سوال فقهی :
شما چند روز پیش کتاب صلح را دارای ظرفیت زیاد برای ورود به عرصه های اقتصادی عصر صنعت معرفی کردید اینک سوال این است آیا منظورتان کتاب صلح موجود در کتب فقهی است و یا کتاب صلح موجود در کتاب و سنت که استعداد برداشت نو دارد؟
✅پاسخ: کتاب #صلح موجود در کتاب و #سنت و الا کتاب صلح #حدایق 63 صفحه است و دهها مورد مشکل شبیه مشکل #آپارتمان نشینی مطرح کرده اما بخش اعظم آن حتی در یک روستای زمان ما قابل عمل نیست . یکی از #معضلات اصلی #فقه موجود این است می خواهد #منازعات را با #اصل حل کند که گفتیم در هیچ منازعه ای اصل حجت نیست مگر این که تحقیق میدانی جواب ندهد. باز یکی از گرفتاری های ما در #حوزه این است تقریبا تمام فضلا خیال می کنند احکام موضوعات #مستحدثه احکام #توسعه ای و #ثانوی و #جنبی است و اما احکامی که تاکنون اجتهاد شده و قدیمی است اسکلت و اصل و اولیه است. در حالی که قضیه بر عکس است چون موضوعات جدید تا روز قیامت وجود خواهد داشت این موضوعات قدیمی است که از باب برنامه موقت #حکمش صادر شده است و موضوعات در حال #افول است. مثلا شکسته شدن #نماز در 4 فرسخی #محدود به مسافرتهایی است که وسیله نقلیه اش #شتر است و قاطر . که پس از اسلام 1300 سال دوام آورد اما مسافرت با وسیله نقلیه #صنعتی شاید ده میلیون سال ادامه داشته باشد. چگونه #حکم دارای دوام 1300 ساله اولیه است اما حکم دارای موضوع ده میلیون ساله #ثانویه و از باب توسعه و #عارضی است !؟
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام کتابی می خواستم معرفی بفرمایید عربی در دفاع از شیعه و کوچک باشه بطوریکه با خواندن آن هر سنی ای شیعه شود
✅پاسخ: کتاب ((قرائه فی سلوک الصحابه)) نوشته عبدالباقی قرنه
➖➖➖➖➖➖➖
سوال قرانی:
تفسیر شریف تسنیم آقای جوادی آملی در تفسیر کدام آیه از همه تفاسیر جلو هست؟!
✅پاسخ: در آیات زیادی منتها در #تفسیر آیه ماه رمضان (185 بقره) به نظر قاصر حقیر از تمام تفسیر های دنیای اسلام در #اثبات تدریجی بودن #نزول قرآن عمیق تر است. دامت برکات مولفه المحقق والمدقق. و ادام الله ظله.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
کدام آیه صراحت دارد در اینکه تمام قران در شب قدر نازل نشده ؟
✅ پاسخ: در سوره والنجم که در آن خبر از #وحی در #معراج می دهد آیه ده می فرماید " فاوحی الی عبده ما اوحی " اگر تمام قرآن در شب #قدر اول نازل شده باشد پس این همه معراج رفتن و اخذ 1000/000حکم گرفتن (الف باب یفتح من کل باب الف باب) به معنای دنبال کار تکراری رفتن بوده ؟!!
✳️ پس قطع حاصل می شود #احکام وحی شده در معراج در نزول اول لابد نازل نشده بوده که رفته در #معراج بگیرد. والا می شود کار لغو.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
استاد اعتبار احادیث قدسی منقول در تفسیر تسنیم جلد9 ص 438 در چه حدی است؟!
✅پاسخ: تقریبا همه اینها را مرحوم #مجلسی از عده الداعی ابن فهد حلی گرفته #فاقد_اعتبار است .
⭕️ توجه کنید #اصل در تمام #احادیث_قدسی این است که #مجعول صوفی ها است الا اینکه ثابت شود #سند محکم دارد. #حدیث_قدسی بی سند فاقد اعتبار است در هر #کتابی باشد و از هر کسی نقل شود و یا نقل کند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
دوستان نقل می کردند یک اکیبی از یکی از حوزه های علمیه تهران مدتی پیش جهت گرفتن منابعی درباره تاریخ حضرت موسی (ع) و فرعون به روستای شما در زنجان سفر کرده و میهمان شما شده اند و منابعی را گرفته اند حالا ما هم اگر درباره تحقیق در خصوص صهیونیسم از شما کمک بخواهیم کمک می فرمایید؟
✅پاسخ: در خدمتیم. البته ابتدا کتاب بنده بنام (( به ما دروغ گفته اند)) را مطالعه کنید سپس تشریف بیارید .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
اگر بنده بخواهم تفسیر بنویسم عمده ترین کار من در تغییر در شیوه تفسیر چیست؟
✅پاسخ: پس از آوردن آیه هیچ اظهار نظری نکنید ابتدا تمام روایات وارده از شیعه و سنی درباره آن آیه را با تمام تفصیل نقل کنید ولو صد صفحه باشد آنگاه با عقل خودتان واحدهای موجود را بهم وصل کنید سپس نتیجه گیری کنید درست خلاف شیوه مرحوم علامه طباطبایی قدس سره وآیت الله جوادی آملی دامت برکاته.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال دومم این است شما الان با نقد تفاسیر فعلی چه می کنید؟
✅پاسخ: بنده اسراییلیات را تعقیب و شناسایی کرده و به فضلا معرفی می کنم تا از منابع مسلمین اخرج کنیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال: در تفسیر تسنیم جلد 10 ص296 از نهج البلاغه نقل می کند که آقا امیرالمومنین فرمود فان یدالله مع الجماعه خوب اگر دست خدا همراه اکثریت باشد پس خلاف مشی قرآن است که فرمود اکثریت در مسیر حق نیستند.
✅پاسخ : این جمله #نهج البلاغه در #بحارالانوار جلد 33 ص373 و جلد 68 ص289 و نهج البلاغه های #منهاج و #فقیهی و #فیض و #کنزالعمال خبر 1030 و1031 و1032 و1025 و در #درالمنثور و تاریخ #بخاری ووو همه #علی_الجماعه است اگر چه در سه مورد هم در کتب اهل سنت مع الجماعه آمده است. در بین نسخ نهج البلاغه موجود در کتابخانه ما فقط در نسخه #دشتی و #علامه_جعفری مع الجماعه آمده است حاصل اینکه بلی دست خدا بر سر مردم هست این قبول اما نه این که دست خدا در جرگه اکثریت است پس علی فرض قبول وجود چنین کلامی .
نسخه های اکثریت درست تراست که #علی_الجماعه باشد و نه مع الجماعه . که در #تسنیم آمده است. این اولا و
🔷ثانیا این قسمت از #خطبه نهج البلاغه از باب #الزام_خصم بر قبول مبنای خودش است چون سران کودتای #سقیفه بر زبان رسول خدا(ص) #جعل کردند که طی خطبه ای مفصل فرموده یدالله #علی_الجماعه یعنی همه باید طرف اکثریت را بگیرند که در سقیفه اکثریت طرف #ابوبکر را گرفته بودند و علی(ع) نیز در دعوت خوارج به اطاعت استناد کرد به اصل مورد قبول اهل سنت مثل استناد به بیعت #مهاجرین و #انصار
✳️پس در اسلام چه یدالله مع الجماعه باشد چه علی الجماعه باشد که به #حق نزدیکتر است هیچ اصلی در اسلام اهلبیت ندارد و شعار کودتای سقیفه بوده است که #امیرالمومنین بر ضد #خوارج بکار برد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
در یک کلام آنچه در تسنیم آمده
(( فان یدالله مع الجماعه)) فقط این جمله جعلی بوده و آقا امیرالمومنین (ع) بر ضد خودشان بکار برده و یا کل کلام که دو سطر است جعلیه؟!
✅پاسخ: کل کلام #جعلی است و تمام قطعه ها #باطل است چون تمام قطعه ها #ضد صریح آیات صریح قرآن است چون الزموا السواد الاعظم یعنی اکثریت را رها نکنید بر ضد 14 آیه " و قلیل من عبادی الشکور " و " رب انی لااملک الا نفسی و اخی " و بر ضد دهها آیه " اکثرهم لایعقلون " و " ما اکثرهم بمومنین "وووو می باشد و ((ایاکم والفرقه)) هم ضد موضع بیش از 200 ساله #اهلبیت در قبال #حکومتها است با خانه نشینی شان نشان داده اند موید مسیر اکثریت نیستند فان الشاذ من الناس للشیطان #مخالف موضع کل #انبیا و #ائمه است. که همه در مقابل 99 درصد مردم و قوم خود قرار داشته اند. و دعوت حق را قبول نمی کردند. در یک کلام تفاسیری که با مذاق #عرفانی و #فلسفی نوشته شود چنین خلائهای خطر آفرین هم دارد. و نمی تواند نداشته باشد چون #دین یک مقوله است و #عقل بزرگ است و محیط است و عقل انسانی #عقل_کوچک و #محاط است. قرآن و عقل بزرگ , گویی سواره ای است که توان سیر در کل هستی دارد و عقل بشری گویی #پیاده ای است اقلا کفش هم ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
شما کتاب تفسیر القران والعقل نوشته سید نورالدین حسنی عراقی را دیده اید؟
✅پاسخ :بلی احسنت جلد اول آن را علامه عظیم الشان انصاری شیرازی قدس الله نفسه الزکیه حدود 42 سال پیش برای این حقیر هدیه فرموده بودند بلی همین نمونه کافی است نشان دهد تفسیر عقلی بدون حدیث (اگر چه حدیث هم دارد مانند احادیث صفحه 230 ) چه خواهد شد الحمدلله ظاهرا بیش از یک جلد منتشر نشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام استاد عزیز. به نظر شما در تزئینات حرمهای اهل بیت افراط و اسراف صورت نگرفته است و با سبک زندگی و تعلیمات آن ذوات مقدسه سازگار است؟
پاسخ :
سلام علیکم در ذهنم هست در باب عدم جواز تزیین مساجد به طلا و نقره مرحوم صاحب جواهر در جواهر در این خصوص هشدارکی داده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
با توجه به بی اعتباری روایات گذشته موجود در تفسیر شریف تسنیم آیت الله جوادی آملی پس تکلیف روایات عبدالکریم ابن عمرو خثعمی و عمروابن ابی شیبه در ذیل آیه 210 بقره هم روشن است؟!
✅پاسخ: بلی عبدالکریم ابن عمرو خثعمی( علی رغم نظر مساعد مرحوم مفید و نجاشی ) از نظر شیخ #طوسی از فرماندهان معنوی ابوحمزه بطائینی خمس خور و #ملعون است و با واژه #خبیث از او یاد کرده پس معلوم می شود نظر مساعد نجاشی و مفید ناظر به سوابق قبل از وقف او بوده است. و اما عمرو ابن ابی شیبه !
چنین فردی در رجال نه #توثیق شده و نه معرفی شده فقط اسمش در ردیف #روات آمده آن هم یک مورد (عمر) و یک مورد ( عمرو) و فقط در تفسیر واژه ( الفزع الاکبر) یک بار اسمش دیده شده. اساسا" مشکل #مفسرین معظم ما که دارای مشرب و مسلک #عرفانی و #فلسفی هستند اعلا الله مقامهم و دامت برکاتهم این است که ذوق و حوصله بررسی روایات را ندارند و خیال می کنند روایات تفسیری همان روایات #البرهان و #نورالثقلین و #عیاشی است نه خیر حدود نصف تا دو سوم اخبار تفسیری دنبال #آیات ردیف نشده اند و اگر بحث تاریخی آن هم تجمیع شود تا مرز 300 صفحه هم دنبال هر آیه و یا اکثریت آیات مطالب تفسیری می آید.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام علیکم . علت اساسی یاس شما از ((حل معضلات فقهی جامعه امروز توسط فقهای سنتی )) چیست؟
✅ پاسخ: سلام علیکم پس معلوم می شود شما مطالب کانال #مشکات_اهلبیت را پیگیری نمی کنید و الا این مطلب حل می شد ببینید در کل #عالم_تشیع روایات مربوط به بحث #شرکت به بیست تا نمی رسد که 17 است و از این 17 خبر هم 11 تایش را مردم سوال کرده اند و امام جواب داده است پس اگر مردم سوال نمی کردند ائمه چنین #احکامی را خودشان تبلیغ نمی کردند چون آن قدر مهم نبوده تا امام آنرا روشن کند می ماند 5 روایت و تمام متن کلام امام در این 5 روایت هم بیش از یک صفحه نمی شود . بسیار خوب حالا زمینه جور شد از شما سوال کنم طبق چه #معیاری ما در کتب #فقهی شاهد دهها #قید و #شرط هستیم که فقهای عظام بر دست و پای مردم زده اند که باید در مال مشترک #تجانس باشد و باید #امتزاج باشد و باید #عقد باشد ووو ؟ چه کسی این قیود و شروط را آورده ؟ خدا که چنین نفرموده از 14 معصوم هم احدی چنین قیود و شروطی را نیاورده پس این تولید شروط و قیود چیست؟!!
✳️پس عرض ما به خدمت اساتید عظیم الشان ما این است وقتی #شارع_مقدس در مسائل #امضایی مانند شرکت ضوابطی نیاورده که دست و پای مردم را بگیرد چرا راه انواع عملیات مردم در تعامل مبتنی بر #رضایت_طرفین را با قیود و شروط می بندیم ؟!! خوب همین حکمهای عاری از #نص است که باعث می شود #اخباریونی مانند صاحب #حدایق داد و فریاد راه بیاندازد بطوری که ما که مدافع مسلک #اصولیون هستیم نتوانیم در مقابل تهاجم اخباریون از این شروط و قیود باب شرکت دفاع کنیم.
مشکل دیگر اینکه در کتب فقهی موجود در حالی مشغول تولید شروط و قیود غیر موجود در نص هستیم که هزاران #حادثه مبتلابه بشر بلا حکم مانده است. و مردم منتظرند فقهای عظام تکلیف آنها را روشن فرمایند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام علیکم حاج آقا،
ببخشید مزاحم شدم خدمتتان. دعای مناجات امام علی ع در مسجد کوفه سندیت موثق داره؟
✅پاسخ :
سلام علیکم محتوای آسمانی آن مستغنی ازسند است .
ممنون حاج آقا، ولی چرا در مفاتیح واردش نکردند؟
➖➖➖➖➖➖
✅پاسخ :
مرادما مناجات اللهم انی اسئلک الامان یوم لاینفع مال ولابنون است معروف به مناجات محراب مسجدکوفه
درمفاتیح صفحه 398 آمده .
من خودم نگاه نکردم، سوال رو بچه ها پرسیده بودن، گفتم که توی مفاتیح هست یا نه؟ گفتن نه.
برا همین مزاحم شما شدم. بازم ممنون حاج آقا.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany