eitaa logo
مشکات اهل بیت (ع)
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
856 ویدیو
43 فایل
✅ کانال رسمی ▫️نظرات قرآنی ▫️نظرات فقهی ▫️نظرات تاریخی ▫ ️دیدگاهها ◾️سیدحسین موسوی زنجانی 👈 برای عضویت کلیک کنید 🔻🔻 کانال مشکات در ایتا..👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit ارتباط با ادمین @S_A_M15511348
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال دیگری هم هست اینکه شهادت رسول اکرم(ص) توسط دو زن بوده؟ مستند اگر بفرمایید ممنون میشم. ✅پاسخ : در جلد 22 صفحه 239 که در سطر ما قبل آخر علی ابن ابراهیم می گوید با دخترش و هم با دخترش چهار نفره . فاجتمعوا اربعه علی ای یسمّو رسول الله و در همان جلد صفحه 516 امام صادق (ع) در خبر 23 دو همسر رسول خدا (ص) را قاتل می داند. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : اگر در ذهن شریفتان باشد در تابستان در روستای زرّیک در خدمتتان بودیم از شما خواستیم علت عدم رغبت به انتشار رساله را بیان فرمائید و جنابعالی فرمودید عوامل زیادی مانع است منجمله موانع محتوائی ، پرسیدیم مثلا کدام مسئله ؟ فرمودید در وقت خودش . الان وقتش هست . ✅پاسخ: شما مراجعه فرمایید به باب معاملات و نظر بنده را در باب تعلیق و تنجیز در معاملات ملاحظه فرمائید و فاصله بین نظر حقیر و نظر اعاظم اعلا الله مقامهم الشریف را هم ببینید . من نمی خواهم کاری که تکلیف عینی نیست و کفایی است و من به الکفایه هم هست در شرایط فعلی شروع کنم. اما اجمالا می توانم اشاره کنم به آن بعد از ماجرا که در فضای حوزه نیست و یا قابل توجه نیست. و مطالب را در ضمن چند بند عرض می کنم 🔷(1): از زمان رسول خدا (ص) تا زمان گسترش درس امام صادق(ع) در و در وسط قرن دوم یک صد و پنجاه سال گذشت و مردم هم بدلیل جدید العهد بودن با اسلام به شدت برای دانستن نظر اسلام درباره و دست و پا می شکستند و در عصر رسول خدا (ص) و علی مرتضی وحسنین و امام سجاد علیهم سلام الله چند تا روایت در باب عقود و ایقاعات از این همه معصوم صادر شده است؟! کلاسهای درباره بود. و اگر در موردی مربوط به بوده آن هم بخاطر سوال بوده که پاسخ به بوده است. و در یک کلام معصومین در باب معاملات ، ابتدا بنام تاسیسی در معاملات و ایقاعات ( که با رضایت و تصالح مردم و طرفین حل می شده) عرضه نمی کرده اند. مگر بسیار کم و در 90 درصد موارد بین مردم اختلاف بوجود میامد آنرا بعنوان موضوع اختلافی به محضر می فرستادند و امام حکم را ناظر به آن موضوع بار می فرمودند .و تعمیم آن حکم به سایر موارد و کبرای تلقی کردن آن خودش هزینه بر ِ،،اجتهادی بوده. لذا خودشان می فرمودند حکم فی واقعه و معمولا در تعمیم ها کاملا احتیاط می فرمودند. شاید ویژگی ای در آن موضوع و در آن زمان و یا در آن مکان باعث این حکم شده از کجا معلوم عام است. 🔷(2): در کل قرآن کریم 499 حکم فقهی فرعی آمده ببینید چند تایش مربوط به معاملات است؟ عمده اش اوفوا بالعقود، تجاره عن تراض ،و 15 الی 21حکم در آیه مداینه در اواخر سوره مبارکه آمده و چند آیه دیگر و استفاده و و از قضیه تاریخی حضرت علیه السلام موقوف به این است که نقل احکام قبل متضمن بیان مشروعیت آن احکام در شرع اسلام از نظر اهلبیت باشد. و سریعا رفتن فقیه به سراغ احکام شرایع قبل برای اثبات وجود آن در اسلام اول کلام است و آنها را آیات الاحکام تلقی کردن اول کلام و اول نزاع است. ✳️نتیجه بسیار مهم این بند از عرایض من این است که چون معاملات و عقود بین مردم از زمان حضرت وجود داشته است و از اختراعات نبوده و اسلام هم نمی خواهد به یک سلسله تعاملی که بین مردم هست و وجود داشته و با رضایت صورت می گرفته دخالت کند. چون به اسلام ربطی نداشته به انسانها ربط داشته . ❎بلی اسلام فقط و فقط در مواردی اظهار نظر سپس دخالت کرده که دیده موجود رعایت نمی شود و افراد ساده توسط افراد زیرک و بی تقوای دارد می شود موضع گرفته و حد و حدود و تعریف علنی گذاشته است. فقط در همین حد. اما وقتی ما وارد کتب فقهی در باب معاملات می شویم گوئی مشغول راه رفتن روی تناب هستیم اگر اسلام برای معاملات این قدر شروط ، قیود گذاشته چرا از عصر رسول خدا(ص) تا عصر خبری از اخبار کننده معاملات نیست.؟ بعلاوه در آن ده سالی که امام رضا(ع) پس از مظلومانه امام کاظم (ع) در نبوده یک کلاس فقهی نداشته همه در درباره رسالت خود دین بوده است. خود رسول خدا هیچ درسی در معاملات نداشته مگر پس از سوال الا ماشذّوندر. این ها همه دلیل بسیار غنی بر اثبات این است که اسلام (در معاملات مورد رضایت طرفین جز در مرز ربا) نمی خواسته در حرکت طبیعی معاملات متکی بر طرفین تغییر دهد. و تحمیل کند. 🔷(3) : چون پس از امثال اُسیدابن سعیه با رهبری عمر و رقبای اهلبیت(ع) مسئولیت کشورداری برگردن علمای پیرو کودتای افتاد . آنها شروع کردند به فرض اتفاق نیفتاده پس از توجه به حوادث اتفاق افتاده تا فروع فقهی و بنویسند ، چون عمر در چند مسئله گیر کرد و قادر به پاسخ به استفتا نشد دستور داد با استفتا کنندگانی که حادثه اتفاق نیفتاده را تبدیل به استفتا می کنند برخورد قضایی کنند. و امثال صبیغ عراقی را بخاطر سوال کرد. اما فقهای بعدی اهل سنت با تکیه بر فقهی ساختند که هر آخوندی در هر دهی با تکیه بر قیاس می داد. ادامه دارد کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
ادامه مطلب 👆👇👆👇 و چون دور از و بود و اهلبیت و و در مکه و مدینه بوده اند و فقهای عراق مانند به آنها دست رسی نداشته اند خودشان در عراق با قیاس فقه ساختند که مولود قیاس بود و امام صادق(ع) در احضار به عراق با اهل قیاس برخورد علمی فرمود و اوضاع تعدیل شد. و 21جلدی امام صادق در باب معاملات گواه این است که موارد زیادی از روایات ایشان پاسخ است و نه ابداع . 🔷(4): با بررسی تاریخ فقه ملاحظه می کنید چون علمای نص زیادی در دست نداشته اند شروع کرده اند به فلسفی کردن احکام و مرحوم شیخ هم وقتی متن کتاب فقهی را متن کتاب خود یعنی قرار می دهد می بینیم فلسفی کردن احکام رسمیت می یابد . و باید به صراحت بگویم بدبختی ما در این است اسلام با آنکه و است اما علمای ما وقتی کتاب فقهی می نویسند طوری پیچیده می کنند که اکنون ده عالم همین توانسته مقصود شیخ را با نوشتن تازه به علما تفهیم کنند. یعنی فقها هیچ شیوه ای برای آسان کردن تفهیم مسائل دینی ندارند باید دهها عالم بیاید دهها جلد کتاب بنویسد تا مقصود فقیه را برساند این از چاله در آوردن و به چاه انداختن است. اهلبیت بودند و نه فلسفی ساختن احکام . که هیچ یک کلمه نفهمد. پس تعقید های فقهی و مشکل کردن فهم احکام اسلام سر منشا اش علمای اهل سنت بوده اند. 🔷(5): می دانیم حضرت و حضرت و سایر بزرگان که در راه اسلام کرده اند به هیچ وجه عبارت《حمل شایع صناعی و اولی ذاتی 》نشنیده بودند اما اسلام را با جهاد خود حفظ کردند. در هر قرنی ده فقیه و هر فقیهی ده کتاب بنویسد و مطالعه آن در قرن بیستم هجری 2000 جلد خواهد بود . این آیا نزدیک کردن به فهم مردم است.؟! و ما در خیلی از مسائل با فقهای عظیم الشان تفاوت نظر داریم چند مثال می زنم : 🔸یک: در دهها مورد حکمها دارای نوعی است اما تقریبا کل فقها در تمام لازمه تعلیق را مبطل می دانند! در حالی که در ابواب زیادی نوعی تعلیق وجود دارد مانند ، اساسا تمام شروط نوعی تعلیق است . اما مشروع است. سبق و رمایه نوعی تعلیق است در نوعی تعلیق است و همه نوعی تعلیق است. نوعی تعلیق است. 🔷(6): اکنون شکم تعلیق را باز می کنیم تا ثابت کنیم مردم بصورت فطری تعلیق را چنین می شناسند که ما عرض می کنیم و وجود تعلیق در مواد زیادی در عقود لازمه جایز است و شرط به معنای دست و پای مردم را بستن است. ولذا با کل فقها اختلاف نظر داریم.: ادامه دارد کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
ادامه مطلب قبل 👇👆👇 در فضای خالص هر قطعه از از طریق و قابلیت دارد که در کنترل انسان قرار بگیرد ولذا دو نفر معامله می کنند که سال آینده تمام شکم اول گوسفندان زید هر مقدار باشد مال عمرو باشد و بهمین خاطر تمام برّه های دی ماه تا عید نوروز مال عمرو است اما این معامله در تابستان است. را می خوانند را تعیین می کنند پس از تولد و معلوم شدن تعداد و سپس وزن ،، پول را داده برّه ها را تحویل می گیرند و فاصله زمانی بین عقد و تحقق عملی معامله شش ماه است. و طبق فتوای فقها این بیع است . چون هنوز بره ها موجود نیستند و هنوز مقدار بره ها معلوم نیست و هنوز زنده بودن متعاملین در زمان تحویل برّه ها معلوم نیست. روستائیان پاسخ می دهند معلوم است که اگر در زمان تحویل مانع پیش آید معامله منحل می شود. پس در عرف تعلیقی نیست چون عقد در تابستان خوانده شده برای مقطع زمانی زمستان . و فاصله زمانی مانع تاثیر این عقد در آن زمان نیست. چون عالم است و نیست که علت از معلول نتواند جدا شود. در در و همه بلا اشکال است. و چون بیع و خرید و فروش از قبل از اسلام جاری بوده جای اصل نیست و امر محکوم حکم متولد نشده بلکه آزاد از حکم متولد شده در حین شک اصل بودن است و نه بطلان. بعبارت دیگر معاملات موجود اصالتا ممضا است .تا مانعی شرعی پیدا شود و مانع شرعی در معامله فوق نرسیده است. و در احکام شرع موجودی بنام نداریم . تا اجماع بگوید باطل است. در یک کلام مقوله ای بنام تنجیز در کتاب و سنت نیست. به ما اجازه تضییق در وادی نداده اند. ⭕️ بلی در امثال نکاح و طلاق باید تابع بشویم چون کاملا امضایی نیست. در مواردی دارد . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال حدیثی : در تفسیر کبیر تسنیم جلد 6 صفحه 511 روایتی نقل می فرمایند که حاوی چند نکته است . اول جبرئیل بجای آیات قرآنی آیاتی از تورات می آورد دوم اینکه رسول خدا مامور است عین عبری آنرا تحویل گیرد و نه عربی آنرا سوم این که این آیات تورات را به علی (ع) تعلیم دهد چهارم این که خود رسول خدا آنرا به علی از عبری به عربی منتقل کند. پنجم این که رسول خدا از عبدالله ابن سلام یهودی و ظاهرا مسلمان درباره این آیات نظر خواهی کرد و او هم رسول خدا را راهنمائی کرد. و عبدالله محتوای آیه 124 سوره بقره را برای رسول خدا تطبیق کرد با اعمال ماه رجب . و مولف تفسیر تسنیم هم در ضمن شش سطر تلاش می کند ثابت کند در انطباق این روایت با مصادیق و تطبیق آن با سایر روایات مشکلی نیست. نظر شما چیست؟ ✅پاسخ: متاسفم! 🔷 اولا این در کتابی است که ارزشش صفر است. چون کتاب است بنام نوادر مال شخصی بنام سید ابوالرضا ضیاء الدین فضل الله ابن علی حسینی راوندی متوفای 570 ادیب بوده و نقش استادی نسبت به ابن شهراشوب داشته به پدر خواجه نصیر طوسی مطالبی یاد داده بوده. هر چه بوده کتاب خطی اش دارای راویانی است که هیچ کس نمی شناسد. 🔷ثانیا در این روایت ابوالمجالس مجهول عبدالله ابن محمد مشترک ابی جعفر مشترک عقیل ابن شمر محمدابن ابی عثمان مجهول هذیل ابن ابراهیم مجهول صالح ابن بنان مجهول سلیمان مشترک حالا از مشکل سندی بگذریم مشکل اساسی تر در است یک چرا بجای مستقل می آورد؟ دو چرا علی باید شاگر کلاس تورات باشد؟ سه چرا ترجمه تورات را نیاورده کار آسانتر بشود؟ چهار چرا رسولخدا شاگرد عبدالله ابن سلام یهودی شده ؟ ⭕️ بلی پاسخ همه اینها این است اینها روایت نیست مسلط بر جهان اسلام در میدان تفسیر است. پیش از تسلط بر . انتظار از اعاظم دامت برکاتهم این است پس از این با نگاه به تفسیر نگاه نکنند و عنایت فرمایند که تخریب اسلام با نظم و و برنامه و سازمان یافته بوده اما کیفیت دفاع از اسلام هیچ برنامه نداشته و ندارد. این هم وضع است که کاری کرده اند طبق گزارش تحول خواهان اصفهان ورودی حوزه تبدیل به فاجعه شده است. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سلام علیکم سوالی داشتم : آیا اهل سنت که میگن عمر داماد علی ع بوده راست هست؟ و اینکه ما میگوییم عمر حضرت فاطمه زهرا س را شهید کرد بعد علی دخترش رو به او بدهد ؟ آیا دلایل دیگری هم هست؟ و اینکه جریان واقعا این بوده؟ یعنی حضرت ام کلثوم همسر عمر بوده؟ ✅پاسخ : سلام علیکم ام کلثوم دختر زن بعدی علی (ع) بنام اسما بوده دختر خوانده بود و ام کلثوم خواهر محمدابن ابی بکر بوده و زن عمر شد ➖➖➖➖➖➖ و اینکه سوال دوم : دلایل جعل حدیث اینکه اهل سنت میگن پیامبر ص فرموده : اگر بعد از من پیامبری می آمد او قطعا عمر بود . تشکر از حضرت آقا ✅ پاسخ :برای جا انداختن خلافت عمر ➖➖➖➖➖➖ سوال : سلام علیکم استاد منهاج العارفین از کیست؟ تشکر از لطف شما ✅پاسخ : سلام علیکم سمنانی عسکری . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
32.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام حاج آقا ، در مورد این 👆محاسبات نظری دارید؟ ✅پاسخ : سلام استحسانات عددی با یک سری رابطه عددی درست،، ممزوج شده. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : سلام علیکم فروختن سگ چہ حکم دارد؟ ✅پاسخ : سلام علیکم برای حفاظت از گله و باغ وهر شیئ دارای《 ارزش مشروع》 جایز است. یعنی خریدن و فروختن برای آن هدف باشد جایز است سلام ما را به عزیزان هندوستانی برسانید . کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : استاد , در تفسیر تسنیم جلد 7صفحه 40 به بعد روایاتی نقل می کند که دلالت دارد بر عصیان ملائکه و غضب خداوند به ملائکه ! مگر در قرآن کریم نداریم " لایعصون الله ما امره" ملائکه به هیچ وجه گناه نمی کنند. شما چه محملی بر کلام مولف محترم تسنیم تصور می کنید؟ ✅پاسخ : مایه تاسف این است که فرمایش ایشان صریح و مطابق روایت دو کذاب است اولی عمران ابن عطیه که فقط و فقط همین یک روایت را ساخته سپس فرار کرده . دیگر احدی او را بین روات ندیده و دیگری هم مفضل ابن صالح است که کارش بوده است. و مایه تاسف این است که این دو حدیث پیش از این دو نفر یک نفوذی بوده بنام وهب ابن منبه که با دست پرورده های خود این دو حدیث را ساخته بودند و هم این دو روایت جعلی را منتشر می کرده است. و این دو نفر فقط منتقل کرده اند. 🔷تذکر: شواهدی وجود دارد آن دو روایت مجعول دال برعصیان ملائکه نخستین بار در حوالی سالهای 25 تا 32 کعب الا حبار ساخته باشد و وهب ابن منبه در سالهای حکومت عمرابن عبدالعزیز منتشر کرده باشد. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال دیگری دارم : شما روایات کسانی را رد میفرمائید که اجله و اصحاب اجماع از آنها روایت اخذ می کنند. و گاهی کثیر الروایه هم هستند. ✅پاسخ : من حقیر به کنار عبارت آیت الله این است : اقول مرّ غیر مرّه ان کثره الروایه و روایه الاجله و اصحاب الاجماع لاتدلان علی وثاقته . (رجال خویی جلد 18ص287) کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : سلام علیکم حضرت استاد در قرائت حمد و سوره نماز ، اکثریت قریب به اتفاق فقهاء ، قرائت به هر یک از قرائات سبعه و حتی عشره را جائز دانسته اند. با عنایت به تحقیقات حضرتعالی ، لطفا بفرمایید این فتوا تا چه حد به حقیقت نزدیک است و یک منبع صحیح نیز برای مشخص نمودن قرائت أصح و متقن معرفی بفرمایید. ظاهرا در برخی مطالبتان فرمودید ابو عبدالرحمن سلمی که عاصم کوفی از او قرائتش را نقل کرده قابل اعتماد نیست. حفِظکم اللَّه تعالی ✅پاسخ : سلام علیکم ابوعبدالرحمن دو نفرند با اختلاف حدود دو فاصله زمانی که در اختیار سید عبدالله بوده باید معلوم شود چه بوده ؟ تا جواب قطعی نگیریم باید به همین قرآئت اکتفا کنیم. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany
سوال : با سلام با وجود این همه روایات مانعه از قیام قبل القائم (عج) با چه استدلالی در زمان غیبت تاسیس حکومت بلا اشکال است؟! ✅ پاسخ :از امام (ع) می پرسیم شما اگر معتقد به عدم جواز اسلامی از سوی مردم در هستید پس سه جور حکومت هست ما ها در کدام زندگی کنیم مجاز هستیم: 🔸اول حکومت دیکتاتوری مخالف اجرای احکام اسلام. 🔸دوم حکومت خود کامه غیر پادشاهی مانند حکومت ، و امثالهم سوم حکومت انتخاباتی و آزاد یعنی حکومت مردم بر مردم با قوانین اسلامی ، امام صادق(ع) کدام را می کند؟! هرکس جرئت پاسخ دارد بفرماید. کانال مشکات در ایتا.............👇 https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit کانال مشکات در تلگرام👇 @mousavizanjany