꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#قرآن #اذکار
🖊ن وَ القَلَم وَ ما یَسطُرون
🌸اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
🔎مفهوم شناسی حقیقت:
✨اِنشاءَالله،
✨باذنِالله،
✨بحَولالله،
✨ماشاءَالله،
✨مَعاذَالله ⬅️ در قرآن
🌸معناشناسی اِنشاءَالله
برای کارهایی است که انسان، قصد انجام آن را دارد.
«لَا تَقولُنَّ لِشَیٍ اَنّٖی فاعِلٌ ذٰلِکَ غَدًا اِلّا اَن یَشاءَالله»
هرگاه خواستی کاری را در فردایی انجام دهی نگو که این کار را انجام میدهم مگر آنکه بگویی اگر خدا خواست
🌸نگاهی مفهومی به معنای باِذنِالله
برای اموری در قرآن استفاده شده است که آن امور انجام یا انجام ندادنش فقط دست خداست و انسان حق ورود به آن را ندارد مگر خداوند اجازه فرماید.
در آیهالکرسی میفرماید
:منْ ذَاالَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلّٰا بِاِذْنِه
کیست در نزد خدا بدون اجازه او شفاعت کند
پس دقت کردیم، چون امر شفاعت فقط مخصوص خداست و در این آیه تحقق شفاعت را «باذنه» (اجازه خودش) فرموده است
🌸بررسی معنا شناختی بحَولِالله
وقتی که خداوند انجام امری را بر بشر خواسته است و او برای شروع یا ادامه کار باید از او مدد بخواهد.
مثال در نماز وقتی بلند میشویم خدا نماز خواندن را بر ما خواسته است برای ادامه این خواست خداوند از او طلب کمک و استعانت میکنیم چرا که خواست خدا به تنهایی شرط کافی نیست و باید از شروع تا پایان ماموریت کمکمان کند.
🌸مفهوم شناسی اِنشاءالله
در برخی جاها نباید انشاءالله گفت.
مثلا وقتی از کسی قرض میگیریم نباید بگوییم انشاءالله پس میدهیم چرا که اگر قرض را ندهیم میگوییم خدا خواست من نتوانم قرض را پس بدهم، باید در چنین جایی گفت بحولالله در فلان تاریخ پس خواهم داد، یا در پیمانها و سایر عقود مالی باید بحول الله گفت.
🌸نگاهی به مفهوم ماشاءَالله
جایی که قدرتی از خدا و عظمت او را میبینیم مثال کوه بزرگی یا انسان زیبایی، باید بگوییم ماشاءالله یعنی ببین خدا چه عظمت و زیبایی، خواسته است بر این کوه یا انسان. یعنی این لطف خداست.
🌸معناشناختی مَعاذَالله
یعنی پناه میبرم به خدا از شر خودم، از شر انسانها و شیطان و همه چیزی که مرا ممکن است منحرف کنند.
دقیقا کلمهای که حضرت یوسف در مقابل زلیخا گفت.
نگفت اعوذبالله، چون این جمله ناقص است. پناه میبرم به خدا از چه چیز؟؟
وقتی گفت معاذالله چون هم شیطان تهدیدش میکرد و هم نفس خودش و هم نفس زلیخا و نقشههای او و....
📌آیه ۲۳ سوره کهف
🖊سیدجلال رضوی همدانی
http://mzm22mzm.blogfa.com/post/319
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
327K
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#پرسش_و_پاسخ
⚠️خدا کجاست؟!! چرا نمیبینیمش؟!
👈دانش آموزان مقطع متوسطه اکثر می پرسند که خدا کجاست چرا ما نمی بینیم و ما چیزی را که نبینیم بهش اعتقاد نداریم خواستم استاد محمدی بفرمایند چطور متقاعدشان باید کرد؟ با مثال و ...
📣استاد شاهرودی
#توحید
#خدا_شناسی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
@sayedhmirmaryam
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#مازنی #واژگان #اصطلاحات
📜#مَدرو
📜#کاریکِه
✍مدرو و کاریکه دو اصطلاح زیبای چوپانی و گالشی بود، و در نوع خود در گذشته، نشان دهنده دقت و سبک زندگانی منظم دامداران در کوه، دشت و جنگل بوده است و مثل زندگانی مدرن این سالهای شهری، برای هر عنوان کاری در منازل خود، اتاق مشخصی داشتند.
👈در قدیم منزل و تِلار دامداران بویژه گالش ها، مشتمل بر چند اتاق بود و حقیر در دهه ی پنجاه این نوع از تِلارها را بسیار دیده ام،
📌«مَدرو» ابتدای ورودی داخل تِلار بود که مخصوص کفش ها «کَلوش، چرم و چِره، دِوَندی، چکمه، دَم پایی» بود،
👈از داخل مَدرو با درهای مختلف، می بایست به دیگر اتاق ها راه پیدا می کردند - که جای بحث آن در اینجا نیست -
📌اما یکی از آن اتاق های پرجاذبه با بوی شیر، سرشیر، ماست و سرماست، روغن، پنیر، با انواع و اقسام ظروف چوبی «نو، جولِه، کَلِز، کِتِرا، لاک، کَچه»، اتاقی بود که به آن «کاریکِه» می گفتند و شاید بتوان برای فهم امروزی، به آن انبار لبنیات گفت.
🟡شوربختانه «مدرو و کاریکه» در این سالها اصلا بر سر زبان ها نیست و به مرور زمان بخاطر از بین رفتن مراتع و درگذشت دامداران قدیمی، رو به فراموشی رفته است اما در سالهای قبل از دهه شصت، به فراوانی کاربرد داشت و بسیاری از دامداران این واژگان را بطور روزمرّه مورد استفاده قرار می دادند و منازل آنها به دلیل همین سبک معماری سنتی بومی، از شکل و شمایل و نظم خاصی برخوردار بود.
#چوب
👈چیزی که از آن زمانها، در یاد ماست و بسیار برای ما شیرین، خاطره انگیز و جذاب است، بکارگیری فراوان چوب در اندازه های گوناگون ، در زندگانی دامداران بود، همه چیز شان از جنس چوب بود، از دیوار، سقف منزل گرفته تا ابزار و آلات، ظرف و ظروف شان، چوبی بود،
وصف این سبک زندگی که شاید الآن به ندرت بصورت بلااستفاده، آثاری از آن برجا مانده باشد، حس و حالی داشت که از فرطِ زیبایی و دل انگیزی، برایم مقدور نیست و حقیقتا از بیان ظرافت و طراوت این سبک حیات و زوایای مختلف آن عاجزم، آرزو می کنم،
👈ان شاء الله در آینده، مشتاقان و علاقمندانی پیدا شوند تا آن زندگانی سرشار از شادابی را همراه با تصاویرشان برای #تاریخ #فرهنگ ما به یادگار بگذارند و از فراموش شدن آن، جلوگیری کنند.
🖊#منصور_جعفری
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2992
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂
#مازندران_شناسی
📜#هزارجریب
هزارجریب در طول روزگاران گذشته دارای نام هاي متعددی بوده است .
📝این مقاله با استفاده از منابع معتبری چون
■اعلاق النفیسه ابن رسته،
■مراصد الاطلاع البغدادی ،
■معجم البلدان یاقوت حموی،
■مسالک و الممالک اصطخری
■و یادداشت های علامه محمد قزوینی
■و... این نامها را بررسی نموده است.
۱.هزار گریب
۲.هزار گری
۳.جبل شهریار، شهر یارکو
۴.کوه قارن، جبال قارن، جبل قارن
۵.جبل فریم، کوه فریم
۶.جبال دیلم
➕
📌ابن فقیه همدانی (سدهٔ ۴) مینویسد که در بیرون شهر #ساریه هزار جریب زمین از آن بنداد هرمز است و آن زمین همان اموال خالصهای است که وی از جریر بن یزید والی #تبرستان خرید. این اشاره شاید کهنترین اطلاعی باشد که از خاستگاه نامگذاری هزارجریب در دست است.
📌اعتمادالسلطنه هزارجریب را همان «کوهستان ونداد هرمز» میداند.
📌یاسنت لویی رابینو کنسول دولت بریتانیا در رشت، در کتاب خود یعنی سفرنامهٔ مازندران و استرآباد، مینویسد: «بلوک هزار جریب شامل دو قسمت است: یکی چهاردانگه دیگری دو دانگه.
📌در کتب تاریخی به خصوص تاریخ ابن اسفندیار، تاریخِ مازندران، #رویان و تبرستان ظهیرالدین مرعشی و … به کرّات از هزار جریب یا هزارگری نام برده شدهاست.
📌اسماعیل مهجوری در تاریخ مازندران مینویسد: «#طبرستان ۱۴ بخش داشته که هر یک مسجد جامعی میداشتهاند، این چنین: #آمل، ساریه، #مامطیر، #ترنجه، ربست، میلا، هزارجریب، مهروان، #تمیش، تمار، ناتیل، چالس، رویان و کلار» (مهجوری پوشینهٔ ۱ صفحهٔ ۳۸)
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2988
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
1⃣
🔎جهت دسترسی به مطالب دلخواه تان در این فهرست جستجو کنید:
👇👇
📚کتاب:
■#کتاب ■#کتابخانه ■#نهج_البلاغه ■#قرآن ■#اشاداد ■#آوات_قلم ■#اشکنامه ■#شجره_نامه_اشاداد ■#مهرب_قلم ■#مهطن ■#الواح_بابل ■#شعردوست ■#کتاب_گنج_دانش ■#التاریخ_العزاالحسین_فی_بلوک_البندپی ■#کتاب_السعادة ■#الاقبال
■#محسن_داداش_پور_باکر ■#روضة_الملوک ■#کتاب_گویا ■#شاهنامه ■#تحریرالوسیله ■#تاریخ_طبری ■#اسناد_بارفروش
■#تاریخ_خاندان_مرعشی ■#کاروانسرای_گَدوک ■#شعر_هزار_ساله_فارسی
■#بابل_دیار_آشنا ■#استرابادنامه
■#ضرب_المثل
📜منظومه💞:
■#منظومه ■#امیر_گوهر ■#امیر_پازواری ■#امیری_خوانی ■#شاه_باجی ■#معصومه_باکر ■#تقی_لفوری ■#طالب_آملی ■#طالبا ■#مهطن ■#منوچهر_زهره ■#کتولی ■#نجما_رعنا ■#عباس_مسکین ■#نازی ■#فاطمه_مسکین ■#مینا_پلنگ ■#هادی_رباب ■#کیجابور ■#بم_سری_کیجا ■#ککی ■#شاباجی_باکر ■#جهانگیرباکر ■#هژبرسلطون ■#حجت_غلامی ■#مشتی ■#محمدجوه ■#نجما ■#رعنا ■#عزیز ■#نگار ■#حسینا ■#نباتی ■#حلیمه_عبدالله ■#ایرج_هوبره ■#اردوان_گلنار ■#اردشیر_گلنار ■#منظومه_جیران ■#منظومه_لهوف ■#طلان_یزدان ■#خدیج_مَندَسَن ■#ماه_بانو_شیرمحمد
■#آسیه_نوردین
2⃣
🔎جهت دسترسی به مطالب دلخواه تان در این فهرست جستجو کنید:
👇👇
🌍مکان:
■#ایران ■#ده ■#روستا ■#قریه ■#بلوک ■#دهستان ■#تبرستان ■#طبرستان ■#مازندران ■#بابل ■#بارفروش ■#تژیر ■##تُرَنجِه ■#مامطیر ■#بندپی ■#انند ■#ادملا ■#اده ■#آدمول ■#آدملا ■#کرازمین ■#پا ■#شاهکلا ■#کرات ■#کیمون ■#جورسره ■#اشدکت ■#هندوری ■#کشکا ■#پاشاامیر ■#گلیا ■#دیوا ■#گنجکلا ■#نهه ■#فکچال ■#گتو ■#مقری_کلا ■#پوستکلا ■#تورسو ■#لمسوکلا ■#سیاه_پل ■#سفیدتور ■#شیخ_موسی ■#ازارسی ■#تشون ■#کیجابور ■#امیرکلا ■#کشیرمحله ■#خواجه_کلا ■#مَش_سِرِه ■#ایلام ■#تنهاکلا ■#ساری ■#دودانگه ■#چهاردانگه ■#هزارجریب ■#پاشاکلا ■#لفور ■#سوادکوه ■#للوه_خیابون ■#قائمشهر ■#آلاشت ■#تمیش ■#جمشیدآباد ■#وچاد ■#لله_بند ■#فیروزکوه ■#لزور ■#ارجمند ■#آمل ■#قریه_آمل ■#لاسم ■#نشل ■#هلی_کتی ■#بلده ■#کجور ■#رویان ■#رستمدار ■#نور ■#آذربایجان ■#زاگرس ■#مشهد ■#طرقبه ■#طهران ■#سمنان
■#سنگسر ■#طالقان ■#عیلام
■#فلسطین ■#غزه ■#ترنجه ■#چغازنبیل ■#شوش ■#روجی_کلوم ■#میرکلا ■#ابوالحسن_کلا ■#ارچی ■#رزکلا ■#ذغال_چال ■#کوپه_سرا
3⃣
🔎جهت دسترسی به مطالب دلخواه تان در این فهرست جستجو کنید:
👇👇
🌿قومیت:
■#طوایف ■#طایفه ■#قبیله ■#نژاد ■#قوم ■#احفاد ■#تیره ■#تبار ■#ایلات ■#ایل ■#اجداد ■#جد ■#انساب ■#سلسله ■#سلاله ■#بیک ■#بتیار ■#تهمتن ■#تم_تم ■#لر ■#آریایی ■#پریجایی ■#پریجا ■#پراچی ■#پریج ■#سماکوش ■#پاشا ■#وسطی_کلایی ■#مازنی ■#نیشابوری ■#سوادکوهی ■#باکر ■#ساروی ■#قاجار ■#تلارمی ■#اعراب ■#بیدگلی ■#ملکشاه ■#عمران ■#تپوری ■#ادملایی ■#کاسپی ■#کاشی ■#کاسی ■#طاقه_ای ■#لولویی ■#لموکی ■#ترکمنچای ■#تالش ■#گشنیانی ■#زرتشتیان ■#زرتشت ■#اسلام ■#بیگلری ■#حلال_خور ■#نوایی ■#قزانچاهی ■#بیژنی ■#مقیمی ■#قزم_چاهی ■#لیتکوئی ■#کِردون ■#گورزن ■#گاوزن ■#گوتی ■#گبری ■#طوریان ■#زند ■#نیازآذری ■#آری ■#آرایی ■#آراء ■#ایرایی ■#پهلوی ■#آوان ■#سیماشکی ■#اپرتی ■#انشانی ■#آشور ■#ایگای_هالکید ■#هالتاماتی ■#سومری ■#تیموری ■#اسپهبدان ■#اشکانیان ■#پادوسبانی ■#رودباری، ■#شفتی ■#کنعانیان ■#عبریان ■#عرب ■#عابدی ■#فنیقیان ■#آیاپیر ■#ایلخانی ■#مغول ■#آملی ■#گت ■#رخشان ■#سنگسری ■#عرب
🔎جهت دسترسی به مطالب دلخواه تان در این فهرست جستجو کنید:
👇👇
🟦آب:
■#اوو ■#اوومال ■#آبمال ■#اوکسَر
■#رودخانه ■#رودخانه_های_بندپی ■#چاه ■#چادرکا ■#سجرو ■#خجرو ■#نهر ■#نهرسجرو ■#متالون ■#کلارو ■#هردورود ■#زریجا ■#روآر ■#هراز ■#خزر ■#کاسپین ■#خلیج_فارس ■#جزایر ■#ازرو ■#گنیو ■#روخِنه ■#رودخانه ■#چشمه ■#چهارشمین ■#انون ■#آبندان ■#قنات ■#جوی ■#کانال ■#کِله ■#سد ■#آسیاب ■#اسیو ■#خانی_رود ■#خِنیه_رو ■#بیلاخ
4⃣
🔎جهت دسترسی به مطالب دلخواه تان در این فهرست جستجو کنید:
👇👇
🌿باکر:
■#دیارباکر ■#باکرده ■#باکرده_انند ■#باکر ■#باکرمحله ■#خالاردباکر ■#باکرسره ■#باکرکلا ■#باکر_زمین
■#خرنوای_باکر ■#خرم_آباد_باکر
■#کرازمین ■#باکر ■#باکری
■#صفربیک_باکر ■#اخبار_باکر ■#معصومه_باکر ■#اریک_باکر ■#عیسی_خان_باکر ■#پیران_باکر ■#ملاآقبا_بیک_باکر ■#ملاآقابابابیک_باکر ■#ملاحیدرقلی_باکر ■#داداش_باکر ■#محسن_داداش_پور_باکر
■#میرزاغلامحسین_باکری
■#میرزامحمدباکری ■#حمیدباکری ■#مهدی_باکری ■#حسن_باکری
■#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
■#تبارشناسی_باکر_در_ایران ■#راجی_باکر ■#گل_علی_زاده_باکر ■#حسین_پور_باکر ■#محمدزاده_باکر ■#رضایی_باکر ■#غلامعلی_زاده_باکر ■#طهماسب_نژاد_باکر ■#حاجی_زاده_باکر ■#همایونی_باکر ■#مهدی_قلی_زاده_باکر ■#داداش_زاده_باکر ■#اصغری_باکر ■#صفری_باکر ■#کشاورز_ادملا_باکر ■#علیجان_زاده_باکر ■#داداش_پور_باکر ■#گل_آقاپور_باکر ■#غلامی_باکر