سیدالعلماء
🏴 در آستانهی شهادت جانسوز امام محمد باقر صلواتاللهعلیه، ارائه میگردد.
🔺ضرورت و اهمیت «تفقه در دین»
(قسمت اول)
🔹 یکی از افتخارات #مرحوم_امام در #وصیت_نامه ایشان، اشاره به نام #باقرالعلوم علیهالسلام است که مقام مقدسی دارد و به جز #معصومین علیهمالسلام کسی نمیتواند آن را درک کند.
حدیثی از شخص بزرگواری که مایهی افتخار امثال مرحوم امام به شاگردی #مکتب ایشان است نقل شده: «الکمال کل الکمال التفقه فی الدین...»
#تفقه_در_دین در برابر تمام مزایا و مدارک #علمی ، مدارک #فنی ، مدارک #هنری و #اختراعات بسیار دقیق، مانند ارزش خاکستر در برابر سایر #نعمتهاست. چرا؟ برای اینکه همهی #ادیان میگویند که ما بعد از این #دنیا به دنیایی وارد میشویم که تمام نشدنی است. یعنی دیگر #مرگ در آن نیست.
دنیایی که از اول زایمان تا وقت مرگ ۵۰ سال یا ۱۰۰ سال بیشتر نیست، نسبت به دنیایی که در آن دیگر #مرگ راه ندارد، فاقد ارزش است. مثل اقیانوس در برابر یک قطره.
بنابراین ما همیشگی هستیم و مردنی نیستیم، بلکه ما جاودانه هستیم. این جاودانی و #حیات ابدی از اول مرگ شروع میشود.
اول برخوردی که دم مرگ میکنیم، با کیفیتی است که در وجود خود پیدا کردیم. آیا #انسانیت است یا #حیوانیت ؟ #اخلاق انبیاء و اولیاء است یا شعارهای پوچ و دنیوی و شیطانی است؟
بنابراین این «الکمال کل الکمال» یک جمله بیشتر نیست، اما ارزشی فوق ارزشها دارد. اگر #انسان به آن دقت کند، در مییابد که هیچچیز به اندازهی تفقه در دین برایش ارزش پیدا نخواهد کرد.
دنیای کنونی مانند رحم مادر است، منتهی قدری وسیعتر. پس پیدا شدن ما در دنیای دیگر، اولِ #زندگی واقعی است. اول زندگی واقعی، شیر و پستانش چیست؟ #اعمال ماست. اعمال ما از کجا پیدا میشود؟
"تفقه فی الدین" این است.
پس گویا واقعاً امام #باقر علیهالسلام در این جملهی کوتاه برای ما یک خلعتی فرستاده تا در آن بیاندیشیم و هر مشکلی که در این راه باشد را نادیده بگیریم.
ادامه دارد ...
☑️ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 یادگاری از باقرالعلوم علیهالسلام 🏴
🔹 به حضرت #ابراهیم (علیهالسلام) خلعت #یقین داده شد تا هزاران سال بعد همه تابع او شده و #احرام ببندند، #لبیک گفته و #طواف نمایند.
لبیک یعنی: خدایا، این جهان را آفریدی و ما را #مهمان کردی و #صنع خود را به ما نمایش دادی. هرچه بفرمایی و بخواهی ما حاضریم. #جان و #مال و هرچه داریم فدای تو باد.
لذا #حاجی باید ببیند هنگامیکه در #منا گوسفندی را کشت، آیا همه چیزش را کشته است؟ و هنگامیکه به ستونی سنگ زد، آیا به آنچه که #شیطانی و #افکار زشت و #اخلاق زشت است، پشت کرده است؟!
ایام شهادت بزرگواری است که همه باید در تحت #تربیت او #حج کنند و لبیک بگویند یعنی حضرت #باقر (علیهالسلام) که یک دستگیری از ما کرده است که تا زمان #ظهور هر گرفتاری داشته باشیم، میتوانیم با آن رفع کنیم و آن #زیارت_عاشورا است، البته اگر با #اخلاص خوانده شود.
منای #کربلا و قربانی شدن #خاندان_رسالت در راه خدا، آنقدر ارزش دارد که زیارت امام #حسین (علیهالسلام) در روز #عاشورا برابر است با ۲۰۰۰ حج، #عمره و #جهادی که همه در خدمت #پیامبر باشد!؛ چرا که این خون #عرش خدا را به لرزه در آورد و آن آسمان و زمینی که خداوند برای #قدرت نمایی آفریده هم بر ایشان #گریه میکنند.
۸۸٫۹٫۲
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
عزاداری امام باقر علیهالسلام-@seyedololama.mp3
3.78M
🏴 صلی الله علیک یا باقرالعلوم
▪️ عزاداری امام باقر علیهالسلام احیای کربلاست
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 صلی الله علیک یا باقرالعلوم
▪️ ... امام #باقر (علیهالسلام) چهار ساله بودند که در #کربلا در مصیبتهای بزرگ #اسلام حضور پیدا کرد. امام پنجم مصیباتش خیلی زیاد است!؛ شب #عاشورا، فریاد و فغان #خاندان_رسالت در گوشش مانده!
موقع وداع جدّشان با پدر مریضشان این کودک چهار ساله آنجا بوده.
آقا آمدند نشستند بالین فرزند مریضشان، دارند با او وداع میکنند، سر او را به دامن میگیرند، این بچه هم آنجا نشسته، دارد تماشا میکند! خاندان رسالت آمدهاند آنجا جمع شدهاند، شیون میکنند، ناله میکنند؛ پس ما هم که بخواهیم شرکت کنیم در مجلس عزای امام پنجم، باید کربلا را احیاء کنیم، شب عاشورا را احیاء کنیم، عصر عاشورا را احیاء کنیم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 در آستانهی شهادت جانسوز امام محمد باقر صلواتاللهعلیه، ارائه میگردد. 🔺ضرورت و اهمیت «تفقه در
🔺 ضرورت احیای مسئلهی تفقه در دین
(قسمت دوم)
💠 الکمال کلُّ الکمالِ التفقُّهُ فی الدین و الصبرُ علی النائبة وتقدیرُ المعیشة؛ ( #الکافی ج۱ ص۳۲)
🔹 یکی از #فکرهای موقتی و دم دستی حال امروز همین مسئلهی #اعتکاف است که در پیش است. بعضی از آقایان روحانی که متصدی اعتکاف بودند، روز گذشته به اینجا تشریف آوردند و ما خدمتشان رسیدیم. بنده این تذکرات را خدمتشان عرض کردم که ما یکی از مسائل تفقهی دینمان این است که هیچوقت واجبی را به واسطهی یک کار خوب و مستحب و پرثواب و پرنتیجه از دست ندهیم. واجب دو قسم است؛ عمل کردن به واجبات و ترک #محرمات که این نتیجهی #تفقه_در_دین است.
یکی از کلاسهای مهم #دین فهمیدن این است که ما چند چیز در شبانهروز برایمان لازم و واجب است و چند چیز برایمان ممنوع است. حالا اگر اعتکاف یا سفر مبارکِ عتبات و یا سفر مبارکِ عمره پیش آمد، نمیشود اینها را در برابر هم قرار داد؛ یعنی گفت: ما آمادهی عمره هستیم! یعنی #تفقه بماند برای بیست روز دیگر یا یک ماه دیگر!.
یکی از مسائل تفقه در دین که نجاتبخش ماست این است که هیچوقت کار #مستحب نباید در برابر کار #واجب قرار بگیرد. همیشه بالاترین وظیفه، واجب است که یا انجام عملی است یا ترک آن. اگر به جای اینکه ما چند ساعت #اعتکاف کنیم، #دعا یا #قرآن بخوانیم، میتوانستیم به جای آن چند مسئلهی دینی یاد بگیریم و این کار را نکردیم، این خلاف است و از تفقه دینی به دور است.
فرمایش امام #باقر علیهالسلام اینجا معلوم میشود. #باقرالعلوم یعنی باز کنندهی جملات بسته.
ادامه دارد...
☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 مسلمانْنمایانِ دنیاپرست!
🔹 #سیدالشهداء علیهالسلام چطور #تربیت شد؟
#مربی او حضرت #زهرا بود.
حضرت #علی مربیاش بود.
فریاد زد این بزرگوار: «الناسُ عَبیدُ الدنیا»؛ [ #بحارالانوار ج ۴۴ ص ۳۸۳]
در مملکت #مسلمان، #امام و یادگار #پیامبر فریاد میزند: مردم #دنیا پرستند!. خداپرست نیستند!.
اول #اذان صدای اذانشان میپیچد. #نماز جماعتشان برپا میشود؛ مثل الآن #حجاز ، اما مغز ندارد!؛ به یک اشارهی #آمریکا نفتشان را میدهند، هواپیما میگیرند و با آنها بمب روی سر #مسلمانان میریزند!.
۸۸.۱۰.۱۳
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺این روزها در دههی اول ماه شریف #ذی_الحجة در #اسلام بسیار مورد توجه است و هر #انسان مؤمنی خصوصاً اگر در صدد تحصیل #علم باشد در این شبانهروزها میتواند یک بهرههای بیشتری ببرد.
🏴 یکی از پیشآمدهای این روزها شهادت جناب #مسلم (علیهالسلام) است که إنشاءالله باید دوستان بهمنظور #عزاداری بالخصوص برای آن بزرگوار فکری بکنند؛ چون اول شهید #کربلا ایشان است و خیلی به گردن مسلمانها حق دارد؛ زیرا خودش و خانوادهاش را در راه اسلام فدا کرد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📜 وروی أنه صلوات الله عليه لمّا عزم على الخروج إلى العراق، قام خطيباً فقال:
الحمد لله، وما شاء الله، ولا حول ولا قوة إلا بالله وصلى الله على رسوله وسلم
خطّ الموت على ولد آدم مخطّ القلادة على جيد الفتاة، وما أولهنی إلى أسلافی اشتياق يعقوب إلى يوسف، وخيّر لی مصرع أنا لاقيه، كأنی بأوصالی يتقطعها عسلان الفلوات، بين النواويس وكربلا، فيملان منی أكراشا جوفا وأجربة سغبا لا محيص عن يوم خط بالقلم،
رضى الله رضانا أهل البيت، نصبر على بلائه، ويوفينا أجور الصابرين، لن تشذ عن رسول الله لحمته، وهی مجموعة له فی حظيرة القدس تقربهم عينه، وتنجز لهم وعده. من كان فينا باذلا مهجته، موطناً على لقاء الله نفسه فليرحل معنا فانی راحلٌ مصبحا إنشاء الله.
🔹 #بحارالأنوار ج ۴۴ صص ۳۶۶-۳۶۷
@seyedololama
سیدالعلماء
📜 وروی أنه صلوات الله عليه لمّا عزم على الخروج إلى العراق، قام خطيباً فقال: الحمد لله، وما شاء الله،
📆 روز ترویه و توطئهی ترور امام حسین علیهالسلام و حرکت آن بزرگوار از مکه به عراق؛ ( ۸ #ذی_الحجة ۶۰ ق)
🔺 خطبهی اباعبدالحسین صلواتاللهعلیه به هنگام خروج از مکهی مکرمه
🔹 حضرت #سیدالشهداء علیهالسلام در فرمایشی از خودشان خبر دادند.
همینکه موسم #حج نزدیک شد و حجاج گروه گروه وارد #مکه شدند، در اوایل ماه #ذی_الحجة خبر رسید که #یزید بن معاویه، #عمرو_بن_سعد_بن_عاص را در ظاهر امیر و سرپرست حاجّ قرار داده ولی در واقع به او مأموریت داده که هر کجا توانستی، هر نقطهای امکان داشت، امام را #ترور کن.
پس این #مصیبت جدید وارد شده بر حاجیان ما (شهادت حجاج در #منا ) مبدأ آن مال آنجاست، مبدأ آن یزید بن معاویه و مأمورین او هستند که برای ترور وارد مکه میشوند نه برای حج و #عمره و #عبادت!.
به #امام خبر رسید که یک چنین تروری در انتظار شماست؛ لذا حضرت تصمیم گرفت که احترام خانهی مکه را به خاطر او نشکنند، حریم مکهی معظمه از زمان ساخته شدنش به دست حضرت #ابراهیم (علیهالسلام)، خدا این خانه را خانهی خودش فرموده، #طواف را طواف عرشی قرار داده، #مردم را برای #بندگی به آنجا دعوت کرده نه برای کشتار و آزار مردم!.
این بود که حضرت دریغ داشت که این کار دربارهی او انجام بگیرد و حریم خانهی خدا شکسته شود. بنابراین تصمیم گرفت که این حج را به پایان نبرد و حج را به عمرهی مفرده تبدیل کند. روز سهشنبه هشتم ذیالحجة از مکه خارج بشود.
آنوقت در بین #بنی_هاشم و افرادیکه در همراهش بودند، آنها را جمع کرد و صحبت از #مرگ کرد!.
فرمود: «الحمدلله و ماشاءالله و لا قوة الا بالله و صلی الله علی رسوله»؛ کلاسِ درس مرگ از اینجا برای مردم گشوده شد؛
«خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة».
در هیچ عبارت و شعری پیدا نمیشود که کسی اینطور مرگ را #عزت و #آبرو داده باشد.
میفرماید: اگر بخواهیم لباس مرگ را برای خودمان تشبیه کنیم، در مردها چنین چیزی نیست، ولی در خانمها و دوشیزگان وقتی یک گردنبند طلایی از پدر یا در موقع ازدواج به آنها میرسد، افتخار به آن میکنند، لذت میبرند و زینت قرار میدهند.
«خُطَّ الموتُ علی وُلدِ آدم مَخَطَّ القَلادَةِ علی جیدِ الفَتاة»
برای #انسان چنین گردنبندی اسباب آبرو، اسباب زینت، اسباب راحتی، به نام مرگ خدا قرار داده.
«و ما اَولهَنی اِلی اَسلافی»؛ نمیدانید چه چیزی در باطن من موج میزند از علاقهی به مادرم #زهرا، از علاقهی به پدرم، از علاقهی به جدم، و برادرم! میخواهم پرواز کنم!؛ «ما اَولهَنی اِلی اَسلافی اشتیاقَ یعقوبَ اِلی یوسفَ»؛ فقط در مردها میتوانم یک مرد پیدا کنم، مثال بزنم، آن هم جدایی #یعقوب از #یوسف است. چقدر یعقوب جدایی کشید تا چشمانش از بین رفت و سفید شد؟!
«خُیِّرَ [خیِرَ] لی مَصرعاً»؛ یک جایگاهی به نام افتادنْگاه برای من فراهم شده! «انَا لاقیهِ»؛ باید بروم آنجا بیفتم!.
آنجا کجاست؟ آنجا گودی قتلهگاه است!. پس نظر من این است که من دارم پرواز میکنم به سوی محبوبهای خودم. خروج من الآن از مکه و بیابانها در ظاهر آواره شدن است، ولی من رو به مقصد خود دارم حرکت میکنم.
«کأنی باَوصالی، تتقَطَّعُها عُسلانُ الفَلواتِ»؛ مثل اینکه دارم میبینم گرگهایی به من حمله کردهاند و دارند ماهیچههای من را با دندانهایشان تکهتکه از من جدا میکنند!.
«بین النواویس وکربلاء فیملان منی اَکراشاَ جوفا و اجربةً سُغَّبا. لا محیص عن یوم خط بالقلم، رضی الله رضانا اهل البیت»؛ همینکه خدا برای ما یک نقشهای قرار داده، ما به چشم خود قبول داریم به سوی او پرواز میکنیم.
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین
۹۴٫۷٫۲۳
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
4_289901509271880221.mp3
2.7M
سیدالعلماء
🔺 ضرورت احیای مسئلهی تفقه در دین (قسمت دوم) 💠 الکمال کلُّ الکمالِ التفقُّهُ فی الدین و الصبرُ ع
🔺 ضرورت احیای مسئلهی تفقه در دین
(قسمت سوم)
🔹 #تفقه_در_دین یعنی آگاه بودن به دین #اسلام و خواست خداوند از #بشر، یعنی باز کردن کتابهای فقه. کتابهای #فقه هم میگوید #واجبترین کار شما این است که در دین به قدری عمیق شوید و تحقیق کنید که شبهاتی که پیش میآید، برایتان تار عنکبوتی باشد و از بین رفتنی باشد و شما سرجایتان محکم ایستاده باشید. بنابراین یکی از مسائل مهم #اعتکاف این است که اقلاً در آن روزها و شبها چهار، پنج نفر بنشینند، کتابهای درسیشان را که خواندهاند، تجدید کنند و ببینند صحیح فهمیدهاند یا نه. اگر خوب در آن وارد نیستند، یادداشت کنند و همانجا به هر وسیلهای و با هر معلمی یا هر تلفنی شده بپرسند. این کار از همه چیز واجبتر است.
"التفقه فی الدین" باز کردن مسئله است و لذا من به آن آقایان تذکر دادم و بعضی کتابها را هم نشان دادم. مثلاً همین کتاب #اسلام_در_یک_نگاه که خیلی مختصر است که در آن ۳ روز #اعتکاف میتوان در آن کار کرد، فقط #نماز واجب خواند و بقیهاش را در این کتاب وقت گذاشت نه در #مفاتیح و نه در دعای #کمیل. اگر همهی آن ادعیه انجام بگیرد، ولی هیچکدام از مسائل #اعتقادی -که الآن #دشمنان مانند #سعودیها و... پخش میکنند، مانند اینکه میگویند شیعه کافر است! - حل نشود، دعاها نیز فایدهی چندانی نخواهد داشت. مثلاً #شبهه میکنند که #شیعه در مسجد سخن از #پیامبر و #امام خودش میگوید. یا اباعبدلله میگوید. یا بقیةالله میگوید، در صورتیکه در فلان آیه وارد شده که: «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداًً»؛ ( #جن :۱۸)؛ #مسجد مال خداست، کسی حق ندارد آنجا غیر از خدا را مخاطب سازد!؛ این #مغالطه است.
ادامه دارد...
☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله الحسین
🔹 #سیدالشهداء علیهالسلام هم که در ایام #رجب و #شعبان و #رمضان، مکه را به قدوم خودش مشرَّف فرمود و به آنجا آمد؛ حالا که حاجیها دارند وارد میشوند، در همان شب #عرفه و آن وقتهایی که هر کسی، هر کاری دارد، به زمین میگذارد، دست زن و بچهاش را میگیرد و میآید به عنوان خارج شدن از #حرم خدا. آنوقت پیامش مربوط به #لقاءالله میشود. میفرماید: «مَن کانَ فینا باذِلاً مُهجَتَه»؛ هر کسیکه نزدش، خون دلش، ارزان در راه ما داده میشود، مشکلی برایش ندارد، با من بیاید. خب چطور میشود که کسی مشکلی نداشته باشد که خون دلش را ببخشد و بدهد؟!.
«مُوَطِّناً عَلی لِقاءِاللهِ نَفسَه»؛ خودش را آماده کرده و کار کرده روی خودش که به لقاء خدا برسد.
«فَلیَرحَل مَعَنا»؛ راه بیافتد که من دارم میروم.
پس #ملاقات خداوند، آرزوی سفر #عاشورا و #کربلای #خاندان_رسالت و اصحابش هست.
۸۵٫۷٫۱۵
🔹 #ایمان این نیست که انسان #اعتقاد به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک موحد خالص کسی است که غیر از خدا معبودی بههیچصورت در #دل و جان او نباشد؛ این حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) بود، که وقتیکه #مردم از اطرف جهان میآمدند #مکه، در شب #عرفه یا شب قبل از عرفه، در حالیکه مکه از زائران موج میزد، دست زن و بچهاش را گرفت و از شهر مکه بیرون آمد و فرمود هر که جانش را میخواهد بدهد، با من بیاید؛ در این موقعیت، این #اسلام را میخواهم تکان بدهم و به آنها بگویم که شما #مسلمان نیستید!؛ «وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ»¹؛ ایمان تنها این نیست که انسان اعتقاد به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک #موحد خالص کسی است که غیر از خدا معبودی به هیچ صورت در دل و جان او نباشد.
۸۷٫۲٫۱۶
☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__
۱) [ #یوسف علیهالسلام:۱۰۳]
@seyedololama
حال در دعا-@seyedololama.mp3
833.4K
🔺 حال در #دعا کردن
🏴 روضهی جناب #مسلم بن عقیل علیهالسلام
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع ولا کصنعه صنع صانع»¹
🔹 مسائل مربوط به ادعیه در #اسلام یک حساب بسیار ویژه و مهمی دارد. بعد از #قرآن کریم که جنبهی مافوق امور عادی دارد و #معجزه الهی است، دعاهای ائمه #شیعه از حضرت #علی (علیهالسلام) و سایر #ائمه (علیهمالسلام)، بهترین دلیل معرفتی برای اهل #فکر و #معرفت و #وجدان بشر است، به طوریکه اگر کسانی که اصلاً #دین ندارند یا دین اسلام ندارند، مضامین این ادعیه را بشنوند یا بخوانند یا بفهمند؛ بعید نیست که اسلام بیاورند و این معجزهای است که خداوند پس از قرآن کریم برای بشریت قرار داده است.
«الحمد الله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع»
⏮ ابتدای دعای شریف عرفه از #عظمت خداوند گفتگو میفرماید، #سیدالشهداء (علیهالسلام) در موقف بسیار لطیف و ملکوتی #عرفات این #دعا را بدون اینکه از روی چیزی بیان کند، انشاء کرده است. انشای دعا مانند #قنوت در #نماز میماند؛ ما در نماز یک تکالیفی داریم مانند #اذان، #اقامه، تکبیر، سورهی مبارکه #حمد و یک سورهی دیگر از قرآن، اینها همه تکالیفی است که از بزرگان بندگان خدا که این طرز عبادت آنهاست، پیروی میکنیم.
اما ما در قنوت، دعوتها و حاجات و مشکلات خودمان را با خداوند در میان میگذاریم و لذا انسان در نماز اجازه دارد که حاجات خودش را با خداوند در میان بگذارد.
این بیان #حاجات یک لطافتی میخواهد، یک وجدانی میخواهد ملکوتی و فرشتهای، که مانند عرض حاجات #فرشتگان با خدا باشد، این را هر کسی ندارد؛ میتواند #انسان یک چیزی بخواهد که برایش سود نداشته باشد: خدایا به من صد و پنجاه سال #عمر بده!. خوب آیا این صد و پنجاه سال در عصر چه کسی واقع میشود، در حکومت چه کسانی واقع میشود، در معاشرت چه ملتی و خانوادهای واقع میشود، اینها را که عقلش نمیرسد و لذا میگوید: خدایا من صد و پنجاه سال از تو عمر میخواهم!. اگر همان موقع میدانست که این چه مشکلاتی ایجاد میکند، هیچوقت نمیخواست. بنابراین دعا عبارت است از یک لطافت خاصی که برگرفته از #ایمان کامل، #معرفت کامل و #محبت کامل است. و حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) دارای این فضائل بود و مکانش هم که اشرف امکنه بود، وقتش هم اشرف ازمنه بود. شروع کرد به این قنوت، به این عبادت که دعا باشد.
☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_____
۱) [#مفاتیح_الجنان ، دعای #عرفه]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 عید سعید قربان مبارکباد 🔹 #امتحان ابراهیم و فرزندش در #منا ، در #عاشورا واقعیت پیدا کرد! آنجا
🔺 آماده قربانی شدن در راه خدا
🔹 بعضی اوقات امتحانهای مشکلی پیش میآید، ولی در واقع آنقدر سخت نیست، چرا که زود میگذرد، مثل امتحانی که برای حضرت #ابراهیم (علیهالسلام) پیش آمد، عرض میکند: «رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ». خداوند میفرماید: «فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ»¹؛ ببینید #قرآن نکات #لطیفی بیان میکند که روز #جمعه ها اگر دور هم جمع بشویم، لذتش را میبریم.
او عرض میکند: «هب لی من الصالحین»؛ من فرزندی که از بندگان شایسته خودت باشد، ندارم. #فرزند میخواهم؛ «فبشَّرناه بغلام حلیم»؛ ما به او #بشارت دادیم فرزندی نصیبت میکنیم که دارای فضیلت #حلم است. تفسیر میشود #صالح بر حلم.
حلم تفسیر میشود به چی؟ به سنگینی، به وقار و #فهم و #شعور و #بصیرت و صاحب نظر بودن و دقیق بودن.
چطور؟
برای اینکه وقتی بزرگ میشود و به حد رشد میرسد، پدر میبیند این اهل نظر شد، اهل فهم شد، میفهمد که پدر با او چه میگوید. لذا به فرزندش میگوید: نظر بده ای صاحبْنظر؛ «فانظر ماذا تری»؛ من دستور گرفتم که تو را سر ببرم!. من فرزند نداشتم، از خداوند خواستم تا به من داده شد، حالا دستور آمده که گلوی تو را با کارد ببرم؛ «فانظر ماذا تری»؛ ببین چه فکر میکنی؟
این فرزند اهل #فکر، اهل بصیرت، عرض میکند که حاضرم پدر؛ انجام بده؛ «افعل ما تؤمر»²؛ این #خداشناس است. این #جهان_شناس است. پس صالح و شایسته کسی است که از نظر فکری صالح باشد. در #خداشناسی صالح باشد. زمین و آسمانشناس باشد، #مرگ و #حیات را بشناسد و وقتیکه #امتحان آمد، فوری بگوید: من قبول دارم؛ «افعل ما تؤمر».
وقتی #فرهنگ ما #حسینی است که این چنین صاحبنظرانی در آن باشند. #معلمین و #اساتید و بزرگانش، #وزیر فرهنگ، وزیر #ارشاد، وکلای #مجلس اینجور فهم داشته باشند. اینها شایستگی انتخاب را دارند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__
۱) [ #صافات :۱۰۰-۱۰۱]
۲) [ #صافات :۱۰۲]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ضرورت احیای مسئلهی تفقه در دین (قسمت سوم) 🔹 #تفقه_در_دین یعنی آگاه بودن به دین #اسلام و خواست
🔺 ضرورت احیای مسئلهی تفقه در دین
(قسمت چهارم و پایانی)
🔹 #تفقه_در_دین یعنی آشنا بودن به مسائلی که فعلاً مثل موشک به #عقاید شلیک میشود. اگر عقاید خدا نکرده سست شود #مملکت دیگر چیزی ندارد!. چون #جمهوری_اسلامی بر اساس عقاید بنا شده. #مرحوم_امام هم در #وصیتنامهاش هر جا سخن از #ملت آورده، مقصودش ملت فداکار است؛ زنانِ فرزند از دست داده که با #عقیده در میدان مبارزه آمدهاند. پس امام با مردمِ با عقیده کار دارد. با ملتی که آن ملت آگاه و متفقه در دین است. از این جهت میگوید: ملت ما از همهی ملتها بالاترند. مقصودش این نیست که ۷۰ ملیون جمعیت که ما داریم، همهی اینها ملت #مسلمان واقعی هستند و ما به اینها افتخار میکنیم! کجا چنین چیزی است؟ بعضی از #معلمها، #دبیرها، #استاد دانشگاهها، وظیفهی خود را نمیدانند و مثل کارهای اداری به کلاس میآیند، یک درسی میگویند و میروند.
ولی مرحوم #شهید_ثانی با تفقهی که دارد در #منیة_المرید میفرماید: حفظ #دین افرادِ تحت پوشش و تحت نفوذ، به عهدهی شخص صاحب نفوذ است؛ #پدر و #مادر ، #تاجری که شاگرد و ماشیننویس دارد، #مدیر کلی که زیر دست دارد، آقای #شهردار محترم در هر نقطه #مسئول کارمندان خودش است، آقای #فرماندار محترم در هر کجا که هست، مسئول کارمندان است. یعنی برای اینها باید نقشه و طرح بریزد. خودش و #خانوادهاش را یک مسلمانِ اسلامشناس متعهد و آشنا به #شبهات تربیت کند و تا به حال چنین چیزی شنیده نشده؛ ولی بنده از گفتهی شهید ثانی عرض میکنم که میفرماید: چون در قرآن وارد شده که: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ْناراً»؛ ( #تحریم :۶)؛ ای مسلمین! ای مؤمنین! دست خودتان و اهل خودتان را بگیرید و از آتش نجات دهید.
میفرماید: اهل یعنی چه؟ یعنی #همسر و #فرزند ، #کارگر و زیر دست، فرمانبردار. منتهی باید #بودجه هم داشته باشند. به #کارمندان بودجهی اضافه بدهند تا این کارها را انجام دهند، #کتاب پخش کنند به خانوادهها و به محلهها. #مسجد بشود محل پخش اینگونه کتابهای عقیدتی.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 یادی از بزرگمرد عرفان و معرفت مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۱ #ذی_الحجة الحرام ۱۳۴۳ق؛ ۱۱ #تیر ۱۳۰۴ش)
🔹 دربارهی مرحوم حاج میرزا جواد آقا #ملکی_تبریزی علیه الرحمة و الرضوان خواندهایم، گفتهایم، شنیدهایم که در یک روز #عید ، روز عید قربانی شاید مرسوم بود که آشنایان میآمدند منزل ایشان و ناهار را آنجا صرف میکردند.
یکوقت ایشان در بین ملاقات و نشستن با دوستان و ناهار به گوشش ناله و صدا رسید. تشریف برد در اندرون؛ دید که زنها خیلی دارند شیون میکنند، چون یک فرزندی در حوض یا حوضخانه افتاده و فوت کرده!.
آنوقت فرمود ساکت باشید!. نمیدانم از راه #معنویت هم #تصرفی کرد یا نه؟ در هر صورت دیگر صدا بلند نشد.
بازگشت پیش مهمانها و نشست و مشغول صحبت شد، در حالیکه بهتر از آن وقتی بود که این خبر را نشنیده بود!، تا اینکه هیچ به گوش اینها چیزی نرسد که ناراحت شوند.
ناهار را که صرف کردند، بلند شدند بروند، به بعضی از ایشان فرمود: باشید من یک کمکی لازم دارم برای تجهیز و برای دفن آن اولاد!.
این را میگویند: «رضیً بقضائک»
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama