eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 روز بزرگداشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی؛ (۵ ) 🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام محقق طوسی رحمه الله 🔹 درباره‌ی اگر در ببینید، در ذیل ماده‌ی "عَرَف" - که و باشد- درباره‌ی معرفت خدا از (رحمه الله) که شخص بسیار کم‌یابی در هست، مطلبی درباره‌ی نقل کرده: «قال سلطان المحققین»؛ خیلی حرف است این عنوانِ که برای مرحوم خواجه‌ی طوسی است. «قال سلطان المحققين: إن مراتب المعرفة مثل مراتب النار مثلاً»؛ چون برای غیر اگر بخواهند معرفت را بیان کنند، مثل این است که برای بخواهند مسائل بین مرد و زن و این چیزها را بیان کنند؛ فلذا نمی‌شود. باید طوری با مثال برایش حرف بزنند. برای ماها اگر بخواهند مراتب معرفت‌اللهی را بیان کنند، با مثالی مثل آتش می‌توانند بیان کنند. آتش دانستن به چند صورت است: «و إنَّ أدناها مَن سَمِعَ أنَّ فی الوجود شيئاً يَعدِمُ كُلَّ شیءٍ يُلاقِيهِ و يَظهَرُ أثَرَه فی كُلِّ شیءٍ يُحاذيهِ و يُسَمّى ذلك الموجودَ ناراً»؛ وقتی می‌خواهند به بچه نشان بدهند و بفهمانند که ما چیزی به نام آتش داریم، می‌گویند: اگر دیدی دست به آن نزن، چون هر چیزی را که با آن تماس پیدا کند از بین می‌برد و در برابر هر چیزی قرار بگیرد، ظاهرش می‌کند، پیدایش می‌کند، تاریکی باشد، نشانش می‌دهد. اسمش نار و آتش است. 🔺 مرتبه‌ی معرفت مقلدین 🔹 «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله تعالى مَعْرِفَةُ المقلّدين الّذين صدّقوا بالدين من غير وقوف على الحجة»؛ خیلی‌ها هستند در مسلمین یا مسیحیت یا ، به دنیا که آمدند همین‌طور کم‌کم که بزرگ شدند، آداب و رسومِ و را که نگاه کردند، پیرو آن‌ها شدند و اگر از آن‌ها بپرسی چرا این‌طور می‌کنی و معنای این و کارهایت چیست؟، می‌گوید: من نمی‌دانم! این دینش است، من هم هستم!. آن دیگری می‌گوید: من هستم. هم می‌خوانم. هم می‌گیرم. امّا چرا و به چه علت و به چه معنا؟ این‌ها را دیگر نمی‌دانم! این درجه‌ی اولِ نشان دادن آتش به کسی که ندانسته و نمی‌داند به این‌که چیزی داریم که وقتی هر چه بیندازی در آن می‌سوزاند و از بین می‌برد و هر جا باشد روشنی می‌دهد. او هم آتش را ندیده ولی می‌شناسد و اگر به او بگویند: آتش را معنا کن، می‌گوید. مثل این‌که مسلمان شنیده که این خدا دارد، دارد و او هم این‌ها را قبول کرده. 🔹 مرتبه‌ی معرفت اهل «و أعلى منها: مرتبةُ مَن وَصلَ إليه دخانُ النّار و عَلِمَ أَنّهُ لابُدَّ له مِن مُؤثّرٍ فحَكمَ بذاتٍ لها أثرٌ هو الدّخانُ»؛ از این درجه‌ی یک درجه بالاتر این است که هر جا این سیاهی‌هایی که رو به آسمان می‌رود، پیدا شد، این‌ها اثر یک چیزی است که اسمش آتش است. او هم هر وقت دید که مثلاً صدای سوت قطار شنید و دید که در آسمان دودی دارد حرکت می‌کند، می‌گوید: آهان! آن‌جا ظرفی همراه این دستگاه قرار داده‌اند و درونش آتش روشن کرده‌اند. چون به من گفته‌اند: هر جا این دود پیدا شد، آتش هم آن‌جا هست. از می‌فهمد، اما خود آن را ندیده. از علامت آن را می‌شناسد. «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله مَعْرِفَةُ أهل النظر و الاستدلال الذين حكموا بالبراهين القاطعة على وجود الصانع»؛ آن‌قدر حالی‌اش شده که این جهانی که خودش هم یکی از آن است و پدر و مادر و زمین و آسمان و آتش و آب و کره‌ی زمین و کره‌ی ماه، این‌ها مثل دود می‌ماند. یک چیزی این‌ها را ایجاد و درست می‌کند. اما آن چیز چیست، نمی‌داند. این‌جا از روی آمده و شده. مثل ماها که می‌گوییم: خوب چون من هستم؛ پس من را کسی درست کرده. پدر و مادر هم کاره‌ای نیستند. پدر و مادر هم خودشان مثل منند. پس این زمینی هم که زیر پای ماست و می‌چرخد و ماه و خورشیدی هم که به ما نور و حرارت می‌دهند، جاذبه به ما می‌دهند، زمین ما را می‌چرخاند، ماه ما را می‌چرخانند، این‌ها همه دست‌آورد قدرتی است. آن خداست. «حكَموا بالبراهين القاطعة على وجود الصانع.» @seyedololama ⬇️
سیدالعلماء
📆 روز بزرگداشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی؛ (۵ #اسفند ) 🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام محقق طوسی
⬆️ 🔹 مرتبه‌ی معرفت مخلص «و أعلى منها: مرتبةُ مَن أَحسَّ بحرارةِ النّار بسببِ مُجاورتِها، و شاهَدَ الموجوداتِ بنورها»؛ کسی‌که قبول دارد که آتش هست و دود هم اثر آن هست، ولی یک اثری هم در خود می‌بیند؛ من سردم بود، حالا گرم شدم. این چیزی است که مرا گرم کرده. و این اشیاء همه آثار او هستند مثل خود من و این‌ها. «و شاهد الموجودات بنورها و انتفع بذلك الأثرَ، و نظيرُ هذه المرتبةِ فی معرفة الله مَعْرِفَةُ المؤمنينَ المخلصينَ الّذينَ اطمَأَنَّت قلوبُهُم بالله و تَيقَّنُوا أنَّ اللهَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كما وصفَ به نفسَه.» آن دیگر مقام خیلی خوبی است که آسمان و زمین و بنده و شما و این‌ها قدرت‌مندی خداست و خداست که الآن بنده را سخن‌گو می‌کند که بتوانم حرف بزنم و باشم و جان داشته باشم و شما جان داشته باشید و بشنوید و با هم حرف بزنیم. این‌ها همه خودسرانه که نیست. ما بی‌صاحب و بی‌منبع و بی‌کارخانه و موتور که نیستیم. ما هم مثل سایر چیزهای متحرک به موتورها و نیروها، آثار الهی هستیم. 🔹 مرتبه‌ی معرفت اهل «و أعلى منها: مرتبةُ مَن احتَرَقَ بالنّار»؛ اما کسی را در آتش انداختند آن دیگر نه از دود می‌کند نه از حرارت استدلال می‌کند. اصلاً آتش را می‌کند و خود آتش را می‌شناسد. «بِكُلّيَّتِه و تلاشا فيها بجُملَتِه»؛ و علاوه بر آن خودش هم درب و داغان می‌شود! «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله، مَعْرِفَةُ أهلِ الشهود و الفناء فی الله و هی الدرجة العليا و المرتبة القُصوى، رزقنا الله الوصول إليها و الوقوف عليها بمنّه و كرمه - انتهى كلامه.» تا همین‌جا عبارت ( رحمه الله) است. پس معلوم می‌شود که یک مقامی است در که متلاشی می‌شود!. یعنی دیگر از خودش چیزی باقی نمی‌ماند. هر چه هست معنای است و قائم به معنای . مثل ما نسبت به خودشان که از خودشان هیچ‌اند. هیچی‌اند. هر چه هست از ماست درباره‌ی آن‌ها [که آن‌ها را تصور می‌کنیم]. 🔺 ارزش معرفة الله 🔹 این‌جاست که حدیث دارد که «و فی الحدیث لؤ یعلموا الناس ما فی فضل معرفة الله تعالی»؛ اگر مردم می‌دانستند که چه خبر می‌شود در این‌که خدا را بشناسد به ؛ «ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا»؛ اصلاً نگاه نمی‌کردند به آن چیزهایی که خدانشناس‌ها به آن‌ها افتخار می‌کنند و به آن‌ها هستند از ساختمان‌ها و از باغ‌ها، از هواپیماها و از کشتی‌ها و از نیروها و هر چه بگویی از کسانی که در غیر از این معرفت قرار دارند، آن‌ها اصلاً به این‌ها نگاه نمی‌کنند. مثل کسی‌که چند پرِ کاه در دستش گرفته و دارد راه می‌رود؛ هیچ‌کس نگاه نمی‌کند که ببیند این چه چیزی دارد. اصلاً آن را چیز نمی‌داند. مثل مقداری گرد و غبار است که به سر و رویش نشسته، به لباسش نشسته، کسی اصلاً آن را نگاه نمی‌کند که مثلاً بگوید: آقا به چی داری نگاه می‌کنی؟ دارم به این گرد و غباری که به کت و شلوار این نشسته نگاه می‌کنم!. خوب که چی مثلاً؟! هیچی!. اصلاً در نزد اهل معرفت این‌طوری می‌شود ؛ و نقره‌اش، و ، و ، و حیثیتش، و و شهنشاهی‌اش، همه‌شان از نظر می‌افتند و هیچ می‌شوند نزد کسی که خدا را بشناسد. «کأنّ المراد المعرفة الثقة به تعالی»؛ چون وقتی آدم به چنین مقامی دل‌گرم شد، «والانقطاع الیه» از همه چیز بُرید و به او پیدا کرد و به او پیدا کرد، دیگر این چیزی برایش باقی نمی‌ماند که اهمیتی برایش داشته باشد و در آن برود و فکری درباره‌اش داشته باشد. همه‌اش می‌شود یک‌پارچه؛ «الهی هب لی الکمال الانقطاع الیک» [ ، ] این " انقطاع الیک" چنین چیزی است. «ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا» [ ج۵ صص ۹۶-۹۷] "زهرة" یعنی زیور. زیورهای دنیا پیش این‌ها لجن می‌شود و اصلاً قیمتی ندارد که نگاه بکند. وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین ( ۱۴ ۱۴۲۶ = ۸۴/۴/۳۰) ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺طریق کسب صفای #دل ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ﻣﻘﺎﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮا ﺳﻼﻡ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ 🔹 اين روزها به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت #زهرا سلام الله عليها، چند بانو و دانشمند #زن می‌آیند مصاحبه و صحبت می‌کنند، بعضی از آن‌ها چنان صحبت می‌کنند کأنّه اين کمالاتی که #پيامبر در شأن حضرت صديقه‌ی اطهر بيان فرموده‌اند و اين بزرگ‌داشتی که برای ايشان قائل بودند -که هميشه وقتی می‌خواستند به سفر بروند، آخرين کسی که از او خداحافظی می‌کردند، دخترشان بود و هر وقت که از جنگ و سفر بر می‌گشتند، پس از برگزار کردن #نماز، اولين جايی که می‌رفتند به ديدار دخترشان بود و او را در آغوش می‌گرفتند و می‌بوسیدند- #فکر می‌کنند که این‌ها مربوط به مقام زن است و زن پيش خدا و در #اسلام خيلی مقام دارد!؛ این‌جا خلط شده بين مقام زن و مقام #عصمت و مقام #امامت و مقام الگو بودن برای #بشريت. کسی نمی‌داند که در اين موجود خاص و اين بانو چه نهفته شده؛ فقط خدا از آن خبر دارد و به پيامبرش خبر داده. و ما همان‌طوری‌که نمی‌توانیم مسافت و فاصله‌ی این‌جا را با کهکشان‌های فوق کهکشان خودمان تصور کنيم، اصلاً نمی‌توانیم اين مقامات را نيز تصور کنيم و نمی‌توانیم درک کنيم چنين شخصيتی را که در درون انسانی همراه شود با محو همه‌ی #صفات بشری، طوری‌که جز #ذات اقدس الهی، محبوبی و معبودی و پناه‌گاهی و اميدگاهی در وجودش نباشد، و بيمی از کسی نداشته باشد و اميدی به کسی نداشته باشد. ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 مکتب تشیع یعنی مکتب فاطمه زهرا سلام الله علیها 🌺 میلاد حضرت صديقه‌ی اطهر فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همگان مبارک باد. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نقش بسیار مهم #والدین در مسئله‌ی بسیار با اهمیت #شهادت به #توحید و #نبوت و #ولایت در #اذان ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 دو سوال طلبه‌ی جوان از محضر مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی و پاسخ ایشان در سال تحصیلی ۸۴-۸۵ بسم الله الرحمن الرحیم خدمت استاد معظم حضرت آیت الله خسروشاهی (مد ظله) سلام علیکم از محضر شما دو سوال داشتم: ۱- برای قاطعیت در اراده چه دستوری می‌فرمایید؟ ۲- برای ترس از گمراهی در این زمان که باقی ماندن در دین‌داری بسیار دشوار است باید چه کرد؟ با تشکر بسمه تعالی برای قاطعیت در #اراده لازمست #دوست و معاشر قاطع پیدا کرد و در صورت کم‌یابی، #کتاب‌ها و سرگذشت‌های آنان را تهیه و جدا مطالعه همیشگی نمود. و درباره‌ی #ترس از #گمراهی لازمست دوست و معاشر با #ایمان داشت و هر #شبهه و تردید و سردرگمی را با وی در میان گذاشت و در صورت اشکال کتاب‌های دانشمندان با ایمان را مانند #آفریدگار_جهان و دیگر کتابهای آیة .. #مکارم و آیة .. #سبحانی و امثال آن‌ها را همیشه همراه داشت و در هر فرصتی مطالعه کرد. کتاب اصول عقائد [ #چهل_درس_در_اصول_اعتقادات ] آقای #قائمی که در مدارس دینی هم تدریس می‌شود همراه داشت_ بطور ساده در چهل درس همه‌ی مسائل لازم را مستدل آورده. موفق باشید. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نهضت #معنویت در بین طالبین علوم ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 سرکوبِ شیعه! 📆 سال‌گرد مرگ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻦ أﺑﻰ ﻗُﺤﺎﻓﻪ؛ ( ۲۲ ) 🔹 زمانی‌که خلفا به زور آمدند و به جای حضرت (علیه‌السلام) نشستند، شخصی به نام آمد و دید بر مسند نشسته!، گفت: این همان رفیق ما نیست در فلان طایفه؟ گفتند: بله!. گفت: پس چرا این‌جا نشسته؟! مگر جانشین خودش را انتخاب نکرده بود؟! خلاصه چون جوابی نداشتند اوضاع و احوال مسجد داشت به هم می‌خورد که دستور رسید او را بیرون کنید!. او رفت به قبیله خودش و خلافت برای این‌که او را خفه کنند و دیگر کسی جرأت نکند همچین اعتراض‌هایی بکند؛ بن ولید را مأمور کرد با یک سپاهی بروند سراغش؛ چون که این قبیله به ابوبکر نمی‌دادند. خالد هم چون می‌دانست حریف قبیله نمی‌شود، ابتدا به عنوان مهمان رفت خدمت رئیس قبیله، دستور داد به همراهانش که دست و پای مالک را ببندند و گردن او را زدند! و همان شب هم با زن مالک همبستر شد!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اهمیت دعای وارده در شب : «یا مَن فَتَق العقولَ بمعرفته»¹ 🔹 خصوصیات دل‌سوز و واقعی؛ دل‌سوزی‌های حضرت سلام‌الله‌علیها؛ «یا بنی! الجار ثم الدار.»² 🔸 امکان استفاده از روز در خدمت الهی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ دعای سحر ] ۲) [ ج۴۳ صص۸۱-۸۲] @seyedololama
🔺 خطرات نفاق 🔹 اگر #انسان با دلش #عقاید را سنجش کرد که در #دل من چه هست؟ و عقاید صحیح چه می‌گوید؟ و دید که #عیب دارد و ناباوری دارد و دید که یک جای #دین و اعتقادش یک #وسوسه و سوسه‌ای هست، ولی با این ساخت و این عیب را در صدد معالجه‌اش برنیامد، این -نعوذ بالله- کم‌کم «فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا»؛ [ #بقره :۱۰] می‌شود. این است‌که آن‌وقت انسان خودش را #مصلح و #اصلاح‌گر می‌داند و دیگران را #مفسد می‌داند!؛ «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»؛ [ #بقره :۱۱]؛ می‌گوید: اتفاقاً ما داریم #خدمت می‌کنیم و ما می‌خواهیم #کشور را به جایی برسانیم و از این‌جور حرف‌ها‌!. و کم‌کم جوری می‌شود که #دشمن می‌شود با کسانی‌که می‌خواهند خلاف #نفاق او حرفی بزنند و چیزی بگویند. و این مسئله یک قسمتش از #نادانی سرچشمه می‌گیرد؛ «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»؛ [ #نهج_البلاغه حکمت ۱۶۳] انسان کم‌کم آن چیزی را که به آن #جاهل است را به آن اکتفا نمی‌کند که من جاهل هستم و فلانی #عالم است، بلکه کم‌کم به این‌جا می‌رسد که اصلاً فلانی عالم نیست و بی‌سواد است و من با فهم هستم و چیز می‌فهمم!. این است که در برابر و مقابل می‌ایستد و مقابله می‌کند. کم‌کم اهل #ایمان به نظرش سفیه و نادان و ساده دل و ساده اندیش و فریب خورده می‌آیند و خودش مصلح و #متفکر قرار می‌گیرد!. ۸۲٫۲٫۲۹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب ، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بیاناتی پیرامون حقیقت و چگونگی احیای اسلام در ؛ «انّ الدّین عنداللَّه الاسلام»¹ «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»² 🔹 معنای : «إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّداً»³؛ خطر 🔸 برنامه‌ی شروع اصلاحات اجتماع از و و 🔺 حل مشکلات با تربیت واقعی؛ «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا»⁴؛ پذیرش خارجی و به جای اسلام واقعی ۸۸٫۱۰٫۱۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ____ ۱) [ :۱۹] ۲) [ :۸۵] ۳) [ :۱۰۷] ۴) [ :۱۲۸] @seyedololama
‌📆سال‌گرد وفات آیت الله حاج سید محمد رضا گلپایگانی؛(۲۴ #جمادی_الثانی ۱۴۱۴ ق) 🔹«إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَلا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»؛( #فصلت :۳۰) کسانی‌که در #زندگی خود #استقامت کنند؛ چه در #اقتصاد، چه در پیش‌آمدهای دیگر، و در مشکلاتِ زندگی #حق خواهی و حق‌محوری را بر همه چیز مقدم بدارند، در همین دنیا چشم‌شان روشن می‌شود. «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»؛ می‌گویند: ما خدا داریم و این‌که خدا داریم می‌شود #امید دل و جان و #عقل و #روح ایشان، و وجودشان را تسخیر می‌کند؛ دیگر به #دنیا اهمیت نمی‌دهند؛ این‌ها مقاوم می‌شوند. اگر در هر استانی یکی دو تا بانو مثل حضرت #خدیجه سلام الله علیها پیدا شود و چنین فداکاری‌ای بکند که اموالش را در خدمت #اسلام قرار بدهد، همین کافی است و #مردم و #زنان دیگر خجالت نمی‌کشند که مثلاً دست‌شان خالی از زینت باشد. گوش‌شان خالی از زینت باشد. لباس‌شان لباس پارسال باشد. هر سال لباس نو نداشته باشند. برای‌شان این ننگ نیست. آن‌وقت وضع زندگی پایین می‌آید. من از خود #روحانیت که خدمت‌شان بودم چیزها شنیده‌ام. مرحوم آقای #گلپایگانی می‌فرمود: ما زمان حاج شیخ عبدالکریم #حائری به درس ایشان می‌رفتیم. آن‌وقت در منزل یک جفت کفش داشتیم که با آن من به درس می‌رفتم و بر می‌گشتم و بعد از آن همسرم می‌پوشید و به آشپزخانه برای کار و تهیه غذا می‌رفت!. دو جفت کفش در خانه‌ی ما نبود. این‌ها با این وضع سر کردند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
📆 سال‌روز وفات آیت اللَّه حاج شيخ مرتضی حائری يزدی؛ (۲۴ #جمادی_الثانی ۱۴۰۶=۲۵ #اسفند ۱۳۶۴ش) 🔹#اساتید دوران #طلبگی ما یک امتیازاتی داشتند. مثلاً مرحوم حاج شیخ عباس #طهرانی درباره‌ی حاج آقا #مرتضی_حائری می‌گفتند: ایشان خلاصه ی مرحوم حاج شیخ (عبدالکریم #حائری ) است. و این‌گونه از ایشان تعریف می‌کرد و می‌گفت: آقا مرتضی چکیده‌ی وجود پدرش است. به همین علت بود که ما یک مقداری به محضر ایشان کشیده شدیم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 وظایف در قبال گرفتاری‌های 🔹 داستانی شنیدنی از مرحوم سید ¹ 🔸 خصوصیات انسان ؛ «نصيبه من الدنيا القوت»² ۹۱٫۸٫۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [عتاب استاد؛ ج۲د۸۶ص۶۲] ۲) [ ج۱ص۱۰۸] @seyedololama
🔺لوازم ایمان 🔹 ما بايد ولو مانده از يک نفر و دو نفر شروع كنيم به و پرهيز از خواهش‌های درونی و خودمان، و پيدا كردن خالص و خوش ولو در غير محل؛ مثلاً اگر خودش ساکن تجريش بود ولی فهميد که در پيچ‌شميران يک جوانی است که به درد می‌خورد و می‌توان با او مجلسی داشت، با او به و رفت، بايد ‌در های يک‌ديگر شرکت کنند و با هم باشند، های‌شان را عوض كنند، و مسكن‌شان را عوض كنند. اين‌ها همه جزء لوازم است اما متأسفانه متروک شده. ۸۵٫۱۱٫۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای خنک چشمی که آن گریان اوست وی همایون دل که آن بریان اوست ( ) 🔺 سنگینی در جهت تحقق ۹۲٫۳٫۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر و یاد خدا 🔹 #قرآن کریم #ذکر است. #پیامبر اکرم ذکر است. #ائمه علیهم‌السلام وسائل ذکر الله هستند. ذکر به معنی یادآوری است. یعنی ما یک چیزهایی داریم، نمی‌خواهد برویم تحصیل کنیم، فقط یادش باشیم که ما چه بودیم و چگونه ساخته شدیم. همین برای #ایمان‌مان بس است که آن روز عرض کردم. آدم یکی از این کرم‌های توی باغچه را بردارد، بیاورد در یک بشقاب، روبرویش بگذارد، روی این حساب کند که من چهل سال، سی سال پیش، پانزده سال پیش این بودم حالا شدم این، چه دستی مرا این‌طور ساخته؟! چه به من داده؟ چطور دارد از من پذیرایی می‌کند؟ به من جای می‌دهد، خویش می‌دهد، #خانواده می‌دهد، #آبرو می‌دهد، شب و روز می‌دهد، #زندگی می‌دهد؟ آن وقت #انسان می‌بیند که دیگر متحیر شد. یک طوفانی از #نعمت، از #حقوق بر وجود انسان حمله‌ور می‌شود که انسان را از رو می‌برد، ناتوان می‌شود در برابر این نعمت‌ها، آن‌وقت یک سبحان‌الله، یک الله اکبر، یک #تسبیح درست، یک الحمدلله درستی از وجودش در می‌آید نه از زبانش. از #هستی‌اش در می‌آید، با تمام وجود یک سبحان الله می‌گوید، یک ذکر خدا می‌گوید. این ذکر در این عالم چه آثاری دارد، خدا می‌داند. چه می‌سازد برای صاحب خودش خدا می‌داند. پس بنابراین ما باید روش #فکری برای خودمان ایجاد کنیم که مانع از #سهو و #نسیان باشد. سهو و نسیان را مرتباً در ما ضعیف کند تا به جایی که اهل ذکر بشویم. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت برای موفقیت در در فعالیت‌های و افراد به گونه‌ای که خودمان وارد فضای نشویم 🔹 توصیه به توسل به ساحت امثال جناب (رضوان الله تعالی علیه) ۹۱٫۱۰٫۲۸ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله‌ی اول در رساله‌ی [تألیف مرحوم آیت الله ، چاپ قدیم] این بود که فرمودند: «من از صمیم دل و یقین راسخ قلب با سراسر وجود و هستی‌ام معتقدم به وجود الله تعالی.» الله تعالی عربی است یعنی خداوند بالذات. خداوند معنایش معلوم نیست. واجب بالذات هم معنایش معلوم نیست؛ این‌ها توضیح می‌خواهد. توضیحش بعدش است. «مبدأ همه‌ی موجودات و سرچشمه‌ی همه‌ی هستی‌ها...»؛ هر جمله‌ای جمله‌ی قبلش را تفسیر می‌کند. وقتی می‌گوید: «من معتقدم با تمام وجودم» این یک مطلب، «یقینِ راسخِ قلب با سراسر وجود» این می‌خواهد بگوید که آن و آن و آن به درد می‌خورد که در وجود انسان یک سر مو باقی نماند مگر این‌که این علم بشود. این بشود. ببینید ما الآن معتقدیم به این‌که باید جان‌مان را از خیلی سخت به هر شکلی که شده بدهیم. این شده جزء خون و گوشت ما. حالا شما جوان‌ها شاید زمان موشک‌باران را یادتان نباشد که وقتی می‌گفت: توجه! توجه! دیگر همه‌ی کاری تعطیل می‌شد. تاکسی‌ران‌ها می‌ایستادند، اتوبوس‌ها می‌ایستادند، این‌طرف آن‌طرف می‌رفتند. چرا؟! یک توجه توجه این‌قدر اثر دارد؟ بله!. چون این خبر می‌کند به یک چیزی که جزء خون و گوشت ماست. و آن این است که ما می‌خواهیم باشیم، می‌خواهیم موجود باشیم، می‌خواهیم کشته نشویم، این خواسته‌ها و این علم‌ها در هیچ جای این سر تا پای ما جای خالی ندارد و همه را گرفته است. می‌گوید این‌طور باید به خدا بود. اگر انسان در خود معتقد هست نه در و و خود، این هنوز در این مسئله کاری نکرده. آن علومی که در در و و به ما می‌دادند آن این‌طوری نبود، بود، بود، بود، بود، آن‌جا به درد ما می‌خورد که بگوییم یا نمره بگیریم و بیاییم بیرون. یادمان هم رفت، برود. ضرری به ما وارد نمی‌کند. این است که ما کردیم به علوم دبستانی، دبیرستانی و می‌کنیم هم یک چنین چیزی است. یک سطری بخوانیم، یک امتحانی بدهیم. نه!. این نه خداشناسی است، نه است، نه به درد شخص خود ما می‌خورد نه به درد می‌خورد. آن‌چه که اسمش را می‌شود گذاشت واقعی - حالا چه برسد به علوم دینی یا یا اسلامی، و این‌طور چیزها- آن‌چه که اصل که پذیرفته باشد و انسان خودش پیش خودش بفهمد که است، آن وقتی است که جان و تن و همه چیزش را مثل یک کف آب در خدا ببیند. وقتی که باران می‌آید این حباب و کفی که روی آب می‌بینیم پیدا می‌شود، این هیچ چیزی از خودش ندارد غیر از باران و استخر و آب و این‌ها. فقط یک نمایشی بیشتر نیست. آن هم از بین می‌رود. همه‌ی ماها این‌طور هستیم؛ حتی این ما، این ما، این ما مثل این حباب است. یک چیزی است که زود از بین می‌رود. منتهی هر چیزی زودش یک‌طور است. مگس یک زود و دیری دارد، پشه یک‌طور، مورچه یک‌طور، فیل یک‌طور، انسان یک‌طور، زمین یک‌طور، کهکشان یک‌طور. همه حبابند. حباب‌های مختلفند در قدرت الهی. این‌ها نابودند، موجودند به قدرت خدا. خدا برپادارنده‌ی تمام اشیاء است. یک چنین نیرو و قدرتی را اگر انسان فهمید و و باور کرد، خداشناس شده؛ اگر نه هنوز اول کار است. مثل کسی‌که اول وارد کلاس شده دارند روی تخته برایش می‌نویسند: این یک، این دو، این سه، این چهار و...، این اول کار است. خیال نکن داداش که ما چیزی یاد گرفتیم، چیزی فهمیدیم! نه، باید وارد بشویم در خداشناسی. یک خداشناسی‌ای که موقع رفتن به درد بخورد، موقع شدن به درد بخورد، موقع وکیل شدن به درد بخورد. یک محل چقدر می‌تواند بکند؟ چقدر می‌تواند جنس بد به مردم بفروشد؟ چقدر می‌تواند به مردم بد نگاه کند؟ چقدر می‌تواند بکند؟! پس این خداشناسی که به درد یک مسلمان بخورد، باید یک چنین چیزی باشد. @seyedololama ص۱ ⬇️
سیدالعلماء
#توحید بسم الله الرحمن الرحیم مسئله‌ی اول در رساله‌ی #واجبات_و_محرمات [تألیف مرحوم آیت الله #مشکینی
⬆️ ص۲ 🔹 پس این یک موضوع که وجود ما را باید بگیرد و هنوز نگرفته است. بنده خودم را عرض می‌کنم. شما ان‌شاءالله گرفته باشید. تا دم در این کلاس ما باید کار بکنیم. خیال نکن که حالا یک کاری است که اسلامی خواندیم و تمام شد. این‌ها حرف‌های دبستان و دبیرستان است. خداشناسی یک چیز مهمی است که بعضی از پیغمبر از عهده‌اش برنیامدند و رفوزه شدند!. این است که در بهترین کلاس‌های دنیا شرکت کرده بودند که و و ناظمش بوده!. خطرناک است و چیز مهمی است. یک وقتی یادم می‌آید که جناب معظم صحبت می‌کرد. در گویا شنیدم که می‌فرمود که «بعضی از دارند عقب‌گرد می‌کنند رو به جای دیگر و به پشت می‌کنند»؛ واقعش این‌طوری است، مخصوص روشن‌فکر هم نیست، هم همین‌طور است، هم همین‌طور است، هم همین‌طور است، هم همین‌طور است، همین‌طورند. هر کسی در این دنیا دارد. امتحان هر کسی یک‌طور و یک شکل است. و و و هرکدام یک‌طور امتحان دارند. پس این‌که کسی بخواهد از این امتحانات ان‌شاءالله به سلامت در برود، خیلی کار می‌خواهد و خیلی هم نتیجه دارد. یک شاهی و صنار نیست. حتی به قدر ارزش تمام کره هم نمی‌شود گفت هست. ارزش مسلمانی و اسلام خیلی از این چیزها بالاتر است. ۷۷٫۳٫۹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت دقیق نفس توسط انسان 🔹 آفت خودعاقل‌پنداری! 🔸 خطر موانع حساب‌رسی عاقلانه از خود هم‌چون مانع کور و کر کننده!؛ «حبك للشئ يعمی و يصم»¹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ___ ۱) [ ج۷۷ ص۱۶۷] @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اوصاف شگفت‌انگیز حضرت علیه‌السلام و برتری او در مسابقه‌ی بر دیگران!؛ وَ قَالَ (علیه‌السلام): كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، ... وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً، فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ، ... وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلَامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ، وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ...؛ [ حکمت ۲۸۹] 🔹اوصاف مرحوم علامه 🔸ارزش گران‌بها! 🔺 از روز : وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ؛( سلام‌الله‌علیها:۲۹) 🔹جریان عجیب دادن شخص توسط مرحوم حاج شیخ عباس 🔸غم درونی همیشگی 🔺اهتمام به در کنار 🔹خطر منجر شدن طغیان بر اثر به کردن الهی!؛ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (۹) وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها (۱۰) كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها؛ ( :۱۱) ۹۱٫۱۱٫۱۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
عمل هر روزوشب رجب وشعبان ورمضان-@seyedololama.mp3
1.47M
🔺عملی‌که در هر روز و هر شبِ ماه و و باید مداومت داشت*. 🔸چگونه یک همه‌ی گناهان را می‌آمرزد؟ 🔹چگونه یک فرد به اندازه‌ی قطره‌های باران و برگ درختان و کف دریاها می‌شود؟ 🔸چرا علیهم‌السلام با وجود مقام این‌گونه در پیش‌گاه خدای متعال اظهار و نیاز می‌کنند؟ 🔹تعبیر عصیان و گناه برای معصومین چگونه قابل توجیه است؟ 🔸اذکاری که در روایات وارد شده داروهایی برای گنه‌کاران است. ۷۷٫۷٫۳۰ ✅مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama