سوال تفسیری:
آیا در عصر رسول خدا (ع) آن قدر شیعه از سنی جدا شده بوده که رسول خدا جامعه شیعه را از اکثریت سنی تفکیک کرده و جداگانه و خاص مورد خطاب قرار دهد و بفرماید : اتقوا الله یا معاشر الشیعه کذا وکذا؟! چون در تفسیر شریف تسنیم در جلد 8 صفحه 460 چنین روایتی را نقل می کند!!
✅پاسخ: این روایت در #تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) آمده که مرحوم #مجلسی در #بحار جلد 8 ص 352 آورده و باید توجه کنید این تفسیر #مرکب از چندین یادداشت است و یک یادداشت آن صددرصد از معصوم علیه السلام است بدلیل وجود آثار آن در #متون_معتبر دیگر، و بخشی از یاددشتهای آن کاملا #جعلی و اضافه شده هست و این عبارت بصورت مسلم جعلی است چون در آن شرایط حاد حساسیت #قریش برای بردن #خلافت به شاخه های دیگر قریش مانند بنی تیم و بنی عدی و بنی امیه با شعار "و سعوها فی قریش تتسع " زمینه طرح شاخه تعریف نشده از اقوام بنام شیعه آن هم بدون اضافه به واژه #علی و کاملا مجهول غیر قابل قبول است. این اولا و ثانیا محتوای روایت آن قدر #قوم_گرایانه است که گویی #تورات تحریف شده را می خوانی !
پس باید #طلاب عزیز مشرفانه و مطلعانه و مورخانه به متون روایات توجه کند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال:
به نظر شما امروز برای طلابی که سطح را خوانده اند چه کارهای پژوهشی برای مکتب تشیع در اولویت است که روی آن کار کنند؟
✅پاسخ: #شیعه با مرور زمان دچار سه بیماری در #فهم #مذهب شده
🔷اول: نفوذ #عرفان و #تصوف سقیفه ای (( برون خانگاهی)) در قالب #تفسیر و عرفان اسلامی که هنوز هم علی رغم کاسته شدن از سرعت آنها فعالند چون درون #خانگاهی ها مشخصند .
🔷 دوم : #غلات_ملارجبی و یا غلات معروف به #برسی که از درون سطح بسیار پایین #جامعه_مذهبی_سنتی نفوذ کرده که البته با به فریاد رسیدن #داشگاهیان ، اقلیت #روحانیون #روشنفکر , توانستند از گسترش این #فرقه ممانعت کرده متوقفشان کنند.
🔷سه: #اخباریون تندرو و فاقد سواد لازم .
اینک طلاب جوان باید مطمئن باشند که علم ، پرچم و بیرق مستقیم #تشیع همین مراجع و یا مرجعیت شیعه از ابن عقیل عمانی و شیخ مفید و سید مرتضی و شیخ طوسی محقق و علامه حلی تا برسد به شیخ انصاری و فقهای معاصر هستند . فقط و فقط این خط درست است و بس و خارج از #مرجعیت_شیعه هیچ خطی مستقیم نیست .
منتها چون پس از ظهور ماشین صنعتی موضوعات عوض شده , باید احکام آنها بازبینی شود تا از #قافله زمان عقب نمانیم. و دست پا زدنهای حقیر برای این است که بتوانیم به درون #فقه_سنتی یک لایه پویایی تزریق کنیم که متشکل است از زمان شناسی ، دشمن شناسی و جامعه شناسی. و اگر بتوانیم با حفظ هسته اصلی فقه و فقهای سنتی و #اصولیون سنتی آن سه آگاهی را به درون فضای حوزه ها تزریق کنیم قطعا روحانیون قادر خواهند شد در #تحولات زمان اثری داشته باشند. و الا اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.
🔷نتیجه اینکه با این تغییر مختصر آن سه #بیماری نیز به تدریج ضعیف خواهد شد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
استاد پیشنهاد می کنم با توجه به اشراف شما به احادیث , تاریخ و تفسیر یک دوره تفسیر بنویسید . ؟
✅پاسخ: در شرایط حاضر تعینا برای حقیر لازم است پیش از هر کاری نواقص، عیوب ، کاستی ها و محل وصله ها را شناسایی کنم تا راه برای نسل های آینده هموار شود . بنده پس از مناظره ، مباحثه ، مکاتبه و مسافره های زیاد با بیش از 150 گروه ، حزب ، مکتب ، مذهب و دین آن هم سالهای متمادی به این نتیجه رسیده ام که تا این نواقص و عیوب و کاستی های موجود در فضای تحقیقی، پژوهشی ،و اجتهای ابتدا شناسایی نشود سپس راه معالجه آن پیدا و ارایه نشود نه تفسیر نویسی حلال مشکلات است و نه فقه نویسی . آخر دیوار دیواری نیست که بشود بر آن چیزی افزود . باید به زیر پوست بدنه اجتهاد ، موضوع شناسی ، جامعه شناسی ، دشمن شناسی و حتی اقتصاد تزریق شود به قول آیت الله جوادی آملی قبل از انقلاب فقه یک جنازه بود ! بنده عرض می کنم هنوز هم جنازه است منتها چون زیر سایه امکانات کذا وکذا به این جنازه سرم تزریق شده خیال می کنیم خوب شده. حوزه ای که باید منادی حفظ وحدت باشد خودش چند شقه شده نیازمند میانجیست تا بیاید خود این آقایان را جمع و جور کند تا چه رسد به این که جامعه 85 میلیونی را متحد کند . سالهای متمادی است هر روز تعدادی از روحانیون مدافع انقلاب از قطار انقلاب جدا شده و می شوند و خواهند شد این کجایش دلیل زنده شدن فقه است. در هر حال اگر به خودمان بیاییم اول و پیش از هر عملی به آینه نگاه کنیم و به ریخت خودمان یک نگاهی بیاندازیم پس از آن است که تشخیص خواهیم داد کدام قسمت سر و صورتمان را اصلاح کنیم ، دوستی وقتی این حرف را از بنده شنید از باب شوخی گفت تو را خدا هر کار می خواهید بکنید حرفی نیست اما حضرت عباسی به آینه نگاه نکنید گفتم چرا گفت چون دیروز افتاد زمین و بیش از یک صد ترک خورده اگر نگاه کنید خودتان را صد نفر خواهید دید اولا و
🔷ثانیا در قاموس شما به آینه نگاه کردن اصل نیست اصل شما توصیه دیگران به آینه نگاه کردن است، قصیه ای از خودم را نقل کنم تنوعی شود:
درسال 80 برای کاروانی معین روحانی پیدا نشد بنده را بردند مکه چون سفر اولم بود بلد نبودم چگونه حاجی ها را از هتل حمزه ببرم طواف بدهم و برگردانم رییس کاروان گفت حاج آقا چون تجربه ندارید فعلا 15 نفر را ببرید و یاد بگیرید بعدا زیاد می برید 15 نفر بردم اما در هر شوطی چند نفر را گم کردم تا اینکه در هفتمین شوط و پایان طواف حتی یک نفر پیدا نکردم تک و تنها بازگشتم هتل، گفتند حاج آقا پس حاجی ها کو؟ گفتم مگر باز نگشتند !؟ گفتند خوب شد همه کاروان را ندادیم!!
بلی شاید ده ساعت طول کشید این حاجی های پیر و مظلوم و خوشبین و گم شده و آواره و گرسنه پراکنده تک تک بازگشتند به هتل اما آن قدر بزرگوار بودند و آن قدر به بنده حقیر و روسیاه خوشبین بودند بجای این که از ما باز خواست کنند باز آنها از من عذر خواهی می کردند که ما حاج آقا را گم کردیم و تقصیر مال ما است عرض کردم ولی من مسئول شما بودم من شرمنده هستم و نه شما،.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال فقهی :
شما چند روز پیش کتاب صلح را دارای ظرفیت زیاد برای ورود به عرصه های اقتصادی عصر صنعت معرفی کردید اینک سوال این است آیا منظورتان کتاب صلح موجود در کتب فقهی است و یا کتاب صلح موجود در کتاب و سنت که استعداد برداشت نو دارد؟
✅پاسخ: کتاب #صلح موجود در کتاب و #سنت و الا کتاب صلح #حدایق 63 صفحه است و دهها مورد مشکل شبیه مشکل #آپارتمان نشینی مطرح کرده اما بخش اعظم آن حتی در یک روستای زمان ما قابل عمل نیست . یکی از #معضلات اصلی #فقه موجود این است می خواهد #منازعات را با #اصل حل کند که گفتیم در هیچ منازعه ای اصل حجت نیست مگر این که تحقیق میدانی جواب ندهد. باز یکی از گرفتاری های ما در #حوزه این است تقریبا تمام فضلا خیال می کنند احکام موضوعات #مستحدثه احکام #توسعه ای و #ثانوی و #جنبی است و اما احکامی که تاکنون اجتهاد شده و قدیمی است اسکلت و اصل و اولیه است. در حالی که قضیه بر عکس است چون موضوعات جدید تا روز قیامت وجود خواهد داشت این موضوعات قدیمی است که از باب برنامه موقت #حکمش صادر شده است و موضوعات در حال #افول است. مثلا شکسته شدن #نماز در 4 فرسخی #محدود به مسافرتهایی است که وسیله نقلیه اش #شتر است و قاطر . که پس از اسلام 1300 سال دوام آورد اما مسافرت با وسیله نقلیه #صنعتی شاید ده میلیون سال ادامه داشته باشد. چگونه #حکم دارای دوام 1300 ساله اولیه است اما حکم دارای موضوع ده میلیون ساله #ثانویه و از باب توسعه و #عارضی است !؟
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام کتابی می خواستم معرفی بفرمایید عربی در دفاع از شیعه و کوچک باشه بطوریکه با خواندن آن هر سنی ای شیعه شود
✅پاسخ: کتاب ((قرائه فی سلوک الصحابه)) نوشته عبدالباقی قرنه
➖➖➖➖➖➖➖
سوال قرانی:
تفسیر شریف تسنیم آقای جوادی آملی در تفسیر کدام آیه از همه تفاسیر جلو هست؟!
✅پاسخ: در آیات زیادی منتها در #تفسیر آیه ماه رمضان (185 بقره) به نظر قاصر حقیر از تمام تفسیر های دنیای اسلام در #اثبات تدریجی بودن #نزول قرآن عمیق تر است. دامت برکات مولفه المحقق والمدقق. و ادام الله ظله.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال :
کدام آیه صراحت دارد در اینکه تمام قران در شب قدر نازل نشده ؟
✅ پاسخ: در سوره والنجم که در آن خبر از #وحی در #معراج می دهد آیه ده می فرماید " فاوحی الی عبده ما اوحی " اگر تمام قرآن در شب #قدر اول نازل شده باشد پس این همه معراج رفتن و اخذ 1000/000حکم گرفتن (الف باب یفتح من کل باب الف باب) به معنای دنبال کار تکراری رفتن بوده ؟!!
✳️ پس قطع حاصل می شود #احکام وحی شده در معراج در نزول اول لابد نازل نشده بوده که رفته در #معراج بگیرد. والا می شود کار لغو.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
استاد اعتبار احادیث قدسی منقول در تفسیر تسنیم جلد9 ص 438 در چه حدی است؟!
✅پاسخ: تقریبا همه اینها را مرحوم #مجلسی از عده الداعی ابن فهد حلی گرفته #فاقد_اعتبار است .
⭕️ توجه کنید #اصل در تمام #احادیث_قدسی این است که #مجعول صوفی ها است الا اینکه ثابت شود #سند محکم دارد. #حدیث_قدسی بی سند فاقد اعتبار است در هر #کتابی باشد و از هر کسی نقل شود و یا نقل کند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
دوستان نقل می کردند یک اکیبی از یکی از حوزه های علمیه تهران مدتی پیش جهت گرفتن منابعی درباره تاریخ حضرت موسی (ع) و فرعون به روستای شما در زنجان سفر کرده و میهمان شما شده اند و منابعی را گرفته اند حالا ما هم اگر درباره تحقیق در خصوص صهیونیسم از شما کمک بخواهیم کمک می فرمایید؟
✅پاسخ: در خدمتیم. البته ابتدا کتاب بنده بنام (( به ما دروغ گفته اند)) را مطالعه کنید سپس تشریف بیارید .
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
اگر بنده بخواهم تفسیر بنویسم عمده ترین کار من در تغییر در شیوه تفسیر چیست؟
✅پاسخ: پس از آوردن آیه هیچ اظهار نظری نکنید ابتدا تمام روایات وارده از شیعه و سنی درباره آن آیه را با تمام تفصیل نقل کنید ولو صد صفحه باشد آنگاه با عقل خودتان واحدهای موجود را بهم وصل کنید سپس نتیجه گیری کنید درست خلاف شیوه مرحوم علامه طباطبایی قدس سره وآیت الله جوادی آملی دامت برکاته.
➖➖➖➖➖➖➖
سوال دومم این است شما الان با نقد تفاسیر فعلی چه می کنید؟
✅پاسخ: بنده اسراییلیات را تعقیب و شناسایی کرده و به فضلا معرفی می کنم تا از منابع مسلمین اخرج کنیم.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال: در تفسیر تسنیم جلد 10 ص296 از نهج البلاغه نقل می کند که آقا امیرالمومنین فرمود فان یدالله مع الجماعه خوب اگر دست خدا همراه اکثریت باشد پس خلاف مشی قرآن است که فرمود اکثریت در مسیر حق نیستند.
✅پاسخ : این جمله #نهج البلاغه در #بحارالانوار جلد 33 ص373 و جلد 68 ص289 و نهج البلاغه های #منهاج و #فقیهی و #فیض و #کنزالعمال خبر 1030 و1031 و1032 و1025 و در #درالمنثور و تاریخ #بخاری ووو همه #علی_الجماعه است اگر چه در سه مورد هم در کتب اهل سنت مع الجماعه آمده است. در بین نسخ نهج البلاغه موجود در کتابخانه ما فقط در نسخه #دشتی و #علامه_جعفری مع الجماعه آمده است حاصل اینکه بلی دست خدا بر سر مردم هست این قبول اما نه این که دست خدا در جرگه اکثریت است پس علی فرض قبول وجود چنین کلامی .
نسخه های اکثریت درست تراست که #علی_الجماعه باشد و نه مع الجماعه . که در #تسنیم آمده است. این اولا و
🔷ثانیا این قسمت از #خطبه نهج البلاغه از باب #الزام_خصم بر قبول مبنای خودش است چون سران کودتای #سقیفه بر زبان رسول خدا(ص) #جعل کردند که طی خطبه ای مفصل فرموده یدالله #علی_الجماعه یعنی همه باید طرف اکثریت را بگیرند که در سقیفه اکثریت طرف #ابوبکر را گرفته بودند و علی(ع) نیز در دعوت خوارج به اطاعت استناد کرد به اصل مورد قبول اهل سنت مثل استناد به بیعت #مهاجرین و #انصار
✳️پس در اسلام چه یدالله مع الجماعه باشد چه علی الجماعه باشد که به #حق نزدیکتر است هیچ اصلی در اسلام اهلبیت ندارد و شعار کودتای سقیفه بوده است که #امیرالمومنین بر ضد #خوارج بکار برد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
در یک کلام آنچه در تسنیم آمده
(( فان یدالله مع الجماعه)) فقط این جمله جعلی بوده و آقا امیرالمومنین (ع) بر ضد خودشان بکار برده و یا کل کلام که دو سطر است جعلیه؟!
✅پاسخ: کل کلام #جعلی است و تمام قطعه ها #باطل است چون تمام قطعه ها #ضد صریح آیات صریح قرآن است چون الزموا السواد الاعظم یعنی اکثریت را رها نکنید بر ضد 14 آیه " و قلیل من عبادی الشکور " و " رب انی لااملک الا نفسی و اخی " و بر ضد دهها آیه " اکثرهم لایعقلون " و " ما اکثرهم بمومنین "وووو می باشد و ((ایاکم والفرقه)) هم ضد موضع بیش از 200 ساله #اهلبیت در قبال #حکومتها است با خانه نشینی شان نشان داده اند موید مسیر اکثریت نیستند فان الشاذ من الناس للشیطان #مخالف موضع کل #انبیا و #ائمه است. که همه در مقابل 99 درصد مردم و قوم خود قرار داشته اند. و دعوت حق را قبول نمی کردند. در یک کلام تفاسیری که با مذاق #عرفانی و #فلسفی نوشته شود چنین خلائهای خطر آفرین هم دارد. و نمی تواند نداشته باشد چون #دین یک مقوله است و #عقل بزرگ است و محیط است و عقل انسانی #عقل_کوچک و #محاط است. قرآن و عقل بزرگ , گویی سواره ای است که توان سیر در کل هستی دارد و عقل بشری گویی #پیاده ای است اقلا کفش هم ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
شما کتاب تفسیر القران والعقل نوشته سید نورالدین حسنی عراقی را دیده اید؟
✅پاسخ :بلی احسنت جلد اول آن را علامه عظیم الشان انصاری شیرازی قدس الله نفسه الزکیه حدود 42 سال پیش برای این حقیر هدیه فرموده بودند بلی همین نمونه کافی است نشان دهد تفسیر عقلی بدون حدیث (اگر چه حدیث هم دارد مانند احادیث صفحه 230 ) چه خواهد شد الحمدلله ظاهرا بیش از یک جلد منتشر نشد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany
سوال :
سلام استاد عزیز. به نظر شما در تزئینات حرمهای اهل بیت افراط و اسراف صورت نگرفته است و با سبک زندگی و تعلیمات آن ذوات مقدسه سازگار است؟
پاسخ :
سلام علیکم در ذهنم هست در باب عدم جواز تزیین مساجد به طلا و نقره مرحوم صاحب جواهر در جواهر در این خصوص هشدارکی داده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany