eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
844 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان : اول تاریخ دوم رجال آنگاه اجتهاد در فقه از آنجاییکه اسلام در مقطعی از تاریخ گذشته و در شرایط بسیار متفاوت باعصر ما نازل شده و طبعا از یک نظر مقوله تاریخی است . لذا یک برای و در باید ابتدا تاریخ نزول آیات ؛ تاریخ صدور احادیث و شرایط نزول و صدور را به دقت مطالعه کند سپس بر حالات راویان احاطه پیدا کند , آنگاه وارد اجتهاد در فقه بشود اینک برای اثبات درستی روش فوق از یک مسئله از مسائل مطرح در شیخ قدس سره الشریف مثال می آورم... در حالات وهب ابن وهب لامذهب در تاریخ ابن عساکر و غیره آمده این رییس قوه قضائیه هارون الرشید کنار وی ایستاده و هارون مشغول کبوتر بازی بود از وهب پرسید آیا چیزی از حکم این عمل در حافظه داری؟ گفت بلی از طریق عایشه خبر نقل شده شخص رسول خدا گاهی کبوتر بازی هم می کرده! ! هارون گفت برو بیرون سپس گفت اگر قرشی نبود از قوه قضائیه عزلش می کردم و در حالات غیاث ابن ابراهیم هم در ترجمه او در تاریخ ابن عساکر و میزان الاعتدال و لسان المیزان و تاریخ بغداد خطیب آمده ایشان وقتی دیده بود مهدی عباسی اشتهای زیادی به کبوتر بازی دارد از روایت مشهور (لاسبق الافی خف) و (حافر اونصل ) کلمه خف را حذف کرده بوده و بجای آن (اوجناح) اضافه کرده بود یعنی برد و باخت در هیچ مسابقه ای جایز نیست مگر در مسابقه در اسب سواری و تیراندازی و کبوتر بازی و بخاطر این جعل , خود او از مهدی عباسی جایزه گرفت . ولی علمای رجال او را کذاب خوانده اند. سپس ایادی نفوذی واژه حمام و جناح را تبدیل کردند به واژه ریش و وارد فضای روایی شیعه کردند تا جایی که مرحوم بحرانی بخاطر این روایات جعلی در حدائق جلد 22 صفحه 361 فتوای داده کبوتر بازی هم از مسابقات مباح است !! و مرحوم شیخ هم در مکاسب محرمه روایت دارای ریش (پر پرنده که به معنای کبوتر گرفته بشود) را نقل کرده بدون توجه به پشت پرده و بدون توضیح و بدون کوچکترین اطلاع رسانی درباره فلسفه این قصه جعلی. ! ✅ نتیجه اینکه مرسوم دراجتهاد برای نسل ما و آینده نیست . و باید با و کامل وارد اجتهاد بشویم . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
📚🗞🖋 ⭕️مدارک توسط و و نماینده و و شبانه وارد شده به ابوبکر گفتند این را که ما کرده ایم کنی در این متن به عنوان از طرف تعیین شده بوده و ابوبکر به امضاء شد، صورت قضیه به این شکل بود ابوبکر به حالت اغماء رفت سپس به هوش آمد و  از عثمان پرسید چه نوشته اید تا من کنم؟ گفت نوشته ام تو عمر را خلیفه تعیین کرده ای، ابوبکر گفت: چه کسی به تو گفته بود این چنین بنویس. عثمان گفت: تو از عمر را تعیین کنی ، ابوبکر گفت: حالا که تو عمر را از طرف من تعیین کرده ای چرا خودت را تعیین نکرده ای! پس بروید مبارکتان باد. 📖شرح ابن ابی الاحدید ج 1 ص 163 چاپ منشورات آیت الله نجفی 📖  کنزالعمال خبر 14175 نقل کرده عثمان ، عمر و اسید بن سعیه قرضی سه نفره از منزل ابوبکر خارج شده و به ابوبکر عمر را خلیفه تعیین کرد 📖 در تاریخ ج 32 ص 271 همین مطلب به صورت مفصل آمده است 📖 در مروج الذهب فصل مربوط به ابوبکر به صراحت آمده است ابوبکر توسط شد و در اکثر متون اهل سنت آمده است از دنیا رفت شبانه غسل و دفن شد و او را ندید فقط خواهر ابوبکر قصد داشت گریه کند که عمر بر سر او با درّه (چوب دستی) خود با شدت کوبید و همه فرار کردند و از از و غسل و دفن ابوبکر مطلع نشد و تمام قضایا تا اذان صبح فیصله پیدا کرد . 📖 در جلد 12 شرح ص 81 به صراحت آمده است یهودی به عمر گفت حالا که در حال مردن هستی ما یهودیها باید را به و منتقل هم کرد ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
📚📗📖🖊 هفتاد و شش نسبت به 1)- آهسته صحبت کردن با (ص) (سوره /آیه3) 2)- تمام در روز از اینکه چرا را قبول نکرده اند (سوره احزاب / آیه 66) 3)- از (ص) به عنوان تلقی شده است. (سوره نساء /آیه 80) 4)- در در در حین ذکر اسامی اسم رسول خدا را اول آورده است و در یک آیه پس از نوح (سوره احزاب/آیه7 و نساء/163 و شورا/13) 5)- امت هاست. (آل عمران/آیه110) 6)- خداوند متعال به رسول خدا فرستاده است . (سوره احزاب/آیه56) 7)- از بوده، نبوت رسول خدا را که هنوز تصدیق فرمایند.(آل عمران/آیه 81) 8)- هرجا صدای بلند شود باید نیز بلند شود، چه در ، چه در ، چه در ، چه در و چه در جاهای دیگر 9)- در و این فقط که مورد خداوند متعال است (سوره والنجم آیه 9 و 10) 10)- را امتهای سابق تحمل نکردند اما امت رسول خدا تحمل کرد مبنی بر اینکه انسان را خداوند خواهد کرد و خداوند بخاطر محتوای آیه فوق و پایانی سوره را نازل فرمود که برای نازل نشده است. 11)- مسجد و محل عبادت برای امت رسول خداست فقط (روایات متواتر) 12)- محل برای است در صورت پیدا نشدن آب. این حکم است (روایات متواتر) 13)- دادن تمام اوقات به دو طرف و وسط روز و اختصاص نیافتن به نصف شب (سوره هود/آیه 114) 14)- یک امت اسلام و یک آن فقط یک گناه محسوب می شود. (سوره انعام / آیه 160) 15)- برای در عمل می دهند، در مقابل به امت رسول اسلام ثواب نوشته می شود،  اگر چه به عمل هم نباشد و یا قادر باشد و عمل نکند  16)- در بین پس از علاوه از بهترین نیز می شده ولی در اسلام با  و گناه بخشیده می شود.  17)- اخذ از (مالیات مخصوص)  18)- در تمام پشت سر رسول اسلام خواندند.  19)- خداوند متعال به رسول خدا(ص) خورده است (حجر/72)  20)- رسول خدا (ص) بر است.  21)- در به ، امت رسول اسلام است.  22)- رسول اسلام است.  23)- نفر از امت رسول اسلام داخل می شوند. (بحار ج 16 ص349)   24)- در امت رسول اسلام می توانند را یا کنند یا بگیرند ، اما در فقط می توانست کند 25 )-  مخصوص . مربوط به و مربوط به است. ذیل تفسیر سوره حمد 26)- در مخصوص قرار داده می شده، سپس میامده آن را می برده، اما امت رسول خدا (ص) است ( ). ، جلد 16، صفحه 350 27)- رسول خدا (ص) از و نمی میرند. همان مدرک قبلی 28)- فقط و فقط رسول خدا (ص) است. بحار، جلد 16، صفحه 360 29)- رسول خدا (ص) در مجتمعاً گمراه نمی شوند (کسانی خواهند بود که برحق ثابت خواهند ماند). بحار، جلد 16، صفحه 350 30)- چه باشد چه ، از نخواهد بود. همان مدرک قبلی 31)- حکومت شان در یک حادثه یا (مانند جنگ ) زیرو رو نمی شود. همان مدرک قبلی 32)- وقتی دچار عمومی ( مثل ) می شوند و میمیرند دارند. همان مدرک قبلی 33)- از امّت رسول خدا (ص) به رسول خدا (ص) بفرستد ده دارد و ده از گناهان او کسر می شود. همان مدرک قبلی 34)- خداوند متعال به صفت و نداده به رسول خدا. سوره توبه، آیه 128 35)- اگر بنی اسرائیل بوده، توبه ی امّت رسول خدا و است. بحار، جلد 16، صفحه 151 ادامه دارد.... ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
❌موجودی بی رحم با نام ❗️(1) ‌ پس از ظهور تمدّن جدید، بخش اعظم سطح قابل استثمار کره ی زمین، «موات» برای عموم بشر آزاد بوده و مالک فعلی نداشته است. اما امروزه سطح طبیعت یا زیر کشت کشاورزی مدرن رفته، یا مرتع فلان شخص است! یعنی عملاً جایی برای استفاده ی نسل تازه وارد باقی نمانده است مگر بسیار محدود و از نوع رده ی چهارم و پنجم! به همین علت مردم ِ طرد شده از فضای کشاورزی و دامپروری، اضطراراً هجوم بردند به شهر ها. اما با هزار تأسف، تا این نسل تازه وارد به قافله شهر ها برسند، مراکز تولید و کار (کارخانه ها) یا توسط نسل ماقبل اشغال شده و یا توسط ربات و آدمک مصنوعی بی نیاز از کارگر! نه زمین شهری، برای سکونت هست نه زمین زراعی برای زراعت! و اگر تا قرن 18 مشکل عمده بشر "زیاد کارکردن" بوده اکنون "نبود کار" است تا جائیکه مژده ي اینکه "برای تو کار پیدا کردم تا اجیردیگران بشوی"، خود عیدی مهمی است برای نسل جدید! آنهم اگر چنین مژده ای داده شود. ✔️به هر حال این نسل جدید از نظر اسکان، شدند حاشیه نشین! و از نظر کار، شدند کارگر!، آن هم اگر کاری پیدا شود. حالا این نسل مطرود از دامن بی مهر طبیعت و محروم از محبّت صنعت و ممنوع از مقام مالکیت، گاهی از باب اضطرار دست به دامن قاچاق می شوند که آنهم ممنوع است. وقتی درب چهارم (قاچاق) نیز بسته شد [درب اول دامپروری، درب دوم کشاورزی و درب سوم کارگری] حرکت جامعه به سوی انفجار خواهد بود. ✔️فقط دو راه پیش پای مردم یتیم مانده فوق، باقیمانده است. اول اینکه مختصر اندوخته خود را (اگر اندوخته ای داشته باشند) به بانک بگذارند تا ضمن ایفای نقش کوچک در سرمایه گذاری جامعه، از سود به دست آمده از تولید ناشی از سرمایه گذاری کلان، ارتزاق کنند. دوم اینکه با خرید سهام کارخانه ها به حیات خود ادامه دهند. ⭕️ نقش ایده آل بانک: « بانک ها هماهنگ کننده بین سرمایه های پراکنده ی مردم و سطح سود ده طبیعت و نقاط سود ده صنعت هستند.» انگیزه اولیه ی تأسیس کنندگان بانک ها هرچه بوده مربوط به خودشان است اما امروزه بنابر این بوده که بانک های متمرکز زیر نظر بانک مرکزی اسلامی، سرمایه های کوچک و پراکنده ی مردم را جمع کرده و سپس نقاط سود ده طبیعت یا صنعت را شناسایی کرده، تا برای تولید سود، اقدام به سرمایه گذاری کند و از این سود حاصله، درصدی را به عنوان حق الوکاله جهت حفظ بنیه خود بردارد و مابقی را به صاحبان سرمایه اختصاص دهد. ❌در یک کلام بنابر این بوده، بانک، سرمایه های "عقیم نسبت به سود نازا" را تبدیل کند به سرمایه های مولد، آن هم برای صاحبان سرمایه و این نوع تولید سود مصداق "ربای حرام" نیست. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
❌موجودی بی رحم با نام #بانک❗️(1) ‌ پس از ظهور تمدّن جدید، بخش اعظم سطح قابل استثمار کره ی زمین، «موا
❌موجودی بی رحم با نام ❗️(۲) .......قسمت دوم دلایل عدم این نوع : ✔️الف- در ربای حرام پول در دست سرمایه دار است و نیازمندان، سود را به سرمایه دار می دهند درحالیکه در بانک قضیه برعکس است. پول متعلق به فرد نیازمند به سود است و این بانک است که به او سود می دهد. ✔️ب- سرمایه کوچک نیازمندان و طبقات متوسط و محروم چون کم و پراکنده است عقیم است. بانک این سرمایه عقیم را مولد می کند. ✔️ج- بانک سود را از سرمایه گذاری و تولید به دست می آورد نه از راه ربا. ✔️د- در جوامع قدیمی سرمایه ی کوچک نیز به نسبت ارزش خود توان تولید سود داشته و فرد می توانسته با یک جفت گاو کشاورزی کند ولی در عصر صنعت سرمایه های کوچک قادر به رقابت با سرمایه های بزرگ نیست و طبیعت و صنعت بدون سرمایه گذاری بزرگ توان سود دهی ندارد. یعنی با آلت کشاورزی قدیم، زمین درمقابل تراکتور و کمباین حاصل چندانی نمی دهد و ابزار تولید مدرنیزه شده، عرصه را بر آلات تولید قدیم تنگ کرده است و امروز با سرمایه بزرگ، چاه عمیق، زمین زراعی آبی را درمقابل زمین زراعی دیمی قرار داده و زمین دیمی را از میدان خارج کرده است. سرمایه بزرگ با ساختن سدّ عظیم آب، میدان را بر محصولات ناشی از آبیاری استخری و دستی تنگ کرده است و قس علی هذاسایر تولیدات انبوه سرمایه های بزرگ را، که بانک واسطه در تجمیع آن است. ⭕️به هر حال بنا بود بانک پول های سرگردان کوچک پراکنده مردم را با یکدیگر ادغام کرده تبدیل به سرمایه بزرگ کند و دست قطع شده طبقات ضعیف و محروم از طبیعت را مجدداً به طبیعت وصل کند و درصدی را به عنوان حق الوکاله بردارد. باقی سود ناشی از تولید واقعی را به صاحبان سپرده بپردازند. 🔴واقعیت امروز بانک ‼️ اما امروز این بانک تبدیل شده است به یک موجود بی رحم آن هم به نام بانک اسلامی با سود های غارت گونه. امروز بانک ها با معیارهای غربی تمام نقاط عمده شهر ها را با سود بی پایان خود به تصرّف خود درآورده است. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
❌ تعمیم در عصر حاضر ⭕️اسلام همان قرآن است که کتاب تمام بشر در تمام مکان ها و در تمام زمان هاست و باز اسلام همان احادیث رسول خدا (ص) است که دین تمام بشر در تمام مکان ها و زمان هاست. بنابراین بوده مسلمانان ساکن در هر نقطه عالم، موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن نقطه را ( آنطوریکه اهل بیت (ع) شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حجاز را با قرآن و حدیث تطبیق دادند ) با قرآن و حدیث تطبیق دهند و موضوع شناسی کنند. ✔️اما مسلمانان به جای اینکه قوانین و اصول کلی اسلام را با شرایط خود تطبیق دهند آمدند احکام تطبیق داده شده با شرایط حجاز را بر شرایط منطقه خود تعمیم دادند. کسانی می خواهند با زکات متعلق به 9 ماده موجود در حجاز عصر رسول خدا (ص) مشکل اقتصاد تمام بشر امروز را حل کنند. از مردم ایلام درخواست می کنند از جو زکات دهند چون رسول خدا از جو زکات گرفته بود. از اهل بابل زکات از برنج نمی خواهند چون رسول خدا از برنج زکات نخواسته بود درحالیکه طبق دو روایت صحیحه در وسایل، جلد 6، کتاب زکات، امام صادق (ع) دستور اخذ زکات ازبرنج را نیز صادر فرموده است. ✔️یکی از بزرگان معاصر در درس صلاة جلسه سوم می فرمودند محدود شدن زکات در 9 ماده توسط رسول خدا (ص) به خاطر رسول بودن و یا زعیم بودن ایشان نبوده بلکه به خاطر شارع بودن ایشان است یعنی در قرن بیستم میلادی هم بروید به ایسلند و آلاسکا و به مردم بگویید اولاً مسلمان بشوید و سپس از خرما و شتر به ما مالیات بدهید! شرایط اقتصادی حجاز نسبت به شرایط اقتصادی سایر جهان حدود یک پنجاه و ششم است. یعنی فقط یک، پنجاه و ششم از مردم جهان دارای شرایط حجاز عصر رسول خدا (ص) هستند. ✔️اگر جهانیان را مجبور کنیم مانند حجاز عصر رسول خدا (ص) مالیات بدهند عملاً اسلام را از پنجاه و پنج، پنجاه وششم جهان بیرون کرده ایم نه اینکه اسلام را به جهان صادر کرده باشیم! نشر الاسلام تبدیل به حبس الاسلام می شود! ⭕️بلی حق این است، طبق نصّ صریح قرآن:« و ممّا رزقناهم ینفقون » و یا « خذ من اموالهم صدقه ». از هر ملتی بخواهیم از درآمد خود از هر ماده قابل استفاده شرعی مالیات بدهند. این است یکی از اصول اقتصاد اسلام جهانی جهت تحقق "جهاد اقتصادی". ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
❌ رابطه قلوبهم با ⭕️ پس از غیبت کبری عموم فقهای عظام شیعه فرموده اند یکی از موارد مصرف زکات "مولفه قلوبهم" است یعنی کسانی از اشراف که ایمان قوی به اسلام ندارند را، میتوان بادادن بخشی از زکات به آنها، قلبشان را نسبت به اسلام متمایل تر کرد.(اگرچه بسیاری از فقهای عظام تصورنموده اند که مراد از آنها کفار است که با پرداخت زکات به انها، در جهاد مسلمانان باکفار حربی، مسلمانان را یاری می کنند، ولی این برداشت ناصحیح است). ⭕️ به هرحال چون این مساله درآیه ۶۰ سوره توبه(انمالصدقات للفقرا) ، آمده و یکی از مصارف صدقات هم "مولفه قلوبهم" ذکرشده است، فقهای عظام تصور نموده اند، منظور از صدقه زکات است، فلذا کل فقها فتوا داده اند "مولفه قلوبهم" از مستحقین زکات است. ⭕️ به نظر حقیر این فتوا اگرچه مورد اتفاق تمام فقهاست اما ناصحیح است به دلایل ذیل : ✔️اولا صدقه به معنای زکات نیست بلکه صدقه یعنی کمک به دیگران به جهت ثواب؛ و زکات می تواند فقط یکی از مصادیق صدقه باشد نه به معنایی مترادف با صدقه.. ✔️ثانیا کل متون شیعه و سنی بالاتفاق نوشته اند آنچه رسول خدا پس از نزول ایه ۶۰ سوره توبه، به "مولفه قلوبهم" داده از غنائم جنگی بوده که متعلق خمس است و نه متعلق زکات.... ✔️ثالثا حتی یک روایت وجود ندارد که دلالت کند پس از نزول آیه شریفه فوق، رسول خدا از زکات به مولفه قلوبهم داده باشد. همه روایات سخن از غنائم رانده اند مثلا از غنائم جنگ حنین گفته اند. ✔️رابعا این غفلت آنقدر بارز است که فخررازی ذیل آیه فوق گفته است " تعجب از ابن عباس است که ذیل این آیه سخن از مصرف زکات دارد! این آیه چه ربطی به زکات دارد!؟" 🔴 نتیجه اینکه مولفه قلوبهم برخلاف فتاوای مراجع عظام ابتدائا از مصارف و از مصادیق زکات نیست بلکه ابتدائا به مولفه قلوبهم، از غنائم جنگی سهم می دهند واگر غنیمتی موجود نبود، حاکم شرع و امام جامعه می تواند از زکات هم سهم پرداخت کند... اگر کسانی بفرمایند باب یک از ابواب مستحقین زکات خبریکم و امثال خبریکم، دلالت صریح دارد براینکه به "مولفه قلوبهم" از زکات سهم پرداخت میکنند، درپاسخ باید گفت اولا دراین روایت سخن اززکات نیست ، بلکه سخن از صدقه است؛ ثانیا مطلب روشن ترازاین است، این روایات می گوید به "مولفه قلوبهم" ، باید از صدقه سهم داد و صدقه هم اعم از زکات است. ضمن اینکه همه آنچه ذیل آیه آمده اینست که تمام روایات وارد شده ذیل آیه فوق تماما دلالت دارد براینکه رسول خدا (ص) فقط از غنائم جنگی به "مولفه قلوبهم" پرداخت کرده است نه از زکات. منبع : بحار جلد ۲۱ ص ۱۵۸و ص۱۷۰ و جلد ۲۲ ص۹۵ و همه تفاسیر اهل سنت در ذیل آیه ۶۰ سوره توبه .. ❌ تکمله مهم درخصوص ⭕️ درارتباط با بحث #" مولفه_قلوبهم" باید توجه کرد، چون درجنگ ها به دلیل اشتغال نیرو و توان نظامی جبهه اسلام برای دفع دشمن خارجی در مرزهای بلاد اسلامی ، احتمال و داخلی توسط اشراف تازه مسلمان سست عقیده وجود داشت، لذا فلسفه تشریع حکم قرآنی " تالیف قلوب" مبنی بر تعیین سهمی از ، جلب قلوب آنها به اسلام و دفع کوتای احتمالی داخلی آنهابوده است‌ و در خارج از شرایط جنگ، محل پرداخت سهم "مولفه قلوبهم"، ظاهرا بسیار نادر خواهد بود و بهمین جهت هیچ موردی دیده نشده است که خدا(ص) و مرتضی(ع) و حتی اهل سنت، از جمع شده از دست مردم جهت "مولفه قلوبهم" سهمی پرداخته باشند. ⭕️ هنگامیکه مسلمانان اشرافی ، احساس می کردند اگر لشگر اسلام پیروز شوند، منفعتی(غنیمتی) هم برای اینها خواهد رسید، برای جلب این منفعت، هم انتظار پیروزی لشکر اسلام را میکشیدند و هم از انگیزه های دسیسه چینی و کودتا و‌... دست می کشیدند و منصرف می شدند. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
❌ پشت پرده اختلاف در ✅ ۱. علیه السلام براساس قرائت املا شده از طرف به ایشان٬ را تدوین نموده و آن را همزمان با دفن بدن مطهر رسول خدا(ص) به پایان رساند. در جریان بنا شد رای گیری کنند که آیا پس از رسول خدا شایستگی بیشتری برای دارند یا ؟ مهاجرین مکه یعنی ٬ ٬ و سایر های مخالف ٬ ابتدا قرائت آیه ۱۱۷ را تغییر داده و مدعی شدند مطابق این آیه فقط مهاجرین دارای شرایط هستند؛ چون در این آیه رسول خدا هم٬ ای بالاتر از مهاجرین ندارد در حالیکه این حرف وقتی درست می‌شد که آیه مطابق قرائت مهاجرین باشد اما آیه در نسخه منحصر به فردی که شخص رسول خدا(ص) بدون واسطه به امیرالمومنین(ع) املا فرموده بود (و کل تفسیر آیات هم در حاشیه آن قرار داشته)٬ اینچنین بوده است :« لقد تاب الله بالنبی علی المهاجرین والانصار» بود. ✅ ۲. اما نسخه موجود در خانه عثمان( من جمله آن نسخه ای که حافظ آن دختر عمر و بیوه رسول الله بوده) همان نسخه ای است که امروز دردست همگان است٬ در این نسخه عبارت «بالنبی» را تغییر داده اند به «علی النبی» و بااین اقدام معنای آیه را مطابق میل جریان درآورده اند. معنای آن جمله از آیه در نسخه های موجود فعلی(نسخه عثمان که نزد حفصه بوده) این است:« خداوند هم رسول خدا را قبول کرده هم توبه مهاجرین و انصار را». پس با این قرائت ثابت می کنند اولا رسول خدا کرده و نبوده است ثانیاً رسول خدا در حد و رتبه مهاجرین و انصار است ثالثاً مهاجرین مقدم بر انصار اند. لذا با این یک تیر سه نشان زده اند. اما مطابق نسخه امیرالمومنین معنای آیه این خواهد بود: «خداوند به احترام رسول خدا توبه مهاجرین و انصار را قبول کرده و آنان را بخشیده است». ✅ ۳. در نسخه ای از قرآن که در عصر (ع)٬ نزد _ابراهیم بوده (و نسخه ای از آن٬ هم اکنون پیش ماست)٬ عبارت مذکور مطابق همان نسخه (ع) است . ✅ ۴. (ع) فرموده است «بالنبی» درست است نه «علی النبی» ..«ویل لهم فای ذنب لرسول الله حتی تاب الله علیه منه انما تاب الله به علی امته».( جلد ۱ صفحه ۹۸ چاپ مصطفوی) ✅ ۵. (ع) طبق تفسیر فرموده است قرائت «بالنبی» صحیح است . ۵. شأن نزول آیه اول یعنی آیه ۱۱۷ سوره توبه٬ مربوط به جنگ تبوک و تعلل ابوحیثمه است و شأن نزول آیه ۱۱۸ مربوط به کعب بن مالک و مرارة بن ربیع و هلال ابن امیه است و پذیرش توبه هم ناظر به این افراد است نه رسول خدا. 🔴 حاصل این که اختلاف در قرائت به منزله ترکشی بوده که از جریان سقیفه سرچشمه می گرفته است و باید قرائت قرآن یک بار دیگر با این دید و نگاه جدید بررسی گردد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
استاد ، چرا درس شروع نمی کنید؟ پاسخ: بنده میتوانم اقتصاد تدریس کنم ولی طلاب دنبال نیستند، می توانم تدریس کنم اما نه اصول سنتی رایج , بلکه نقد اصول ضمن اصل اصول ، اما حوزه سنتی طالب ندارد، می توانم تدریس کنم اما از دیدگاه جدید , لکن حوزه حال شنیدن حرف جدید ندارد . می توانم تدریس کنم که نیاز واقعی حوزه است لکن حوزه سنتی موجود نقش تاریخ را تعقیب نمی کند ، می توانم تاریخی و حدیثی و تفسیری شروع کنم ولی در حوزه نقش آنرا بررسی نکرده اند تا احساس نیاز کنند. ولذا فعلا از طریق شبکه های مطالب لازم را تدریس می کنم تا خدای متعال چه بخواهد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سلام از حاج آقا سوال بفرمایید شماره دارالفکر را اگر دارند محبت کنند . پاسخ : قم خیابان ارم پاساژ قدس انتشارات دارالفکر تلفن👇👇 02537741692 09193523491 02537741692 09121031855 09306071855 برای تهیه کتاب های استاد با این 👆شماره ها تماس بگیرید . ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با احترام و تقبل الله استاد بفرمایند اگر درس اصول شروع کنند کدام مسائل را ردّ می کنند؟ پاسخ: اول: تعریف موضوع علوم . دوم: ابطال کیفیت وضع الفاظ سوم : تصور تفکیک بین دلالت ماده الفاظ با هیئت الفاظ . چهارم : ردّ تعریف موضوع علم اصول. پنجم: ردّ اطلاق بحث مشتق و اینکه مشتقها در ماتلبس بالمبدء با هم فرق ماهوی دارند مثلا چراغ منوّر با شجره مثمره در کیفیت ماتلبس بالمبدا با هم تفاوت دارند. ششم : اصلها اگر در حکایت از واقع در مقایسه با احتمال طرف مقابل مساوی باشند حجت نیستند پس باید حداقل اصل دارای احتمال51 در مقابل 49 باشد تا حجت باشد. هفتم : علم اصول درباره قواعد برای استنباط حکم شرعی نیست ، بلکه علم اصول موظف است تمام اصلهای موجود درکتاب و سنت را با تتبع در کتاب و سنت کشف و دسته بندی و معرفی کند. هشتم : تقسیم ادله توسط امثال استاد الکل وحید بهبهانی به فقاهتی و اجتهادی درست نیست , چون اصلها اصیلتر تر از ادله خاصه است . چون اصل ماده قانون است ولی ادله خاصه به منزله تبصره بر آن اصل. نهم : تقسیم ادله به یقین و ظن و شک هیچ انتسابی به کتاب و سنت ندارد چون ادله در اسلام کتاب و سنت است . و یقین و ظن اسمی است برای مقدار انکشاف واقع و نه حجت خدا برای بیان احکام. دهم: در هیچ موردی نباید دست به اجرای اصل زد مگر اینکه ابتدا تحقیق میدانی صورت گیرد و اگر تحقیق میدانی کامل نتیجه نداد و واقع را کشف نکرد آن وقت هنگام اجرای ماده قانون عام و اصل میرسد . پس با وجود حوزه و میدان برای کشف حقیقت از طریق تحقیق میدانیِ ممکن، موضوعی برای اجرای اصل بوجود نمی آید . موضوع برای اجرای اصل بسته بودن کامل راههای کشف واقع است . قاضی حق ندارد اصل صحت عدم ارتکاب جرم جاری کند در حالی که راه تحقیق میدانی برای کشف واقع قضیه باز است . ماده قانون عام بنام اصل مخصوص فضای عدم امکان عرفی کشف حقیقت از طریق تحقیق میدانی است. در باب استصحاب دو حادثه مجهولی التاریخ باید توجه کنید استصحاب یک ریال ارزش ندارد. اولا بخاطر امکان کشف حقیقت از طریق تحقیق میدانی و ثانیا بخاطر تساوی احتمال طرفین . که گفتیم احتمال تحقق حادثه ثابت در طرف اصل ، باید حداقل نسبت بطرف مقابل51 نسبت به 49 باشد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
با احترام و تقبل الله استاد بفرمایند اگر درس اصول شروع کنند کدام مسائل را ردّ می کنند؟ پاسخ: اول: تعریف موضوع علوم . دوم: ابطال کیفیت وضع الفاظ سوم : تصور تفکیک بین دلالت ماده الفاظ با هیئت الفاظ . چهارم : ردّ تعریف موضوع علم اصول. پنجم: ردّ اطلاق بحث مشتق و اینکه مشتقها در ماتلبس بالمبدء با هم فرق ماهوی دارند مثلا چراغ منوّر با شجره مثمره در کیفیت ماتلبس بالمبدا با هم تفاوت دارند. ششم : اصلها اگر در حکایت از واقع در مقایسه با احتمال طرف مقابل مساوی باشند حجت نیستند پس باید حداقل اصل دارای احتمال51 در مقابل 49 باشد تا حجت باشد. هفتم : علم اصول درباره قواعد برای استنباط حکم شرعی نیست ، بلکه علم اصول موظف است تمام اصلهای موجود درکتاب و سنت را با تتبع در کتاب و سنت کشف و دسته بندی و معرفی کند. هشتم : تقسیم ادله توسط امثال استاد الکل وحید بهبهانی به فقاهتی و اجتهادی درست نیست , چون اصلها اصیلتر تر از ادله خاصه است . چون اصل ماده قانون است ولی ادله خاصه به منزله تبصره بر آن اصل. نهم : تقسیم ادله به یقین و ظن و شک هیچ انتسابی به کتاب و سنت ندارد چون ادله در اسلام کتاب و سنت است . و یقین و ظن اسمی است برای مقدار انکشاف واقع و نه حجت خدا برای بیان احکام. دهم: در هیچ موردی نباید دست به اجرای اصل زد مگر اینکه ابتدا تحقیق میدانی صورت گیرد و اگر تحقیق میدانی کامل نتیجه نداد و واقع را کشف نکرد آن وقت هنگام اجرای ماده قانون عام و اصل میرسد . پس با وجود حوزه و میدان برای کشف حقیقت از طریق تحقیق میدانیِ ممکن، موضوعی برای اجرای اصل بوجود نمی آید . موضوع برای اجرای اصل بسته بودن کامل راههای کشف واقع است . قاضی حق ندارد اصل صحت عدم ارتکاب جرم جاری کند در حالی که راه تحقیق میدانی برای کشف واقع قضیه باز است . ماده قانون عام بنام اصل مخصوص فضای عدم امکان عرفی کشف حقیقت از طریق تحقیق میدانی است. در باب استصحاب دو حادثه مجهولی التاریخ باید توجه کنید استصحاب یک ریال ارزش ندارد. اولا بخاطر امکان کشف حقیقت از طریق تحقیق میدانی و ثانیا بخاطر تساوی احتمال طرفین . که گفتیم احتمال تحقق حادثه ثابت در طرف اصل ، باید حداقل نسبت بطرف مقابل51 نسبت به 49 باشد. ایتا......................👇👇👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit