #دین و #انقلاب_اسلامی را نمیشود پابرجا کرد و نگهداری ﻧﻤﻮﺩ.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
https://eitaa.com/seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #انقلاب_فرهنگی
▪️ مظلومیت #خاندان_رسالت علیهمالسلام
🔹 استفادهی واقعی از مجالس #عزاداری
(فایل کم حجم)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
ضرورت انقلاب فرهنگی-@seyedololama.mp3
6.01M
🔊
🔺 ضرورت #انقلاب_فرهنگی
▪️ مظلومیت #خاندان_رسالت علیهمالسلام
🔹 استفادهی واقعی از مجالس #عزاداری
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
حالات ابوذر سلام الله علیه-@seyedololama.mp3
506.3K
🔺قسمتی از شرححال جناب #ابوذر غفاری رضواناللهعلیه؛ ( وفات #ذی_الحجه ۳۲ق)
۷۵٫۸٫۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺قسمتی از شرححال جناب #ابوذر غفاری رضواناللهعلیه؛ ( وفات #ذی_الحجه ۳۲ق) ۷۵٫۸٫۳۰ ✅ مرحوم آیت ال
🔺مسائل #روحی، یک #ذائقه میخواهد، یک چشاییای میخواهد، یک حلاوتی میخواهد، یک شیرینیای لازم میخواهد، که در ما نیست.
و ما عادت کردهایم تنها به شیرینیهای #مادی.
مسأله این است. #روحانیت معنایش این است....
باید در این #فکر فرو بروید که بالأخره این وضع برایتان تحصیل بشود، اگر انشاءالله بخواهید #خدمت به #اسلام بکنید.
کسی میتواند خدمت به اسلام کند که ذائقهاش، ذائقهی #روحانی بشود.
یعنی از بلند کردن فریاد الله اکبر هر #خطری را به #جان بخرد، از بس برایش #لذت داشته باشد.
#ذکر خدا در ذائقهی او شیرینی داشته باشد. #تسبیح و #تمجید و #تحمید خدا به او نیرو بدهد.
اسلام با این وضع روی کار آمده.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز درگذشت مرحوم ملا هادی سبزواری؛ (۲۸ #ذی_الحجه ۱۲۸۹ق)
🔺داستانی عجیب از مبارزه با نفسِ حکیم الهی و عالم ربانی مرحوم ملا هادی سبزواری
🔹 بنده به خاطر دارم كه در مدرسه #فيضيه مَدرسی بود كه زيلو و حصير داشت و ايشان [ #مرحوم_امام] عصرهای #جمعه جلسهای داشتند كه ده، بيست نفر #بازاری و چند #طلبه، مِنجمله شهيد #مطهری و افرادی از اين قبيل میآمدند و ايشان #مواعظ بسيار مؤثری میفرمودند؛ مواعظشان خيلی مؤثر بود، بهطوریکه در ما كه آن موقع #جوان بوديم خیلی اثر میگذاشت. مرحوم شهيد مطهری هم در آن هنگام يك جوانی با سن و سال ما بود که ايشان هم میآمدند و مجموعاً شايد سی نفر هم نمیشدند، ولی ايشان مطالب بسيار خوبی ذكر میفرمودند.
مثلاً يكی از مسائلی كه میفرمودند اين بود: وقتی #انسان وارد در #علوم دينی میشود از خواستهای #نفسانی او اين است كه: خب، حالا ديگر ما يک #كتاب يا يك #مقاله بنويسيم يا يک #مجله پخش كنيم يا از اين قبيل، در صورتیكه اگر خوب #دقت كند خواهد ديد كه اين خواست، خواستی نفسانی است، و میخواهد به اين وسيله خودش را مطرح کند!.
اين حرفها برای ما خيلی عميق بود و آن زمان #عقل مان خوب نمیرسید كه چگونه میشود انسان وارد #حوزه يا طلبگی بشود يا مثل شما وارد #فرهنگ و #دانشکده ها و از اين قبيل مراکز بشود و وقتی هوسش گرفت که چيزی بنويسيم و پخش کنيم؛ خواست نفسانی باشد!، دقت زيادی لازم دارد تا متوجه شويم که آيا اين خواست و موقعيت واقعاً بهجا و بهصلاح است يا اینکه هنوز زود است؟
آدمی كه ده پانزده سال در #مدرسه يا در فرهنگ بوده و #تحصيل کرده، نفسش همان نفسِ #كودكی و بچگی اوست، خواستهایش هم همان خواستهای کودکی است که به رنگ جديد در میآید؛ به رنگ #طلبگی و #دانشجويی و #استاد شدن و #سخنرانی كردن و از اين قبيل چيزها در میآید، اگر كسی خوب در اين مسائل دقت كند، میبیند كه نه؛ هنوز برای اين شخص وقت اين حرفها نشده چون او اين #ورزش را نكرده است.
مرحوم علامه #طباطبایی معنی اين ورزش را برای ما اینگونه نقل میفرمودند: مرحوم ملا هادی #سبزواری اعلیاللهمقامه در #سبزوار، حوزهی علميه داشت و روزها در #مسجد يا در يک جايی درس میگفتند. يک روز چند طلبهی كرمانی که میخواستند به #مشهد مقدس مشرَّف شوند، میگویند برويم به سبزوار و با ملا هادی سبزواری ديداری داشته باشيم. وقتی آمدند و نشستند، دائم به هم نگاه میکردند و با تعجب اشاره میکردند و مثل اینکه يک چيز عجيبی دیدهاند، برای سايرين سؤال پيش آمد که چرا اینها اینگونه حرکات را انجام میدهند؟! بعد از درس که همه متفرق شدند، از آن جوانها پرسيدند: چه مسئلهای بود كه شما در بين درس دائم با هم صحبت میکردید؟ گفتند: ما يک مطلب عجيب ديديم. پرسيدند آن مطلب عجيب چه بود؟ گفتند: ما طلاب مدرسهای در #كرمان هستيم، يک روز جوانی به مدرسه ما آمد و چون جايی نداشت، میخواست که در مدرسه بماند، ولی اجازهی #شرعی نبود كه او برود در حجره و مهمان طلاب شود، فلذا رفت داخل اتاق #خادم و خادم هم که ديد او تازه وارد و غريبه است، از او پذيرائی كرد، او هم فرصت نداد كه كسی به او حرفی بزند، خودش دستها را بالا زد و به خادم گفت که اگر کاری داری به من بگو و خودش شروع به کار کرد و مثلاً جاروب را برداشت و حياط را جارو کرد و رفت برای طلاب ماست و نان خريد و خلاصه از اين کارها انجام داد.
اين خادم هم که ديد جوانی آمده و کمک میکند، خيلی خوشش آمد و او را نگه داشت، او چند شب همانجا بود و واقعاً مثل بازويی برای آن خادم شد و او را خيلی کمک میکرد. بعد هم که خادم ديد او واقعاً جوان بسيار خوبی است، دختر خود را برای #ازدواج به او پيشنهاد کرد و او را #داماد خود نمود.
حالا ما آمديم که حاجی سبزواری را ببينيم و به مشهد برويم؛ میبینیم که حاجی سبزواری همان جوان است که حدود يک سال به ما خدمت کرد و برای ما ماست و نان خريد و حياط را جارو كرد، ولی ما نفهميديم كه او طلبه است و درس خوانده! اما حالا كه نگاه كرديم، شناختيم که ايشان همان شخص هستند. اين جريان را مرحوم علامه نقل میکردند و میفرمودند: بعضی از دوستان ما گفتند که ما فرزندان آن دوشيزهی كرمانی را كه دختر خادم و همسر ملا هادی سبزواری بود را هم ديديم.
منظور اين است که اينجور ورزشها و اینگونه #خودسازی ها برای همهی #مردم مخصوصاً در اين دوره لازم است.
۸۵٫۱۱٫۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#محرم
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله
🔺 کسیکه تا آخرین نفس آنچه را که خدا به او داده، همه را تقدیم خدا میکند و مقام #رضای خدا را برای خود و پیروان خودش تحصیل میکند، دیگر از این بالاتر چیزی فرض ندارد که بگوییم بعداً دستگاهی #نبوتی، #ولایتی، #تربیتی، #فرهنگی بیاید، و افرادی بیایند که مافوق او باشند. این دیگر آخرین کلاسی است که #بشر بتواند طی بکند و راضی به آن باشد.
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama