🔺 خواهشهای ویرانگر نفس اماره
🔹 فرمودند که از #هوای_نفس و #فکر خواهشهای درون بپرهیزید، همانطوریکه دارید از دشمنان، خودتان را حفظ میکنید. معمولاً #دشمن انسان در #زندگی، حیواناتی که از قبیل گزندگان هستند، از این پشهای که انسان را میگزد تا بزرگتر از این و در بیابانها برای مسافران هستند، و بعد از پیدا شدن #تمدن، این لاستیکهای ماشینها، دشمن بشر شده است که وقتیکه میترکد یا عیبی پیدا میکند، یکمرتبه یک جاده تصادف میشود و مردم روی هم میغلتند و آنوقت باید آمبولانس خبر کرد و مأمورین تشریف بیاورند و جنازه و زخمی بردارند. روز به روز دشمنان عوض میشوند و به خود رنگ تازه میگیرند. هواپیما یکطور، قطار یکطور، زلزلهها هست، تازگی سیلابها هم آمده.
بعضیهایشان را نشان دادند که چقدر خطرناکاند، اینها دشمناناند؛ ولی دشمنتر از همهی اینها آن است که در خود #انسان است و میگوید: این کار را بکن، آن کار را بکن. این پست را بگیر، آن درآمد را راه بینداز، اینطور غذا بخور، اینطور #ازدواج بکن، این مهمانیهای عجیب و غریب را راه بینداز، این عروسی گرفتنها و عقدکنانها را بالاتر از این که دیگران انجام میدهند، شما بکن و... . مرتباً خواهش روی خواهش، خواهش روی خواهش!.
حضرت #صادق (علیهالسلام) میفرماید: با خودت مانند دشمن رفتار کن. و حضرت #یوسف (علیهالسلام) در سورهی مبارکهی یوسف، آن بزرگوارِ عجیب و غریب که واقعاً #معجزه خدا در بین خلقش بود و #خلق شد، چطور زندگی کرد و چطور این بشر حتی برادران خواب و #غفلت زدهاش را بیدار و هشیار کرد؛ فرمود که: «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسی»؛ من خودم و خواهشهای خودم را چندان باور ندارم که درست باشد مگر اینکه خداوند کمکم کند. «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي»¹
۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ #شوال ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
__
۱) [ #یوسف :۵۳]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توحید
#خداشناسی
خداخوان تا خدادان فرق دارد
که حیوان تا به انسان فرق دارد
#فروغی_بسطامی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 تربیت دینی
🔹 تمرینات و #اصلاح شدنها، برای
#انسان در این دنیا، #سعادت ایجاد میکند. پس بنابراین جایگاه #دنیا که به ثبت رسانده خداوند، با جایگاه دنیا در نظر #مردم معمولی و #تمدن ها و #دولت ها، زمین تا آسمان فرق میکند؛ اگر به آنها بگویی که اگر این کارها را بکنید، شما را #تحریم_اقتصادی میکنند، اینها از وحشت میخواهند دیوانه شوند، چون #زندگی را همین میبینند؛ خب همین زندگی چهار روزه، باید به خوبی بگذرد و به عشرت و عیش و نوش بگذرد. اگر بنا بشود دارو به ما نفروشند، هواپیما به ما نفروشند، تراکتور به ما نفروشند، دنیا برای ما #زندان میشود. پس باید زیر بارشان برویم، باید یا #غربی باشیم، یا #شرقی باشیم یا #آمریکایی باشیم یا #اسرائیلی باشیم. اما #تربیت_دینی، جوان و نسل #جوان را فولادین میکند. یعنی او به هیچوجه به این چیزها اهمیت نمیدهد برای اینکه دنیا را مرکز سعادت خودش نشناخته است.
۸۵٫۷٫۱۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
ولادت با سعادت حضرت سلطان علی بن موسی الرضا را تبریک عرض می نماییم.🌹🌹🌹
@seyedololama
🔺شعری از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در وصف امام #رضا علیهالسلام در تضمین شعر حافظ
ای دل اگر رضای خدا طالبی، بیا
در طوس کن زیارت فرزند مصطفی
گر در خیال قبر حسینی به کربلا
قبر امام هشتم و سلطان دین رضا
از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش
🌹میلاد امام رضا علیهالسلام مبارک
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی الامام التقی النقی...
️حدیثی از امام #رضا علیهالسلام نقل شده که آن بزرگوار فرمودند: «أفضل العقل معرفة الإنسان نفسه»؛ بالاترین مراتب خردمندی و #انسانیت، فردی و #اجتماعی، #معرفت و #شناخت است. آن هم شناخت مربوط به خود.
با هر کسیکه این موضوع را مطرح کنند و #عاقل باشد، تصدیق میکند که همینطور است. و هیچ انسانی به #خردمندی وارد نمیشود مگر اینکه دربارهی خودش جهلی نداشته باشد. از خودش بیگانه نباشد.
مثلاً اگر ما منزلی داشته باشیم که در آن منزل زندگی کنیم، ندانیم که اینجا چگونه باید زندگی کرد، طبقاتش چگونه است، پلههایش چه جوری است، مراکزش چیست، ولی شب را تا صبح بپردازیم به #مطالعهی قارهای از قارههای دنیا، یا مثلاً جادهای از جادههای خارج از شهر، خب این علامت بیعقلی و حماقت است دیگر؛ چون این منزلی که الآن گرفتهایم اول باید از مراکز برقش و لولههای آب و گازش اطلاع پیدا کنیم. اگر اطلاع پیدا نکنیم، یک بچه میرود پیچی از گاز را باز میکند و خانه را ویران میکند.
نوبت نرسیده به اینکه قبل از تشخیص حد و حدود این خانه، بپردازیم به اینکه مثلاً در استان یزد چه خبر است، در استان اردبیل چه خبر است!.
پس اینکه نقل شد فرمودند: «افضل العقل معرفة الانسان نفسه» #انسان علامت کمالش، به #بلوغ_عقلی رسیدنش، این است که در پی این باشد که #معلمی گیر بیاورد، #کلاسی انتخاب کند که دربارهی خود او گفتگو بشود، و اطلاعاتی دربارهی خودش پیدا کند که من چگونه و روی چه طرحی ایجاد شدهام؟
و برای چه مهیا شدهام؟
و سرانجام من چه خواهد بود؟
و شرایطی که میتواند برای من مفید باشد چیست؟
و مسائلی که میتواند برای ما باعث بدبختی باشد چیست؟
به حسب #عقل بشر هم این #علم از تمام علوم لازمتر است.
و علامت اینکه انسان به بلوغ عقلی رسیده باشد در این است که سرگرم خودش باشد تا مقداری، تا به یک جایی برساند خودش را که بفهمد چیست و چه کاره است، آنوقت به مسائل خارج از خودش بپردازد.
۸۶/۹/۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
🔺 هوای نفس!
🔹 #ائمه اطهار (علیهمالسلام) با #احادیث شریف، هشدار میدهند، که ازحضرت #صادق (علیهالسلام) در کتاب #کافی نقل شده که فرمودند: «إحذروا أهوائکم کما تحضرون أعدائکم»¹؛ یعنی #حقشناسی و #دینشناسی، #قرآن و #اسلامشناسی، حرف جدیدی برای #بشریت آورده و آن این است که: ای بشریت! تو همیشه همراه خودت، در درون لباس وجود خودت، یک زهر کشنده و یک گرگ کشنده داری، یک #دشمن داری. هیچوقت از آن #غافل نشو!. این حرفها را #تمدن و #علم و #دانشگاه نمیفهمد و نمیداند و اطلاعی ندارد.
دانشگاه از چه اطلاع دارد؟ دانشگاه از معدنها اطلاع دارد که زیر این کوههای کرمان و یزد طلا و آهن پیدا میشود. آهن چه طور پیدا میشود؟ تمدن راهش را درست میکند و کارخانههای آن را درست میکند، با خرج زیاد، با جادهکشی و ریلکشی به آن معدن ما را وصل میکند که بتوانیم با آن امکانات، عدهای را زیرِ زمین بفرستیم تا خاکی که آهن دارد یا خاکی که طلا دارد را از پنجاه متر، صد متر، دویست متر، بالا بیاورند. گاهی هم در این راه جانشان را از دست بدهند. آنوقت این مصالح تبدیل شود، دستکاری شود، روی آنها عملیات فنی انجام شود تا از آن سنگها، آهن در بیاید، طلا در بیاید. دانشگاه برای این کارها درست شده. دانشگاه اینها را میفهمد؛ اما اینها وسیلهی زندگیست.
خود #زندگی برای چیست؟ حالا ما این کارها را هم کردیم. آهن هم بهدست آوردیم و ساختمانها را همه آهنی کردیم، دانشگاههای مختلف ما در دنیا، جزء دانشگاههای درجهی اول هم حساب شد، جایزه هم به دانشجویان دختر و پسر ما هم دادند. خیلی خوب، این زندگی راه افتاده، این زندگی برای چیست؟ اگر مرگی نبود، آنگاه همیشه بودیم و میگفتیم زندگی #هدف است. هدف این #خلقت، زندگی روی این کره خاکیست. ولی آنموقع آنقدر #جمعیت زیاد میشد که روی کرهی خاکی دیگر یک وجب جا باقی نمیماند.
مرگ #نعمت خیلی بزرگی است که خداوند فرموده: «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»²؛ اول #موت را فرموده، موت مقدم شده بر #حیات، چون راهی است بسیار مفید و بانتیجه. #فکر در #مرگ اگر #انسان بکند، میبیند که یکی از نعمتهای بزرگ خداوند است، چون اگر مرگ نبود، #زندگی نبود. زندگی بهخاطر بودن مرگ اداره میشود. هیچوقت چنین فکری برای یک انسان #جوان نمیآید. یک انسان جوان اصلاً فکر میکند زندگی یعنی جوانی و اینها؛ در صورتیکه نه، زندگی مخلوطی است از موت و حیات که هر کدام اگر نباشد، زندگی به هم میخورد. مگر وسعت این کرهی خاکی چقدر است؟ وسعت زمینهای قابل کشاورزی آن چقدر است؟ آبهای قابل استفادهی آن چقدر است؟ اینها همه در عرض صد هزار سال تمام میشود. آنوقت دیگر نه برای کسی جایی میماند، نه برای کسی راه #معیشت و زندگیای میماند. همه به جان هم میافتند که همدیگر را بکشند که بلکه جا باز شود.
آخر این فکرها را ما نکردهایم؛ #خیال میکنیم دنیایی بهتر از این #دنیا میشود #خلق کرد. و این خودش مال این است که انسان اطلاعاتی ندارد و فکرش کودکانه است. این را بعضی از #اروپاییان گفتهاند و به این زندگی ایراد گرفتهاند، ولی کودکانه است. اگر انسان #واقعبینانه فکر کند، مرگ بهترین نعمتهای خداست، در صورتیکه با همین مسئلهی تمایلات نفسانی باید حل شود و آدم برای فکر بعد از مرگ وقت بگذارد. و زندگیاش را یکپارچه در اختیار #هوای_نفس خودش و #فرزند و #همسر خودش قرار ندهد. آنوقت میفهمد که آن زندگیای که خداوند برای #بشر بعد از این دنیا آفریده، چقدر قیمت دارد و برای او، در راه او، از خدا سرعت میخواهد که زودتر به آن زندگیای که تو برای من آفریدهای برسم.
۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ #شوال ۱۴۳۶
✅ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) «(باب اتباع الهوى) ۱- محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن ابن محبوب، عن أبي محمد الوابشي قال: سمعت أباعبد الله (عليهالسلام) يقول: احذروا أهواءكم كما تحذرون أعداءكم فليس شئ أعدى للرجال من اتباع أهوائهم وحصائد ألسنتهم»؛ [ #الکافی ج۲ص۳۳۵]
۲) [ #ملک :۲]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نیاز بشر به #تذکر جهت جلوگیری از سرگرم شدن به #دنیا
۹۲٫۳٫۲۳
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 تو #بدن نيستی و چيز ديگری هستی. وقتی بدن نبودی #فکر کن ببين که چه هستی؟ بنابراين لوازم #شيئيت و #هويت خودت را فراموش مکن؛
"در زمين ديگران خانه مکن
کار خود کن کار بيگانه مکن"
( #مثنوی )
اين زمين بدن برای ديگريست. برای کيست؟ برای همين خشت و گِلهایی است که روی آنها پا میگذاریم و راه میرویم. وقتی روی زمين پا میگذاری، روی چشم و ابروی #مردان و #زنان قدم میزنی که اين خاکها، همه آنها بودهاند که به اين صورت در آمدهاند و حالا شما آنها را با آب مخلوط میکنی و به صورت آجر در میآوری، درون کوره میگذاری و با آن ساختمان میسازی! هيچ نمیدانی که اینها چيستند؟! و يک روز تو هم همینطور میشوی. پس تو اینها نيستی.
"در زمين ديگران خانه مکن
کار خود کن کار بیگانه مکن"
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 یا صاحب الزمان
🔹 ... #انسان شب و روزی نیاید که در آن یادی از #معلم همهی معلمها و مدیر همهی #حوزه ها و استاد همهی #معارف و #علوم و اعلم علمای ربانی یعنی حضرت #مهدی (علیهالسلام) نکند و بفهمد که از حضور آن حضرت میتواند استفاده کند.
و راه استفادهاش از ایشان این است که بداند در زمان #غیبت برای ایجاد ارتباط یک کلیدی میخواهد و این کلید همین دعاهایی است که در کتاب شریف #مفاتیح_الجنان آمده است. یعنی بعد از اینکه #نمازش را #اول_وقت به #جماعت خواند و سر درس #مدرسه و یا کار خودش حاضر شد، در محل خود مینشیند و این کلید را به دست میگیرد و در را باز میکند و در #محضر مولای خود به صحبت میپردازد و اظهار ارادت میکند و دعای #بیعت با حضرت را میخواند و به نشانهی بیعت دستش را به دست دیگرش میزند مثل اینکه به دست حضرت زده است.
۸۸٫۸٫۱۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#توحید
#خداشناسی
🔹اخيراً مقام معظم #رهبری در سخنرانی خود تأکيدی بر #اذان و #نماز داشتند که تاکنون نشنيده بوديم که ايشان با بيان خود بر پخش اذان از مساجد تأکيد داشته باشند، که بسيار مفيد بود، خداوند به ايشان طول عمر و سلامتی عطا فرمايد.
انسان در هر #صبح برای رسيدن به محل کار خود با عجله حرکت میکند، زیرا يا بايد به قطار برسد يا وسيلهای که منتظر اوست که بايد آن را از دست ندهد، بنابراين با عجله و حتی صبحانه نخورده از منزل خارج میشود به نحویکه فراموش میکند «بسم الله» بگويد و #غفلت میکند که اين وسيله، اين قدم و نَفَس از چه کسی است. از خود اوست يا با نفسی که به او داده شده حرکت میکند.
و وقتی هم که وارد محل کارش میشود، با چندين تلفن بر روی ميز کارش و تعداد زياد مراجعه کننده روبرو شده و فراموش میکند که همهی اينها را کسی در اختيار او قرار داده و خود او کارهای نيست و همه عاريه است و ممکن است به آنی از او گرفته شود و حتی از پشت ميز به #زندان افتاده و يا حتی به دار کشيده شود. در اين هنگام صدای #اذان بلند میشود تا همهی غافلان را بيدار کند، لذا اذان يکی از امتيازات بسيار مهم دين مبين #اسلام است و چون آخرين #دين است، داروهايی برای بعضی امراض در اختيار دارد که با هيچ دارويی درمان نمیشود.
جايگاه اذان بسيار مهم است، قدر آن را بدانيد، #نعمت بزرگی است. تا میتوانيد اذان بگوييد و يا مؤذن را تقويت نماييد و در هيچ مکانی و مدرسهای که صدای اذان وجود ندارد، آرام نمانيد؛ به هر قيمتی که شده اذان را احياء کنيد، زيرا اذان يک حرکت #توحيدی و پاککنندهی غبار #فرعونيت انسانهاست. کبريايی و عظمت و نيرو در اين #دنيا هست، ولی اين نيروها و جانها و حرکات، منشأیی غير از #قدرت خدا ندارد، ولی #غفلت و #غرور سبب میشود که #انسان همهی اينها را به خود و يا به وسايل و اسباب نسبت میدهد و #فکر میکند همه قوی هستند و همه شير واقعی هستند؛ الله اکبر همه را خالی میکند و اعلام میکند همه شير عَلَم و پرچم هستند و همه تحت نيروی کسی ديگر و گردانندهی جهان قرار دارند. چرخ و فرمان اصلی دست هيچ کسی نيست، از #فرشتگان و #انبياء و #اولياء الهی رسيده تا به #شاهان و #رئيس_جمهور و #مديران گرفته تا خود آدم #خانواده، #همسر و #بچه، #شريک، #پول، #بانک و...
#دکتر ممکن است گاهی به گونهای عمل کند که نسخه برای خود و خانوادهی خود بنويسد و به ضرر آنها تمام شود و دکتر ديگری او را متوجه اشتباه خود نمايد. يا جراح درجهی اول به گونهای محتاج شود که بايد او را از اين محل به آن محل حرکت دهند.
در اين دنيا همه نمايش قدرت واحد است و #علم و #کمال و فضائل، خوبیها و #جلال و #جمال که در هر چيزی ديده میشود، از يک منبع است، بقيه همه مانند شير عَلَم میمانند که با حرکت باد به اين طرف و آن طرف حرکت میکنند و خودشان به اندازهی يک پشه هم توان ندارند.
۸۷/۸/۳۰
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
خدمات علما-@seyedololama.mp3
1.35M
📆 سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم #حائری ؛ مؤسس حوزهی علمیهی قم؛ ( ۱۷ #ذی_القعدة الحرام ۱۳۵۵ق)
🔺 گرامیداشت خدمات #علما در تاریخ #تشیع و ضرورت دقت در مقایسهی بین #مرحوم_امام و دیگر بزرگان از علما رحمهم الله تعالی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 سالروز ارتحال مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین کاشفالغطاء؛ ( ۱۸ #ذی_القعدة الحرام ۱۳۷۳ ق)
🔹 مرحوم #کاشف_الغطاء (اعلی الله مقامه) حدود ۶۰-۷۰ سال پیش مورد سؤال قرار گرفت که #شیعه چه میگوید؟ #تشیع یعنی چه؟ ایشان برایشان معنا کرد. فرمود شیعه میگوید #اصحاب_پیامبر همهشان #ایمان نداشتند. رجوع کنید به #تاریخشان، به #کتابهایشان، ببینید. شیعه میگوید که اینها در موارد #سیاست که پیش میآمد، تابع #پیغمبر نبودند. میگفتند #پیامبر اگر گفت #نماز مغرب سه رکعت است، ما هم سه رکعت میخوانیم، چون وارد نیستیم، اهلش نیستیم. اما اگر گفت بعد از من این جوان [ امام #علی علیهالسلام] #خلیفه باشد، خوب معلوم است اشتباه میکند! یک جوانی که با شمشیر او #اسلام رونق گرفته و #عربهای بسیار بسیار #طاغوتی از ضرب شمشیر او به خاک افتادند، اینها هرگز اسلام را قبول نمیکنند در صورتی که رئیسشان یک چنین شخصی باشد که اینطور به آنها ضربه زده. پس ما صلاح اسلام را بهتر میدانیم!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 سالروز درگذشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی؛ ( ۱۸ #ذی_القعدة ۶۷۲ ق)
🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام محقق طوسی رحمهالله
🔹 دربارهی #معرفت اگر در #مجمع_البحرین ببینید، در ذیل مادهی "عَرَف" - که #عرفان و معرفت باشد- دربارهی معرفت خدا از #محقق_طوسی (رحمهالله) که شخص بسیار کمیابی در #اسلام هست، مطلبی دربارهی #خداشناسی نقل کرده: «قال سلطان المحققین»؛ خیلی حرف است این عنوانِ #سلطان_المحققین که برای مرحوم خواجهی طوسی است. «قال سلطان المحققين: إن مراتب المعرفة مثل مراتب النار مثلاً»؛ چون برای غیر #عارف اگر بخواهند معرفت را بیان کنند، مثل این است که برای #کودک بخواهند مسائل بین مرد و زن و این چیزها را بیان کنند؛ فلذا نمیشود. باید طوری با مثال برایش حرف بزنند. برای ماها اگر بخواهند مراتب معرفةاللهی را بیان کنند، با مثالی مثل آتش میتوانند بیان کنند. آتش دانستن به چند صورت است: «و إنَّ أدناها مَن سَمِعَ أنَّ فی الوجود شيئاً يَعدِمُ كُلَّ شیءٍ يُلاقِيهِ و يَظهَرُ أثَرَه فی كُلِّ شیءٍ يُحاذيهِ و يُسَمّى ذلك الموجودَ ناراً»؛ وقتی میخواهند به بچه نشان بدهند و بفهمانند که ما چیزی به نام آتش داریم، میگویند: اگر دیدی دست به آن نزن، چون هر چیزی را که با آن تماس پیدا کند از بین میبرد و در برابر هر چیزی قرار بگیرد، ظاهرش میکند، پیدایش میکند، تاریکی باشد، نشانش میدهد. اسمش نار و آتش است.
🔺 مرتبهی معرفت مقلدین
🔹 «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله تعالى مَعْرِفَةُ المقلّدين الّذين صدّقوا بالدين من غير وقوف على الحجة»؛ خیلیها هستند در #خانواده های مسلمین یا #مسیحیت یا #زرتشتی، به دنیا که آمدند همینطور کمکم که بزرگ شدند، آداب و رسومِ #پدر و #مادر را که نگاه کردند، پیرو آنها شدند و اگر از آنها بپرسی چرا اینطور میکنی و معنای این #عقاید و کارهایت چیست؟، میگوید: من نمیدانم! این دینش مسیحیت است، من هم #مسیحی هستم!. آن دیگری میگوید: من #مسلمان هستم. هم #نماز میخوانم. هم #روزه میگیرم. امّا چرا و به چه علت و به چه معنا؟ اینها را دیگر نمیدانم! این درجهی اولِ نشان دادن آتش به کسی که ندانسته و نمیداند به اینکه چیزی داریم که وقتی هر چه بیندازی در آن میسوزاند و از بین میبرد و هر جا باشد روشنی میدهد. او هم آتش را ندیده ولی میشناسد و اگر به او بگویند: آتش را معنا کن، میگوید. مثل اینکه مسلمان شنیده که این #دنیا خدا دارد، #دین دارد و او هم اینها را قبول کرده.
🔹 مرتبهی معرفت اهل #استدلال
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن وَصلَ إليه دخانُ النّار و عَلِمَ أَنّهُ لابُدَّ له مِن مُؤثّرٍ فحَكمَ بذاتٍ لها أثرٌ هو الدّخانُ»؛ از این درجهی #تقلیدی یک درجه بالاتر این است که هر جا این سیاهیهایی که رو به آسمان میرود، پیدا شد، اینها اثر یک چیزی است که اسمش آتش است. او هم هر وقت دید که مثلاً صدای سوت قطار شنید و دید که در آسمان دودی دارد حرکت میکند، میگوید: آهان! آنجا ظرفی همراه این دستگاه قرار دادهاند و درونش آتش روشن کردهاند. چون به من گفتهاند: هر جا این دود پیدا شد، آتش هم آنجا هست. از #علامت میفهمد، اما خود آن را ندیده. از علامت آن را میشناسد. «و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله مَعْرِفَةُ أهل النظر و الاستدلال الذين حكموا بالبراهين القاطعة على وجود الصانع»؛ آنقدر حالیاش شده که این جهانی که خودش هم یکی از آن است و پدر و مادر و زمین و آسمان و آتش و آب و کرهی زمین و کرهی ماه، اینها مثل دود میماند. یک چیزی اینها را #ایجاد و درست میکند. اما آن چیز چیست، نمیداند. اینجا از روی #دلیل آمده و #خداشناس شده. مثل ماها که میگوییم: خوب چون من هستم؛ پس من را کسی درست کرده. پدر و مادر هم کارهای نیستند. پدر و مادر هم خودشان مثل منند. پس این زمینی هم که زیر پای ماست و میچرخد و ماه و خورشیدی هم که به ما نور و حرارت میدهند، جاذبه به ما میدهند، زمین ما را میچرخاند، ماه ما را میچرخانند، اینها همه دستآورد قدرتی است. آن #قدرت خداست. «حكَموا بالبراهين القاطعة على وجود الصانع.»
@seyedololama
⬇️
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
📆 حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار ۱۶۰۰ نفر از مردم توسط رضاخان پهلوی؛ روز عفاف و حجاب؛ (۲۱ #تیر ماه)
🔺 چگونگی رفع بیحجابی و ترویج دینداری
🔹 «مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ»¹
در این #عبادت همهچیز خوابیده. همهی #صنعت ها، مسائل #هستهای، مسائل هوایی و زیردریایی، مسائل #دانشگاهی و #حوزوی. همهی اینها جزء #بندگی باید قرار بگیرد. تو گفتی بگو، بکن؛ انجام دادم. این لابراتوار، این مسائل مربوط به امور هستهای، مسائل مربوط به انرژیها و این چیزها، کشتیسازی و زیردریاییسازی و اینها تمام دستور تو بود که من انجام دادم.
تمام #وزرا باید این جواب را بدهند روز #قیامت. تمام #وکلا که اینها را امضا میکنند، باید روز قیامت همینطور جواب دهند. فرمودی که ما این کارها را بکنیم. آنوقت خدا ازشان میپرسد: خُب، من کِی گفتم به شما که یک مشت دانشجوی خدانشناس را جمع کنید و این #علوم را به آنها بگویید؟! شما میخواستید شش ماه، یک سال، اولِ ورود به #دانشگاه اینها را #مسلمان کنید، بعد مشغول به تدریس شود. آنوقت چه جواب میدهند؟!
#دانشجو چه تقصیری دارد؟ بعدها میآید #رشوهخوار میشود. #دزد میشود. فرار به #اروپا میکند. #بیحجاب میشود. #بیعفت میشود؛ چون خدا را نشناخته. درس خدا هفتهای دو ساعت بوده! مثل درس جغرافیا. خود معلم هم تازه #ترس از خدا به عمرش به درونش نیامده!.
این است که این #دین تأسیسش از روی روحیات #اولیاء خدا شده. این روحیات را باید به هر قیمتی هست، در پیاش باشیم. در #مسجدها، در محلهها، عدهای مانند انجمن شهر، انجمن #اسلام تشکیل دهند. آنوقت پرونده داشته باشند؛ چندتا مغازه داریم ما؟ اینها مال چه کسانیست؟ چندتا شاگرد دارند؟ خانوادهشان چه جوری رفتار میشود؟ مدارسشان چه جوری؟ معلمهاشان چه جوری؟ اینها را تمام بنویسند. مواظبت کنند. از #دولت، پول #نفت و #گاز بگیرند به اینها بدهند که مسلمانی یاد بگیرند.
آنوقت کشور میشود کشور #مرحوم_امام ، که میفرماید: تأسیساتش را حفاظت بکنید!. مجانی به دست شما نیفتاده!. خونهای #جوان ها در این راه خرج شده!. خُب، پس آن را نگهداری کنید.
۸۸٫۱۰٫۱۵
@seyedololama
🔺 خداوند با یک قاطعیتی در سوره #عنکبوت میفرماید: «أحسب الناس...»؛ مردم چنین #فکر میکنند که دست از سرشان برداشته خواهد شد به صِرف اینکه ما گرایش به #اسلام پیدا کردیم، ما #شیعهی امام #علی علیهالسلام هستیم، ما #کربلا میرویم، ما سینه میزنیم، #عزاداری میکنیم، #افطاری میدهیم!.
این چیزها درست و همهاش هم خوب، ولی پایداری یکچیز دیگری است که وقتی مشکلات پیشآمد کرد، انسان همان باشد که بود و هیچ درونش تزلزلی پیدا نشود.
در وقتی که #رضاخان بخت برگشتهی ملعون به دستور ارباب #انگلیسی خودش حکم برداشتن #حجاب را در #ایران اجرا کرد؛ خب دیدیم که چه جلساتی تشکیل شد و چه افرادی #خانواده هایشان، - #زنان و #دختران - خود را آوردند در آن مجالس و با وضع بسیار #بیحیایی و خیلی دور از #حمیّت و مردانگی، شرفشان را زیر پا گذاشتند!. این #خطر بزرگی است. این را باید توی فکرش بیفتیم.
@seyedololama
🔺 «اللهّمَ أقسِم لَنا مِن خَشیَتِکَ ما یَحُولُ بَینَنا و بینَ مَعصِیَتِک»²
الآن صحبت بر این است که چرا #حجاب در #مملکت مراعات نمیشود؟! برای این است که #خشیت نیست. خشیت یعنی پروا. پروا از چه؟ از خدای #حاضر و #ناظر. وقتی #علم به خدا نباشد، وقتی دانش نباشد، وقتی آدم کر و کور باشد، از چه پروا کند؟ از در و دیوار؟! این است که مسئله خشیت اهمیت پیدا میکند.
«اِنّما یَخشَی اللهُ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ»³؛ علم صحیح، واقعبینی، #جهان_شناسی و #انسان_شناسی برای انسان خشیت میآورد.
یعنی فرقی به حالش نمیکند در تنهایی باشد یا در بین #مردم باشد. برایش یکسان است. چون خدایی که در شهر و مملکت و خیابانها هست، در خانه و لانه و زیرزمینها هم هست. فرقی نمیکند.
اگر آن دانایی برای #مردم پیدا بشود، #مدینه_فاضله درست میشود. پس نقص عمدهی ما که باید به #دولت، #ملت، #مجلس شورای اسلامی گفت، نبودن #اعتقاد_صحیح است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_
۱) [ #مائده : ۱۱۷]
۲) [ #مفاتیح_الجنان ؛ اعمال شب #نیمه_شعبان ]
۳) [ #فاطر : ۲۸]
@seyedololama
🔺 نکاتی پیرامون نماز یکشنبه ماه ذیالقعدة الحرام
🔹 حضرت روز #یکشنبه در ماه #ذی_القعدة تشریف آورد نزدیک #مردم. فرمود: مردم! کدامیک میخواهید #توبه کنید پیش خدا؟ عرض کردند که همهی ما. فرمود: غسل کنید، وضو بگیرید، چهار رکعت نماز و در هر رکعت سورهی مبارکهی فاتحةالکتاب...
بعد میفرماید: حالا اگر از #امت من کسی چنین عملی را انجام داد، یک توبه کرد و این #عبادت مختصر را هم انجام داد، از طرف #آسمان (که باید معنا بشود که آسمان یعنی چه؟) به او خطاب میشود که: «یا عبدَالله» از سر بگیر زندگی خودت را. تا حالا هرچه بود پاک شد. توبهی تو مورد #لطف خدا قرار گرفت و #گناه تو آمرزیده شد.
از ناحیهی #عرش خداوند «مِن تحت العرش» فرشتهای خطاب میکند که #برکت بر تو، بر خاندانت، بر فرزندانت.
منادی دیگری میگوید: روز #قیامت آنهایی که بر گردن تو حقی داشته باشند، تو را میبخشند.
از همه مهمتر اینکه یک فرشته میگوید: ای بندهی خدا #مرگ تو بر #ایمان خواهد بود و #دین تو از تو گرفته نخواهد شد.
دیگری میگوید #پدر و #مادر از تو راضی خواهند شد. پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده خواهند شد. فرشتهی وحی، #جبرئیل میفرماید: من با ملکالموت میآییم و دربارهی تو به او سفارش میکنم.
عرض شد که (حالا این عرض خیلی حرف خوبی بوده): اگر در ماه غیر ذیالقعدة هم کسی چنین توبهای کرد؟ میفرماید: همینها برایش هست.
پس بنابراین در مقام توبه، یک عمل بیست دقیقهای یا یک ربع ساعتی این قدر ارزش دارد. ببینیم توبه چیست و چقدر مهم است که این همه آثار دارد.
نقل شده که حضرت #علی علیهالسلام شنید که کسی گفت: استغفرالله. حضرت گویا دربارهی او #شناخت داشت که این حرف است که دارد میزند، خلاصه فرمود: داغت به جگر مادرت بنشیند!. نمیدانی که چه خبر است که اینطور استغفار میگویی.
#استغفار درجهی مردمانی است که اهل #علیّین میباشند و شش معنی در او خوابیده.
اول آنها #پشیمانی است. پشیمانی دست خود #انسان نیست؛ وقتی انسان یک معاملهای کرده با کسی، خانهای داشته، در اختیار او گذاشته، مالالتجارهای، سرمایهای بانکی، چیزی داشته، در اختیار او گذاشته، او هم فرار کرده رفته #اروپا، مال #مردم هم به گردن این افتاده، باید ببرندش #زندان، این پشیمان میشود از آن شرکتی که با این کرد. این را میگویند: پشیمانی!، که #دل و درون ناراحتی پیدا میکند. #خواب از چشم انسان گرفته میشود. تمام #زندگی در کام او زهر میشود.
این را میگویند: #توبه، این را میگویند پشیمانی، وإِلّا با #زبان نمیشود پشیمانی برای خود تحصیل کرد.
خب با زبان که نمیشود، قلب هم که در #اختیار ما نیست، پس چگونه ما توبه کنیم؟ راهش را عرض میکنم.
راه مهمش #فکر کردن دربارهی #بزرگواری خداوند جهان و ناچیزی و #حقارت و پستی #بندهی گنهکار است.
این دو موضوع اگر خیلی دربارهاش فکر شود آن حال پیدا میشود.
مثلاً یک کودکی با پدرش میرسند خدمت یک بزرگی؛ آن بچه نمیداند که این کیست. شروع میکند به بازیگری و بیتربیتی و بیادبی. بعد پدر به او حالی میکند که تو در حضور فلان بزرگی بودهای که همیشه ما امید داشتهایم خدمتش ولو یک دقیقه برسیم، حالا که رسیدهایم، تو چنین حرکاتی کردهای!، وقتی حالیاش میکند، این بچه به گریه میافتد که چرا من چنین کاری کردم، به سر و سینهی خودش میزند. این به قدر فکر و فهم این بچه میشود توبه، میشود #إنابه، میشود پشیمانی.
پس هر کسی به قدر #فهم خودش دربارهی بزرگواری پروردگار و ناچیزی و حقارت و بدبختی خودش فکر کند، این حال پشیمانی در او پیدا میشود. تا وقتی فکر نکرده، -مخصوصاً دربارهی #مرگ که اگر مرگ من رسید و قلب من هنوز به خود نیامده و از معاصی پشیمان نشده، چه خواهد شد؟!- حالت پشیمانی در او به وجود نمیآید.
این چیزها را که یکقدری تأمل کند، فکر کند و دربارهی اینها فرو برود واقعاً، کمکم ممکن است آن حالت پشیمانی درونش پیدا شود. وگرنه انسانی که از راه #گناه سودی میبرد، نفعی میبرد، درآمدی دارد، لذتی دارد، چگونه از این عیش و نوشی که داشته، از این #پول حرامی که گیرش افتاده، از هر گناهی که کرده، پشیمان میشود؟!.
تا مادامیکه #خداشناسی در درون انسان، خوب و قاطعانه وارد نشده، توبه هم به آسانی پیدا نمیشود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
📆 سالروز درگذشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی؛ ( ۱۸ #ذی_القعدة ۶۷۲ ق) 🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از ک
⬇️
🔹 مرتبهی معرفت #مؤمن مخلص
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن أَحسَّ بحرارةِ النّار بسببِ مُجاورتِها، و شاهَدَ الموجوداتِ بنورها»؛ کسیکه قبول دارد که آتش هست و دود هم اثر آن هست، ولی یک اثری هم در خود میبیند؛ من سردم بود، حالا گرم شدم. این چیزی است که مرا گرم کرده. و این اشیاء همه آثار او هستند مثل خود من و اینها.«و شاهد الموجودات بنورها و انتفع بذلك الأثرَ، و نظيرُ هذه المرتبةِ فی معرفة الله مَعْرِفَةُ المؤمنينَ المخلصينَ الّذينَ اطمَأَنَّت قلوبُهُم بالله و تَيقَّنُوا أنَّ اللهَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كما وصفَ به نفسَه.» آن دیگر مقام خیلی خوبی است که آسمان و زمین و بنده و شما و اینها #نمایشات قدرتمندی خداست و خداست که الآن بنده را سخنگو میکند که بتوانم حرف بزنم و باشم و جان داشته باشم و شما جان داشته باشید و بشنوید و با هم حرف بزنیم. اینها همه خودسرانه که نیست. ما بیصاحب و بیمنبع و بیکارخانه و موتور که نیستیم. ما هم مثل سایر چیزهای متحرک به موتورها و نیروها، آثار #قدرت الهی هستیم.
🔹 مرتبهی معرفت اهل #شهود
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن احتَرَقَ بالنّار»؛ اما کسی را در آتش انداختند آن دیگر نه از دود #استدلال میکند نه از حرارت استدلال میکند. اصلاً آتش را #حس میکند و خود آتش را میشناسد.
«بِكُلّيَّتِه و تلاشا فيها بجُملَتِه»؛ و علاوه بر آن، خودش هم درب و داغان میشود!.
«و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله، مَعْرِفَةُ أهلِ الشهود و الفناء فی الله و هی الدرجة العليا و المرتبة القُصوى، رزقنا الله الوصول إليها و الوقوف عليها بمنّه و كرمه - انتهى كلامه.» تا همینجا عبارت #محقق_طوسی ( رحمه الله) است. پس معلوم میشود که یک مقامی است در #معرفت که #انسان متلاشی میشود!. یعنی دیگر از خودش چیزی باقی نمیماند. هر چه هست معنای #حرفی است و قائم به معنای #اسمی. مثل #تصورات ما نسبت به خودشان که از خودشان هیچاند. هیچیاند. هر چه هست از ماست دربارهی آنها [که آنها را تصور میکنیم].
🔺 ارزش معرفة الله
🔹 اینجاست که حدیث دارد که « و فی الحدیث لؤ یعلموا الناس ما فی فضل معرفة الله تعالی»؛ اگر #مردم میدانستند که چه خبر میشود در اینکه انسان خدا را بشناسد به #شناخت_شهودی؛ « ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا»؛ اصلاً نگاه نمیکردند به آن چیزهایی که خدانشناسها به آنها افتخار میکنند و به آنها #حریص هستند از ساختمانها و از باغها، از هواپیماها و از کشتیها و از نیروها و هر چه بگویی از کسانیکه در غیر از این معرفت #توحیدی قرار دارند، آنها اصلاً به اینها نگاه نمیکنند. مثل کسیکه چند پرِ کاه در دستش گرفته و دارد راه میرود؛ هیچکس نگاه نمیکند که ببیند این چه چیزی دارد. اصلاً آن را چیز نمیداند. مثل مقداری گرد و غبار است که به سر و رویش نشسته، به لباسش نشسته، کسی اصلاً آن را نگاه نمیکند که مثلاً بگوید: آقا به چی داری نگاه میکنی؟ دارم به این گرد و غباری که به کت و شلوار این شخص نشسته نگاه میکنم!. خوب که چی مثلاً؟! هیچی!. اصلاً در نزد اهل معرفت اینطوری میشود #دنیا؛ طلا و نقرهاش، #زن و #مرد آن، #زیبا و #زشت آن، #پول و حیثیت آن، #ریاست و #خلافت و شهنشاهیاش، همهشان از نظر میافتند و هیچ میشوند نزد کسی که خدا را بشناسد.
«کأنّ المراد المعرفة الثقة به تعالی»؛ چون وقتی آدم به چنین مقامی دلگرم شد، «والانقطاع الیه» از همه چیز بُرید و #توکل به او پیدا کرد و #استغناء به او پیدا کرد، دیگر این چیزی برایش باقی نمیماند که اهمیتی برایش داشته باشد و در #فکر آن برود و فکری دربارهاش داشته باشد. همهاش میشود #توجه یکپارچه؛ «الهی هب لی الکمال الانقطاع الیک»¹
این " انقطاع الیک" چنین چیزی است. « ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا»²؛ "زهرة" یعنی زیور. زیورهای #زندگی دنیا پیش اینها لجن میشود و اصلاً قیمتی ندارد که نگاه بکند.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
( ۱۴ #جمادی_الثانی ۱۴۲۶ = ۸۴/۴/۳۰)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__
۱) [ #مفاتیح_الجنان، #مناجات_شعبانیه ]
۲) [ #مجمع_البحرین ج۵صص۹۶-۹۷]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 دنیا بازیچه نیست!
💠 «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ * الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَاماً وَ قُعُوداً وَ عَلَى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»؛ (#آل_عمران: ۱۹۰_۱۹۱)
🔺 ما پشت سر این #دنیا به جای دیگری وارد میشویم که نتایج این دنیا را باید آنجا ببینیم.
اگر کسی این باور را نداشته باشد، مثل این است که معتقد شده است به اینکه این دنیا بازیچه است!، کودکانه است!؛ خب چند کودک با هم جمع میشوند، یک ساختمانی دروغین با قوطی کبریت درست میکنند، دنیا هم اینطور است!.
این #عظمت وقتی عاقبتی ندارد، وقتی یک نفر میشود #هیتلر، یکی میشود #چنگیز، یکی میشود #صدام، زندگیهای هم نوع خودشان را آتش میزنند و زیرورو میکنند، خون و جوی خون به راه میاندازند، اینها وقتی میمیرند، با آن شخصی که حتی یک مورچه را هم اذیت نکرده، هر دو مردهاند و رفتهاند؟! خب، این بازیگری است!.
«رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ»؛ نه خداجان، خدای ما، هیچوقت ما اینچنین #فکر نمیکنیم که تو بازیگر باشی و ما را آفریده باشی: «سُبْحانَكَ.»
این "سبحانک، سبحانک" های در #رکوع و #سجود خیلی مهم است. ۳۳ مرتبه #سبحان_الله در #تعقیب_نماز، و در اذکار #فاطمیه خیلی مهم است. چرا؟ برای اینکه همهاش رفع این فکر است، برداشت و قلم کشیدن روی این فکر است که این دنیا صاحب ندارد!، این دنیا بیصاحب است!. من و تو #آزادیم، هر چه شد، شد. هر چه کردیم، کردیم!.
این لکهی ننگینی است که کسی برای خدای خودش قائل بشود و خدا را نعوذبالله یک #باطلکار و بیهودهکار حساب بکند!. پس بنابراین میگوید: «فَقِنا عَذابَ النَّارِ»؛ حتماً ما برای خودمان گرفتاریهایی، پروندههایی، یافتیم؛ تو چارهای برایش بکن.
۸۳.۸.۳
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
📆 مطالبی در آستانهی شب و روز بسیار مبارک #دحوالأرض (۲۵ #ذی_القعدة الحرام)، ارائه میگردد.
🔺 اهمیت متذکر بودن به نعم بیکران الهی
🔹 «فإن العلم بالنعمة و مقدارها کماً و کیفاً أول مراتب شکرها»¹
در این ماه #ذی_القعدة مهمترین مسأله، تلاش برای #علم به نعمات خداست زیرا علم به #نعمت و بزرگی و مقدار نعمت، اول مراتب #شکر خداست، یعنی اول مراتب جدا شدن #انسان از #حیوانیت است. ما دیگر از این مهمتر مسالهای نداریم که انسان از حیوانیت وارد جهان انسانیت شود.
#ویل_دورانت که نویسندهی فلسفی از #آمریکا است در #لذات_فلسفه میگوید: ما #دانشگاه هایمان انسانسازی ندارند، نیمه انسان میسازند. نیمه انسان یعنی حیوان؛ خب پس خودشان اقرار کردهاند. علامتش هم این است که هر کسی در دانشگاههای آنها علوم #اقتصاد را میخواند، #سیاست را میخواند و وارد مقامات #کشوری و #لشکری میشود، آدمکش از کار در میآید! میگویی چرا حمله کردی به فلان مملکت؟ میگوید منافع کشور ماست! خب گرگ و پلنگ هم اگر زبان داشتند همین را میگفتند. چرا حمله کردی به گوسفندان؟ میگوید باید استفاده کنم!.
پس ما با #فرهنگ و #تمدن امروز، یک متر هم از حیوانیت جدا نمیشویم، مگر اینکه این مسائل را یادداشت کنیم و در آن مثل ریاضیات #فکر کنیم. ایشان [ مرحوم #ملکی_تبریزی ] فکرش را کرده میفرماید: «فإن العلم بالنعمة و مقدارها»؛ اول انسان بداند نعمت را. یک وقت مثل حیوان اصلاً نعمت را نمیداند، حیوان از نعمت استفاده میکند ولی نمیداند نعمت یعنی چه.
اول، علم به اینکه من در نعمت خدا شناورم را متذکر شود. اگر یک کرمی را در شیشهی آب بیندازند که کمکم رشد کند، من حتی از او هم کمترم. چون او کرم بوده، من کرم هم نیستم، از خودم #هیچ نیستم، از خودم هیچ ندارم، هرچه هست نعمت است. پس من شناور در نعمت هستم. به اضافهی خودم، که خودم هم برای خودم نعمتم!.
این را میگویند #بندگی. وقتی #بنده شد، نعمت را فهمید، مقدارش را هم که چقدر است، فهمید؛ اگر این موضوع را در این ماه پیروی کند، چند قدم از حیوانیت دور شده و وارد انسانیت شده.
«و قَد وَرَدَ فی الاَخبارِالکَثیرَة اَنَّ فی الخامِسِ والعِشرین مِن ذیالقعدة نُصِبَتِ الکَعبَة و دُحیَهِ الاَرض وهَبَتَ فیهِ آدَم و وُلِدَ فیهِ الخَلیل و عیسی علیهماالسلام و نُشِرَت فیه الرّحمة»²
این جهان برای ما فراهم شده. از روی حساب فراهم شده، نه اتفاقی و از باب اینکه یک شعلهی آتشی از خورشید پخش بشود! چنین چیزی اصلاً قابلیت #تصور ندارد؛ ما یک نان سنگکی میبینیم روی تخته در همین زیر گذر. خب اگر ما هیچوقت وارد دکان نشده باشیم، #فکر بکنیم این نان چگونه برای ما جور شده، گیر میکنیم، ولی از پشت شیشه که نگاه میکنیم، میبینیم که یک بندهی خدایی مقداری خمیر برداشته، انداخته روی پارو و دارد با دست خودش این را پَهن میکند؛ چون اگر پَهنش نکند نان درست و حسابی در نمیآید. بعد میاندازدش روی ریگ داغ، از آن طرف هم آتش میبیند، این خمیر به صورت نان در میآید.
ص۱
@seyedololama
⬇️