40.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
|
ایجاد #جغرافیای_مسطح در منطقهی راهبردی #غرب_آسیا و محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، بهمنظور برتری غرب در #جنگ_اراده_ها
یک تحلیل سیاسی قوی از استاد #علیرضا_شفاه، که توأمان از #ژئوپلیتیک، #فلسفه و #سیاست الهام و اثر گرفته است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
گفتمان «روش»؛ فرصت بیداری و چند نکتهی دیگر
🟥 اساسا معدومکردن انقلاب اسلامی، گزینهی مقدور #نظام_سلطه نیست. شعلهی وجودی امری که از باطن عالم برخاسته باشد، با لطیفه و حیله خاموش نمیشود. تنها میتوان به شعاع آن صدمه زد و در برابر نورش، شیشههای کبود قرار داد. بهعبارتدیگر، مساله #استحاله است و چنگانداختن به سنّت «سمّیتموها»؛ قراردادن شیشههای رنگین در برابر شعلههای وجودی انقلاب اسلامی و نامیدن آن به اسمی دیگر. امکان این آسیب از کجا فراهم میشود؟ جبههی ایمانی این بستر را چگونه تقدیم رقیب میکند؟
🔸 تکیه به #تحلیل_فلسفه_تاریخی از اتفاقاتی مثل #انقلاب_اسلامی، استقامتزاست. این تحلیلها میتوانند خواصی از مردم و کارگزاران را در میدان پابرجا و #مقاوم نگه دارند؛ بیآنکه خم به ابرو بیاورند. نقش و کارکرد تحلیل فلسفهی تاریخی، خلق جهت یا اصلاح جهت در نظام راهبری یک ملت است. گرههای مربوط به جهتگیریهای کلان، با تحلیلهای فلسفهی تاریخی گشوده میشود. با اتکا به تحلیلهای فلسفهی تاریخی میتوان در متن عظیمترین ابتلائات، نور پیروزیهای بزرگ را در افق تاریخ دید و دل، قوی داشت. فلسفهی تاریخ، مفسّر افقهای بلند و مقیاسهای سوپرماکروست. بااینوجود، اکتفا به این سطح از تحلیل و تبدیلنکردن آن به #دستگاه_محاسباتی_اجتماعی، عامل #سهل_پنداری در نظام کارشناسی و سیستمهای متکفل #اداره است. بدون ترجمهی تفاسیر فلسفهی تاریخی به #ادبیات_اداره و #حکمرانی، بیم آن میرود که کارگزار دلدادهی انقلاب به آسیب سهلپنداری و تقلیلگرایی مبتلا شود.
🔹 این چالش اساسی در سیر تکوینی انقلاب اسلامی، بعد از فراغت از #دفاع_مقدس آغاز شد. تجربههای اهورایی و «از جنس دیگر»ی که طیفی از مردم با گوشت و پوست و استخوانشان در دو میدان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس تجربه کرده و زیسته بودند، یک منبع حیاتی برای تولید دستگاه کارشناسی، برای ادارهی کشور بود. در آن دوره، تحلیلهای فلسفهی تاریخی به میدان آمدند و گروهی از نخبگان را متوجه این منبع قدرت نمودند و این جهت را در پیش روی ایشان گشودند. اما این نخبگان تا به امروز در تبدیل این منبع به «دستگاه محاسباتی مدون» ناکام بودهاند. #اختلال_دستگاه_محاسباتی_کارگزاران_مسلمان، مولود این نقیصه و خلاء است.
🔸 بهگمانم آنچه بر نتیجهی انتخابات چهاردهمین دورهی ریاست جمهوری تاثیر تعیینکننده گذاشت، همین نقیصه و خلاء بود. رئیسجمهور منتخب مستمرا به همین خلاء و گسستی که میان برنامهها با #دستگاه_کارشناسی و #روش حاکم است، توجه میداد و دست خالی رقیبش را نشانهی انکارناپذیری قلمداد میکرد که لاجرم باید از آن گریخت. دال مرکزی گفتمان ایشان، اعتماد به «کارشناس» و ضرورت حاکمیت «روش» بر برنامه و ادارهی کشور بود؛ اعتمادی که اگر از ایستار فلسفهی تاریخی بخواهیم آن را معنا کنیم، بیشتر #تسلیم در برابر روش و کارشناسی مدرن است. این تسلیم بهخاطر عینیبودن بروندادهای دستگاه کارشناسی و تکرارپذیری نسخههای روشمند است. همین ویژگی است که میتواند عمق تحلیلهای فلسفهی تاریخی و حتی خلوص بهکاررفته در برنامههای کلانی که از طریق استراتژی «بهگزینی» بهدست آمدهاند را به حاشیه براند.
🔹 تدبیر #دولت_عمیق ج.ا.ا برای ترمیم چالش خلاء متدولوژی برای معماری دستگاه کارشناسی اسلامی چیست؟ بهنظر میرسد که چارچوب حاکم بر میدان انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم، اهتمام دولت عمیق نسبت به حل این #نابسندگی است. این نهاد عقلانی، با ایجاد ابتلای میدانی برای برانگیختن متخصصانی وارد گود شده است که هنوز نیمچه شعلهای از افقهای تاریخی همچنان در وجود آنها امکان برافروختهشدن دارد. دولت عمیق به خاکستر توانهایی که متاسفانه در زیر تجربههای ناکام خفتهاند، امید دارد.
🔸 چرا باید دولت عمیق چنین تدبیری اندیشیده باشد؟ دلیل این است که دستیابی به کارشناسانی که قدرت طراحی دستگاه محاسباتی متناسب با افق انقلاب اسلامی را داشته باشند، یعنی تربیت معماران و مهندسان #دولتسازی مطلوب اسلامی، عملا چندین دهه زمان نیاز دارد؛ درحالیکه تبدیل #سحره_فرعون به #مومنان_موسی، اگرچه سخت اما زودبازده است. آنچه از سایهی تدبیر دولت عمیق ج.ا.ا میتوان بشارت پیدا کرد، ایجاد امکان میدانی یک چنین شگفتانهای است.
🔹 باید توجه داشته باشیم که بار گران این تدبیر به دوش فرزانگانی خواهد بود که قدرت تبدیل تحلیلهای فلسفهی تاریخی به دستگاه محاسباتی اجتماعی را داشته باشند. تبعا این فرزانگان، در کانون تیرهای آختهی نظام سلطه قرار خواهند گرفت.
#دستگاه_کارشناسی
#عقلانیت_اداره
#اختلال_محاسباتی
#روش
#روششناسی
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 وبسایت دانشگاه ایالتی یوتا (Utah State University) در تعریف دانش ژئوپلیتیک مینویسد:
🔸 ژئوپلیتیک، چارچوبی برای درک عمیقتر دنیای پیچیدهی پیرامون است. اصطلاح #سیاست_جهانی (Global Politics) به سیاستهایی اطلاق میشود که نشانگر اهداف یک دولت-ملتها در مقیاس جهانی است؛ رسیدن به این اهداف نیازمند تفکر و عمل جغرافیایی است. ژئوپلیتیک توضیح میدهد که چگونه کشورها، کسب و کارها، گروههای تروریستی و غیره با کنترل ویژگیهای جغرافیایی جهان سعی میکنند این ویژگیها را در خدمت تحقق اهدافشان به کار بگیرند. این ویژگیها اصطلاحا «موجودیتهای جغرافیایی» (Geographical Entities) نامیده میشوند. #موجودیتهای_جغرافیایی عبارتند از: مکانها (Places)، مناطق (Regions)، قلمروها (Territory)، مقیاسها (Scale) و شبکهها (Networks).
🔹 #ژئوپلیتیک، مطالعهی کاربرد خاصی از قدرت است تا بفهمیم چگونه کشورها و سایر گروهها برای کنترل موجودیتهای جغرافیایی در محیط بینالملل وارد رقابت میشوند. ازاینرو ژئوپلیتیک همیشه با بعد بینالمللی و جهانی سیاست در پیوند است؛ یعنی موضوعات مورد بررسیاش مقیاس جهانی دارند. بنابراین، ژئوپلیتیک را میتوان بهعنوان دانشی برای #پیشبینی، #هدایت و #کنترل مبارزه بر سر موجودیتهای جغرافیایی با ابعاد بینالمللی و جهانی و استفاده از آنها برای تحقق منافع سیاسی تعریف کرد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 رصدخانه_ژئوپلیتیک_آگیس (Aggies)، یکی از خدمات کالج علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه ایالتی یوتا و یکی از پایگاههای مهم تحلیلهای ژئوپلیتیک است. این رصدخانه زیر نظر پرفسور #کالین_فلینت (Colin Flint) اداره میشود. هدف این رصدخانه ارائهی تحلیلهایی است که کمک میکنند تا داستانهای بزرگی که در محیط بینالملل واقع میشوند را از منظر #رقابتهای_ژئوپلیتیکی درک و تفسیر کنیم.
🔹 #رصدخانه_ژئوپلیتیک_آگیس از مجموعهی ابزارها و ایدههای ساده برای درک #سیاست_جهانی استفاده میکند تا بدینترتیب اخبار بینالمللی بدون شرح جزئیات در قالب یک #روایت قابل فهم شوند. چارچوب نظری و روششناختی این تحلیلها را میتوان در کتاب پرفسور فلینت، «مقدمهای بر ژئوپلیتیک» (Introduction to Geopolitics) مطالعه کرد.
🔸 مقالات این رصدخانه در آدرس زیر منتشر میشوند:
https://chass.usu.edu/international-studies/aggies-go/news/
✂️ پینوشت:
از #کالین_فلینت یک مقاله تحتعنوان «قدرت، مکان و نظامیگری: تحلیل تطبیقیِ نظامیسازی با رویکرد جغرافیایی» و یک کتاب با نام «مقدمهای بر ژئوپلیتیک» به زبان فارسی منتشر شده است.
#اخبار_ژئوپلیتیک
#تحلیل_ژئوپلیتیک
#منابع
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 #جغرافیا، بستری برای سازماندهی روش تعامل افراد با یکدیگر است. #موجودیتهای_جغرافیایی صحنهای هستند که حوادث #داستان_ژئوپلیتیک در آن اتفاق میافتند. ساخت #روایت_ژئوپلیتیکی از اشکال مختلف تقابل و تعاملی که در محیط بینالملل رخ میدهند، کمک میکند تا به درک واقعبینانهتری از مسائل جهانی برسیم و در سازماندهی اجتماعی، شعاع بیشتری از مخاطب را در اختیار داشته باشیم؛ زیرا غالبا موجودیتهای جغرافیایی بهعنوان مولفههای بنیادین روایت ژئوپلیتیکی همانگونه #روایت میشوند که در عینیت وجود دارند.
🔸 #سیاست در صحنهای اجرا میشود و به نمایش درمیآید که با موجودیتهای جغرافیایی ساخته شده است. روایت واقعبینانهتری از #سیاست_جهانی خواهد بود اگر بگوییم: فضاهای یک سرزمین همانگونه که #منافع_ملی را پدید میآورد، ویژگیهایی را نیز ایجاد میکند که #رقابتهای_ژئوپلیتیکی پیامد آنهاست. بنابراین: طراحی سیاست، اجرای سیاست و انباشت #قدرت_ملی، بدون شناخت عمیق موجودیتهای جغرافیایی همواره در معرض کوتهبینی و مواجههی رمانتیک با سیاست است.
🔹 #دولتسازی، برآمدن #استیت مرهون تسخیر امکانهایی است که بهتبع شناخت قابلیت موجودیتهای جغرافیایی در چهار قرن گذشته در دسترس بشر قرار گرفته است. لاجرم، ساخت #دولت_مطلوب_اسلامی نیز بدون توجه به اقتضائات این محیط طیشدنی نخواهد بود.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 استیت یا #دولت_مدرن، برآیند تحولات درونی و بیرونی #اروپای_غربی است. تحولات الهیاتی، اقتصادی، صنعتی، هنری و علمی این منطقه مقتضی انقلاب سیاسی و فرهنگی بود. بهتبع انقلاب سیاسی و فرهنگی، ساخت #زمامداری نیز دگرگون شد و صورت اولیهی #استیت در #غرب_اروپا بهویژه در #هلند و #انگلیس پدید آمد.
🔸 منافع و اهدافی که دولت مدرن برای خودش -بهتبع تحولاتی که پشت سر گذاشته بود- تعریف میکرد، آنها را وارد #مسابقات_جغرافیایی و رقابتهای ژئوپلیتیکی نمود. ترکیب تحولات و انقلابهای درونی با #رقابتهای_ژئوپلیتیکی در بیرون، در مجموع بهنحوی پیش رفت که برآیند آنها به ترمیم و تثبیت و تکمیل دولت مدرن انجامید.
🔹 قدرتهای نوظهور اروپا در پی دستیابی به سرچشمههای ثروت و تجارت و صنعت در آسیا، بهویژه کشورهای مسلمان بودند. #هند و جزایر پیرامونی #تنگه_مالاکا در کانون این توجه و تحرک قرار داشت. فاصله بسیار زیاد میان این قدرتها و جغرافیای تامینکنندهی هدف و منفعت مذکور اقتضا میکرد که مناطق تحت #استعمار ایشان بهنحوی اداره شوند که منافع این قدرتها نهتنها به احسن وجه تامین شود، بلکه هیچ تهدید و خطری متوجه آنها نگردد. #ساخت_سیاسی_مدرن مبتنیبر الگوی #استیت، این مهم را برآورده میکرد.
🔸بدینترتیب دولت مدرن همان پلتفرمی بود که میتوانست #منافع_ملی قدرتهای نوظهور #دریاپایه در غرب اروپا را -اعم از منافع درونمرزی یا برونمرزی ایشان- بهنحو توأمان تامین و تضمین کند. کالبدشکافی این واقعیت برای واسازی دولت مدرن و نیل به #دولت_مطلوب_اسلامی ضرورت دارد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
🟥 روزگاری مسلمانان در جنوب اروپا و در #اسپانیا تا جنوب #فرانسه، کشوری اسلامی بهوجود آوردند. این کشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان تمدّن اندلسىِ قرون اوّلیهی اسلام شکوفا گردید. شکوفایی علم در آن سرزمین داستانهایی دارد و خودِ غربیها نیز به آن معترفند...
🔸 اروپاییها وقتی خواستند #آندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلندمدّت کردند... و در اینراستا انگیزههای مختلف #مسیحی، مذهبی یا سیاسی داشتند... برای آنها تسلّط اقتصادی بر منطقهی #خاورمیانه حیاتی است... تسلّط بر اُپک، نفت #عراق و سلطهی نهایی بر نفت خاورمیانه از جملهی این اهداف است.
🔹اقتصاد، خدای امروز دنیای مادّی است؛ خدای واجبالاطاعهای که همه باید در مقابل او زانو بزنند و هر کاری برای بهدستآوردن #ثروت بکنند. این اقدامات برای بهبود اقتصاد بشر صورت نمیگیرد؛ بلکه در جهت پُرکردن جیب کمپانیهای نفتی و تسلیحاتی و امثال آنها که مظهر فرعونیّت و قارونیّت هستند، صورت میپذیرد.
#آیتالله_خامنهای، 06/12/1381
#استعمار
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 متأسّفم از اینکه باسوادهای ما و کتابخوانهای ما از تاریخ نزدیک به ما و معاصر ما -چه تاریخ دورهی #قاجار، چه تاریخ دورهی #پهلوی- کمتر اطّلاع دارند؛ اطّلاعاتشان خیلی محدود است؛ وسیع نیست؛ جزئیّات را غالباً مطّلع نیستند. از اواسط دورهی قاجار به این طرف تا زمان دورهی پهلوی... از این میراث معنوی در هنگام شکوفایی علم در دنیا، استفادهی درستی نشد.
🔹دوران ما، یعنی همین قرن اخیر و صد سال اخیر، دوران شکوفایی و رشد علم در دنیا است و هر کشوری به جایی رسیده، در همین ۱۰۰ سال، ۱۲۰ سال به جایی رسیده. ما در این دوران... میتوانستیم وقتی دانشگاه غربی و اروپایی را وارد کشور کردیم، از آن میراث استفاده کنیم... و دانشگاه را ایرانی بسازیم؛ دانشگاه را #بومیسازی کنیم. میتوانستیم این کار را بکنیم، نکردیم... آن روز ما نه توانستیم از #اخلاق_علمی و زمینهی علمی میراث خودمان استفاده کنیم؛ نه توانستیم از میراث معنوی و میراث اخلاقی محیط علمی خودمان استفاده کنیم... اخلاق علمی بهکلّی تغییر پیدا کرد. نه میراث علمی ما و ظرفیّت علمی ما منتقل شد، نه میراث اخلاق علمی ما و اخلاق دانشگاهی ما منتقل شد. دانشگاه اینجوری شکل گرفت.
🔸غربیها برای آنچه آن را #جهان_سوم مینامیدند، برنامهریزی کردند. برای تربیت آدمهایی که در این کشورها با اخلاق آنها، با شیوهی آنها، با #سبک_زندگی آنها تربیت بشوند و رشد کنند و #اداره آن کشور را به عهده بگیرند... میخواستند #دانشگاه ما پلی باشد بهسمت سرازیرشدن هرآنچه غربیها مایلند در #ایران اتّفاق بیفتد... میخواستند دانشگاه محلّ پمپاژ افکار غربی و سبک زندگی غربی باشد. خب تا حدودی هم در یک جاهایی موفّق شدند، در این تردیدی نیست... امّا در نهایت موفّق نشدند؛ [چون] هویّت ایرانی کار خودش را کرد.
🔹 #هویت_ایرانی یک چیز عجیبی است در #تاریخ؛ همهی کسانی که به ایران تهاجم کردند به یک نحوی، در ایران بعد از مدّتی حل شدند: زبانشان، آدابشان، فرهنگشان؛ تنها چیزی که مستثنی است، اسلام است که #اسلام آمد ایران و در ایران غرق نشد؛ ماند و ایرانی اسلام را از بُن دندان قبول کرد؛ والّا در کشورهای مورد تهاجمِ عربهای #مسلمان، هرجا رفتهاند، زبان عوض شده است؛ #مصر زبانش عوض شد، #فلسطین زبانش عوض شد، #شامات زبانش عوض شد... ایران زبانش عوض نشد، فارسی باقی ماند؛ یعنی یک چیز عجیبی است در ایران.
#آیتالله_خامنهای؛ ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
#استعمار
#ایران_معاصر
#استحاله
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 #علم_جغرافیا بعد از #جنگ_جهانی_دوم تاثر و وابستگی شدیدی نسبت به #اقتصاد_نئوکلاسیک پیدا کرد. ازآنجاییکه اقتصاد نئوکلاسیک #قدرت_رقابت را مشروع میدانست و آن را امری احترامبرانگیز میشمرد، این امر چنان بر تحلیل #رقابتهای_ژئوپلیتیکی سایه انداخت و متاثر از #آمریت_جغرافیا نمود که عاملیتهای انسانی در این تحلیلها به حاشیه رانده شدند.
🔸 مهمترین تاثیر اقتصاد نئوکلاسیک بر تحلیل #مسابقات_جغرافیایی را میتوان در غفلت از آگاهیهای پایهای و «معنای انسانی مولفههای محیطی» در تفسیر مسائل ژئوپلیتیک مشاهده کرد؛ مفاهیمی همچون: تاثیرات #ایدئولوژی نظام حاکم، موضوعات #قدرت، مدلمندی تصمیمگیریهای سیاسی، بازساخت، عامل زمان، #ژئوپلیتیک_سرمایه، #اقتصاد_سیاسی و ساختار جامعه.
🔹 تحلیل یک #فضای_جغرافیایی بدون درنظرگرفتن این مولفهها، تحلیلی ابتر است. بدون ملاحظهی این مفاهیم باید انتظار داشته باشیم بومهای مشابه، وضعیت یکسانی داشته باشند؛ حال آنکه اینطور نیست. اگرچه پدیدههای جغرافیایی در تکوینشان از #آمریت_محیطی تاثیر میپذیرند، اما عمیقا وابسته به انسان، #دولت و #الگوی_تصمیمگیری آنها هستند.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥پدیدههای طبیعی با پدیدههای انسانساخته، در جغرافیا، درهمتنیدهاند. عاملهای انسانی و طبیعی، بسته به آمریتی که از خود بروز میدهند، در شکلدادن به مختصات یک #فضای_جغرافیایی حضور دارند. بهمیزان توسعهیافتگی، سهم ساختار جامعه در ایجاد فضای جغرافیایی بیشتر شده و بر #آمریت_محیطی غلبه میکند. دانشهایی همچون #روابط_بینالملل و #ژئوپلیتیک نیز از دل نیازها و در نسبت و تناسب با ایدئولوژیهای این جوامع برآمده است.
🔸بهدلیل دخالت #ایدئولوژی در جغرافیا است که هومبولت (alexander von humboldt) (پدر جغرافیای نو) در رهیافت #ژئوکراتیک (geocratic) بر تعیینکنندگی طبیعت بر کیفیت زندگی انسان تاکید میکند؛ ریتر (carl ritter) در رهیافت #تئوکراتیک (theocratic)، روایتی از تحولات جغرافیایی ارائه مینماید که نشاندهنده کنترل آفریدگار بر پدیدههای سطح زمین باشد. ویدال بلاش (Vidal de La Blache) در رهیافت #وی_اوکراتیک (we-ocratic) و مکتب امکانگرایی جغرافیا، متاثر از #داروین بر این تفسیر تاکید میکند که اگرچه محیط، امکاناتی را در اختیار انسان قرار میدهد، اما حق #انتخاب برای بهرهگیری از آنها همچنان وابسته به انسان است.
🔹باتوجه به تاثیر #ایدئولوژی بر تفسیر یا #روایت جغرافیا، این پرسش قابل طرح است که نگاه انسان موحّد به جغرافیا و #رقابتهای_ژئوپلیتیکی چه تمایزات و امتیازاتی در مقایسه با دیگر رهیافتها دارد؟ این پرسش، هستهی سخت #الهیات_جغرافیا را شکل میدهد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 پول، کالای واسطی است که ارزشمندی و منزلت هر چیز در #دنیای_مدرن با آن سنجیده میشود؛ ولو این چیز، عواطف یا استعدادهای انسانی باشد. #پول، همهچیز عالم را به #کالا تبدیل میکند.
🔸 پول نیز مانند همهی پدیدههای عالم، #حرکت دارد. حرکت پول در زمان، یعنی تغییر شتاب قدرت پول. از آنجاییکه پول نیز یک کالاست، برای سنجش و کنترل ارزشمندی آن باید به ملاک دیگری روی آورد که عبارت است از: #بهره یا بهبیان الهیاتیاش #ربا (Usury). پس ربا، ابزار کنترل شتاب تغییرات قدرت پول است.
🔹 از مهمترین رسالتهای نظریههای اقتصاد، کشف یا وضع قواعدی برای فهم و کنترل حرکت پول است. نظریهی #اقتصاد_کلاسیک، ارزش کالا یا خدمت را جمع «هزینه مواد اولیه» با «هزینه کارگر» میداند؛ ولی #اقتصاد_نئوکلاسیک، ارزش کالا و خدمات را به عامل انسانی پیوند داده و ادراک مصرفکننده از ارزشمندی محصول یا خدمات را به هزینهی مواد اولیه و کارگر اضافه میکند.
🔸 نکتهی مهم این است که ادراک آدمی از ارزشمندی کالاها، تابع #رقابت و تغییرات محیطی است که رقابت در بستر آنها رخ میدهد. با تشدید فضای رقابتی میتوان شتاب حرکت پول (یعنی ربا) را افزایش داد. اگر بهرهمندی از #مزیتهای_جغرافیایی را در ادراک از ارزشمندی کالاها موثر بدانیم، بدینمعناست که #سرمایهداری با استفاده از #رقابتهای_ژئوپلیتیکی بهمثابه ابزار، از #امکان_و_امتناع_جغرافیایی برای کنترل #ربا استفاده میکند.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 هرگاه بپذیریم که #رقابتهای_ژئوپلیتیکی بهمثابه ابزاری موثر و تعیینکننده در اختیار #نظام_سلطه و #سرمایهداری است که به واسطهی آن، تنور #رقابتهای_اقتصادی را گرم نگه میدارد و ادراک انسانها از ارزشمندی کالاها و خدمات مختلف را تغییر داده و کنترل میکند؛ استبعادی ندارد که نتیجه بگیریم آنچه بر امنیت #تنگههای_راهبردی در دریا و #گذرگاههای_کلیدی در زمین حکومت میکند، #نرخ_بهره (Interest rate) است.
🔹 اگرچه بخشی از #رقابتهای_ژئوپلیتیکی برآمده از #آمریت_محیطی هستند و بهطور طبیعی از #مزیتهای_جغرافیایی نشأت میگیرند، اما با پدیدههای انسانساختهای مثل: #جنگ و صلح، ایجاد #رژیمهای_امنیتی و #اتحادیههای_منطقهای، ایجاد #کریدور در بستر زمین و دریا، تاسیس #بندر و #کانال، تامین #امنیت یا ایجاد ناامنی در کریدورهای تجاری و ... نیز میتوان قیمت کالا و خدمات را بالا برد یا از ارزشمندی آنها کاست. التهاب یا آرامش در بازار #بورس نیز در خدمت کشف ارزشمندی ناشی از #رقابت است.
🔸 بالا یا پایینآمدن قیمت #نفت در ثانیهبهثانیه تابلو #بورس بهتبع تغییرات امنیتی تنگههای راهبردی جهان، بهترین شاهد این مدعاست.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
📌رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد...
ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
|
🟥 آرایش میدانیای که اینک رژیم صهیونیستی به خود گرفته است، حاکی از سناریوهای محتمل مختلفی است. چرا رژیمی که شرایط فرسایشی ناشی از تهاجم به #غزه او را با بحران مشروعیت در #تلآویو روبهرو کرده، باید دست به ماجراجویی در #جولان و #لبنان و امروز در #تهران بزند؛ درحالیکه میداند این اقدامات به معرکهی گستردهتری تبدیل خواهند شد و غاصبان قدس را با سه کشور غیرهممرز با او خواهند کشاند؟ یک احتمال جدی، قصد رژیم برای #ارتقای_عمودی_جنگ است؛ پس از حادثهی هلیکوپتر نیز شرایط برای ارتقای عمودی مساعدتر شده و محتمل است که تا صدور پیامی به قصد #تسلیم_سرزمینی پیش برود.
🔸 باید بیش از هر چیز مراقب #غافلگیری_داخلی باشیم. #ایران_متحد و #جبهه_مقاومت_یکپارچه، مهمترین شمشیر آخته و آمادهی فرود بر سر #اسرائیل است. مسئول تولید روایتی که بتواند در این شرایط انسجام #افکار_عمومی را حفظ کند، کیست؟ نسبت به این وظیفهی خطیر، چهمقدار #آگاهی و #آمادگی داریم؟
🔹 خشم و اشک ناشی از انتحاری که امروز دیوانهی مدیترانه در #تلآویو بهکارگزاری از #لندن مرتکب شد، نباید قلبهای پولادین فکوران #جبهه_مقاومت را از دقت و عمق محاسباتی میدان غافل کند. این تقابل، بیش از هر چیزی #جنگ_ارادهها و #جنگ_دستگاههای_محاسباتی است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
سید حسن نصرالله:
نبرد پس از بمباران حدیده، بیروت و تهران وارد مرحله جدیدی شده است... آنچه در حال رخدادن است، دیگر جبه های پشتیبانی نیست، بلکه یک نبرد آشکار بزرگ است که عرصههای آن شامل غزه، جنوب لبنان، یمن، عراق و ایران است.
#ارتقای_عمودی_جنگ
#جبهه_مقاومت_یکپارچه
|
🟥 عنوان #یهود_بخارایی به آندسته از کلیمیان اطلاق میشود که هستهی اولیه ایشان در قرن 7 پیش از میلاد مسیح، زمانی که حکومت آشور به #فلسطین حمله کرد، به #آسیای_میانه و مشخصا به شهر #بخارا گریختند و این جماعت را در این نقطه از #ایران_باستان تاسیس کردند. در قرنهای بعد نیز بخشی از یهودیان #اسپانیا، #مراکش، #سوریه و #عراق از طریق #جاده_ابریشم به این جماعت پیوستند. آنها در کنار این جاده زندگی میکردند و از رونق اقتصادی و تجاری آن بهرهی وافری بردند.
🔸 یهودیان بخارا خود را از نسل #نفتالی و #ایساکار میدانند و معتقدند که #نسل_گمشده_بنیاسرائیل هماینانند. زبان ایشان، گویشی از فارسی تاجیکی است که با #عبری آمیخته شده است. در قرن 13 میلادی که شاهد حملهی مغول به ایران و عراق هستیم، یهودیان بخارا قصهای داشتهاند که باید به آن توجه کرد. در میانهی قرن 19 میلادی، گروه قابل توجهی از یهودیان بخارا به #بیت_المقدس مهاجرت کردند؛ اکنون محلهی ایشان با نام #محله_بخاراییان در سرزمینهای اشغالی پابرجاست. آمارها نشان میدهد که امروزه 100هزار یهودی بخارایی در #تلآویو و دیگر شهرهای سرزمینهای اشغالی ساکن هستند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 ترویج و گسترش یک «فکر» و «ایده» و «آرمان»، ابزارها و اقتضائات خودش را میطلبد. #فرهنگ، عبارت است از فضا و محیطی که یک فکر و ایده و آرمان در بستر آن تکثیر شده؛ گسترش یافته و به یک #عرف و #معروف تبدیل شده است. #تمدن نیز به شرایط و وضعیتی اطلاق میگردد که یک فرهنگ، به #علم و #فنآوری و وسیلههایی از این قبیل مجهز شده است تا امکان گسترش و بقای آن فرهنگ را در مواجهه با افکار و فرهنگهای دیگر #تسهیل کنند و شرایط را برای بسط و گسترش فکر و فرهنگ رقیب، ناهموار و نامساعد کرده و تا حدودی سد نمایند.
🔹 پیش از پیدایش تمدن #مدرنیته، چندان ضرورتی نداشت که تفکر و فرهنگی برای بسط و حفظ خودش الزاما به ابزارسازی متناسب با خویش روی آورد؛ زیرا #امتناعات_جغرافیایی یا بهعبارتدیگر #آمریت_محیط_طبیعی بخش عمدهای از تهدیدات را مهار میکرد. اما اهمیت ابزار و #صنعت در #تمدن_مدرن و غلبهی قابل توجه بر امتناعات جغرافیایی، توجه به تمایز #تمدن با #فرهنگ را ضروری ساخته و اهتمام به تامین اقتضائات تمدنی برای حراست از یک فرهنگ را غیرقابلاغماض نموده است.
✂️ پینوشت:
توجه به چرخهی تبدیل تبدیل فکر، آرمان و #ایده به فرهنگ و سپس تمدن، کمک میکند که از #سهلپنداری نسبت به الزامات فرآیند منتهی به #تمدن_نوین_اسلامی در امان بمانیم. همچنین یاری میکند تا ضرورت ایجاد تمدن بدیل در مواجهه با #مدرنیته را بهتر درک و لمس نماییم.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 کانونهای قدرت در جهان در اثنای تاریخ و طی زمان، مانند هر پدیدهی دیگری در این عالم، #حرکت کردهاند؛ تغییر یافتهاند و جابهجا شدهاند. روزگارهایی نهچندان دور، #امتناعات_جغرافیایی کفایت میکردند که بسط یک #ایده و فکر و آرمان و تجلی و ظهورش در قالب #فرهنگ، ضامن تکثیرشان در میان نسلهای مختلف یک سرزمین باشد. لذا پا گرفتن یک فرهنگ در یک #فضای_جغرافیایی ایمن کافی بود تا آن فرهنگ، #تمدن نیز نامیده شود؛ اما مدرنیته اکتفا به امتناعات جغرافیایی برای حراست از #فرهنگ را منتفی ساخت.
🔸 #مدرنیته اساسا زاییدهی ایدهی: غلبه بر #آمریت_محیط_طبیعی با اتکا به #صنعت است. مدرنیته، برآمده از فکر و فرهنگ مردمانی است که قرنهای متمادی در شرایط سخت آبوهوایی سواحل #دریای_بالتیک و #دریای_شمال و زمستانهای خشن شمال #آلپ زندگی کردند.
🔹بدیهی است که انتظار داشته باشیم در چنین شرایطی، #طلب و تمنای #تصرف_طبیعت در دل آنها شعلهور شود؛ سالها بعد نیز #تعلق به این فرهنگ به تمدنی تبدیل گردد که میتواند از خشونت امواج دریا سواری بگیرد؛ وحشت و رعب سفر در #اقیانوس را زیر پا بگذارد؛ ستیغ کوهستان را مقهور #رویای_پرواز سازد و زمستان را به منظرهای تبدیل کند که میتوان پشت شیشههای نشکن لم داد و در کنار بخاریهای برقی بر کشتیگرفتن طوفان با درختان نظاره کرد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 روایتی از مدرنیته رایج است که میکوشد نشان دهد: این تمدن از میان منازعات فکری #قرن_چهاردهم و #قرن_پانزدهم اروپا سر برآورده است؛ #رنسانس را پایان یک جدال فکری و آغاز عصری جدیدی در تاریخ بشر میشمرد؛ آغاز در #اروپای_غربی؛ متاع و تحفهای برای رفتن به این سو و آن سوی زمین.
🔸 این #روایت اگرچه قطعهای است از پازل تاریخ جدید، اما ناقص و ناکافی. این روایت، چشم بر پیدایش #طلب و تمنایی که #انسان_مدرن را آفرید، میبندد؛ تولّد #میل جدید در امتناعات کوهستانهای #آلپ، آمریتهای سواحل #دریای_بالتیک و #دریای شمال، و امکانهای خفته در کرانههای رودخانهی #راین و #دانوب را نادیده میانگارد. ازاینروست که در توضیح و تفسیر گذار از #نظم_زمینپایه به #نظم_دریاپایه به لکنت گرفتار میشود و در چسباندن تکههای مختلف پازل دوران مدرن عاجز میگردد.
🔹 در روایت فراز و فرود یک تمدن باید توجه داشت که: انسان بیش از هر چیز، یک طلب و تمنا و یک #تعلق است. انسان قبل از هر چیز، یک #قلب است که میتپد؛ یک جان است که دل میبندد و نرد عشق میبازد؛ یک #روح است که به پرواز درمیآید؛ یک #اراده است که کمند علقهی خویش را بر گردن خواستهای میافکند. هر فکر و اقدام دیگری که از آدمی سر میزند: ابزاریست در اختیار این قلبِ تپنده؛ وسیلهای است در دستانِ این جانِ عاشق؛ امکانی است رامِ این روحِ در پرواز؛ مرکبی است در اختیارِ این ارادهی راسخ و تعلق در کمند. اکنون دوباره باید پرسید که #مدرنیته متولد کدامین میدان و #پرسمان است؟
#روایت_مدرنیته
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 پس از قریب به چهار و اندی سال کار مقدماتی در این کانال، اعم از: پرداختن به ترمینولوژی #عصر_جدید، #فلسفه_تاریخ، #ژئوپلیتیک، #استیت و #دولت_مدرن، #ساخت_تاریخی_روش و نهایتا #استعمار، اکنون میتوان یک جمعبندی نسبتا قابل قبولی از #روایت_ایران در گذار به عصر جدیدش ارائه داد. بهعبارتدیگر، پس از چهار سال پهنکردن بحث، اکنون به فصل جمعکردن آن رسیدیم.
🔸 تلاش میکنم در فصل جدید، مطالب به دور از موجزگویی باشد. شاید بهتر این باشد که ابتدا یک مطلب موجز به شکل کپشن، و سپس مطلب مبسوطتر با ادبیات عامیانهتر را تقدیم کنم.
🔹پیرنگ اصلی پستها این خواهد بود که نسخهی تمدنی #انقلاب_اسلامی، تنها راه برونرفت از دشوارههای دویست سال گذشتهی این مرزوبوم است. این نسخه، حاصل فهم رهبران انقلاب از تلاقی سه نیرو در شکلدادن به وضعیت ایران معاصر است:
1️⃣ طرح بعثت
2️⃣ تقابل ایران و اسلام با استعمار و #بازی_بزرگ
3️⃣ میراث پنج نهضت تحولخواهانهی ایرانی در دو قرن گذشته
🔹ماحصل فهم عمیق از نحوهی تلاقی این سه نیرو در شکلدادن به #ایران_معاصر، رهبران انقلاب را به ضرورت پیریزی نقشهی راه تمدنی انقلاب برای شکلدادن به #نظم_جدید رهنمون ساخته است.
#روایت_ایران
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
📮 آخرین #حاکمیت_ملی در #ایران_پیش_از_اسلام، متعلق بوده است به پادشاهی #ساسانیان. شیوع هرجومرج داخلی، دربار #ساسانی را تضعیف کرد و قتل #یزدگرد_سوم طومار این سلسله نیز پیچیده شد. بدینترتیب، قدرت متمرکزی که از سه هزار سال پیش از میلاد توسط #ایلامیان در #فلات_ایران برپا شده و سپس با ورود #آریاییها و تاسیس پادشاهی #مادها، #هخامنشیان و #اشکانیان رونق جهانی یافته بود، فرو پاشید و در هاضمهی حاکمیت ششصدسالهی #خلفای_مسلمان قرار گرفت.
🔸 با حملهی مغول به #بغداد و فروپاشی #خلافت_عباسی، خلاء قدرتی در فلات ایران پدیدار شد. از این به بعد، شاهد ظهور ثمربخشترین تلاشهای #اقوام_ایرانی برای بازیابی حاکمیت ملی در دوران پس از اسلام هستیم که اصطلاحا دورهی #میانپرده_ایرانی (Iranian Intermezzo) نامیده میشود. این تلاشها که ترکیبی بودند از جمع «هویت ایرانی» و «آموزههای اسلامی»؛ در نهایت با تاسیس پادشاهی #صفویه به ثمر نشست و پس از ششصدسال از زوال آخرین حکومت ایرانی، حاکمیت ملی به دست #اقوام_ایرانی بازگردانده شد.
🔹 تثبیت و حراست از #حاکمیت_ملی پس از #صفویه بهاینسو، با رقیب جدید دیگری روبهرو بوده است که تا به امروز ادامه دارد. این رقیب اینبار نه از همسایگی #فلات_ایران، بلکه از #اروپای_غربی برخاسته و تا پستوی خانهی هر ایرانی پیش آمده است. این رقیب، کسی نیست جز #تمدن_غرب یا اصلاحا #مدرنیته.
#روایت_ایران
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
📮 #مدرنیته با برافراشتن پرچم #ترقی، ملتهای مختلف از جمله #ایران را در فرآیندی از داد و ستد فرهنگی و تمدنی قرار داده که ماحصل آن را به اختصار میتوان #انحلال در فرهنگ و تمدن مدرن نام نهاد. اگرچه ریشههای #فرآیند_انحلال را باید در دربار #آققویونلوها و ازدواج شاه ایران با شاهزاده خانم مسیحی اهل #ونیز دنبال کرد، اما اثربخشی این فرآیند، در دورهی #قاجار، در زمان حکومت #فتحعلیشاه آشکارتر از آن گردید که بتوان نادیدهاش گرفت. بدینترتیب #ایران_پس_از_اسلام به اسارت مکانیزمهای #بازی_بزرگ درآمد و اقتدار حاکمیتیاش در معرض زوال و انحطاط قرار گرفت.
🔸 اگرچه از زمان فتحعلیشاه تا به امروز شاهد ظهور دستکم #پنج_نهضت_تحولخواه در ایران برای بازیابی #اقتدار_ملی بودهایم، اما آخرین نهضت، یعنی #انقلاب_اجتماعی_اسلامی تنها نهضتی بوده که قدرت #مقاومت در برابر فرآیند انحلال را از خود نشان داده است.
🔹 آیتالله خامنهای معتقدند که با تکیهبر این مقاومت میتوان از تاریخ جدید ایران و آغاز #عصر_جدید در عالم سخن گفت. #روایت_ایران میکوشد این فرآیند را به اختصار از زمان #ایلامیان تا به امروز به تصویر بکشد و نشان دهد که چرا و چگونه تدبیر #آیتالله_خامنهای برای قراردادن تاریخ ایران در وزان عصر جدید، شاهراه خروج از #ناترازی_تمدنی ایران میانه و معاصر است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
تاریخ ایران، پنج دوره/دوران تاریخی را به خود دیده است:
1️⃣ #دوران_پیشاآریایی
2️⃣ #دوران_آریایی
3️⃣ #دوره_میانه
4️⃣ #دوره_معاصر
5️⃣ #دوران_جدید
در صورتبندی #روایت_ایران در گذار به عصر جدید، تمرکز خواهم داشت بر سه دوره/دوران اخیر؛ آنهم بهدلیل تقارن این سه دوره/دوران با تولد #مدرنیته و پاگرفتن #استعمار در تاریخ #اروپا و حضور آن در سرحدات وطنمان (در قالب #بازی_بزرگ).
🔸 با انتخاب این سه دوره/دوران، تاریخ ایران را میتوان از زاویهی دید سه دوربین اختصاصی تماشا کرد:
📸 دوربین یک: نمای باز (long Shot) برای دیدن ایران از منظر خارج از ایران؛
📸 دوربین دو: نمای بسته (Close Up) برای دیدن ایران از درون و تجربهی دید ایرانیان از پیرامونشان؛
📸 دوربین سه: نمای از روی شانه (Shoulder Shot) که مدام در میان داخل و خارج ایران در رفتوبرگشت است و یک تجربهی مرزی را در اختیار قرار میدهد.
🔹 تلاقی این سه دوربین، تصویری از ایران را به نمایش میگذارد که میفهمیم: چگونه نیرویی که میخواست #ایران را به شکل مطلوب خودش بسازد، در برابر مقاومت یک ملت غافلگیرشده قرار گرفت؛ و این ملت با مرور و بازخوانی تجربههای #مقاومت، بهتدریج به تصویرسازی از جهان مطلوب خویش پرداخت و اکنون در حال خلق فضایی است که نه بریده از سنت خویش است و نه غافل و ناآگاه به پیرامون؛ نه همان ایران قدیم است و نه تسلیم بازی بزرگ. ایران اینک ما، جایی ایستاده است در جایی میان دو جهان.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid