فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اعجاز #اذان
۸۹٫۱٫۱۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 اهمیت خودشناسی
🔹 عدهای منکر #نفس هستند، منکر #تجرد_نفس هستند و حال آنکه در امور مربوط به #انسان کار میکنند، #سلامتی انسان را هدف قرار دادند، بیماریهای انسان را بررسی میکنند ولی اصلاً خود نفس را نشناختند و حال آنکه اصلاً #شناخت نفس، مسائل لازم #بشر است بلکه اعظم مسائل است؛ چون انسان تا خودش را نشناسد، نمیتواند #زندگی دنیا را فعلاً نقداً تأمین کند. نمیداند که چگونه باید طرحش بریزید و اولویتهایش را تشخیص بدهد. اینها همه متوقف بر شناخت نفس است ولذا در همین رابطه هم فرمودهاند که بیماری و صحت و #سعادت و #شقاوت نفس جز از راه #شریعت فهمیده نمیشود.
۸۰٫۳٫۷
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خصوصیت #فرهنگ_اسلامی
🔹 تعلیم #زبان_خارجی در چه زمانی مفید است؟
🔸 آموزههایی مهم از علم #جامعهشناسی
🔺 کشورگشایی بدون #جنگ با تغییر زبان و #تربیت و نفوذ #ورزش
۹۳٫۲٫۱۸
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 محصل علم و ایمان
🔹 #محصل علوم دینی در دین که به مدرسه و #حوزه میآید، باید هر چه که در خارج است را کنار بگذارد؛ صاف و پاک. آیینه بشود، بیاید اینجا رنگ بگیرد، #ایمان بگیرد.
اگر ایمان یک مسئلهی مهمی است، تحصیلات ایمانی غیر از تحصیلات #علمی میشود. مثل رانندگی میماند که آدمی که میخواهد رانندگی یاد بگیرد، نمیتواند برود مرتباً کتاب را ورق بزند که: سر پیچ این کار بکن، ماشین جلوییات را اینطور ردّ کن، چه کن؛ دستش کار نمیکند، چشمش کار نمیکند، حواسش کار نمیکند. در مغزش یک مطالبی میآید ولی رانندگی یاد نمیگیرد. [ همانگونه در مورد کسیکه فقط به دنبال تحصیلات علمی است،] اینکه نمیشود #دین، اینکه نمیشود #خداشناسی، اینکه نمیشود #روحانیت. حتی #دانشگاهی هم نمیشود. یک محصل اینطوری اصلاً در #دانشگاه_اسلامی جا ندارد، به درد نمیخورد. چنین #فرهنگی را اصلاً باید از #مملکت دور ریخت. باید #دانشجو را، مخصوصاً دانشجوی #علوم_دینی را، #حوزوی را، تربیت بکنند و #تربیت به این است که رفتهرفته مثل یک زمینی که باید به این هر روز آب داد -این دستگاههای آبیاری را دیدهاید که در چمنها چطور با لطافت و ظرافتی به این سبزیها و چمنها آب میپاشند- این چمن وجود آدم به #تدریج از #اعمال، از #تقوا، از تمرینات کار خیر، از #نیت خیر، این کمکم آبیاری بشود تا #انسان جزء #معنویت واقعیتاش، خداشناسی در بیاید، #دینشناسی دربیاید، #معادشناسی دربیاید. مسائل #نجات بشر از این دنیای پر از حادثه را کمکم در روحش تمرکز بدهد؛ این #روح پرواز میکند، این روح از این #جسم خالی میشود و عالَم واقعی خودش را مییابد. آنموقع چیزی باید از این مسائل همراهش باشد وإلّا از بیرون نگاه کند، ببیند در این #حوزه چه میگذرد، در این کلاسها چه میگذرد، این همان به درد #جاسوسی میخورد نه به درد #تعلیم و تعلم و یادگیری و تربیت!.
[ تاریخ سخنرانی سال ۱۳۷۶ ش]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 خاطرهای جالب از نکوداشت مرحوم علامه #جعفری
🔹 #لعنت الهی بر اهل #دنیا
اهل دنیا از کَهین و از مَهین
لعنة الله علیهم اجمعین
🔸 سیرهی عملی حضرت امام #رضا (صلواتاللهعلیه) در برخورد با اهل دنیا
🔺 نقش رعایت #تقوا در اهل دنیا نشدن
۹۲٫۱۰٫۱۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 صدق و دروغ
بسم الله الرحمن الرحیم
از ابتدای #تاریخ اول #اسلام که گروه #معاویه و وابستگانش #حکومت را گرفتند، امور پیش رفت تا نوبت رسید به #عمر_بن_عبدالعزیز و ایشان -در اثر چه کاری بوده و چه عملی شده، آیا #استادی داشته-، در هر حال، روشش را قدری تغییر داد و بزرگترین خدمت را در اسلام انجام داد که در روزهای #جمعه در خطبهی نماز، به زشتی از #خاندان_رسالت یاد نشود و آنها مورد تنفر و شتم و سب و #لعن و اینها قرار نگیرند و تا اندازهای به #عدالت رفتار شود.
بعد از ایشان یک شخص دیگری آمد به نام #یزید_بن_عبدالملک و او هم یک چند روزی به همین مقدار که قبل از روی کار آمدن او تغییر کرده بود، او هم همینطور رفتار کرد. نوشتهاند که چهل روز راه و روش عمر بن عبدالعزیز را ادامه داد؛ بعد مردمی که دور اینها بودند و از خوان #حرام اینها استفاده میکردند، دیدند اینطور که نمیشود. #بودجه های سنگینی که میگرفتند، دیگر نمیگیرند. عیش و نوشی که داشتند، دیگر ندارند؛ این بود که چهل نفر از بزرگان #شام و #مشایخ و شیوخ نزد این شخص آمدند و #قسم یاد کردند که اگر تو عدالت کنی یا نکنی، در هر حال در روز #قیامت کسی به #خلفا کاری ندارد و حساب و کتابی برایشان نیست!.
وقتی اینها این قسمها را خوردند، درون او که #نفس او باشد، مانند ماری که خوابیده باشد، بیدار شد! و ورق به قبل از عمر بن عبدالعزیز برگشت و امور #شهوانی را تغییر داد به طوریکه یک جاریهای حَبّابه نام را که خیلی مورد پسندش بود، #رفیق دائم خودش قرار داد. به جای حکومترانی، تبدیل شد به یک آدم شهوترانِ از همهچیز بیخبر.
اتفاقاً این کنیز هم فوت کرد. وقتی داغ به #دل این نشست، خیلی ناراحت شد. یعنی شاید بتوان گفت که به حالت دیوانگی درآمد؛ این بود که از دفن کردن این جلوگیری کرد. به قدری او را کنار #زندگی خودش نگه داشت که متعفن شد و با او #عشق میورزید!. #مردم به او خیلی بدگویی کردند که این چه کاری است؟ کسی هیچوقت در مردن دیگر بر نمیگردد که تو او را نگه داشتهای! اجازهی دفنش را داد و بالای مکان دفن او زندگی میکرد. وقتی #هوس او إشباع نشد، دستور داد او را از #قبر در آوردند، در حالیکه متعفن شده بود، باز برگرداندند!. در هر حال چند روزی خودش هم زندگی نکرد و فوت کرد.
در این تاریخها، پیامها و دروس زیادی هست برای فرد و برای #اجتماع؛ نزدیکان سلاطین و امراء اگر اهل عیش و نوش باشند، به هر وسیلهای شده او را به طریق خودشان وا میدارند و اگر #دین اسلام را واژگون کنند و به جای #نماز و #روزه، #قمار و #شراب بیاورند، حرفی ندارند!.
@seyedololama
ص۱
⬇️
سیدالعلماء
🔺 صدق و دروغ بسم الله الرحمن الرحیم از ابتدای #تاریخ اول #اسلام که گروه #معاویه و وابستگانش #حکومت
⬆️
ص۲
اینجا یک حدیثی نقل شده در #اربعین #مرحوم_امام رحمهالله که نشان میدهد که از معجزات #پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است یک وصیتی بوده که به جانشین خودش فرموده.
حدیث بیست و نهم از #کافی از «معاویة بن عَمّار، قال: سَمعتُ اَباعبدِالله علیهالسلام یقول» من شنیدم که حضرت #صادق علیهالسلام فرمودند: «کانَ فی وصیَّةِ النّبیّ»؛ "کان" در جایی آوردن یعنی این برنامه بود. راه و رسم حضرت این بود که در وصیتش به حضرت #علی علیهالسلام میفرمود: «یا علیّ اُوصِیکَ فی نفسِک بِخصالٍ»؛ من چند #خصال و #صفت به تو توصیه و #وصیت میکنم. «فَاحفَظها عَنّی»؛ اینها از من پیش تو #امانت و تو باید از آنها نگهداری کنی. یعنی باید مُرّ آن را مو به مو عمل کنی. خوب این صفاتی که پیامبر اکرم به #وصی خودش میکند، چطوری است؟ و دستور میدهد که اینها را مواظب باش که هیچ موقع از آنها خلاف نکنی.
اگر تا اینجایش را ما بشنویم، میگوییم: شاید وصیت حضرت شب نخوابی باشد، شاید همیشه نان جو خوردن باشد، یک کار مهمی باشد، یک #ریاضت بزرگی باشد که اینطور حضرت فرمودند.
بعد هم دعا کردند. «ثُمّ قال: اللّهمّ اَعِنهُ»؛ یعنی خدایا این چیزی که من دارم به این میگویم، چیز مهمی است تو هم کمکش کن و به او #توفیق بده. خوب آدم میگوید این چه چیز مهمی است؟ «أمّا الاُولَی فَالصّدقُ»؛ اول وصیت من به تو سخن #راستگویی است. این از معجزات پیغمبر است که بعد از او این اسلام وارونه میشود و پایهی آن هم دروغگویان هستند!. خوب چهل نفر از بزرگان یک #مملکت بیایند پیش یک شخصی، قسم یاد بکنند که #خلیفه روز قیامت #آزاد است و کسی به او کاری ندارد و جلوی او را نمیگیرد که از او چیزی بخواهد یا چیزی بپرسد. پس معلوم میشود که پایهی #فساد امت بر #دروغ است و حضرت از دروغ میترسد که این #امت وارونه بشود، عکس و جابهجا بشود.
پس این است که فرموده اولی آنها #صدق است. الآن هم میشود همین حرف را زد: ای کسی که آمدهای و میخواهی #وکیل در #مجلس_شورا یا #مجلس دیگری بشوی، راست بگو #همت تو در چیست؟! میخواهی این مملکت به چه صورت در بیاید؟ طرح تو برای فردای مملکت چیست؟ میتوانی اینها را جواب بگویی؟! خیلی مشکل است؛ چون آدم خودش را نشناخته، چطوری بگوید که دروغ نشود. معلوم میشود صدق و #صفا اول قدم امور مملکتی است، اول قدم مجالس شورا و اینهاست، اولش این است: «فالصّدقُ»؛ بعد توضیح میدهند، میگویند این صدق یکوقت کسی #خیال نکند به معنی صدق در #عبادت و در این چیزهاست؛ «و لایَخرُجَنَّ» نون تأکید، ادبیات خواندهاید همهی شما انشاءالله. «و لا یَخرُجنَّ مِن فیکَ کِذبَةٌ اَبداً»؛ هیچوقت از دهان تو یک دروغ دیده و شنیده نشود.
پس این یک #معجزه است برای اینکه خیلی چیزها بود که در #قرآن و در نزد #انبیا و #اولیا هست؛ مثلاً #شرک از همه چیز مهمتر است یا چیزهای دیگر. اما این مطلب را جلو کشیدن و بعد هم اینطور تأکید کردن؛ این خبر از یک چیز مهمی در این مملکت اسلام میدهد که در اسلام، دین را به وسیله دروغ وارونه میکنند!.
خب این دروغ را چطور اختراع کردهاند و در آوردهاند که خلیفهی مسلّّم آنها هیچگاه مورد سؤال و جواب در قیامت قرار نمیگیرد. هر چه کرد، کرد!. الآن ببینید خب همهی دنیا دارند تماشا میکنند؛ این #آلسعود میگویند: ما مسئول #حرمین خدا هستیم، یعنی #مکه و #مدینه، ما #خادم اینهاییم، اینها دست ماست و اداره میشود، یعنی ما #جانشین پیغمبریم. خب حالا هواپیماهای #آمریکا را خریدهاند یا اجاره کردهاند یا هر چه؛ میفرستند #مسجد، #بیمارستان، #کودکستان، #بازار، هر جا شد، اینها را به خاک و خون میکشند. این غیر از #عمل به این مطلب است که روز قیامت هیچ حسابی نیست برای ما؟! چون ما جانشین پیغمبریم و #حق ندارد کسی از ما سؤالی بکند!.
«و لا یخرُجَنَّ من فیک»؛ از این دهانت یک دروغ در نیاید.
۹۴٫۱۱٫۱=۱۰ #ربیع_الثانی ۱۴۳۷
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #قیام_فرهنگی خالصانه از سوی نسل #جوان برای جلوگیری از انحرافات
۹۳٫۳٫۸
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
42.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 تبیین پیام تسلیت #مرحوم_امام به مناسبت شهادت مرحوم استاد شهید مرتضی #مطهری ؛ (۱۲ #اردیبهشت ۱۳۵۸)
۸۹٫۱٫۳۱
«بسم الله الرحمن الرحیم
انا للَّه و انا إلیه راجعون
اینجانب به اسلام و اولیای عظیم الشان آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران ضایعه اسفانگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالیمقام مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری- قدس سره- را تسلیت و تبریک عرض میکنم. تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در اسلامشناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب میشد....»
#صحیفه_امام ج۷ صص۱۷۸-۱۷۹
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اسلام سعودی، نتیجهی بیتوجهی به تربیت دینی!
🔹 الآن محصلانِ دبیرستانی و دانشگاهی ما، #تربیت_دینی در دسترسشان نیست؛ زیرا #معلم ها هم خودشان اکثراً تربیت دینی نداشتهاند. و اگر هم داشته باشند، چون در #خانواده ها خبری از تربیت دینی نبوده است، #تربیت آنها به وسیلهی بیتربیتیِ منزل خنثی میشود!؛ زیرا #پدر و #مادر، بر اثر مشکلات #زندگی باید دوشیفته کار بکنند و در نتیجه با خستگی و رنج بیایند به منزلشان و با خستگی بخوابند ولذا این دختران و پسران هم که از #دبیرستان آمدهاند اصلاً نمیفهمند که تربیت یعنی چه! پنج سال، ده سال میگذرد و اصلاً دیگر به هیچ قیمتی نمیشود آنها را آدم کرد!
اینها فعلاً #درد ماست و باید در مورد آن گفتگو شود و در هر #محله و هر مرکز #فرهنگی و قانونی، دلسوزانه تعقیب شود، روی میز بیاید و به عنوان مشکلترین مسائل حساب بشود و افکار دانشمندان دلسوز جمعآوری بشود و سپس این افکار به وسیلهی #رسانه ها به #مردم ابلاغ شود.
طوری شود که اولاً خود پدر و مادر اگر خدایی نکرده از خدا #غافل شدهاند، رو به خدا بیاورند. بعد هم تربیتِ خانواده را بر کارهای دیگر مقدم بدارند. مثلاً یک #کاسب چهار، پنج ساعت بیشتر کار نکند و یکی دو ساعت برای رفتن به منزل و سخن گفتن #دینی، #اخلاقی با خانوادهاش وقت بگذارد؛ تا انشاءالله این دین به دست امثال #سعودی ها نیفتد؛ زیرا آنها و امثال آنها در هر جا که بیایند تمام مسائل اخلاقی را پامال میکنند، لجنمال میکنند.
اصلاً #اسلام را یک موجود بسیار خطرناکی به تمام #بشر نشان میدهند.
و الآن دارند این کار را میکنند و این هم از خودشان نیست بلکه #دشمن پشت اینگونه نقشهها و طراحیها قرار دارد که: بمباران کن! این هواپیما، این هم بمب، این هم خلبان؛ بر سر مردم بریز، بر سر اطفال، بر سر بیمارها، بیمارستانها تا مردمِ دیگر که دیدند؛ بگویند: هان! این است اسلام!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 تلاوت #قرآن حضرت #سیدالشهدا علیهالسلام در شب #عاشورا : «مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»؛ ( #آل_عمران :۱۷۹)
🔹 #امتحان الهی!
۸۸٫۱۰٫۱۰
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 روز جهانى مطبوعات؛ (۱۳ #اردیبهشت )
🔹مسألهی پخش #کتابها و #مطبوعات گمراهکننده در #اسلام یک اهمیت فوقالعاده دارد.
اخیراً کتابی از مرحوم استاد شهید #مطهری به نام #حکمتها_و_اندرزها پخش شد ﻛﻪ در اواخر آن کتاب، مسئلهای را متذکر شده که در جاهای دیگر کمتر پیدا میشود. فرموده که مسألهی پخش مطالب ناروا در #اجتماع، هیچ فرقی با پخش سمومات ندارد.
همانطوریکه اگر لبنیاتفروشی جنس مسموم را بفروشد، شرعاً و عقلاً و حقوقاً و قانوناً، قابل تعقیب است، باید در اجتماع #اسلامی، کنترل بسیار محکمی هم در پخش مطالب باشد؛ چون وقتی #جوان و #نوجوان چیزی را میخوانند، از #عقل و شعور و #وجدان، دفاع کاملی در آنها وجود ندارد؛ در نتیجه به حال بچههای ممالک غیر اسلامی در میآیند!.
متأسفانه مثل اینکه وزرا یا وکلا یا #مسئولین، کمتر به این نکتهای که اﻳﺸﺎﻥ توجیه کرده متوجه هستند، این است که گویا میخواهند شانههای خود را از زیر بار این مسئولیت خالی کنند؛ در حالیکه این واقعاً مثل این میماند که یک #وزیر یا یک #وکیل اکثر #مسئولیت خودش را از روی نادانی و #جهل ترک کند!.
بنابر این #انقلاب_اسلامی ما نیاز به پرورش ارباب #فرهنگ و مرزبانان فرهنگی دارد که آنها به مسائل ریز و ظریف امور فرهنگی آشنایی پیدا کنند.
[ تاریخ سخنرانی سال ۱۳۷۶ ش]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بازتاب رفتارهای برخواسته از #علم و #اعتقاد در انسان
📜 خوانندگان حقجوی را که کتاب برای آموختن میخوانند نه برای یاد داشتن الفاظ و خودنمایی، نصیحت میکنم که در سلوک راه خدا جز از خدا استمداد نجویند و به دعا و توجه و فیض خواستن از ارواح اولیاء علیهمالسلام به صلوات پی در پی هدایت طلبند که بی دستگیری آنان از ورطات نجات نتوان یافت. و همیشه چند دلیل روشن و واضح نبوت خاتم انبیاء و ولایت ائمهی هدی را در خاطر داشته باشند؛ چون همهی شبهات شیطانی و وساوس و اوهام راجع به هر یک از اصول دین به ادله نبوت دفع میشوند.¹
🔹 دفع خطرات #رسانه و وسائلی همچون #ماهواره با استفاده از تحکیم و تصحیح #اعتقاد در مسئلهی #نبوت_خاصه
🔸 آسان شدن #ریاضت در حفظ #دین به همراه #علم و معرفت
۹۱٫۸٫۲۲
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____________
۱) [مقدمهی مرحوم علامه #شعرانی بر #اسرار_الحکم ص۳۹]
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز وفات مرحوم شیخ مرتضی زاهد؛ (۲۸ #شعبان ۱۳۷۱هق=۲ #خرداد ۱۳۳۱)
🔹 #اسلام قول نداده که یک دنیایی را از بتپرستیهای گوناگون #نجات بدهد وقتی خودشان نمیخواهد؛ قول داده که #اتمام_حجت بکند، اما قول نداده که همه نجات مییابند. مثل اینکه #مرحوم_امام هم شاید بارها فرموده باشند: ما مکلف به #وظیفه هستیم نه به پیروزی و غلبه و جلو بردن و جلو رفتن و دنیا را گرفتن و مملکت را آباد کردن، اینها چیزهایی است که مأموریت آنها مال ما نیست. ما فقط بتوانیم یک نفر را از #خودپرستی و #صفات_رذیله حیوانی نجات بدهیم مثل این است که تمام مشکلات دنیا را حل کردهایم، تمام نسل #بشر را نجات دادهایم؛ چون یک حضرت #ابراهیم شده و ارزش آن به قدر تمام کره است، به قدر تمام نسل بشر است و خدا به او افتخار میکند. یک وقت عرض کردم خدمتتان که مرحوم حاج میرزا عبدالعلی آقای #تهرانی ـ پدر بزرگوار حاجآقا مجتبی و حاجآقا مرتضی ـ خودم شنیدم که درباره حاج #مرتضی_زاهد که رفیقش بود و خیلی با هم گرم بودند تعریف میکرد، میگفت: این در جوانی چنان مست و بیهوشِ خدا بود که هیچ چیز نمیفهمید. مسائل #جنسی و مسائل جوانی برای او مطرح نبود. آنوقت به #فکر افتاد که خب من جوانی هستم بیعیال، #عزب، و دین اسلام با عزبی مخالفت کرده، چه کارش کنم؟ ناچارم که این کار را بکنم. به ناچاری از جهت تکلیف حاضر شد که #ازدواج بکند! وقتی که شب #عروسی پیش آمد و این پیش همسرش رفت و برای #نماز_شب بیرون آمد که برود در کوچهها ـ آن موقع در #تهران حمام میرفتند، بنده خودم یادم هست که در منازل حمام نبود ـ که به حمام برود و بعد به نماز شبش بپردازد، همسرش خواب بود. خواب دید که #فرشتگان با شیشههای از عالم #ملکوت به زمین آمدند که از قطرات غسل آشیخ مرتضی برای صنف فرشتگان تحفه ببرند. خب وقتی اینطور است، یک نفر آدم پیش اسلام چنین ارزشی دارد، هیچ #غربت ندارد اسلام از این جهت، ولذا ما در #قرآن کریم میخوانیم که: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً»؛ کشتن یک آدم بیگناه، مثل کشتن یک نسل است!. چون ممکن است او مثل حضرت ابراهیم بشود. «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً»؛ ( #مائده :۳۲). هر کسی هم بتواند یک نفر را به راه بیاورد، #هدایت کند، دستش را بگیرد از #حیوانیت بیرون بیاوردش، از #جهل و #غفلت نجاتش بدهد، مثل این است یک بشری را نجات داده. پس ارزش یک اسلام و یک #مؤمن اینقدر است.
۸۸٫۹٫۱۷
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ولقد اوحی الیک و الی الذین من قبلک لئن اشرکت لیحبطن عملک...؛( #زمر :۶۵)
🔹 بیاناتی تکاندهنده در رابطهی با بر پا شدن #قیامت در این عالم برای عرفایی همچون مرحوم #ملاحسینقلی_همدانی ؛(۲۸ #شعبان ۱۳۱۱هق)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
حکمت اصلی #روزه، #اصلاحات درونی #انسان، با نسخهای است که از طرف خداوند، برای همهی امتهای قبل از #اسلام و #امت اسلام داده شده است. #مرحوم_امام از آیهی شریفه: «لعلَّکُم تَتَّقُونَ»؛ ( #بقره :۱۸۳)؛ استفاده کردهاند که #نفس انسان موجودی مانند بدن انسان است که مسائل #بهداشتی و صحت و #سلامتی زیادی دارد. وقتی انسان وارد این جهان میشود، #استعداد انسان شدن دارد، نه اینکه انسان باشد. #حیوانی است که امتیاز او از سایر حیوانات به استعداد اوست. استعداد یعنی چه؟ یعنی اگر تحت #تربیت یک #مربیِ متخصص واقع شود و در #محیط سالمِ خوبی تربیت گردد، انسانِ واقعی میشود. محتوای این کلمات مختصر به اندازهی یک کتاب است و یک کتاب بزرگ از #آیات و #روایات و فرمایشات #مفسرین و #علما را میتوان در توضیح آن تألیف نمود. و بسیار مورد شگفتی و تعجب است که دستاندرکاران #اصلاحات انسانی، #اجتماعی و #فرهنگی، بر این اساس برنامهریزی نکردهاند!. با تأمل در #کتاب و #سنت روشن میگردد، برنامهی #انسانسازی و #انسانشناسی از اینجا شروع میشود که انسان یک حیوانی است که #تفاوت او با سایر حیوانات فقط در #استعداد او است. استعداد انسانی مانند یک گُل خاص؛ باغبانِ خاص، آبیاری خاص، هوای خاص میخواهد. باید #تربیت شود و تربیت او به گونهای باشد که در زمان #بلوغ یک انسان به #جامعه تحویل داده شود. ما هیچجا نه شنیدهایم و نه دیدهایم که گروهی با یکی از عناوین #انقلاب_فرهنگی، #بهداشت انسانی، #بهداشت_روحی، #اصلاح اجتماع، اصلاح بشریت، خدمتگزار دین #اسلام و #قرآن تشکیل شود و این #هدف را پیروی و اِعمال کند. الحمدلله شنیدهایم که وزارت #ورزش درست شده است. شنیدهایم که متخصص از خارج برای جوانان ما آمدهاند. با اسم #خارجی، با #دین خارجی و با #اخلاق خارجی، #مربی ورزش ما شدهاند. اما نشنیدهایم که موضوع #انسانسازی مورد توجه قرار گرفته شده باشد!. و بنده توقع دارم که دوستانی که از عهدهی این کار بر میآیند به #رئیس_جمهور (آقای #روحانی ) پیامی بدهند که اگر خودشان نمیتوانند، نمایندهای را بفرستند که من این عرایض را به ایشان هم بکنم؛ چون به علت بیماریهای متعددِ خود، قادر به خارج شدن از منزل نیستم.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۱) بسم الله الرحمن الرحیم حکمت اصلی #روزه، #اصلاحات درونی #انسان، ب
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۲)
🔹 باید باور داشت که این مسئله، مسئلهی جهانی، مسئلهی حیاتی، مسئلهی #قرآنی، مسئلهی #مهدویت و مسئلهی اجتماع بشریت است و شوخیبردار هم نیست!. بنده یادم هست در جوانی در #قم، پشت صحن مقدس ایستاده بودیم. مینیبوسی آمد که پر از #کودک بود. مردم قم از شیشه به این بچهها بیسکوییت میدادند. اینها از کجا آمده بودند؟ اینها فرزندان کسانی بودند که در مملکت خودشان شاید خیلی هم پولدار و اعیان بودند یا مقامات داشتند. اینها کودکان قتل عام شده #لهستان به دست #هیتلر بودند. آنقدر زیاد بودند که فقط یکی دوتا مینیبوس قسمت قم شده بود! حالا چقدرش به اصفهان و شیراز رفته بود خدا میداند. چقدرش به سایر ممالک رفته بود، خدا میداند. اینگونه مسائل مایهی بدبختی است که وقتی انسانِ #تربیت نشده سر کار میآید رخ میدهد؛ چه در #اسلام، چه در غیر اسلام، فرقی نمیکند. زیرا از اسم اسلام، کاری ساخته نیست. #شناسنامهی اسلامی، #مدرک دبیرستانیِ اسلامی، مدرک دانشگاهیِ اسلامی، اینها کاری از پیش نخواهند برد. آن چیزی که کار از او ساخته است این است که این نهال از #کودکی تحت تربیت قرار گیرد و متخصص، او را بار بیاورد، به طوریکه آدم بشود و تحویل اجتماع داده شود. و اینگونه #تربیت کردن از کارهای مشکل بشریت است و #جهاد میخواهد، جهاد اختصاصی میخواهد؛ چرا که #سلامت روح بشر، زحمت زیاد، خرج زیاد و نقشهریزی زیاد لازم دارد. حالا اگر از طرف #رئیس_جمهور (آقای #روحانی) کسی بیاید، به بنده بگوید: خب، شما حرفت چیست؟ بنده عرض میکنم که شما در هر استانی اقلاً ۲۰۰ ـ ۳۰۰ نفر #یتیم دارید که تحت اختیار شما باشند؛ اینها را تحت تربیت #اسلامی بار بیاورید. اگر زورتان به خودتان، خانوادهتان نمیرسد، اقلاً از اینجا شروع کنید. یک تأسیس اسلامی، بهداشتی، اصلاحی روانی، اصلاحی اخلاقی، درست کنید و در آن مؤسسهها، یتیمهای همهی استانها از کودکی #تربیت شوند. اینکه امکان دارد که!. حالا اگر بگوییم: خودتان در منزلتان شروع کنید، میگویند: ما کار داریم، ما باید برویم #وزارت، باید برویم #وکالت، باید برویم #مدیر کل فلانجا باشیم و به #تربیت اولاد نمیرسیم!. خب، این کار که امکان دارد، از یتیمها شروع کنید. اینها را #تربیت اسلامی بکنید.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۲) 🔹 باید باور داشت که این مسئله، مسئلهی جهانی، مسئلهی حیاتی، مسئله
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۳)
🔹 میگویند: نمیشود. میگویم: پس چطور در #قم آقای #طباطبائی، پسرشان را طوری تربیت کردند که در ۷، ۸، ۹ سالگی، #تفسیر قرآن میگفت. این #چشم و #گوش او به #تلویزیون خودمان هم نیفتاده بود؛ اگر افتاده بود اینطور نمیتوانست مسائل را جمعآوری کند و #تمرکز_خاطر درونش پیدا بشود. ما باید این #تلویزیون خودمان را برای اهل خانوادهمان، مثل تلویزیون خارجی بدانیم. اینها هم قصد خیر دارند، میخواهند این #جوانها خرابتر از این نشوند، میگویند ما برای دفع افسد به #فاسد ناچاریم اینطور نشان دهیم؛ وإلّا این کار، یک #گناه بزرگ عمومی است که یک مشت جوان با #لباس های بسیار کمپوشش و زننده، در ورزشگاه حاضر بشوند، و بعد #دختران و #پسران هم در تلویزیون، اینها را نگاه کنند. این یک #گناه عمومی است، مثل یک #وبای عمومی میماند. اینها میگویند ما ناچاریم. بسیار خوب، جوابش را خودتان بدهید!.
اما این عرض ما که #اصلاحات از #یتیمها شروع شود، چه اشکالی دارد؟ #انسان باید وقتی وارد #بلوغ شد، یک #مسلمان باشد؛ مسلمان #اعتقادی، مسلمان #اخلاقی، مسلمان #روزه و #نماز و #عبادت و #طهارت و #راستگویی و #دروغ نگویی و #نامحرم نبینی، و باید تمام اینها در وجود او جمعآوری و #اصلاح شده باشد. این برنامهی #روزه است.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۳) 🔹 میگویند: نمیشود. میگویم: پس چطور در #قم آقای #طباطبائی، پسرشا
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۴)
🔹 «یا ایّهاالّذینَ آمَنوا کُتِبَ علیکُمُ الصّیامُ کَما کُتِبَ علَی الّذینَ مِن قَبلِکُم لَعلَّکُم تَتَّقُونَ»؛ (#بقره:۱۸۳)؛ شاید با این برنامه که حتماً همراه #نماز، #بیداری_شب، همراه با #اذکار و #قرائت و کم کردن مشغولیت دربارهی #دنیا، کم #دروغگویی و کم #غیبتگویی است، این مسائل، بعد از ۳۰ روز، یکی دو درجه شما را بالاتر بیاورد. پس این مثل یک دورهی بیمارستانی میماند که #بیمارانی هستند که باید اقلاً ۳۰ روز در بیمارستان بخوابند. ما #بشر همینطوری هستیم. ما بیخودی و دستیدستی، اصلاحشدنی نیستیم!. ما وقتی به دنیا میآییم، یک #کودک، به صورت یک #حیوان هستیم؛ وقتی شیرینی به دستمان بدهند، خوشحال میشویم و وقتی شیرینی را از دستمان بگیرند، بدحال میشویم. به دایه و #مادرمان جسارت میکنیم، با این حالت و از اینجا #خشم و #شهوت، رو به ازدیاد و تقویت میگذارد تا بزرگ میشویم؛ تا در موقع #بلوغ مانند یک #حیوان درنده!. یک حیوان #شهوتران!؛ مانند همان الاغی که اگر حیوان جنس مخالف در خیابانها ببیند، سر و صدا میکند؛ ما همان کار را در #دبیرستان، در #دانشگاه و در خیابان میکنیم!؛ و تقصیر نداریم؛ خداوند ما را اینطور آفریده که #تربیت میخواهیم. #اصلاح میخواهیم. نسخهاش هم همین است: #نماز، #روزه، #اخلاق، #تقوا، جلوی #دهان و #چشم و #گوش را گرفتن، که همهی اینها باید از #کودکی شروع شود. ولذا مشکل اینجاست که اگر یک نفر بیاید، ما از او میپرسیم: که چرا #مسئولین_فرهنگی کشور، مسئولینی که برای برنامهی #سلامت زحمت میکشند، به این برنامه نپرداختهاند. #سلامت نفس از سلامت بدن واجبتر است!. این خواستهای است که باید إنشاءالله در ماه مبارک #رمضان از هر کسیکه بر میآید در گفتگو، در سؤال، در پیام، در تلفن، به هر شکلی که میشود، این مطلب را به یکی دو نفر دیگر بگوید، آن دو نفر، به سه نفر دیگر بگویند. و بدانند عمل به این برنامه، هر چقدر طول بکشد، ضررش بیشتر است؛ چرا که در این صورت #اجتماع با #اسلامِ لفظی رشد خواهد کرد نه با اسلام ریاضتی. اسلام، #ریاضتی است؛ منتهی چون از کودکی شروع میشود، زحمتی ندارد. چون #کودک وقتی تحت #تربیت قرار گرفت، #عادت میکند. وقتی که #دروغ از #پدر و #مادر ندید، #غیبت ندید، کارهای ناموسی ندید، کارهای ازدواجی ندید، حرفهای آنها را نشنید، خب این دیگر #تربیت میشود. ما عمامهایها و مدرسهایها هم باید شرکت کنیم. باید در #مدرسه ها عباراتیکه به در و دیوارها نوشته میشود، در #مساجد عباراتیکه نوشته شده، همهشان این موضوع باشد: "لعلَّکُم تَتَّقون"؛ یعنی شما که به این #مسجد آمدهاید، بهرهای که میتوانید بگیرید این است که مثل درجهی حرارت و برودت بدن شما، کمی حال شما فرق بکند؛ در خیابان بودید، هوا گرم بود. حالا به مسجد آمدید، خنک میشوید؛ در #بازار و #اداره بودید، وضع #اخلاقیتان طور دیگری بود، اما به اینجا که آمدید قدری فرق کردید. اینگونه باید بشود. ما در #طلبگی خودمان هم متأسفانه این برنامه اجرا نشده است!. نه اینکه نخواستیم، نشد؛ به خاطر #جنگ و پیشآمدهای دیگر و اینگونه مشکلات، فرصتی به دست نیامده، ولی حالا موقع آن رسیده است که انسان متوجه شود.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۴) 🔹 «یا ایّهاالّذینَ آمَنوا کُتِبَ علیکُمُ الصّیامُ کَما کُتِبَ علَی
🔺 استقبال از ماه مبارک رمضان (۵)
🔹 همین الآن فرودگاه #بغداد مرکز آمد و شد #وزیر خارجه و وزیر دفاع #آمریکایی هاست. چرا؟ چرا اینقدر پُرْرو هستند؟! چون مردم بغداد #تربیت نشدهاند. والّا چه کسی جرأت میکرد اینطور بیاید و پیش #نخست_وزیر #عراق برود و بگوید که #دولت را عوض کن!. مردم اگر #تربیت شده بودند، به اینها راه نمیدادند. مردم بغداد تربیت نشدهاند که!؛ یک اسلامی دارند مثل #اسلام تهران!، #تهران هم مثل #شیراز!، شیراز هم مثل #تبریز!.
همهی اینها دنبال یک اسلام ساده و بیزحمت هستند؛ در حالیکه #اصلاحات بدنی و #ورزشی، کاملاً عمقی است!، به طوریکه نیاز به #خارج و #سرمربی از خارج دارد!. اینها را با هم مقایسه کنید. ما #مسلمانیم، ما #آخوندیم، ما مدرسه و مسجد داریم؛ نمیتوانیم که تربیت کنیم!. سرمربی #ورزش هم از خارج میآید!. این است که از هر مدرسهای و #حوزهای که بپرسید، میگویند: بیش از این از ما کاری ساخته نیست که بیایید اینجا درس #ادبیات بخوانید و یک #عمامه هم بگذارید! این میشود #تحصیلات_دینی!. دو تا کلمه هم #فقه و #اصول بخوانید؛ اینطور نیست!. اگر #علمای سابق این وضع ما را میدیدند، ما را از #مدرسه بیرون میکردند! بیاییم سه چهار نفری وسط مدرسه بنشینیم و بگوییم و بخندیم. روزنامه هم در دستمان باشد، به نام اینکه مثلاً #محصل علوم دینی هستیم!. اصلاً #گفتن، #شنیدن و #خندیدن، باید طبق یک #برنامه باشد. با جرأت و #فکر و آمادگی فکری، انسان وارد صحبت شود که این مسئله را بگویم یا نگویم؟، این حرف را بزنم یا نزنم؟، این احوالپرسی را با فلانی بکنم یا نکنم؟، این #روزنامه را بخوانم یا نخوانم؟. تمام اینها #سلامتی درونش است، ضد سلامتی هم در درونش هست. و اصلاً برای این چیزها #فکر نمیشود!.
@seyedololama