eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
854 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال : نظر فقهی شما در مورد موسیقی سنتی چیست؟ مثلا موسیقی که با آواز سنتی به همراه تار یا سه تار خوانده میشود؟ ✅پاسخ : نظر بنده در مقاله ای تحت عنوان نکته هائی درباره موسیقی در مجلات و شبکه های مجازی ۱۶ سال پیش منتشر شده که در اینترنت قابل دسترسی است. که مورد استقبال مرحوم ذوالفنون نیز قرار گرفت . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : استاد نظرتون درباره روایت زیر چه هست؟👇 كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عِنْدَهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أُحِبُّ الصِّبْيَانَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَتَصْنَعُ مَا ذَا قَالَ أَحْمِلُهُمْ عَلَى ظَهْرِي فَوَضَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ وَ وَلَّى وَجْهَهُ عَنْهُ فَبَكَى الرَّجُلُ فَنَظَرَ إِلَيْهِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَأَنَّهُ رَحِمَهُ فَقَالَ إِذَا أَتَيْتَ بَلَدَكَ فَاشْتَرِ جَزُوراً سَمِيناً وَ اعْقِلْهُ عِقَالًا شَدِيداً وَ خُذِ السَّيْفَ فَاضْرِبِ السَّنَامَ ضَرْبَةً تَقْشِرُ عَنْهُ الْجِلْدَةَ وَ اجْلِسْ عَلَيْهِ بِحَرَارَتِهِ فَقَالَ عُمَرُ فَقَالَ الرَّجُلُ فَأَتَيْتُ بَلَدِي فَاشْتَرَيْتُ جَزُوراً فَعَقَلْتُهُ عِقَالًا شَدِيداً وَ أَخَذْتُ السَّيْفَ فَضَرَبْتُ بِهِ السَّنَامَ ضَرْبَةً وَ قَشَرْتُ عَنْهُ الْجِلْدَ وَ جَلَسْتُ عَلَيْهِ بِحَرَارَتِهِ فَسَقَطَ مِنِّي عَلَى ظَهْرِ الْبَعِيرِ شِبْهُ الْوَزَغِ أَصْغَرُ مِنَ الْوَزَغِ وَ سَكَنَ مَا بِي‌ یعنی مردی نزد امام صادق(ع) آمده و عرض کرد من پسرها را دوست دارم امام فرمود چه می‌کنی؟ عرض کرد آن ها را روی کمر خود قرار می‌دهم امام دست خود را روی پیشانی قرار دادند و صورت خود را برگرداند و مرد گریه کرد و گویا امام به او نگاه رحمت کرد و فرمود وقتی به شهر خود مراجعه کردی یک شتر نر چاق بخر و دست و پا و گردن او را محکم ببند و با شمشیر طوری به کوهان شتر بزن تا پوست آن کنده شود و با همان گرمی روی آن بنشین و مرد گفت به شهر مراجعه کردم و آن کار را انجام دادم و از من چیزی مانند مارمولک و کوچک تر از آن روی پشت شتر افتاد و از آنچه گرفتار بودم نجات یافتم. الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص550. ✅پاسخ : روایت عمرابن علی ابن عمرابن یزید و برادر عمربن یزید بنام حسین قابل اعتماد نیست اولا و ثانیا محتوای کفایت می کند در ضعف و چند روایت دیگر کلینی تزریقی است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
1_1261224759.pdf
829.7K
تذکر: در ارتباط با برنامه معرفی جایگاه و مقام زن یکی از دوستان برنامه ای👆 را فرستاده اند تا بفرمایند چنین برنامه هائی هست. خب الحمدلله ، منتها چقدر موفق بوده ایم را هم ارسال بفرمایند تا آنرا هم در مشکات در معرض طالبین قرار دهیم. نفس برنامه داشتن نه موفقیت است و نه ملاک ، حاصل مورد قبول را عرضه کردن ملاک است . و اگر برنامه داشته باشیم اما نتیجه صفر بشود شبیه عذر بدتر از گناه است ، بعلاوه خبر از بن بست بودن راه طی شده هم می دهد در هر حال صمیمانه تشکر میکنم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۷ آبان روز کوروش !! سواد رسانه داشته داشته باشیم 💠سوال : از این کلیپ مربوط به ۷ آبان بعنوان روز بزرگداشت کوروش چه برداشتی دارید؟ ✅پاسخ: خطر صهیونیسم از این هم نزدیکتر است. بفرمایید دوستان من با چه برنامه هایی لشکرخودی را آماده کرده اند؟ شاید من خیال میکنم زمینه ((بر روی سینه ما نزدیک شدن شمر زمان )) را متناسب با زمان نبودن برنامه های خودمان ساخته است ، پیشروی دشمن معلول عدم تناسب برنامه ها با نیاز زمان در جبهه خودی ها است. فراموش نکنید سکه دو رو دارد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : متأسفانه مبحث قسامه ،در حقوق ایران خیلی جایگاه خاصی پیدا کرده ،حتی از حقوق دان های برجسته کشور همچون دکتر میر محمد صادقی هم نقد دارند إن شاء الله اگر عمری باشد ، میخواهم با عنایت و کمک حضرتعالی مقاله ای بنویسم در رد قسامه و لوث ووووو برای مقالات حقوقی دانشگاه تهران اگر إن شاء الله کمک بفرمایید من رو ✅پاسخ: من مطالب پراکنده ای که در مشکات آورده ام می فرستم شما خودتان زحمت تنظیم مجدد آنرا بکشید.👇👇👇👇 مشکات اهل بیت(ع): ❌ نقد، بررسی و رد حکم ( بخش اول) 🔴 و براساس ایات ۶۷ تا ۷۳ مبارکه ، در زمان (ع)، باوساطت و آن حضرت، که معلوم نبود، زنده شد و قاتلش را معرفی کرد و چون وسیله معجزه جزئی از یک بوده، به دستور خدا، اسم این سوره، بقره انتخاب شده است؛ یعنی "سوره ِمعجزه ِگاو". این سوره هشداری است به اینکه آنچه در واقعی بوده، همین حقایق سوره بقره است و نه بحثی تحت عنوان قسامه. مسلمانان با مراجعه به تورات تحریف شده،مشاهده کردند که این معجزه تبدیل شده است به حکم قسامه. بعبارتی، ابتدا حکم قسامه را در تورات کرده اند و سپس برخی از مسلمانان، آن را با واسطه خلیفه_دوم، به فضای منتقل نمودند. لذا قسامه نه در تورات اصلی وجود دارد و نه در قرآن کریم. وچون ، مخصوصا و (ع)، درفضای بودند، اگر آن معدود روایات(۱۰_۱۲ روایت) دلالت دارند بر اینکه دراسلام قسامه وجود دارد، قطعا ناظر به فضای تقیه بوده است . نتیجه اینکه قسامه نه حکمی (ع) است و نه حکمی (ص). سوره بقره و بقره و وجه نامگذاری آن هشداری است به که بدانند حکمی به نام قسامه که در تورات آمده است، وجود ندارد .آنچه در پی می آید تفصیل این مطلب است. ✅ داستان بقره در کریم: در سوره مبارکه بقره آیات ۵۷ الی ۶۳ متعال می فرماید : برای پیداکردن قاتل ِمجهول یک مقتول، به موسی(ع) دستور داد گاوی با ویژگیهای ذیل پیدانموده و پس ازکشتن آن ، عضوی از آن را بریده و به بدن مقتول بزنید تا زنده شود و قاتل ِخود را معرفی کند. و آنها این کار را کردند و قاتل مشخص شد. واما ویژگی گاو مورد نظر كه درقرآن ذکرشده : ۱. نه و نه .. ۲. رنگ یکدست و پرجلا باشد. ۳. باآن تاکنون نزده باشند. ۴. باآن برای نکرده باشند. ۵. ازهر مبرا و پاک باشد. آنچه در قرآن در خصوص این داستان آمده، فقط همین مقدار است. ✅ داستان بقره در تحریف شده : ۱. مسافت تمام ها را از شهری که درآن پیداشده، اندازه گیری کنند و مردم شهر نزدیکتر به مقتول را بشناسند. ۲. یک ای راکه نزده و به آن نبسته باشند شناسایی کنند. ۳. آن گوساله را کنند. ۴. سپس جمیع شهر نزدیک را به محل پیداشدن مقتول بیاورند و آنها دستان خود را روی مزبور بشویند . ۵. سپس بگویند: دستهای ما این را نریخته و چشمانمان این خون را ندیده است.(تورات، باب ۲۱ ، ، آیات ۱الی ۸) ❎ادامه دارد..... 🆔@mousavizanjany t.me/mousavizanjany ❌ نقد، بررسی و رد حکم (بخش دوم) ✅ روایت اول از (این دین فروش وابسته به بنی امیه) پرسید ، چه حکمی است ؟ زهری گفت : " کانت من امرالجاهلیه اقرها رسول الله ".یعنی از احکام بوده که الله(ص) آن را امضا فرموده است و سپس افزوده : " از ماهم هست و به ما چنین رسیده است که اگر حرف بزند و خود را مشخص کند ، حکم معلوم است والّا باید متهمین قسم بخورند و در ادامه گفت " وذلک فعل عمربن خطاب" این کار عمربن خطاب بود و آنچه مردم از قسامه می دانند همین است.(، ج۱۱، ص۲۹۰ چ دارالفکر) ازاین سخن زهری معلوم می شود که این آیات توراتی، خمیر مایه اولیه ای است که به صراحت خودش، خلیفه_دوم آن را تبدیل به قانون کرده است. ✅ روایت دوم (نوه عمر)، می گوید:" مردمی که ندیده به چیزی می خورند اگر قدرت دست من می افتاد، توبیخشان کرده و چنین را قبول نمی کردم. این سخن، یعنی اینکه من قسامه را جزئی از نمی دانم.(، ج۱۱، ص۲۹۳). ✅ روایت سوم طبق نقل ، مردم را اذن داد به حضورشان بیایند، وقتی آمدند، پرسید قسامه چه حکمی است؟ گفتند : طبق آن می کردند. سپس پرسید ای نظرتو چیست؟ گفت : اشراف و اعیان حضور دارند، اما عرض می کنم اگر پنجاه نفر دهند به که ندیده اند و به که ندیده اند، می پذیری؟ گفت : نه . ابوقلابه گفت: به خدا قسم (ص) جز در سه مورد کسی را نکشت. اولی که مشخص شود چه کسی است. دومی که معلوم شود چه 👇👇
👇👇👇👆👆👆 چه کسی است . سومی شخص . و پیامبر خارج از این سه موضع کسی را نکرد. (المحلی، ج۱۱، ص۲۹۳). ❌ نقد، بررسی و رد (قسمت سوم) ✅ روایت چهارم می گوید : به من گفت که می خواهد قسامه را از های خود حذف کنم. من گفتم : نکن، چون خدا(ص)و قسامه داشته اند. ✅ روایت پنجم می گوید : به عبیدالله بن عمر گفتم راستی رسول خدا طبق قسامه کسی را کرد؟ گفت نه. گفتم چطور؟ گفت نه. گفتم ؟ گفت نه. گفتم : "فکیف تجترئون علیها ؟ فسکت.". پس چگونه با قسامه جرآت بر کشتن می کنید؟ پس ساکت شد و جوابی نداد. (المحلی، ج۱۱، ص ۲۹۹) ✅ روایت ششم معمر می گوید : از پرسیدم رسول خدا باقسامه کسی را کشت؟ گفت: اتفاق نیافتاد، اگر اتفاق می افتاد میکشت.(همان ، ص ۳۰۰). ✅روایت هفتم و هشتم گفته است : قسامه حکم جاهلیت است. (ص۳۱۷) و گفته است قسامه حکم جاهلی است ولی شده رسول خدا(ص)است.(المحلی،۳۰۴) ✅ روایت نهم قسامه حکم جاهلی است اما به امضای رسول خدا(ص) رسیده است. (المحلی، ص ۳۰۴) ✅ روایت دهم عده ای از رسول خدا گفته اند قسامه حکم جاهلی است اما رسول خدا آن را امضا کرده است.(المحلی،ج۱۱، ص۳۰۴). ✅روایت یازدهم اندلسی گفته است قسامه حکم جاهلی امضا شده است.(همان، ص۳۰۹) ✅ روایت دوازدهم گفته است نه عمر و نه ابوبکر کسی را با قسامه قصاص نکرده است.(همان،ص۲۸۸) ✅روایت سیزدهم گفته است نه ابوبکر و نه حاکمان اولیه اسلام، کسی را باقسامه قصاص نکرده اند.(همان،ص۲۸۸) ✅ روایت چهاردهم می گوید پرسید قسامه چیست؟ گفتم با قسامه قصاص می کرد ولی با قسامه قصاص نمی کرد. 🔴 روایات کثیره و ، دلالت دارند رسول خدا(ص)فقط در برخورد با متهم به ، می خواست قسامه را اجرا کند ولی چون مسلمانان نخوردند و قسم یهودیان را قبول نکردند، لذا حضرت از دیه پرداخت کرد. ❎ سرانجام اینکه با توجه به مسائل ذیل می شود فهمید که قسامه چه منشائی دارد: ۱. اولا حکم بوده است. ۲. ثانیا در بوده و رسول خدا(ص) قسامه را برای یهود اجرا می کرد. ۳. ثالثا شدیدترین احکام ای، بوده است و چون (ع) درفضای تقیه بوده اند، در ظاهر ان را می کرده اند. ❎بنابراین اگرچه ده پانزده روایت و غیرصحیحه در تایید قسامه داریم ، قطعا این روایات در فضای تقیه صادرشده و نیستند مخصوصا باتوجه به بعضی روایاتی که تصریح دارند ابن شبرمها و حاکم نزد (ع) می رفتند تا از زبان امام بیرون بکشند که قسامه هست یانه؟ و امام باتقیه می گفته اند قسامه هست. (مثل خبر هفت باب ده از ابواب دعوی القتل) همه اینها دلالت دارند بر اینکه قسامه نمی تواند یک حکم مسلم اسلامی باشد حداقل، است و باید اصل بر عدم قسامه باشد و باید تحقیق بیشتری کرد. ❎ادامه دارد 🆔@mousavizanjany t.me/mousavizanjany
نقد و بررسی و رد (بخش پایانی) ⭕️ روایت پانزدهم می گوید قسامه حکمی است که (ص) اولین بار آن را درباره پیاده کرده است و حسب تحقیق غیر ازاین مورد، نه شیعه نقل کرده نه سنی. منبع: الفقه علی المذاهب الاربعه ج۵ ص ۳۸۵ (نشر دارالفکر. چاپ المکتبه التجاریه الکبری بالقاهره) ⭕️ روایت شانزدهم در کتاب ، باب قسامه آمده است : به استاندارخود در نوشت اگر بینه پیدا نکردی حکم قسامه را درحق که در بازار روغن فروشان پیداشده، اجرا نکن. "والاّ تظلم الناس فان هذا لایقضی فیه الی یوم القیامه" . واگر بدون و ، باقسامه کسی را کنی، بدان تاروز حکم قسامه پیاده شدنی نیست.( ذیل خبر ۶۸۹۷ صحیح بخاری) ⭕️ روایت هفدهم باقسامه شخصی را اعدام کرد سپس طوری شد که دستور داد تمام اسامی آن پنجاه نفری را که خورده بودند برای قتلی، ازدفتر حقوق پاک کردند و همه آنها را به کرد.( ذیل خبر شماره ۶۹۸۹ صحیح بخاری) ⭕️ روايت هجدهم در کتاب قسامه آمده است : اگر قسامه نباشد در محله های خلوت خیلی ها به می رسند. این عبارت مالک همان مطلبی است که در کتب روایی به نسبت داده شده است. این نشانگر این است که اگر امام فرموده است در اسلام قسامه هست، همان بیان فتاوای حکومت بوده تا خاندان (ع) به خطر نیافتند کتاب موطا در عصر امام صادق(ع)، تالیف شده است که فتواهای موجود درآن، توسط تبدیل به شده بوده است و به خاطر این امام_صادق( ع) در بودند. ⭕️ فقهای قسامه اسامی تعدادی از فقهای که معتقدند قسامه از احکام اسلام نیست : . . . . . . . و و.... ⭕️ اگر توجه کنیم امام صادق (ع) در یکی از روایات مربوط به قسامه می فرماید: قسامه نزد ما حکم مکتوب است . یعنی حکمی است نوشته شده. درحالیکه امام صادق(ع) و سایر (ع)، از بیان این جمله داشتند که بگویند درمنزل ما حکم مکتوبی وجود دارد،حتی درجریان کشف و تنظیم زمان امام صادق(ع)، (یکی از پسرعموهای امام)، شنید که امام در فضای فرموده اند این حکم پیش ما مکتوب است؛ منصور به منزل امام ریختند و گفتند باید آن حکم مکتوب را بگویی. ایشان فرمودند من نگفتم حکم مکتوب پیش من هست گفتم در حکم مکتوبی قبلا دیده بودم.... این نشانگر آن است که این روایات است و هیچوقت امام صادق(ع) نمی فرماید حکم قسامه یا فلان حکم در منزل ما بصورت مکتوب موجود است... 🔴 گیری کلی بنابراین اگر ما قسامه را بصورت حکم اسلام ندانیم باید گفت حداقل مورد است و نمی شود با این درباره مردم کرد. با وجود اینکه حکم قسامه در متن صریح آمده است با این حال ، درطول ۱۴۰۰ سال گذشته، در کتاب هیچ فقیه شیعه و سنی دیده نشده است که گفته باشند قسامه حکم تورات بوده و متن تورات را هم ذکر کرده باشند. واین نشانگر این است ما نباید در مسائل و و بدون اشراف بر تورات، صادر کنیم چراکه با کمک کوشش می کردند خلاءها و كمبودهاي فقهی را با تورات یا با کمک تورات حل کنند. 🆔@mousavizanjany t.me/mousavizanjany
💠سوال : سلام آقای زنجانی در مباحث قبلی بطور کلی پیِ قسامه را زده و ثابت کرده اید در اسلام قسامه نیست بلکه مال تورات است که توسط اهل کتاب (با سوء استفاده از بسته بودن دست اهل بیت بخاطر تقیه ) به فقه جهان اسلام تزریق شده است . اما برای استدلال بیشتر به منابع المحلّی ابن حزم ظاهری اعتماد کرده است . ولی بنظر می رسد برای اثبات ادعایی به این بزرگی باید به روایات تکیه شود. ✅پاسخ: چون در فرمایش شما به مشکل تقیه تصریح شده دیگر نیازی نیست از طریق شیعه مدرک بیاورم باید به منابع اهل سنت تکیه کنیم تا مثل سابق خیال نشود مدرک من فقط المحلی است . یعنی از تاریخ خارج بشوم به اخبار عامه بپردازم: اولا تمام روایات باب سنن نسائی نشان میدهد قسامه را اسلام ابداع نکرده است یعنی 4 روایت اول باب قسامه در اول جلد 8 می گوید قسامه حکم جاهلی است. و11 روایت باقی میگوید یهود متهم به قتل بوده و حکم یهود بر یهود بنا بود اجرا شود مسلمین قبول نکردند نه اینکه قبول کرده اند. ثانیا من با نقل این منابع عامی دال بر توراتی بودن قسامه و تقیه ای بودن روایات شیعه در باب قسامه از قوه محترم قضائیه میخواهم دیگر جلو این حکم اسرائیلی را بگیرد. ثالثا من با نقل منابع لازم با دست اندرکاران مربوطه اتمام حجت می کنم تا دوستان عزیز و ارجمند در باب قسامه تجدید نظر فرمایند . اینک این آدرس متون احادیث : 15روایت اول باب قسامه سنن نسایی و صحیح بخاری خبر3841 و 3173 و 6143 و 7192 و 2702 و 6898 و صحیح مسلم کتاب القسامه خبر1و 2 و 3 و 4 و 5 و 6 و سنن ابو داود کتاب دیات خبر 4520 و 4521 و 4523 و سنن ترمذی کتاب دیات خبر 1422 و سنن ابن ماجه کتاب دیات خبر 2677 . و این احادیث در بیش از 3000 کتاب روایی و فقهی رایج اهل سنت منتشر است که دلالت دارد حکم قسامه در روایات و فقه با یهود هم زاد و هم ولادتند و باید مسئولین قضایی کشورهای اسلامی این حکم را از فضایِ قضایِ اسلام ، سریعا خارج سازند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit @mousavizanjany [۱۰/۳۰،‏ ۲۲:۰۷] موسوی زنجانی: چکیده بحث + توصیه به و و ⭕️در و در باب ، حکمی وجود دارد مبنی براینکه اگرکسی درمکان خلوتی به برسد و درحین قتل، دو در صحنه قتل نبوده نباشند، دراینصورت اگر ، روی شخص خاصی حساس شده و او را به قتل بدانند، باید پنجاه نفر از اقوام نزدیک مقتول، بخورند که آن "شخص ِمتهم" است. اگر این پنجاه نفر حاضر به قسم خوردن باشند و قسم بخورند، اتهام قتل آن شخص ِمتهم، می شود؛ اما اگر این پنجاه نفر قسم نخوردند، چنانچه نزدیکان قاتل حاضر به قسم خوردن باشند، باید پنجاه نفر از بستگان قاتل را کند و اگر آنها قسم بخورند که "آن شخص ِمتهم" قاتل نیست و قاتل واقعی را هم نمی شناسند، دراین صورت متهم می شود. ⭕️ در سلسله مطالب قبلی براساس استدلال گفته شد که : ۱. قسامه ریشه دارد نه . ۲. قرآن بيان توراتی قضیه قسامه را با نقل داستان در زيرسؤال برده و نموده است. ۳. براساس هجده روایت ، قسامه در صدر هم مخالفانی داشته است. ۴. تمام شیعی ِ مؤيد قسامه، همگی ای بوده است. 🔴 سخن آخر: بحث بیانی است از که می فرمایند: قسامه دارای جنبه هایی است که خلاف در اسلام است. بطور مثال، قسم برای منکِر است اما در قسامه برای مدعی است و دوم اینکه بجای یک قسم پنجاه قسم مقررشده است. سوم اینکه دیگران برای ِدیگری، بدون ، قسم می خورند. چهارم اینکه در ، با دعوا می شود اما در اینجا دعوا ساقط نمی شود و باید منکِر هم قسم بخورد.( جلد۴۲ جواهر، کتاب قصاص، باب قسامه، ص۲۳۰ ) گیری : "حکم قسامه ، حکم توراتی است و نه اسلامی که توسط وارد فضای اسلام شده است و از آنجاییکه این حکم در کشور هم حضور دارد، و براساس اين حكم ممکن است، خون متهمی بدون و فقط با اتكا به قسم ریخته شود ،توصیه می گردد و برجسته نسبت به نقد و بررسی و احیانا اصلاح آن اقدام شایسته انجام دهند". کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : فَقُلْنَا اذْهَبَا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِيرًا ﴿۳۶﴾وَقَوْمَ نُوحٍ لَمَّا كَذَّبُوا الرُّسُلَ أَغْرَقْنَاهُمْ وَجَعَلْنَاهُمْ لِلنَّاسِ آيَةً وَأَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿۳۷﴾وَعَادًا وَثَمُودَ وَأَصْحَابَ الرَّسِّ وَقُرُونًا بَيْنَ ذَلِكَ كَثِيرًا ﴿۳۸﴾وَكُلًّا ضَرَبْنَا لَهُ الْأَمْثَالَ وَكُلًّا تَبَّرْنَا تَتْبِيرًا ﴿۳۹﴾ سوره فرقان آیات ۳۶ الی ۳۹ پس گفتیم: هر دو به سوی گروهی که آیات ما را تکذیب کردند، بروید. در نتیجه آنان را به شدت درهم کوبیده و هلاک کردیم و قوم نوح را هنگامی که پیامبران را تکذیب کردند، غرق کردیم، و آنان را برای مردم نشانه ای [عبرت آموز] قرار دادیم، و برای ستمکاران عذابی دردناک آماده کرده ایم.و [نيز] عاديان و ثموديان و اصحاب رس و نسلهاى بسيارى ميان اين [جماعتها] را به هلاکت رساندیم .و براى هر يک مثلها زديم و همه را يكايک به هلاکت رساندیم. فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَمَنْ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَجَعَلْنَاهُمْ خَلَائِفَ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ سوره یونس آیه ۷۳ امّا آنها او را تکذیب کردند! و ما، او و کسانی را که با او در کشتی بودند، نجات دادیم؛ و آنان را جانشین (و وارث کافران) قرار دادیم؛ و کسانی را که آیات ما را تکذیب کردند، غرق نمودیم! پس ببین عاقبت کار کسانی که انذار شدند (و به انذار الهی اهمیّت ندادند)، چگونه بود! سلام حاج آقا 💠سؤال: آیا این آیات و ماجرا بر خلاف اینکه میگیم (دین اجباری نیست) میباشد؟ جدا از این موضوع طبق این آیات الله آیا نسل کشی صورت نگرفته است؟ ✅پاسخ : سلام علیکم غرض دین حرکت انسان به سوی تکامل و ارتقآء روح و ظهور و یا کسب کرامت انسانی است ، هنگامی که انسان حرکت خود را بر خلاف غرض خلقت عوض کند، و نه تنها خود فاقد کرامت انسانی باشد بلکه خُلق حیوانی خود را به دیگران هم صادر کرده جامعه بشری را به فساد بکشاند ، سقوط می کند به حد خار در باغ گل ، باغبان چاره ای جز قطع کردن ریشه خار ندارد. چرا که او گل می خواهد و نه خار . و کندن ریشه خار اصلاح راه تکامل گُلها است. و قطع نسل خار مطلوب است و نه مذموم. قطع نسل انسان و گل مذموم است . حرس کردن درخت خدمت است و نه قطع نسل. بعلاوه کوبیدن قوم منحرف اجبار به قبول دین نیست بلکه اجبار به قطع فساد است. سرکوب کردن مفسدین مصداق دعوت نیست بلکه مصداق قطع فساد غیر قابل دعوت است. چرا توجه نمی فرمایید هر سرکوبی پس از بی فایده بودن دعوت است. نه این که سرکوب مصداق دعوت اجباری باشد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
✳️اشکال : سلام استاد اینکه فرمودید در رجال شیعه 15 راوی بنام آدم داریم غیر صحیح است جزما و بنظر طی این طریق بلا صحه نشات گرفته از این است که شما بمعجم رجال ج 1 مراجعه کردید و چون دیده اید 15 عنوان آدم آمده است حکم به 15 نفر کرده اید حال آنکه نفر اول متحد است با نفر دهم پس شدند 14 نفر و نفر دوم متحد است با نفر پنجم پس شدند 13 نفر سوم متحد است با چهارم پس شدند 12 نفر و نفر دوازدهم اصلا از روات نیست پس شدند 11 نفر و نفر سیزدهم و چهاردهم متحدند با نفر دهم پس شدند 9 نفر . بنابراین معنونین مع حذف المکررات در معجم 9 نفرند نه 15 نفر ، خذ هذا ، البته اگر آن کلام شما که در 27 مهر فرمودید را مبنا قرار ندهیم که فرمودید : 🔹۱-- تمام راویان غیر موثق، ولو با نقل پانصد روایت 🔹۲- تمام راویانی که کمتر از صد و حتی کمتر از صد و پنجاه روایت دارند ولی توثیق خاص ندارند اصلا راوی نیستند و اگر مبنا قرار دهیم ، که شما ملزم بآنید نفر ششم و نفر هفت و هشت و نهم و یازدهم و پانزدهم نیز راوی نیستند چون هیچکدامشان نه توثیق خاص دارند و نه حتی باندازه ی انگشتان دو دست روایت کرده اند. بنابراین آدم نام ها در روات شیعه سه نفر هستند علی مبانیکم نه پانزده نفر عصمنا الله من زلقه القلم ، نعم ، لا حول و لا قوه الا بالله🌹 ✅پاسخ : سلام علیکم بحث اسم موجود و مذکور در رجال است ، و نه وجود خارجی رجال . قبلا هم چنین غفلتی از شما صادر شد و ما هم اغماض کردیم هم اغماز، و کنار آمدیم اما بخاطر اینکه از این غفلتها نکنید اضافه می کنم از ذکر نام آقای خوئی فقط معلوم شد شما آدم نام های راوی در کتاب لسان المیزان عامی را که ابن حجر آنها را راوی شیعی تلقی کرده ندیده اید ، این اولا و ثانیا وقتی کسی بگوید در قرآن مثلا ۵ بار اسم شجره آمده به گوینده نمی شود اشکال کرد که نه خیر چهار بار بوده چون شجره مبارکه همان شجره طیبه است یکی ادغام شد و شد چهار تا! ، چون به شما می گویند جناب! سخن از تعداد اسمهای مستعمل است و نه وجودهای خارجی! چون مراجعه کننده به کتاب ۵ اسم می بیند و نه پنج انسان . اگر ثقیل است باز تسهیل می کنم وقتی کسی گفت اسم موسی در قرآن ۱۳۶ بار آمده نمی شود گفت ای آقا موسی یک نفر است، وقتی بنده می گویم اسم منصور بین ۳۳ نفر مشترک است نمی شود اشکال کرد ای آقا این ها در خارج ۴ نفرند چون به شما تذکر می دهند منظور ما بین اسمهای موجود است و نه بین وجودهای موجود . و اگر در کلام می گوئیم بین ۱۵ نفر مشترک است و نمی گوئیم ۱۵ اسم ، این مسامحه عرفیه است که بجای واژه اسم واژه نفر استعمال می کنیم. ثالثا خطای دیگر شما این است که خیال می کنید وقتی از نظر من راوی های ضعیف راوی تلقی نشدند پس باید همه مبانی رجالیون را با سلیقه خودم محاسبه کنم ، توجه فرمایید وقتی از نظر من راوی نباشند از نظر رجالیون که راوی هستند. اگر بنده عینک آبی بزنم نمی توانم بگویم همه , دنیا را آبی می بینند ، نه خیر فقط من آبی میبینم . با دوستان تان مشورت کنید اگر حل نشد باز در خدمتیم . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
💠سوال : سلام قران و شرع هدف نهایی انسان را رسیدن به کمال میداند یا رسیدن به رستگاری منظور هدف متوسط کدام است و هدف نهایی کدام؟ ✅پاسخ : سلام هر دو یکیست . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
📚درس بیست و چهارم از سلسله دروس مبادی اصول فقه.... 📌نگاه مختصر به برخورد اهلبیت (ع) با طرق انتشار حدیث وفقه.... بنده حقیر به این نتیجه رسیده ام لازم است پیش از ورود به رجال ، درایه ، اصول و فقه ابتدا روایات مربوط به نظر اهلبیت علیهم السلام درباره توجه به اسناد روایات را مطالعه کرده ارزیابی کنیم . تا اولا معلوم شود هر روایت را اهلبیت طریق انتشار حدیث نمی دانند ، وثانیا اشراف بر حدیث را مقدم تر از ورود به تفقه و ارزیابی می دانند. اینک فقط به متن چند روایت توجه می کنیم تا مذاق اهلبیت بدست آید . 🔹۱-- امام باقر(ع): لحدیث واحد تاخذه عن صادق (ثقه ی شناسنامه دار) خیر لک من الدنیا و مافیها . بحار چاپ ایران ج ۲ص ۱۴۵ 🔹۲-- امام باقر(ع) : سارعوا فی طلب العلم فوالذی نفسی بیده لحدیث واحد فی حلال و حرام تاخذه عن صادق (ثقه) خیر من الدنیا و ما حملت من ذهب و فضه . 🔹۳-- امام باقر(ع) والله لحدیث تقید من صادق (ثقه) فی حلال و حرام خیر لک مما طلعت علیه الشمس حتی تغرب. بحارج ۲ ص۱۴۶ 🔹۴-- امام صادق: الراویه للحدیث ، المتفقه فی الدین ( راوی شناسنامه دار در فقه) افضل من الف عابد لافقه له ولا روایه . بحار ج۲ ص۱۴۵ ۵-- 🔹۵-- در نهج البلاغه ، خطبه ۲۰۳ روات حدیث را به ۴ دسته تقسیم فرموده و سه دسته را شایسته مقام روایتگری ندانسته ، فقط یک دسته را بعنوان راوی مورد قبول شناخته است. که دارای چند شرط است : اول : لم یکذب علی الله ولا علی رسوله ، دوم: مبغض للکذب خوفا من الله ، و تعظیما لرسول الله،(ص) سوم: ولم یهم بل حفظ ما سمع علی وجهه فجاء به علی سمعه . چهارم: لم یزد ولم ینقص منه ، فهو حفظ الناسخ فعمل به و حفظ المنسوخه فجنب عنه ، و عرف الخاص والعام ، والمحکم والمتشابه فوضع کل شئ موضعه . اما متاسفانه امروز بخش قابل ملاحظه ای از روات ما از آن سه قسم مردوداند! و افراد کمی دارای شرایط مذکور در کلام مولا است 🔹۶-- از امیرالمومنین(ع) لاتحدِّثن الا عن ثقه فتکون کذابا والکذب ذُّل. بحار ج ۷۷ ص۲۱۶ 🔹۷-- از امام صادق(ع) : حدیث یاخذه صادق عن صادق ( یعنی ثبوت وثاقت تمام سلسله سند) خیر من الدنیا و ما فیها بحار ج ۲ ص۱۵۰ اکنون سوال ما این است ، آیا واقعا چند درصد از روات ما چنین هستند؟! اگر روات ما باید دارای شرایط مذکور در کلام اهلبیت باشند پس درصد زیادی از روایات باید از فضای اجتهاد و تفقه برود کنار. و نتیجتا بخشی از احکام دست و پا گیر هم بی پشتوانه خواهد ماند. 🔶خلاصه این درس: اینکه در تمام حِرَف و صنایع در بین تمام ملل مترقی در طول تاریخ قطعه ها را از راه استاندارد و از افراد خاص تهیه می کنند ، دین هم در اخذ قوانین، احکام و تکالیف خود دارای چنین اصلی است. اما این اصل در طول تاریخ فقه یعنی پس از غیبت کبرای چندان رعایت نشده است. و باید روایات تزریقی مخالفین شناسایی و از فضای تفقه اخراج شود. تنها و تنها راهش این است به تعداد روات مسند تالیف کنیم آن وقت همه چیز واضح می شود. و نتایج این مسند زیاد است مانند اینکه معلوم می شود کدام راوی در چه بابی چقدر روایت دارد ، کدام احکام را تعقیب می کرده ، از کدام امام روایت نقل کرده ، مروی عنه شان ، راویشان چه کسانی هستند . ووو کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany